Vervanging voor brood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Vervanging voor brood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 14:43

Hoi,

Al een paar maand kan ik bijna geen brood en bijbehoren meer zien. Hoewel ik normaal erg graag eet (en een hele dag uitkijk naar elke maaltijd :') ) kijk ik nu met weerzin naar het middagmaal van brood en beleg. Ik eet het gewoon niet graag meer. Niet het brood, dat ik altijd vies vind (met uitzondering van stokbrood en ciabatta), niet meer het beleg, dat me altijd na een half potje tegensteekt.
Dus zit ik nu te denken aan iets om het ermee te vervangen, waarschijnlijk iets richting salades?
'eisen':
- gemakkelijk/snel om klaar te maken of mogelijk om meerdere dagen van te eten
- niet te duur
- geen vis of vlees

Heeft er iemand lekkere ideeën? Ik hoor graag zoveel mogelijk tips!
Tussen haakjes; het gaat dus echt om het 'broodmiddagmaal' niet om het ontbijt.

Alvast bedankt!

PocoGaucha

Re: Vervanging voor brood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:47

Ik eet tussen de middag wel eens een bakje gebakken champions. Is erg voedzaam en bevat weinig koolhydraten. en kost maar 79 cent.

Ik koop ook wel eens een kolfje witlof, dat eet ik dan met wat rozijnen, appel en slasaus.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:53

Een bakje yoghurt/kwark met fruit :) Zelf vind ik dan franse of griekse yoghurt erg lekker met stukjes meloen erin.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:54

Een goede flinke maaltijdsalade maken, en dan verdelen in porties voor meerdere dagen?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:56

Eiwraps zijn ook erg lekker, en kun je eindeloos mee variëren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:01

PocoGaucha schreef:
Ik eet tussen de middag wel eens een bakje gebakken champions. Is erg voedzaam en bevat weinig koolhydraten. en kost maar 79 cent.

Ik koop ook wel eens een kolfje witlof, dat eet ik dan met wat rozijnen, appel en slasaus.

Ik vrees dat ik niet kan overleven op enkel champignons :+ . Dat is ook wel een beetje een puntje; ik ben niet snel gevuld met de meeste lichte salades en zeker niet met enkel groenten. Misschien moet ik hieraan gewoon worden?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:02

Traiectum schreef:
Eiwraps zijn ook erg lekker, en kun je eindeloos mee variëren.

Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Een tortilla wrap met een omelet in?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:10

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:11

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:13

bakje havermout? vult bovendien ook goed.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:14

Ik kan/mag geen tarwe eten. Daarom heb ik brood vervangen door taco's. Je kan er van alles in doen. :) Ik eet dit bijvoorbeeld met kipfilet en doperwten/wortelen. Of pindakaas met banaan. Een gekookt eitje kan ook. Alles is mogelijk en het is nog lekker ook! :j

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:48

Damned schreef:
PocoGaucha schreef:

Ik vrees dat ik niet kan overleven op enkel champignons :+ . Dat is ook wel een beetje een puntje; ik ben niet snel gevuld met de meeste lichte salades en zeker niet met enkel groenten. Misschien moet ik hieraan gewoon worden?

Champions vullen echt beter als groenten. Ze bevatten meer eiwit en veel voedingsvezels, waardoor het dus beter 'vult'.
Als je wat meer variatie wilt kun je er paprika, prei, ui etc. door doen.
Misschien een beetje pasta erbij. Of als je zin hebt in iets vettigs, van die gebakken spekreepjes :9

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:57

Iets van bonen en/of ei in een salade maakt 'm meteen een stuk vullender.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:58

Als sla"vulling" kun je ook denken aan noten, ei, kaas, vleesvervanger, bonen, pasta, rijst, aardappel, quinoa, couscous ....

Al went een salade met alleen groente ook - het duurt alleen wat langer voordat je een vol gevoel hebt, dus gewoon meer van eten.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:30

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:47

Many schreef:
Kijk eens in deze topics: [VT] Mealpreppen of [VT] Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV. In die laatste plaatsen veel mensen elke dag wat ze eten. Misschien kun je daar wat inspiratie uit halen!

Danku, ik zal eens kijken in de topics :)

Aan de rest ook bedankt voor de tips tot nu toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:20

Een lichte salade aanvullen met bulgur kan al heel erg schelen! Ik zit zelf ook niet vol van een salade bestaande uit sla, wat komkommer en wat tomaat (en vind het ook nog eens intens smerig) maar een flinke zooi bulgur erbij maakt het voedzamer en ook wat interessanter qua smaken. De avond van tevoren klaarmaken is wel het handigst, koken in een beetje bouillon en evt nog wat kaas en kruiden (ik vind Italiaanse kruiden er lekker bij) en gewoon in de koelkast laten afkoelen :)

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:25

je kunt een zak havermout in de winkel van af 40 cent halen. gekookt water erover, wat rozijnen… vult ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:27

Oeh met havermout kan je ook heel veel. Ik week het altijd in water of melk, gooi het dan in een bakje met een paar flinke eetlepels magere kwark, dan twee eetlepels geraspte kokos (of wat meer :') ) en een klein scheutje suiker! Echt heerlijk en je kan het gewoon in de koelkast bewaren.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:25

Ik eet nooit brood, heb wel het geluk dat ik tussen de middag altijd thuis kan eten.
Wat ideeën van mijn kant: omelet met groenten, chiazaad met kokosmelkpudding, boekweitwrap met sla en geitenkaas, rijstwafels met hummus en komkommer, hummus met worteltjes, avocado met gekookt ei.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:07

Hier is al lange tijd het brood de deur uit.
Mijn man eet als vervanging crackers, ik eet havermout.

Vrij simpel dus.
Mijn man werkt in ploegen, en neemt crackers en beleg mee naar het werk, hij eet dit omdat hij iets simpels moet hebben, weinig tijd zeg maar om te eten.
Verder vullen crackers hem meer dan brood.

Ik eet havermout met wat melk en honing, en aan eenbakje heb ik echt uren genoeg, dus dat vult ook aardig.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:11

Ik ben sinds een tijdje hier ook mee bezig.

Ik maak salades met pasta/rijst met groentjes, een eitje, kip,kalkoen,tonijn.
Soms fruit eronder (zoals kip met ananas, perzik en tonijn, meloen bij kalkoen).
Verder ook parmaham met meloen, tomaat en mozarella, rauwe groenten met een dressing.
Frambozen, aardbeien, appels in een potje en dat dan bij gewone magere yoghurt kieperen als je het wil eten.

Het hongergevoel is vaak te verwarren met het gevoel dat je lichaam suikers vraagt die het normaal wel krijgt. Dit betert na een paar weken.
Een eitje helpt hier goed tegen bij mij.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:16

Ik heb vanmiddag een linzensalade gemaakt. Had een klein potje van bonduelle. maar je kan ook een grotere pot pakken, of je kan een zak gedroogde linzen kopen, en ze zelf koken.

Er staan best veel recepten op internet. Ik had er een beetje feta en wat tomaatjes doorheen gedaan. Als dressing olijfolie en balsamico azijn. je kan met linzen als basis eindeloos variëren.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 17:59

bedankt voor de antwoorden! havermout vind ik persoonlijk niet zo lekker en voor mij meer ontbijtachtig..
bulgur, lijkt dat op couscous?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:06

Ik volg