Wat gebeurt er met ons eten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat gebeurt er met ons eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:05

Nav een ander topic

Melk: de witte motor
An Apple a day keeps de doctor away
De schijf van 5....

Dingen waar ik mee opgegroeid ben.

En nu? Brood is slecht, fruit is slecht, melk is slecht, aardappelen zijn slecht, pasta is slecht, rijst is slecht....
Wat is er niet slecht?
Slaan we niet een beetje door?

Nu ben ik iemand die niet super bewust met eten om gaat. In de zin van: ik zou niet weten hoeveel kolydraten of calorieën er straks in mijn avondeten zitten...
Maar: ik voel me goed :j (ondanks mijn suikerverslaving ;) )
Ben nog 5 kilo te zwaar naar m'n zin, maar daar werk ik aan door te bewegen.

Ik zou me geen raad weten zonder m'n aardappels, m'n groenten. M'n stukje vlees, m'n pasta/rijst, m'n brood met appel/peer tussen de middag...

Nu moet iedereen natuurlijk vooral doen waar die zich prettig bij voelt :j Maar nogmaals: slaan we niet een beetje door?

IrishDraught

Re: Wat gebeurt er met ons eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:09

Dat denk ik ook! We slaan door!

Ik ben 31 weeg 62 kg en ben 1.80 en ik eet heel normaal en Hollands en beweeg ook normaal voldoende (zonder sportschool)

En ja ik eet wel eens chips en wel eens snoep en drink ook iedere dag wel iets met suiker er in.
Ik eet brood en aardappels en groente en vlees en zuivel. En ben ik daardoor vet en ongezond, nee niks aan de hand.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:09

Sowieso slaan we door met eten. Nu ik al die nieuwe 'superfood' trends op zie bouwen denk ik bij mezelf soms echt: "Waar zijn we mee bezig?"
Geef mij maar gewoon lekker aardappels, groente, vlees, pasta, rijst en al die andere dingen die ik ken en waar ik mee opgegroeid ben. Ik ben geen kieskeurige eter en ik let ook niet heel erg op de calorieën die mijn maaltijd bevat. Daar wordt ik doodongelukkig van.
Ook de weegschaal blijf bij mij op afstand, omdat ik vind dat ik er niet dik uitzie, en dat is voor mij genoeg! :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:11

Helemaal mee eens, tegenwoordig kun je amper iets eten of er is wel weer een onderzoek dat aangeeft dat het slecht voor je is. Gewoon je gezond verstand gebruiken, groente en fruit eten en varieren met voeding. En af en toe zondigen moet ook kunnen.

Ik vind ook dat er tegenwoordig behoorlijk wordt doorgeslagen over ons eten en drinken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:11

Er is maar 1 ding dat ik aanhoud vwb mijn eten: luister naar je lichaam.

Eet ik brood/pasta's/rijst etc, dan ben ik direct een michelinmannetje in vrouwtjesvorm (met daarbij nog de overtollige vetribbels, dus extra). Van een appel krijg ik honger en word ik winderig. En melk gaat bij mij ook niet goed.

Mijn partner krijgt juist weer van vette vis bijvoorbeeld oprispingen, terwijl ik die dan weer wel verdraag.

Slaan we door? Ja, als wat voor mij geldt ook voor jou zou gelden. Maar nee, als je naar je Eigen lichaam luistert en daarop anticipeert.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:12

k heb niet eens een weegschaal. Geen behoefte aan, m'n kleren zitten prima, zitten ze strak dan snoep ik wat minder of drink eens water ipv fris.

Ik heb ook geen idee hoeveel calorieën ik binnen krijg op een dag. Blijkbaar genoeg en niet veel te veel want heb een normale bouw.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:13

Ik ben het met jullie eens hoor!
Ik eet in de ochtend gewoon brood met chocovlokken (dat kan beter XD), tussendoor liga, tussen de middag brood, in de middag koekje / fruit, in de avond vaak iets met aardappelen, pasta, groente, stukkie vlees (OF WRAAAAPS), en in de avond gaan we heel soms los met een zak chips als we lang zitten.

Nou ben ik zeker geen goede eter, maar ik ben écht niet te dik of ongezond, al die overdreven voedingstips vind ik zielig :')

-

Rocamor ik ook hoor, van appel, word ik hongerig van :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:14

Die mening deel ik ook! We slaan in mijn ogen zeker door met al dat "gezonde" gedoe.

