Geen tarwe, geen noten, geen vlees...wat wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xGitano

Geen tarwe, geen noten, geen vlees...wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:58

Hallo bokkers,

Omwille van medische redenen moet ik nu gedurende 3 weken, als proefperiode, zo weinig mogelijk noten en graanproducten eten. Alles met koolhydraten moet ik vermijden. (Bruin) brood, (volkoren) pasta, muesli, havermout, aardappelen,...

Da's best wel lastig. Want ik at 's ochtends altijd yoghurt met muesli, 's middags boterhammen en 's avonds pasta of aardappelen bij het avondeten. En tussendoor nog noten ook.

Alles wat ik normaal veel eet, moet nu dus tot een minimum herleid worden. En er is nog een extra moeilijkheid. Ik eet namelijk geen vlees. (Vis wel, omwille van gezondheidsredenen).

Heeft iemand tips voor dingen die ik wel nog kan eten? Vooral om 's middags mee naar school te nemen en 's avonds bij het avondmaal?

En dingen als rijst en bulgur en quinoa? Zitten daar ook koolhydraten in?

Zelf dacht ik al aan quiches, rijstwafels (als rijst goed is),...

Sunrise_

Re: Geen tarwe, geen noten, geen vlees...wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:59

Salades en zuivelproducten?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:59

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:00

Griekse yoghurt, veel groente, salades, varieren in je vis
google eens naar Paleo, denk dat je daar al vrij veel ideeen kunt opdoen

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:04

Is drie weken niet kort? Mijn eliminatiedieet duurt zes weken, omdat verbetering vaak pas na twee-drie weken te merken is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:28

Je eet geen vlees uit overtuiging en niet uit medische noodzaak?

Ik moet om medische redenen koolhydraten en dierlijke eiwitten gescheiden eten (moet minstens 1,5 uur tussen zitten). Ik heb daarom wat overtuigingen aan de kant gezet. Je kan geen 2 dieëten gelijktijdig doen, en je moet ergens van leven en je lichaam moet ergens zijn energie en bouwstoffen weghalen. Ik adviseer je dus dan toch maar (tijdelijk) vlees te eten. En het hoeven ook niet dagelijks halve koeien te zijn hè?

Ontbijten zou je kunnen doen met zuivel en fruit. Als lunch vis- of kip met sla of een (koude) omelet met groente. En ’s avond vlees met groente.

Mag je wel bonen? Ik eet veel bonen als vervanger voor aardappels, pasta, rijst. Kikkererwten of witte bonen kan je goed prakken en met een beetje jus. Sperziebonen doen het goed met tomaten, kerrie, knoflook e.d. Kapucijners met uien en spek of bruine bonen met uien, tomaat en (runder)gehakt, sperziebonen met tomaat, gehakt en/of feta-kaas. Doperwten en wortels bij zalm, vleestomaat/aubergine/courgette met tonijn en kaas (uit de oven/grill).

Edit.
Rijst is een graan, Bulgur is een graanproduct. Bij mijn dieet valt dat onder de koolhydraten. Quinoa durf ik niet te zeggen. Bij twijfel niet doen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:34

Een lekkere salade maken met sla, tomaat, en vis? Vis het blik is makkelijk en meteen te gebruiken. Eet je wel ei? Je kan banaan ei pannenkoekjes bakken of roomkaas pannenkoeken. Als je verder dus wel vis, ei en zuivel eet is er best wel veel te bedenken.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:44

Alles met koolhydraten vermijden lijkt me vrij lastig, dan zou je ook geen groenten en fruit meer mogen eten. Wat het vermijden van granen betreft: zoek eens naar paleo recepten, die zijn vrij van granen. Quinoa is trouwens geen graan, dus dat zou je gewoon kunnen eten, net als amarant.
Mag je wel bonen? Dan zou je salades kunnen maken op basis van bonen, met groenten en kruiden die je lekker vindt. Je zou ook 'wraps' kunnen maken van omelet, en die vullen of beleggen zoals je met een gewone wrap ook zou doen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:04

Ik heb een recept met rijst groenten en vis. Geen tarwe, moten of vis. (Heb wel er heel veel van)
Als je zegt welke groenten je niet lekker vind kan ik even kijken voor je

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:20

Smiddsgs soep, linzensoep bijvoorbeeld.
Of salade.

Kokosmelk is een goede smaakmaker en energiegever.

Mag je wel melk?
Zo ja, dan gaat het niet zo moeilijk worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:30

Met je ontbijt kan je vers of gedroogd fruit in de yoghurt doen, het assortiment in de supermarkt is tegenwoordig best groot. Maar ook b.v. de Tuinen heeft veel!

De tuinen en andere reformwinkels hebben ook erg lekkere repen die glutenvrij zijn voor tussendoortje.

Eieren, paddestoelen, avocados, (kidney)bonen en kokos zijn rijke producten die je waarschijnlijk wel mag!

Wel lastig dat je ook noten moet schrappen, dat is juist altijd een mooie aanvulling.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:56

Ik lust alle groenten wel eigenlijk! :D
Soep was ik intussen ook opgekomen, bedankt om mee te denken. ;)
yoghurt met vers en gedroogd fruit deed ik daarvoor ook al, alleen stom inderdaad dat de noten nu niet mogen.
En glutenvrij is spijtig genoeg niet altijd tarwevrij blijkbaar :(

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:25

Wat ik weleens maak voor de lunch is 250 gr gemende groenten en dat klutsen met 3 tot 5 eieren en wat kruiden en dat bak ik dan als een omelet.
Groentelasagna, spaghetti van courgette of slim pasta http://www.slimpasta.nl zag ze onderlaatst bij de action voor 1€ per zakje, ff goed afspoelen want ik vind t stinken maar t smaakt nergens naar en neemt de smaak van de rest van het gerecht aan( maak er bv met wat oesterzwammen , paksoi ,prei en Japanse sojasaus en eventueel sesam wat Japans achtigs van)
Als je wel zaden maakt kan je lijnzaadcrackers maken om ipv brood te eten

Rijst zit behoorlijk wat koolhydraten in, Bulgur is van tarwe gemaakt en quinoa zijn zaden. De laatste zou dus wel een optie zijn

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 03:46

Zoek op paleo en voedselzandloper en je vind véél! Er blijft echt genoeg over.

Je kunt kwark of yoghurt gewoon blijven eten, bv. met wat fruit.
Als lunch een salade of een soep is relatief simpel.
Avondeten iets meer buiten de standaard denken, bv met curry's, bonenschotels, wok (zonder noodles of rijst), enz.
Als je aardappel wil vervangen kun je andere groenten gebruiken. Van bloemkool kun je pizzabodem maken, koolraap ipv aardappels voor puree, enz. :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 03:52

Zoals mijn voorgangers al zeiden, zoek op paleo, primal en low carb recepten. Ik heb echt onwijs lekkere recepten gevonden op Pinterest.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:09

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:17

Je kan kwark met fruit eten als ontbijt. Als lunch bijv tomaat gevuld met mozzarella of salade met geitenkaas, peer en honing. Google eens op voedselzandloper gerechten. Succes!