Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie22

Berichten: 280
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Wijchen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:24

Er zitten hier ook een hoop vegetariërs zo te lezen. Daarom een vraagje. Ik ben zelf vegetariër en eet ook regelmatig vegan. Nu vindt ik t vaak lastig om vegetarische kaas te vinden, weet iemand waar ze het verkopen? Mijn moeder doet de meeste boodschappen bij de lidl, dus als ze het daar hebben zou fijn zijn. Maar bij andere supermarkten kom ik ook wel.
Ik lees de laatste tijd veel over aqua faba (kookvocht van kikkerwten), kun je ook het water gebruiken waar je zelf peulvruchten in hebt gekookt. Of werkt dat niet om mousse en dergelijke mee te maken?

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:26

Jumbo en Albert Heijn verkopen Wilmersburger :D

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:28

Noukie22 schreef:
Er zitten hier ook een hoop vegetariërs zo te lezen. Daarom een vraagje. Ik ben zelf vegetariër en eet ook regelmatig vegan. Nu vindt ik t vaak lastig om vegetarische kaas te vinden, weet iemand waar ze het verkopen? Mijn moeder doet de meeste boodschappen bij de lidl, dus als ze het daar hebben zou fijn zijn. Maar bij andere supermarkten kom ik ook wel.
Ik lees de laatste tijd veel over aqua faba (kookvocht van kikkerwten), kun je ook het water gebruiken waar je zelf peulvruchten in hebt gekookt. Of werkt dat niet om mousse en dergelijke mee te maken?

Vegan kaas kan je vinden bij de AH en Jumbo. Eventueel kan je ook andere vegan kazen bestellen bij webshops als veggie4u (bijvoorbeeld no-muh of charly all is fair)

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:30

Ik vind wilmerburger persoonlijk net plastic :D veel keus bij ekoplaza!

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:32

Ik vind Wilmersburger prima, zolang je het niet los eet. Moet echt op een boterham (of in bladerdeeg en even in de oven <3

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:38

Mallow schreef:
Je ligt er niet van wakker dat afgekeurde schapen naar de slacht gaan minikatje?

Zieke schapen of schapen met pijn?
Niet echt nee.

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:22

Ik heb laatst een pizza met een ongezonde lading vio life geraspte kaas gegeten, dat was echt ouderwets lekker! :D

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:38

Ik heb toevallig net een blok kaas van JEEZO besteld en de Wilmersburger plakjes met chili. Ben heel erg benieuwd! De gewone Wilmersburger plakjes vind ik oke, maar niet echt bijzonder. De geraspte kaas van Wilmersburger vind ik niet echt lekker, te slijmerig als het gesmolten is.
Moet zeggen dat ik kaas gelukkig ook veel minder mis dan dat ik in eerste instantie had gedacht. Behalve als het op dinsdag tostidag is en de hele uni ruikt naar tosti, dan mis ik het soms wel :+

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:19

Ik lust geen jonge kaas, maar ben gek op overjarige en brokkenkaas, die ben ik helaas nog niet tegengekomen in vegan versie. Iemand een idee?
Willemsburger vind ik wel aardig op pizza, dan lust ik em wel, maar meestal maak ik mijn pizza gewoon zonder kaas.

Ik heb wel nog een recept liggen om zelf cheddarkaas te maken van cashewnoten, dat moet ik nog steeds eens proberen :j

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:44

Noukie22 schreef:
Er zitten hier ook een hoop vegetariërs zo te lezen. Daarom een vraagje. Ik ben zelf vegetariër en eet ook regelmatig vegan. Nu vindt ik t vaak lastig om vegetarische kaas te vinden, weet iemand waar ze het verkopen? Mijn moeder doet de meeste boodschappen bij de lidl, dus als ze het daar hebben zou fijn zijn. Maar bij andere supermarkten kom ik ook wel.
Ik lees de laatste tijd veel over aqua faba (kookvocht van kikkerwten), kun je ook het water gebruiken waar je zelf peulvruchten in hebt gekookt. Of werkt dat niet om mousse en dergelijke mee te maken?

