Houdbaarheidsdatum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:19

Nu we het toch over houdbaarheidsdatum hebben, kan ik hier ook wel even een vraag stellen.
Sinds een hele tijd staat er op het brood van de supermarkt geen houdbaarheidsdatum meer.
Hoeveel dagen eten jullie max van een brood?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:39

Brood van de supermarkt minder lang dan brood van de bakker...

Ik haal meestal op dinsdag een brood bij de bakker... en eet daar zo een 4-5 dagen van (en dan is het ook op)...
Als het brood niet opraakt eer die tijd om is, kijk ik eerst hoe het brood er nog uitziet (geen schimmelachtige dingen te bespeuren = ok) en dan voel ik eens aan de sneetjes. Als de sneetjes hard zijn en er is geen nood aan toastbrood gaat het brood weg... Kan het nog geroosterd worden wordt het geroosterd.

Brood van de supermarkt gaat hier minder lang mee, heb uit ervaring ondervonden dat dat sneller hard is en ook sneller slecht...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:43

Ik koop meestal een klein brood (voor mezelf alleen). Daar eet ik enkele dagen van, maar als ik merk dat ik er langer mee ga doen, vries ik meteen enkele boterhammen in (als ships-ik-moet-naar-de-les-en-heb-geen-tijd-meer-om-naar-de-bakker-te-gaan-portie)
Als het begint uit te drogen en ik heb geen zin in wentelteefjes (of wel zin, maar geen eieren in huis) gaat het in mijn paardenmandje: is gewoon een broodmandje, waar ik de boterhammen los van elkaar inleg om te laten drogen voor de paarden. Voor ik het meeneem naar de paarden controleer ik elk stukje nog even op schimmel, maar dat komt maar zelden voor.
En ik wil dus alleen maar brood van bij de bakker. Enige uitzondering is heel af en toe sandwiches van de Aldi. Die zak sluit ik gewoon terug af, en daar eet ik ook maximaal van tot de houdbaarheidsdatum versleten is.


Trouwens, nog een beetje een relevant onderwerp. Ik heb al anderhalve maand ofzo persappelsienen in mijn koelkast liggen. Zien er nog goed uit, niets schimmel of rotte plekken. Zouden die nog goed zijn?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:48

Als ze niet onwijs zacht zijn zou ik ze nog gewoon gebruiken.

Hoewel ik gister wel aardappelen heb gegeten die heel zacht waren geworden en waar wat sprieten uitkwamen Haha! Ik heb ze heel ruim geschild en daarna in de frituurpan gedaan, en dat smaakte nog prima

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:56

Ik zal het morgen eens proberen, moesten jullie me daarna niet meer zien, dan weten jullie hoe het komt... Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:13

Die persappelsienen zijn nog bruikbaar... Spreek alleen uit ervaring als ik zeg dat ze dan niet meer zo lekker zijn dan als ze wat steviger zijn Haha! Maar wel nog te drinken na het uitpersen... maar niet meer zo lekker
(oeps, val in herhaling, nuja Haha!)

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:45

Ik ben niet zo bang dat dingen als brood en verse groente en gedroogd spul niet meer goed zijn. Cola enzo vind ik ook niet "erg". Het gaat echt om dingen als allerhande zuivel (melk, vla, joghurt), sinasappelsap/dubbelfris en potjes met groente enzo. Dus dingen waaraan je niet kunt zien dat net niet meer goed is.

Ik eet wel graag schimmelkaas trouwens. Overigens niet die versie van de AH die hier eerder wordt genoemd, jek!

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:49

maudy schreef:
Mijn zus heeft een paar jaar bij de Appie gewerkt, op de kaas&vleeswarenafdeling. Als er op een hele kaas schimmel zat, werd dat er met een vaatdoekje en wat sop afgeveegt. en Hupsakee, gewoon weer in de koeling. Cool En zo zijn er nog 1000 dingen die je niet wil weten!


Vertel er nog eens een paar!

Ik heb eens van iemand gehoord dat ze van blikjes de naderende houdbaarheidsdatum eraf moesten boenen. Verward Staat er helemaal geen datum meer op, maar goed.

Ze smeerden vroeger ook een of ander goedje op vlees en gehakt, zodat het mooi rood bleef. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:50

Hmmmm....
Ik eet brood voor ong 3 dagen en dan dump ik het. Ik als bakkerskind heb het liefst dagelijks vers brood, maar vriendlief denkt daar anders over, die eet brood dat langer dan een week oud is.
Pakken Yoghurt die langer dan 2 dagen open zijn gaan de vullisbak in. Melk test ik altijd even in een koppie: geen brokken = kan nog wel.
Groentetjes die bruinig worden gaan ook weg (als mijn vriend niet kijkt)

Ik eet dus nooit meer kaas van de appie, getverderriebah!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:56

Bolke"]
[quote="maudy schreef:
Mijn zus heeft een paar jaar bij de Appie gewerkt, op de kaas&vleeswarenafdeling. Als er op een hele kaas schimmel zat, werd dat er met een vaatdoekje en wat sop afgeveegt. en Hupsakee, gewoon weer in de koeling. Cool En zo zijn er nog 1000 dingen die je niet wil weten!


