recepten ideeën gezocht bij diverse intoleranties.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

recepten ideeën gezocht bij diverse intoleranties.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:38

Zijn er Bokkers die me op ideeën kunnen brengen.

Ik ben namelijk intolerant voor
Lactose, soja, eieren, rogge en suiker.

Dit weet ik sinds gisteren dus alle maaltijden gaan een puzzel worden.

Ik heb ook contact opgenomen met een diëtist maar kan ik pas volgende week terecht.

lovelys

Re: recepten ideeën gezocht bij diverse intoleranties.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:40

Zoek eens op paleo/ cavemen dieet. Hierin komen geen lactose, sojo, rogge en suiker voor. Eieren worden er wel vaak gebruikt, maar er zijn ook recepten zonder eieren natuurlijk. Succes!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:04

Of zoek eens naar veganistische recepten, dan vermijd je sowieso al lactose en eieren. Rogge kun je vaak eenvoudig vervangen door een ander graan (tarwe, spelt, boekweit) en voor suiker zijn ook veel vervangers. Handige sites met veganistische recepten vind ik www.degroenemeisjes.nl, www.ohsheglows.com (wel Engels) en www.plantaardigheidjes.nl.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:08

Ik zou gewoon lekker veel vers koken. Geen pakjes, maar gewoon lekker verse groente met aardappelen of rijst of pasta (de droge pasta uit de winkel is meestal gemaakt met meel en water, maar je kan zelf ook verse pasta maken met meel en water.. ik maak het zelf met 200 gram kamut bloem en 90 ml water. Heerlijk! )
Sausjes kun je maken met boullion, meel/zetmeel en lekkere kruiden met bv citroensap.

Zijn er suikersoorten die je wel mag? Ik maak bv zelf brood en daarin gebruik ik appelstroop en melasse ipv gewone geraffineerde suiker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:09

Rijst met kip en verse groente.

Pasta zonder ei met zelfgemaakte tomatensaus en gehakt.

Maaltijdsoep kun je ook heel makkelijk zelf maken :)

Stamppotten uiteraard ook ideaal voor je! :) je hebt zelfs zomerstamppotten met bv rucola die je zelf kan maken.

Aardappelen, vlees en groente; de Hollandse pot. Lekkere kip uit de oven met rozemarijn bijvoorbeeld met heerlijke krieltjes hmmm

Gewoon vers maken alles :) t is niet zo moeilijk als je nu denkt. Je moet gewoon afstappen van de kant en klare pakjes en zakjes.

Op brood kun je gewoon harde kaas doen, bevat geen lactose.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:10

Vers koken inderdaad. Ik volg nu al een tijdje een eliminatiedieet waarbij ik onder andere geen lactose, soja, fructose, tarwe en meer mag. Gelukkig was ik sowieso al niet van de pakjes, dat scheelt. Verder heeft bv. Jumbo erg veel lactosevrije producten (zit nog een minuscuul beetje lactose in, of je dat aan kunt is afhankelijk van de mate van intolerantie), zoals slagroom, roomkaas, yoghurt en verkoopt Lidl lactosevrije melk. Ik mag zelf nog wel harde goudse kaas en roomboter gelukkig (bijna geen lactose). Ik maak af en toe zelf brood, eet als tussendoortje vaak hartige muffins die ik ook zelf maak, en qua avondeten zul je zien dat het steeds makkelijker wordt. Succes iig!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:19

Probeer eens het boek: sterren van de hemel
Het is een kookboek, gericht op mensen die niet alles mogen eten, er staan heel veel recepten in.
Van uitgeverij loopvis, en prachtig gedrukt door mijn vader :3
http://www.loopvis.nl/?page_id=520

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:25

hier alleen een lactose intolerantie en idd zelf vers koken is de oplossing. Icm lactosevrije melk (bij de meeste supermarkte wel te krijgen) kan je dan de meeste dingen nog wel maken.

Van suiker intolerantie heb ik trouwens nog nooit gehoord. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jou is vastgesteld en welke soorten suiker bij jou dan problemen geven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:28

Ik ben paleo gaan eten. Heb een koemelk allergie een gluten intolerantie en suiker verdraag ik ook slecht. Mijn darmen gaan acuut in protest. Dit is heel goed te doen en ook veel recepten zonder ei.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:54

Wat eet jij normaal gesproken?
Ik zie hier nl. niet echt dingen in staan die nou overal in verwerkt zijn.