Ik heb daarmee geexperimenteerd. Had een recept van vegan lemon curd gebak met schuim (weet je wel... met brandertje gekleurd) en voor die schuim werd het vocht van kikkererwten gebruikt (in dit geval gewoon het vocht uit een blik kikkererwten) Werkte verbazend goed. Net zo lekker als eiwitschuim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:44

Ik was laatst kaas halen bij de Vegabond en daar werd mij verteld dat No-Muh een lekker alternatief voor oude kaas heeft. Heb even gegoogled: https://gewoonvegan.nl/harde-kazen-van-no-muh/
De blauwe kaas van Sheese is ook echt heel goed trouwens! Die van No-Muh hebben we nu ook eens geprobeerd en die is ook erg lekker, maar niet typisch blauwe kaas. Wel een lekkere kaas voor op toastjes voor als je van wat sterkere vegan kaassmaak houdt.
Wilmersburger hartig vind ik btw ook echt een aanrader, smaakt naar rookkaas, die is best lekker zo op brood :)

Noukie, je kunt Aquafaba ook zelf 'maken', maar dan van het vocht waarin je de gedroogde bonen hebt laten weken. :j Het is echt briljant spul! Ik heb meringues gemaakt, maar ook chocolademousse, sinaasappel/chocolade-ijs, tompouce en roomsoesjes <3 Oh, en vegan eierkoek :')

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:51

Nikki, je hoeft de bonen er dan niet in te koken? Ik heb tot dusver alleen het vocht uit blik gebruikt, maar vroeg mij idd af of je het vocht van geweekte bonen ook kon gebruiken en of je er al dan niet de peulvruchten in moest koken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:59

liljebo schreef:
Nikki, je hoeft de bonen er dan niet in te koken? Ik heb tot dusver alleen het vocht uit blik gebruikt, maar vroeg mij idd af of je het vocht van geweekte bonen ook kon gebruiken en of je er al dan niet de peulvruchten in moest koken.


Ik heb zelf ook alleen vocht uit blik gebruikt hoor! Maar je gebruikt als je het zelf maakt, dus de gedroogde bonen (zijn ook veel goedkoper). Die laat je eerst weken voor je ze kookt, en dat vocht van het weken gebruik je als het goed is als AF :) Dus het weekvocht, en inderdaad niet het kookvocht, voor zover ik altijd heb begrepen.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:56

minikatje schreef:
Mallow schreef:
Je ligt er niet van wakker dat afgekeurde schapen naar de slacht gaan minikatje?

Zieke schapen of schapen met pijn?
Niet echt nee.

Ik snap werkelijk waar niet hoe je zo'n uitspraak kan doen in een vegan topic sorry -O-

Blauwe kaas is echt iets wat ik niet mis :') vind dat niet lekker.

Het gaat om het weekvocht inderdaad, heb er al een aantal voorbij zien komen, nog niet de tijd gehad te proberen. Ben er wel heel nieuwsgierig naar :D

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:32

Die no-muh kazen ga ik eens testen :j

Oew blauwe kaas vind ik ook lekker, hoe meer schimmel hoe lekkerder :')

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:16

Mallow schreef:
Ik snap werkelijk waar niet hoe je zo'n uitspraak kan doen in een vegan topic sorry -O-

Als je van je high horse komt en vraagt naar de werkwijze dan leg ik dat graag uit.
Ik heb alleen gezegd dat ik niet wakker kan liggen van de mening van veganisten, zoveel mensen zoveel wensen.
Ik neem aan dat we iig dierenwelzijn hoog in het vaandel hebben?

Elk schaap gaat mij aan het hart en iemand die denkt te kunnen zeggen dat ik niet wakker kan liggen van schapen die dood gaan is in mijn ogen die discussie niet waard.
We zijn geen schapenvleesverwerkingsbedrijf maar een kudde voor natuurbeheer en elk schaap komt meerdere keren per week in handen( is meer dan een nummer). Het zijn geen vleesschapen en daar is het verdienmodel ook niet op ingericht.
Ik snap niet dat je zo blind kan zijn voor je eigen mening dat je mijn eerste bericht verkeerd leest en dat ook projecteert.
Schapen die niet meer schaapvriendelijk kunnen leven, that's life. Moeten we die maar laten rondlopen tot ze een ellendig einde krijgen?
Als je dagen een schaap erbovenop probeert te krijgen en ze zakken steeds verder weg dan ben je opgelucht als het leiden voor dat schaap voorbij is. Sommige worden ter plaatste ingeslapen, sommigen gaan voortijds dood en geruimd zoals dat heel bot heet.
Anderen gaan naar de plaatselijke slager en niet op groot transport.

Maar van jouw mening kan ik niet wakker liggen en daar ging mijn eerste bericht over.

8nnemiek

Berichten: 43488
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:07

Ik ben wel benieuwd wat er met de rammen die geboren worden gebeurt in zo'n natuurbeheer kudde. Blijven die gewoon bij de kudde? Kunnen die allemaal gewoon goed met elkaar overweg?
Ik weet verder niet veel van schapen af. Ik vind schapen hartstikke leuke en mooie dieren, maar na een paar slechte ervaringen ga ik niet meer naar de schapenkijk-dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:55

Ik snap en begrijp je uitleg minikatje, dus bedankt dat je daar de tijd voor hebt genomen :) Maar je toon vind ik enorm vervelend en erg persoonlijk in de aanval naar Mallow, wat nergens voor nodig is. Als je terugleest wat je zelf zegt, snap je toch ook waar de indruk dat je niet wakker ligt van schapen die naar de slacht gaan, vandaan komt? Je zegt het namelijk letterlijk zelf:

Mallow schreef:
Je ligt er niet van wakker dat afgekeurde schapen naar de slacht gaan minikatje?

minikatje schreef:
Zieke schapen of schapen met pijn? Niet echt nee.

minikatje schreef:
Elk schaap gaat mij aan het hart en iemand die denkt te kunnen zeggen dat ik niet wakker kan liggen van schapen die dood gaan is in mijn ogen die discussie niet waard.


