Makkelijk, maar gezond eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Makkelijk, maar gezond eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 19:14

Ik kan heel moeilijk overeind komen en ook niet te lang, verder kan ik niet bewegen/sporten en dit is al best een flinke tijd... afgelopen maanden ben ik dus ook best wat kg aangekomen, vooral door t niet bewegen en "makkelijk", en dus meestal ongezond, te eten.

T verhaal verder: [MWS] Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Mijn gewicht is nog wel "gezond" en ik ben niet veel te zwaar, maar toch wil ik eigenlijk heel erg graag die kg snel weer kwijt. Van spieren is ook helemaal niks meer over, helaas.
Op dit moment eet ik eigenlijk dus ook niet zo gezond, pak snel wat makkelijks te eten én soms ga ik eten uit verveling. Heel erg slecht, maar t gebeurd wel... dit zijn dan dingen als sultana's, koekjes, etc. Regelmatig ook wel een appel in stukjes die ik langzaam op eet...

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar dingen om te eten die erg makkelijk zijn (snel te maken), weinig calorieën maar wel "veel", in hoeveelheid dus. Zodat ik er erg lang over doe om op te eten dus. Koekjes zijn zo weg bijvoorbeeld, maar een appel in stukjes gaat wel goed. Af en toe een stukje pakken, dat werkt wel goed. Naar dit soort dingen ben ik dus eigenlijk op zoek.

Verder eet ik 's ochtends een bakje yoghurt, 's middags 2 boterhammen met meestal vleeswaren of kaas en dan avondeten over t algemeen wel redelijk gezond en niet veel.
Ik heb eigenlijk ook géén idee hoeveel kcal ik op een dag nodig zou hebben, in ieder geval minder dan ik nu eet (want ik kom, langzaam, aan).

Nu word ik nog twee keer geopereerd, daarna na zo'n 4 weken hoop ik weer wat meer te kunnen gaan doen en gaan lopen op de loopband. Ook conditie weer wat opbouwen, maar wil heel graag voor die tijd al een kg of 5 kwijt zijn eigenlijk... Uiteindelijk een kg of 10/15 in totaal, terug naar de 55/60 (nu ongeveer iets minder dan 70 en dat vind ik echt te veel :oo ).

Wie heeft tips? Zal er heel blij mee zijn! :)

benangelique

Re: Makkelijk, maar gezond eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:56

Lekker rauwkost. Radijs, komkommer, tomaatjes, worteltjes. Eventueel met een dip van magere yoghurt met bv kerriepoeder.

sterkte de komende periode!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:05

Rijstwafels?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:08

Rauwkost inderdaad :-) Nu het zomer wordt vind ik zelf dingen als komkommer, kerstomaatjes, dat soort zaken erg lekker tussendoor :-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:21

Groente in heel veel verschillende varianten - en fruit. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:31

Watermeloen in stukjes? Heerlijk zoet. Als je een hele meloen in stukjes snijdt en in bakjes doet kun je elke keer een bakje pakken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 08:49

Bedankt allemaal! Radijsjes lust ik niet, maar de rest wel! Slim idee om t van te voren in een bakje te doen. Dan hoef ik alleen maar een bakje uit de koelkast te pakken... Haha, klinkt eigenlijk heel slecht en lui. :')

Zou het lekker blijven als je verschillende dingen bij elkaar doet? Bijvoorbeeld tomaatjes, komkommer en wortel of iets dergelijks? Of beter apart doen/laten?