Dus gewone avondmaaltijden bestaande uit AGV, pastagerechten (pasta zonder ei, dat is dan het enige) en de saus zelf maken, rijstgerechten. Alles kan je gewoon eten. Alleen niet uit pakjes.
Ook de broodmaaltijd is nou niet echt een probleem met deze intoleranties, of zie ik het verkeerd?

Ik ben zelf ook intolerant voor o.a. suiker en eieren maar de mate waarin dit in bijv. vleeswaren voor op brood zit heb ik geen last van. Jij wel? Want dan kan ik mij voorstellen dat het wat lastiger wordt. Maar zo op het eerste oog zie ik het "probleem" niet zo.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:09

Ze zijn er nog niet achter wat ik heb.
de kans is ook groot dat ze daar niet achter komen.
Zodra ik brood eet gaat het mis en bepaalde koolsoorten.
Eet dus eigenlijk geen brood meer.
Ook bij een voedingsdeskundige geweest, veel geld gekost maar niets mee opgeschoten. Het is probeer dit of dat, als het niet gaat dan kan je daar niet tegen, nee daar was ik zelf ook al achter. De kans is ook groot dat ik niet volledig goed ga met lactose e.d.
het is echt zoeken wat te eten en medicijnen voor de maag blijven slikken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:40

Lestria schreef:
Wat eet jij normaal gesproken?
Ik zie hier nl. niet echt dingen in staan die nou overal in verwerkt zijn.

Dus gewone avondmaaltijden bestaande uit AGV, pastagerechten (pasta zonder ei, dat is dan het enige) en de saus zelf maken, rijstgerechten. Alles kan je gewoon eten. Alleen niet uit pakjes.
Ook de broodmaaltijd is nou niet echt een probleem met deze intoleranties, of zie ik het verkeerd?

Ik ben zelf ook intolerant voor o.a. suiker en eieren maar de mate waarin dit in bijv. vleeswaren voor op brood zit heb ik geen last van. Jij wel? Want dan kan ik mij voorstellen dat het wat lastiger wordt. Maar zo op het eerste oog zie ik het "probleem" niet zo.

In bijna al het brood zit lactose (in de vorm van wei) helaas, zoals in de meeste verwerkte producten.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:17

Maar er is toch een verschil tussen intolerantie en allergie?
Ik ben zelf ook intolerant voor koemelkproducten, heb nog nooit last gehad van die minieme hoeveelheden die in die bewerkte producten zit. Wel als ik melk, yoghurt, kaas etc. neem.

Voor zover ik altijd begrepen heb is een allergie erger dan een intolerantie. Bij de laatste krijg je pas klachten na een bepaalde drempel. Vandaar dat ik er vanuit ging dat brood geen probleem vormt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:18

Brood van de bakker kan ik idd niet lactose vrij krijgen, wonderbaarlijk het brood van de AH van 80 cent is wel lactose vrij haha. Mooie meevaller :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:22

Lactoseintolerantie is perfect te te testen, lactoseallergie ook. Ik zou eens een uitgebreid darmonderzoek doen en laten testen op coeliakie.
Zonder duidelijke diagnose zomaar wat uittesten lijkt me dweilen met de kraan open, want vaak moet je een paar weken proberen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:20

Dank je wel allemaal voor de tips.

Ik denk inderdaad dat ik harder schrok dan dat nodig is.
Als ik naar jullie tips kijk kan er nog zoveel.

Nu geef ik toe dat ik wel een pakjes eter ben. Beetje van Maggi en een beetje van mij :)
Puur door mijn wisselende diensten.
Daar moet ik vanaf.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:47

Het is vaak zelfs goedkoper en makkelijker (sneller) vers koken als je het jezelf eenmaal aangeleerd hebt. Ik was ook een pakjes eter en nu vind ik pakjes teveel gedoe.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:29

Goedkoper dat geloof ik wel.
Maar ben bang dat alles bij mij hetzelfde gaat smaken.
Ben geen keuken prinses ;)