zelf gehakt maken - iemand ervaring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

zelf gehakt maken - iemand ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:47

ik ben niet zo enthousias over het gehakt en de worstjes etc die je in de supermarkt koopt. Bij de slager is het wel beter maar ik wil toch zelfs eens wat gaan proberen. Ik heb al gegoogled en kom redelijk gehaktmolens tegen (ziet er nog heel bekend uit van vroeger) maar de prijzen varieren nogal. Heert iemand zo'n ding en hoe bevalt dat?

Verder zijn tips over het soort vlees ook natuurlijk welkom.

en als iemand tips heeft om zelf filet american of steak tartare te maken hoor ik het ook graag.

IrishDraught

Re: zelf gehakt maken - iemand ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:58

Wij hebben een ouderwetse hand gehaktmolen (gebruiken we ook voor bijv koudenschotel)
Gebruik voldoende "vet"vlees dus vlees met randjes. Anders wordt het heel erg droog.

Filet american is zelf te maken door ook de saus zelf te maken of door het gehakt te maken en kant en klare saus te kopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:08

ik heb wel wat recepten voor de saus gevonden, maar tips uit eigen keuken zijn altijd welkom.
Waar heb je die gehaktmolen gekocht? Ik vind zo'n ding op de rand van de tafel niet praktisch, ik twijfel aan de kwaliteit van kunststof en de betere RVS varianten zijn weer erg prijzig. Prima als ik het vaak ga doen, maar eigenlijk wil ik eerst wat ervaring ermee opdoen. Anders staat dit ook weer te verstoffen naast de pastamachine ;-)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:09

Ik heb een gietijzeren (denk ik) die aan de tafel moet, ding komt uit het huis van m'n oma en is misschien nog wel ouder.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:13

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:14

Mijn koksschoonbroer geeft in ieder geval wel aan een kwart varkensvlees te gebruiken. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:19

:wave: nick! Leuk je hier ook te zien, en mooie tips. Ga er toch maar eens over denken, ben bang dat het wel op zo'n soort bedrag gaat uitkomen als je iets redelijks wil hebben. Prima, als het dan ook maar gebruikt wordt.

Iris, omdat het anders te droog wordt? Ik wil nl ook wel wat gaan rommelen met lamsgehakt en zo.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:21

:D Van alle markten thuis, heb een paar jaar bij een slager gewerkt en die had voor de grote porties een machine, maar deed ook veel voor het fijnere gehakt (als hij dat maakte van wild, voor een paté ofzo bijvoorbeeld) ook veel met de handmachines. En wij als werknemers dus ook.

Overigens ben ik nu zeer tevreden met de vleespakketten van koopeenkoe en koopeenvarken. Ik meng niet meer zelf, onder andere vanwege tijdgebrek.

Lamsgehakt is prima te maken en dat is van zichzelf meestal vet genoeg om niet uit te drogen. Puur undergehakt wordt wel snel echt droog, vandaar toch een kwart of half varkernsgehakt er door.

Van geitjes en restjes van je hertendiefstuk kun je ook mooie gehakt maken en als je dat heel fijn maalt ook een mooie wildpaté.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 06-10-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:21

Bij mij thuis werd dit gedaan.

Kijk naast de kwaliteit ook naar het gemak van schoonmaken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:23

koopeenkoe ben ik idd ook erg over te spreken. Alles is nu op dus ik ga weer eens bestellen en ook meteen het varken proberen.

Natasja, goede tip! Graag vaatwasmachine bestendig en makkelijk uit elkaar te halen :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:23

Ja inderdaad. :) Kennelijk moet je echt behoorlijke vette stukken vlees hebben (of dus via varken toevoegen) om een juiste kwaliteit te krijgen.

Bij lamsgehakt zou je ook lamsvet kunnen gebruiken als je er aan kan komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:24

er zitten hier wel wat turkse slagers dus dat moet lukken. Ik ga eens stoeien en ik houd jullie op de hoogte.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:04

Vrienden van ons hebben de voedselmolen voor op de KitchenAid en de worstvuller.
Daar hebben we gezamelijk eens worst meegedraaid.
Zorg idd voor niet al te mager vlees want anders wordt het eindproduct zeer droog.

Bij worst moet je ook nog eens opletten dat je voldoende kruiden/smaak toevoegt.
Het was wel superleuk om te doen :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:56

Wj hebben zowel een handmatige als een goede electrische molen. Handmatig kan wel als je vlees zonder hardere stukjes hebt. Is wel een prutswerk maar is te doen. Electrisch, mits een zwaar genoege molen is fijn om te doen. Snel klaar alleen het schoonmaken een ramp achteraf.