Mallow checkt het eerst ook nog gewoon met je, alvorens er wat van te vinden. Jij bevestigt dan letterlijk dat je niet wakker kan liggen van afgekeurde schappen die naar de slacht gaan, en vervolgens ben je behoorlijk denigrerend tegenover mensen die 'denken te kunnen zeggen dat je daar niet wakker van ligt'. Maar dat zeg je toch zelf ook? :o? Ik snap daarom niet waarom je zo ontzettend l*llig (high horse, ik snap niet hoe je zo blind kan zijn, de discussie niet waard, etc) reageert. :o

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 17:15

Dat kan ik begrijpen Nikki, maar in mijn eerste post staat al dat voor veel veganisten het een groot struikelblok zou zijn en dat ze daar hun mening over hebben.
Daar kan ik niet wakker van liggen.

Ze weet niets van de achtergrond of wat onze werkwijze is.
Ze weten alleen slacht en afgekeurde dieren.
Maar oordeelt wel en zegt dat niet iets is voor een vegan topic.
Eerlijk, ik zag de bui hangen en reageerde kort. Klopt mijn fout.

Haar eerste post was al een interpretatie waar bij mij de haren overeind gaan.
In jouw ogen niks mis mee, ik vond het een behoorlijk verkeerde interpretatie van mijn post en daarom eigenlijk niet energie van een discussie waard omdat ze al haar eigen waarheid heeft gemaakt.
Door de jaren heen heb ik al behoorlijk wat vervelende veganisten meegemaakt, niet jullie schuld maar het maakt mij wel heel gemakkelijk met discussies.
Als een schaap ernstig leid ben ik alleen maar opgelucht en verdrietig dat het over is.

Annemiek, wij hebben 2 bachelorkuddes met rammen. Deze staan in drukbegrazing en wordt bijna niet mee gehoed behalve als de grote kudde bijkomt van het lammeren.
De beste dieren blijven altijd, de jongere dieren worden uitgewisseld.
In andere kuddes worden de meeste jonge rammen naar de slacht gedaan, maar wij hebben rammen in de begrazing staan en lenen rammen uit. Daarom kunnen wij er meer aanhouden en uitwisselen.
Onderling heerst er een rangorde maar de grote dieren willen nog weleens de dominantiestrijd aangaan, dit kan gepaard met kopstoten ondanks dat er voldoende ruimte is om elkaar te ontlopen.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:01

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom 'alleseters' zo nodig dit topic moeten bashen en er überhaupt voor zorgen dat er zo'n vervelende welles nietes sfeer hangt. Ik dacht leuk mee te lezen/kletsen in een topic met gelijk gestemden, ook wel eens een verademing aangezien ik in real life vrijwel geen veganisten ken, maar er zitten meer niet-veganisten dan wel-veganisten. En dan ook nog eens niet-veganisten die niet normaal een gesprek kunnen voeren.

Ik ontstip, krijg echt de kriebels hiervan. Veel plezier alleseters met het doordrijven van jullie mening in dit topic :wave:

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:39

Mocht je o.a. mij bedoelen.
Ik ben geen alleseter, sterker nog eigenlijk eet ik praktisch vegan met uitzondering van biologische honing.
Maar ik trek mij terug uit dit topic en ontstip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:47

Je reageert nu zelf heel erg gepikeerd, maar snap je nou niet dat dit heel verwarrend is? En dat die verwarring komt omdat je létterlijk eerst zegt dat je er niet wakker van ligt, en vervolgens schiet je spontaan uit je slof als iemand daar een mening over heeft, want mensen mogen niet zomaar zeggen dat jij er niet wakker van ligt. Dat zeg je toch zelf :o?

JudithKaneau

Berichten: 249
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:49

Ik ben geen veganist. Maar ik let wel op wat voor soort vlees/kip ik eet.. Plofkippen etc komen er bij mij niet in!

Ook gebruik ik make up die niet op dieren wordt getest!

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:54

Eh, alsof een normale kip wél dood wil voor jouw smaakpapillen? :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:54

Zou fijn zijn als mensen gewoon even de openingspost doorlezen.