Meloen is ook wel heel erg lekker! Met ander fruit ben ik bang dat daar stiekem toch best veel in zit of valt dat mee? Appel en peer gaat denk ik ook nog wel, toch? :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:03

Rijstwafels met mager beleg
Plakjes komkommer met filet american
Gele kiwi <3

Ik ga nog even verder denken. Ben zelf ook niet zo'n ster in het bedenken van goede tussendoortjes :+

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:12

Je kunt van die snacktomaatjes en -komkommertjes etc. in emmertjes kopen bij de AH. Dat is een lekker makkelijk tussendoortje. :)
Oh ja, noten! Pecannoten, walnoten, amandelen etc. Gezond en vullend.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:18

Het probleem met rauwkost is, vind ik, dat het niet vult.
Ik kan een hele dag rauwkost eten maar dan eet ik aan het eind nog pasta/brood etc omdat ik dan superveel honger heb. Terwijl ik eigenlijk met de rauwkost al genoeg kcal heb binnengekregen.
Ik lees dus even mee!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:23

De snoepgroente waar Luckyy80 het over heeft verkopen ze hier ook bij de Lidl. Daar zijn groente volgens mij goedkoper én minder bespoten.

44Myrthe44, weet je zeker dat je echt genoeg kcal binnen hebt gekregen met rauwkost? Er zitten zo weinig kcal in de meeste groente per 100gram dat je al snel kilo's moet eten om de calorische waarde van bijv. een aantal blokjes kaas te evenaren. Niet dat ik je nu aanraad kilo's groenten te gaan eten per dag ;), maar ik vroeg me af of je de calorische waarde misschien niet overschat?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:33

Een smoothie maken met bijv. magere yoghurt of kwark (eiwitten die je een vol gevoel geven), nectarines, aardbeien e.d. Of voeg er er een handje spinazie aan toe. Klinkt vies maar je proeft die hele spinazie niet meer!

- Rauwkostsalade met gegrilde kip. Ik gril de kip zelf thuis en koop dan zo'n zakje rauwkostsalade.

- Van die snacktomaatjes, komkommer, bleekselderij etc en evt een dip maken met een yoghurt dip.

- tomaatjes gevuld met hüttenkase <3

- Hartige ei muffin: http://www.optimavita.nl/voeding/gezond ... i-muffins/

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:25

Op zich hoeft t niet heel vullend te zijn, want eigenlijk... heb ik helemaal niet zo'n erge honger. Het is echt iets uit verveling of een beetje "honger" en toe geven aan een zeurende maag.

Voorheen had ik dat nooit, omdat ik dan gewoon bezig was. Ik denk dus dat dat nu mijn grootste probleem is en dat als ik straks weer wat meer kan dat ook vanzelf weer verdwijnt.

Wat wel weer zo is, wanneer ik in het ziekenhuis lig, ik deze behoefte juist helemáál niet heb. Zelfs de gewone standaard drie maaltijden heb ik dan veel moeite mee. Dus misschien, of eigenlijk niet eens misschien, zit t gewoon tussen mijn oren!

Die emmertjes met snoep groente heb ik inderdaad gehaald, tomaatjes en zo. Dat gaat goed én daar zit weinig kcal in, maar toch heb ik "iets". Worteltjes lust ik ook graag, dus die ga ik ook nog halen. Doordat die hard zijn, ben je er ook nog langer mee bezig ook. Ideaal!

Bedankt allemaal! :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:30

Zoals je nu eet zou je eigenlijk al af moeten vallen. Als je last hebt van eten uit verveling (zoals ik hihi) helpt het om tussendoortjes te nemen waar bijna niks in zit, zoals inderdaad tomaat, wortel, komkommer of andere groente. Ik weet niet of je bijhoudt wat je eet, anders is dat een goede manier om inzicht te krijgen in je eetgedrag! Er is trouwens ook een afvaltopic op Bokt, misschien kun je die volgen. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:35

Pompoen! Klinkt raar maar met wat speculaaskruiden en een klein klontje boter smaakt dat zo zoet en zetmeel rijk, terwijl het maar 15kcal per 100gr bevat. En natuurlijk beta caroteen en prebiotica, super gezond dus. Nu is het niet de tijd van het jaar er voor, maar de ah heeft ook pompoen stukjes uit de diepvries. Gepoft het lekkerst, zowel vers als diepvries. Wil je helemaal over de top gaan dan kun je er nog wat stevia of xylitol over heen doen.
Wmb is pompoen het ultieme 'cheat' aanvoelende levensmiddel.