Eventueel kun je het met een keukenmachine doen, alleen dan draai je geen gehakt maar snijdt je het fijn. Werkt ook goed.

Wij hebben zo hee wat kilos vlees verwerkt tot bruikbaar gehakt omdat ik de kant en klare niet mag hebben omat daar vaak toch kruidingen inzitten van een vorige batch gekruid gehakt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:22

Veel bekenden hier :wave:

Zo'n molen als van Cookinglife lijkt wel wat op de molen die wij vroeger thuis hadden, alleen dan in een iets moderner/luxer jasje. Zo'n handmolen werkte prima, zeker bij de hoeveelheden die je gewoon gemiddeld nodig hebt.

Het toevoegen van vettere delen (varkensvlees) schijnt erg belangrijk te zijn om het h.o.h. gehakt smeuig te krijgen. Bij mijn weten ging daar vroeger dan ook geen varkensvlees met een vetrandje doorheen, maar varkensvlees dat nagenoeg alleen maar vet was. Speklappen? Buiklappen? Ik weet het niet precies meer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 12:30

update:

gisteren zelf gehaktballen gemaakt en die waren fantastisch! 1 kg runderlap, mooi doorregen, en door de handmolen gehaald. Wel zwaar werk! Daarna de helft geruld voor de zuurkoolschotel en van de andere helft ballen gemaakt met wat mosterd, peper, ei, worcestershire saus en gedroogde peterselie. Rondom gebakken in olie en met wat gesmoorde witlof gegeten.

Echt top van smaak, niet droog (iets smeuiger zou nog mogen) en niet de helft kleiner geworden door verlies aan vet en water. Helemaal top! Er zal zeker nog wat te winnen zijn door te experimenteren met het vlees (biologisch, andere soorten) maar die molen komt er iig.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:51

Goede tip zeg!

Wij hebben een gehaktmolen op de keukenmachine; die dingen die je ook bij heel holland bakt ziet staan. Kan ook een uitje doorheen. Echt super makkelijk!
Maar die machines zijn DUUR , je kan er meer mee dan gehakt maken natuurlijk.

Wij hebben van t weekend gehakt gemaakt van ganzenborsten (om zo te eten vinden wij het snel te droog en korter bakken is een risico op te rauw eten). Hallelujah wat een vullende dingen waren dat geworden. Wel aan de droge kant vanwege het magere vlees volgende keer wat vet gehakt erbij om te mengen ofzo.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:59

Klinkt goed!
Lielle, wil je het puur rundvlees houden of mag er ook een deel(tje) varkensvlees doorheen? Je zou bijv. een stukje procureur er doorheen kunnen mengen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 13:00

Er mag gerust varkensvlees bij, ik ga nu zeker wat experimenteren, en gisteren kwam toevallig zo uit.

Van een flink stuk procureur heb ik deze zomer een paar keer pulled pork gemaakt (in de oven), ook een aanrader!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:03

Oh, dat klinkt ook goed! :))
Ik heb dat weleens gegeten maar nog nooit zelf gemaakt. Vertel eens? :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 13:13

eigenlijk heel simpel. Groot stuk procureur (1 kg), inwrijven met rub naar keuze en in de oven met veel barbecuesaus (zelf maken!) erover op lage temperatuur (100 graden) en een kernthermometer. In de over laten tot een kerntemperatuur van 85 graden, en dat kan wel tien uur duren. Met twee vorken uit elkaar trekken, serveren op een broodje met bbq saus, en cole slaw.

ik heb dit recept als startpunt gebruikt (ik ben te eigenwijse om gewoon een recept te volgen):
http://uitpaulineskeuken.nl/2015/04/pul ... -oven.html

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:20

Tegen de tijd dat wij zelf varkens hebben lopen komt er ook een goede molen en dan een die ook meteen geschik is om worst mee te maken.

Paté kun je er natuurlijk ook mee maken, maar dan moet het wel een paar keer door de molen heen.

Ik blijf erbij dat er geen lekkerder vlees is dan dat wat je zelf hebt grootgebracht :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 13:21

ongetwijfeld. Maar daar is mijn achtertuin wat klein voor.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:21

Oeh, dat ziet er goed uit!
Dat eigenwijs herken ik wel hoor, ik geef ook overal m'n eigen draai aan. Steeds ietsje meer, net zolang totdat er bijna niks meer over is van het originele recept.
Zal het binnenkort eens gaan proberen, bedankt voor het delen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 13:23

precies :-) En dan lees ik het oorspronkelijke recept terug en dan denk ik 'oe, zo kan het ook' :D