Hoezo is fruit niet gezond voor je?
Hoezo zijn aardappelen niet gezond voor je?
Hoezo is brood niet gezond voor je?
(Melk zou ik nog enigszins kunnen begrijpen)

Meestal zijn het mensen die het bedacht hebben om er geld aan te verdienen (in mijn ogen dan). Wat is er mis met gewoon alles eten, maar met mate. Niet elke dag 12 boterhammen, niet elke dag 4 opscheplepels met aardappelen, niet elke dag ...

Ik eet gewoon alles: brood, aardappelen, fruit, koekjes, snoep, patat, pizza, groente, vlees, (af en toe zuivel omdat ik er maar heel af en toe behoefte aan heb).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:16

Het is helemaal niet zo dat brood, pasta en de andere dingen die jij opnoemt slecht zijn. Er verschijnen wel eens berichten op van die foodblogs die zeer slecht onderbouwd zijn hierover, maar hierbij laten ze even alle voedingsstoffen weg die erin zitten die wél bruikbaar zijn. Verder is er een verschil tussen witbrood en bijvoorbeeld volkorenbrood. Slecht is een breed begrip en zeker niet toepasbaar bij voeding.

Zo is vlees goed: je krijgt vitamine B12 binnen en eiwitten. Zo is vlees slecht: er zitten trans- en verzadigde vetten in waardoor je een grotere kans krijgt op kanker en hart- en vaatziekten.

Betekend dat dat je geen vlees moet eten? Nee, je moet net genoeg vlees (of vleesvervangers etc.) eten.
Het hele probleem is dat men tegenwoordig véél koolhydraten eet en véél eiwit. Met als tegenhanger weinig groenten. Het zou eigenlijk omgedraaid moeten zijn: veel groenten(250 gram per dag), redelijk wat koolhydraten en minimaal vlees. Als we zo zouden eten dan zou er niet eens honger op de wereld hoeven te zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:22

Idd. De verhoudingen zijn zoek, en daar gaat het mis. Hoewel ik zelf wel van mening ben dat geraffineerde suiker sowieso slecht voor je is, ik zoet dingen dan ook (als het nodig is, meestal niet) met andere dingen (kokosbloesem, dadelstroop, honing).

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:27

Ik vind het jammer dat er niet goed wordt gekeken naar de betrouwbaarheid van voedingsgerelateerde uitspraken. Vaak zie je op Facebook of andere websites koppen staan met een uitspraak en als je daar op klikt een artikel met een vaag onderzoek en nul goede bronnen. Zijn vaak dingen als dat je beter nooit meer brood kunt eten, of wat melk met je lichaam zou doen, of juist dat wijn drinken goed voor je is. Het meeste van wat daar in staat is nergens op gebaseerd.

Hypes bereiken altijd een hele grote groep mensen die dit klakkeloos aannemen, terwijl er ook gewoon een heleboel wetenschappelijk onderzoek is gedaan en er een hoop feiten bestaan over voeding. Soms zou ik mensen gewoon een studieboek willen geven met allemaal goede en kloppende informatie over voeding. Want die informatie slaat helemaal niet door en gaat gewoon over hoe je je lichaam kunt helpen om een gezond lichaam te behouden.

Ik denk gewoon dat er te weinig kennis en daarom alles maar aan wordt genomen. Slim trucje om geld te verdienen. :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:32

Gewoon je verstand gebruiken en niet alles geloven wat op internet staat.
Zelf vind ik het belangrijk om lief te zijn voor mijn lichaam want deze moet mij nog lang dragen. Nog veel belangrijker vind ik het om lief te zijn voor dier & milieu. Ik eet echt niet alleen maar mega-gezond, maar het meeste dat ik koop is vegetarisch en biologisch. Dat dan vooral bij producten als boter, kaas, eieren (rondeel).

Verder gewoon veel groente en fruit, zelf merk ik dat bij mij pasta niet zo lekker valt. Sowieso geen vlees of vis. Ik merk dat ik mij daar fijn bij voel, net zoals ik soms gewoon een zak chips en 5 donuts achter elkaar weg wil werken. Gewoon doen wat goed voelt, als je daar je verstand maar bij gebruikt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:35

BaileyMix schreef:
Gewoon je verstand gebruiken en niet alles geloven wat op internet staat.
Zelf vind ik het belangrijk om lief te zijn voor mijn lichaam want deze moet mij nog lang dragen. Nog veel belangrijker vind ik het om lief te zijn voor dier & milieu. Ik eet echt niet alleen maar mega-gezond, maar het meeste dat ik koop is vegetarisch en biologisch. Dat dan vooral bij producten als boter, kaas, eieren (rondeel).