Vertel er nog eens een paar!

Ik heb eens van iemand gehoord dat ze van blikjes de naderende houdbaarheidsdatum eraf moesten boenen. Verward Staat er helemaal geen datum meer op, maar goed.

Ze smeerden vroeger ook een of ander goedje op vlees en gehakt, zodat het mooi rood bleef. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.
[/quote]

nitraat, en als dat te lang blijft zitten of in combinatie met sommige groenten wordt het omgezet in het giftige nitriet.
Of was het nou eerst nitriet en dan nitraat...... Verward

Kaas heb je verschillende soorten schimmels.

Schimmel van de brie is bijv. juist gezond voor je darmflora.

In 'gewone gele'kaas kan je aan de vorm van de gaten zien of het goede of de zgn. slechte bacteriën zijn.
(heb een keer kaas gemaakt op school).
Mooie ronde gaten zijn ok! Kunnen geen kwaad.
Maar van die langwerpige gaten met van die draden/vocht ertussen dat zijn niet de goede. (die kunnen niet veel kwaad maar horen officiëel niet in kaas thuis). Die zie ook regelmatig als je erop let.

De schimmel op de korst kan al helemaal weinig kwaad, dus ik snap dat prima dat ze dat er met een doekje afvegen, dat gebeurt (bijna) overal.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:58

Je wilt overigens niet weten wat je allemaal voor troep (bacteriën en schimmels) op je handen zitten.

Wij hebben een keer een kweekje gemaakt van een vingerafdruk. en van een wattenstaafje wat je door je neus gehaald had.

De ene was nog hariger dan de ander een week later!
(wel heel erg interessant!!)

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:02

Zuivel gaat hier weg als het langer openstaat dan een paar dagen... Maar ik check wel eerst even... je proeft het vrij snel als zuivel zuur is...
Sinaasappelsap laat ik niet meer dan 3-4 dagen open staan als het een kartonnen pak is, glazen sluitflessen is een andere zaak, daar zie je het wel aan als het slecht is, dan oogt het zo waterig...
Groentjes uit blik kijk ik naar de houdbaarheidsdatum, overschreden = weg... Verse groentes zie je het aan of ze goed zijn of niet Haha!

Kaas durf ik de schimmel ook nog wel eens afschrapen als het een beetje is, maar als de schimmel echt op de kaas gaat zitten en het te erg is gaat die weg (smaakt me gewoon niet meer dan).
Ben trouwens ook wel weg van schimmelkazen (vooral brie en cambodzola...)

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:02

hahaha ahjoh niemand is er dood aan gegaan, en je hebt het zelfs nodig, want als we TE schoon worden kun je nergens meer tegen!

Speciaal voor bolke:

Misschien niet echt in de categorie "ranzig", maar toch...
Beschuiten worden niet met kippeneieren gemaakt, maar van eendeneieren. Eendeneieren bevatten meer salmonella-bacterien dan kippeneieren. Kippeneieren worden dus bijvoorbeeld in koekjes en cake gebruikt, maar voor beschuit gebruiken ze eendeneieren omdat beschuiten 2 keer gebakken worden, en daar kunnen de salmonella-bacterietjes niet tegen. Ik kan nu geen beschuit meer eten zonder aan die eendeneieren te denken.

En nog een!

De tante van mijn vriend heeft een restaurant achtig iets, en ze hadden een keer een groep van 40 man. Mijn vriend hielp daar als puber in de keuken, op zaterdagen.
Op die dag, met die 40 man hongerig aan tafel, loopt de ober met 40 schollen op z'n dienblad naar de groep, en ZOEFFFF, daar gingen zo die 40 schollen over de grond. Tante woedend, pakt al scheldend die schollen op, hangt de onder de kraan en legt die weer op het dienblad. En ze werden zo geserveerd...

Eetze!

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:06

ik heb in een banketbakkerij gewerkt, en daar hebben we ook eens kweekjes gemaakt.

1 van een vingerafdruk, en 1 van een kwak rauw gehakt.
Op het gehakt zag je bijna niks en de vingerafdruk was groen behaard.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:02

Even zien.. Euhm melk drinken wij tot 3 dagen na de vervaldatum.. Laat wel altijd eerst manlief proeven.. smaakt t nog goed dan drinkt angel t anders gaat t de vuilnisbak in..
Vleeswaren gaat wel vrijsnel weg..
Maar Vlees *ziet iedereen nu heel eng kijken* wordt bij ons verpakt in zakjes en gaat zonder datum de vriezer in.. Komt er soms 2 tot 3 maanden later eens uit.. Ziet t er na ontdooing nog goed uit? ruikt t niet vreemd niks aan de hand Lachen..
brood gaat de vriezer in.. halen we eruit even in de magnetron en eten maar..

groente blijft minimaal 2 dagen in de koelkast daarna gaat t weg..
Yoghurt tja dat eet ik echt teveel dus dat blijft nooit langer als een dag max 2 dagen in de koelkast Haha!