Verder gewoon veel groente en fruit, zelf merk ik dat bij mij pasta niet zo lekker valt. Sowieso geen vlees of vis. Ik merk dat ik mij daar fijn bij voel, net zoals ik soms gewoon een zak chips en 5 donuts achter elkaar weg wil werken. Gewoon doen wat goed voelt, als je daar je verstand maar bij gebruikt.

:') Zo herkenbaar :j
Ik kan weken gezond eten en dan ineens heb ik zo'n snaai aanval en eet dan rustig een zak chips leeg en nog een pak koekjes. Weken erna eet ik weer zo goed als niks aan snoep :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:36

Dat hele gedoe van geen koolhydraten eten heb ik nooit begrepen. Koolhydraten heb je nodig, daar krijg je energie van en het zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Tuurlijk zijn er mensen die er overgevoelig voor zijn, maar dat betekent niet dat het slecht is voor iedereen, en vooral volkorenzaden zijn heel goed voor de stoelgang en bevatten veel vitamines. Daarnaast is brood de belangrijkste bron van jodium. Er zijn ook mensen allergisch voor noten, en toch zijn noten ontzettend gezond.
En fruit bevat zo veel goede vitamines.. en natuurlijke suikers hebben we ook nodig. Ze geven ons energie..
Dat superfood vind ik helemaal onzin. Tuurlijk zitten er wat goede stoffen in die zaden enzo, maar echt niet in zo'n grote hoeveelheden als ze je doen geloven.

Melk en vlees, daarvan geloof ik wel dat ze ongezond zijn. Natuurlijk kan een stukje vlees geen kwaad, maar elke dag vlees en melk is niet gezond. Er komen steeds meer onderzoeken die bewijzen dat vlees een van de grootste veroorzakers is van hart- en vaatziekten en het blijkt ook een oorzaak van kanker te zijn. Natuurlijk betekent dat niet dat iedereen morgen maar veganist moet worden, maar ik geloof wel dat het gezond is als we flink gaan minderen met vlees eten.

Verder vind ik dat het vooral belangrijk is dat je gevarieerd eet, met groente als basis. Groente, fruit, peulvruchten, noten, pitten, zaden.. allemaal belangrijk in een gevarieerd dieet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:38

Ik vind het een (belachelijk) doorgeslagen hype. Er zullen heus dingen slechter zijn dan andere dingen, maar om alles wat 'slecht' is maar te vervangen door alle gezonde 'hype' dingetjes, nee.

Natuurlijk zou het beter (en lekkerder) zijn als je niet elke dag uit een pakje eet en alles vers klaar maakt. En ik vind het echt goed dat ik ook steeds meer 'bewust' vlees zie liggen in de winkels (heb alleen nog niet opgezocht hoeverre 'bewust' ook 'beter' is) maar er is in ieder geval keuze. Ook vind ik het goed dat men zich wat meer bewust wordt van (toegevoegde) suikers.

Maar ik laat écht mijn aardappels vlees en groenten niet staan, omdat aardappels teveel koolhydraten zouden bevatten, groenten tegenwoordig slecht zijn ( :roll: ) en (teveel) vlees ook niet goed zou zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer en heb me voorgenomen zo vers mogelijk te koken, bewuster naar vlees te kijken en toch iets meer groenten dan aardappelen te eten. En fruit is slecht omdat er veel suikers in zitten, maar wat men dan weer vergeet is dat dit 'gezonde' suikers zijn en je de vitaminen ook nodig bent.

Nee, ik hoop echt dat die hele hype snel over is, want ze verdienen er goud geld aan.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:41

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:44

ik probeer gewoon zo gezond mogelijk te eten door de hoeveelheid te eten waar
mijn lichaam naar vraagt, 's avonds probeer ik 125 gr vlees, 300 gram groenten en
de rest aan te vullen met aardappels, rijst of pasta.

Voor de rest ga ik niet echt mee met de trends, havermout eet ik al mijn hele leven
's ochtends met een stuk fruit en 's middags wat er is in de kantine van mijn opleiding;
probeer wel iets gezonds te kiezen en dus niet elke dag de dagschotel die meestal bestaat
uit patat en broodje frikandel/kroket/kaassouffle.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:45

Wat er dan mis is met komkommerwater zie ik niet zo :P
Dan is wel stukken beter dan al die blikjes redbull en cola die de jeugd zich tegenwoordig met de liters achterover giet :=

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:51

Ik vind ook langzaamaan alles een beetje doorslaan. Houd je gewoon aan de schijf van 5 zou ik zeggen. Verder let ik zelf op hoeveel kcal er overal in zitten aangezien ik een beetje moet letten op wat ik eet. Maar ik eet heel graag groente, fruit, vlees, vis en ja olieën zitten automatisch bij mijn eten. Boter is een van de weinige dingen die ik niet echt lust maar ik eet het wel

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:33

Ik vind het eigenlijk helemaal niet doorslaan: als mensen zich prettig voelen bij een bepaald dieet, dan is dat toch fijn voor ze? Ik vind het juist goed dat we steeds kritischer kijken naar ons voedsel, voor zowel het milieu als onze eigen gezondheid.

En iedereen is vrij wat te eten: zolang de supermarkt voor 3/4 gevuld is met niet-basis producten is er keuze genoeg voor iedereen lijkt me. Alleen maar goed dat er ook superfoods/nieuwe graan/meelsoorten ect als aanvulling op het assortiment word gedaan. Gelukkig heb je zelf de keuze om het te kopen, of niet!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:31

Mwah, vroeger kreeg je van je moeder een boterhammetje met kaas tussen de middag en een beker melk want dat was gezond. Tegenwoordig kijken veel mensen je verschrikt aan. Want in kaas zit teveel vet, in je volkorenboterhammetje zit verborgen zout, conserveringsmiddelen, koolhydraten en weet ik wat meer. En melk is al helemaal uit den boze... Zelfs een glas water is gevaarlijk vanwege chloor en andere rommel, een visje hoef je ook al niet te eten want daar zitten zware metalen in...

Wissel je je boterham in voor een salade dan is dat ook levensgevaarlijk... Zijn het niet de pesticiden en bestrijdingsmiddelen die op je sla zitten dan loop je wel iets op doordat de grond vervuild is waar de sla op gekweekt wordt. Met een fruitsalade of een verse jus kom je ook niet meer weg: veeeel teveel suikers.
En dat is denk ik waar TS op doelt: er is eigenlijk geen voedingsmiddel meer waar geen kritiek op komt, er is overal wel wat mee. Terwijl als je gewoon je boerenverstand gebruikt, gevarieerd eet en je niet gek laat maken door de zoveelste voedingsgoeroe, al die hysterie nergens voor nodig is.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:34

Als ik alles waar is had ik allang dood moeten zijn :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:36

Tja, ik blijk dus wel degelijk langzaam doodziek te worden van koemelk(producen) en gluten.

Het is maar net hoe je het bekijkt, ik vind het bijzonder fijn dat er nu een manier is mij beter te krijgen door mijn eten aan te passen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:08

Azmay schreef:
Tja, ik blijk dus wel degelijk langzaam doodziek te worden van koemelk(producen) en gluten.

Het is maar net hoe je het bekijkt, ik vind het bijzonder fijn dat er nu een manier is mij beter te krijgen door mijn eten aan te passen.

Dan ben je daar gewoon allergisch voor. Daar ken ik wel meer mensen van. Melk is hartstikke gezond en ik vind dat je het gewoon elke dag moet drinken (als dat gaat). Niet teveel natuurlijk maar elke dag een glaasje is niks mis mee.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:14

drawerlover schreef:
Dan ben je daar gewoon allergisch voor. Daar ken ik wel meer mensen van. Melk is hartstikke gezond en ik vind dat je het gewoon elke dag moet drinken (als dat gaat). Niet teveel natuurlijk maar elke dag een glaasje is niks mis mee.

En zo zijn er weer mensen die vinden dat je elke ochtend havermout en elke avond quinoa moet eten. Ik denk dat iedereen zich lekker met zichzelf moet bemoeien qua eten.

Ik heb geen behoefte aan iedere dag melk (überhaupt niet) maar dat is dan toch prima? Gewoon in z'n algemeen niet elkaar dingen proberen op te dringen. Laat mensen lekker zelf beslissen waar ze mee lunchen o.i.d :)