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 23:26

Nou, mijn vent is ook vre-se-lijk met houdbaarheidsdata. Die eet gerust nog yoghurt die 2 weken over de datum is, want wat kan daar nou mis mee?
En sauzen van 1 jaar over de datum is ook geen enkel probleem.

Ik check echt wel wat ik eet. Dus bij mij geen dingen die over de datum zijn. Als hij ziek wil worden moet hij het zelf maar weten maar ik heb toch al een zwakke maag.

Elzie

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:30

Mijn 'schoonmoeder' is helemaal erg Scheve mond Die eet rustig een pak yoghurt die 1, misschien 2 maanden over de datum is
Potjes met bijv sambal ofzo dat zelden gebruikt wordt is ookal een jaar over de datum. De knoflook poeder en peper in blik enzo zijn ook allemaal 2 jaar over de datum Vingers aflikken
Maar vooral die yoghurt enzo, echt verschrikkelijk smerig lijkt me dat.
Het is dan al helemaal waterig en klonterig Misselijk
Ik let eigelijk altijd wel op de houdbaarheidsdatum van zuivel. Vlees eet ik niet dus daar hoef ik ook niet op te letten Knipoog en groente gaat gewoon weg als het er niet meer lekker uitziet Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:31

Kruiden is de enige houdbaarheidsdatum waar ik dus neit op let (alleen bij het aankopen Haha!)
Kan volgens mij ook geen kwaad... ben nog nooit beschimmeld peper tegengekomen Haha!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:40

Ben ook een miep wat eten betreft.........
Eet nooit iets wat over de datum is,kijk ook bij anderen stiekem naar datums Bloos ......
Gooi zuivel(melk/yoghurt enz.) weg na 2 dagen open te zijn.
En ik snuffel liefst overal aan.

Had laatst iets bijzonder goors.....ben druk bezig een sausje aan het maken...wil het binden met maizena...*kijkt nog eens goed in het pak* gatverdamme een heel nest piepkleine beestjes erin Misselijk .....verschrikkelijk...direct alles uit dat kastje de kliko in(stel je voor dat ze ook stiekem in de hagelslag wonen Haha! )

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:51

Elzie, die yoghurt lijkt me niet zo fijn, de rest doe ik ook. Cody, bij mij gaat brood altijd in de vriezer, dus daar heb ik geen last van.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:51

CarS schreef:
Had laatst iets bijzonder goors.....ben druk bezig een sausje aan het maken...wil het binden met maizena...*kijkt nog eens goed in het pak* gatverdamme een heel nest piepkleine beestjes erin Misselijk .....verschrikkelijk...direct alles uit dat kastje de kliko in(stel je voor dat ze ook stiekem in de hagelslag wonen Haha! )


Als de hagelslag van je boterham afloopt zaten ze daar ook in Haha!

Getverderrie, weet wat het is, die dingen hebben hier ook al eens in het puddingpoeder gezeten... heb tijden geen pudding meer durven maken en koop nu alleen nog maar van die voorverpakte kleine puddingpoederzakjes Haha!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:55

ik weet hoe dat heet, moet even denken. Ken het uit de tropen. Gewoon de zaak zeven en rustig weer gebruiken Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:16

Van die potjes sausen ben ik geen fan.
In 1984 zijn we verhuisd en in 1999 weer. Toen ik de keukenkastjes aan het uitruimen was, kwam ik potjes saus tegen uit 1984...
Bij mijn ouders kijk ik dus ALTIJD op dat soort potjes naar de datum

En ik zorg erg goed voor aardappels. Zelfs in het keukenkastje (donker en droog) staan ze af en toe in bloei of gaat het kastje moeilijk dicht doordat ze bijna naar buiten groeien Bloos!
Aardappels met sprieten worden dus gewoon geschild. En als ze zacht zijn, zijn ze ook nog eens sneller gaar
Met zuivel ben ik wel voorzichtig maar vlees gaat bijv. altijd in de vriezer en wordt per dag ontdooit.
Brood gaat uit gemak ook vaak in de vriezer en groente zit toch altijd in potjes? Schijnheilig

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:37

Brood heb ik dus nog nooit ingevroren hé! Iemand die me tips kan geven?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:41

Bij ons weet ik het niet zo zeer, maar we gooien bijna nooit wat weg geloof ik. Aardappelen liggen gewoon in de schuur en worden eruit gehaald als we het nodig hebben, vlees de vriezer in en eruit als we het nodig hebben, zelfde geld voor brood.
Mijn vader heeft ook zo'n houdbaarheidsfobie, ik en m'n moeder hebben er totaal geen last van. Maar m'n vader heeft ook een heel zwakke maag, ik heb maar 1x voedselvergiftiging gehad en dat was omdat ik bedorven mandarijnen had gegeten (tsja, het smaakte een beetje raar Tong uitsteken)

Toen ik nog bij de hema werkte was dat afstrijken van schimmel van de kaas ook heel erg gebruikelijk. Gewoon even met de kaasschaaf, opnieuw inpakken, stickertje erop en weer de vitrine in. Lekker makkelijk Haha!