Magere rijst en pasta recepten gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Magere rijst en pasta recepten gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 19:48

Hai bokkers!

Aangezien ik eventjes een kilo of 4 kwijt wil, moet ik ff inbinden met het eten.
En nu ben ik op zoek naar magere pasta en rijst recepten.

Side note 1: Ik eet standaard volkoren pasta en zilvervliesrijst mochten jullie dat willen weten.
Side note 2: Ik lust géén vis. Vlees mag wel, hoeft niet. Mag ook gerust vega zijn :).

Hebben jullie receptjes voor mij? En evt. de calorieen erbij? (Ik bereken mijn eetschema via mijnvoedingscentrum.nl)

Chasey

Re: Magere rijst en pasta recepten gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:49

Correct me if i'm wrong, maar naar mijn weten zijn rijst en pasta dikmakers, toch?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 19:52

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Maar ik wil niks schrappen uit mijn menu.. Gewoon alles met mate :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:54

Ja als je alles met mate doet, dan gaat het altijd goed. :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:56

Pasta en rijst zijn op zich geen dikmakers, mits je natuurlijk normale porties neemt. Dan kun je ze prima blijven eten als je wilt afvallen.

Voor 'magere' maaltijden zou ik vooral uitgaan van veel groenten en geen sauzen uit pakjes en zakjes. Een pastasalade maak je heel makkelijk met tomatenblokjes of passata (oke, dat komt dan wel weer uit een blikje haha) met knoflook, ui en Italiaanse kruiden. Daarbij kun je elke groente eten die je maar lekker vindt. Rijstgerechten kun je lekker op smaak brengen met sojasaus, ketjap, sesamolie of rijstazijn. Of maak een curry, ook altijd goed :D

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 19:58

Many: Thanks voor je tip :) Sesamolie, zit daar echt een sesamsmaak aan als in sesampitjes?? Dat lust ik namelijk echt niet.. Of is het een meer neutrale smaak?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 20:00

Ik bak tegenwoordig met cocosolie. Is wel duur, maar wel licht verteerbaar :) En heb je ook maar weinig van nodig, dus doe je er best lang mee.
En idd die pakjes en zakjes niet gebruiken.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:42

Naamloos1 schreef:
Many: Thanks voor je tip :) Sesamolie, zit daar echt een sesamsmaak aan als in sesampitjes?? Dat lust ik namelijk echt niet.. Of is het een meer neutrale smaak?

Sesamolie heeft wel een sesamsmaak ja, dus als je daar niet van houdt is het misschien niet zo'n handige keuze :))

Je zou voor recepten trouwens eens kunnen kijken op www.chickslovefood.nl, www.cookieandkate.com (wel allemaal vegetarisch) of www.wessalicious.nl. Dat zijn tenminste een aantal van de sites waar ik regelmatig hele lekkere en gezonde recepten vanaf haal!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:51

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:57

Ik heb wel receptjes voor magere pasta. Ik weet niet of je een fijnproever bent? Want dan is dit misschien te smakeloos :+

Voor een flinke ovenschotel +/- 2 personen:
150 gram gekookte paste
2 courgettes in kleine stukjes snijden (evt. aanbakken in de pan, maar dat doe ik nooit)
Zooitje tomaten (of zongedroogde tomaten)
Italiaanse kruiden (ik heb pittige kruiden uit italie, maar je kan ook normale kruiden uit de supermarkt gebruiken natuurlijk)
2 losgeklopte eieren
3 sneetjes beschuit in stukjes (of broodkruimels, maar ik vind beschuit makkelijker)
alles doorelkaar roeren, wat peper en zout erbij en in een ovenschotel overgieten, nadat je deze hebt inge-olied. (De pasta leg ik onderop, anders wordt het zo hard)
45 minuten op 175 graden in de oven.
Je kan er evt. nog wat magere geraspte kaas overheen strooien.

Voor een simpel avondmaaltje voor 2 personen:
150 gram pasta
Courgette in de lengte in tweeen snijden.
Het 'vruchtvlees' (hoe heet dat bij groente??) eruit lepelen en in een apart bakje doen
en de rest in stukjes snijden.
Cherrietomaatjes doormidden snijden en uitknijpen in het bakje met het vruchtvlees
Courgette en cherrietomaaties bakken in de pan eventueel andere groenten erbij zoals paprika
op het laatst het sapje van de courgette en tomaten erbij (al dan niet even geblenderd, of geroerd met wat olie er door heen)

Voor beide geldt; eventueel met kipblokjes of zo serveren.

Heel simpel en ik denk voor fijnproevers te weinig smaak, maar als je wil afvallen dan is dit een prima alternatief voor pakjes en potjes :D

Edit:
Ik bedenk me ook een rijst-receptje.
Paprikas doormidden snijden
Mager gehakt opbakken evt. met gehaktkruiden
Mais uit een potje
Rijst erbij, klaar :D

Ik serveer de rijst en mais vaak los van de rest, want de rest gaat bij mij altijd nog eventjes de oven in. :9

Oh en de website van Chickslovefood die hier al eerder is geplaatst hebben ook super makkelijke en gezonde gerechten: Bijvoorbeeld deze:
http://chickslovefood.com/spaanse-rijst ... t-chorizo/
Ik vervang de chorizo dan door kip en gooi er wat meer groente bij zodat ik wel aan de 200 gr groente kom.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:14

Ik vervang zelf rijst door bloemoolrijst of zoodles.
En de pasta vervang ik door courgetti.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:10

Ik eet vaak spaghetti+tomaten gehakt saus +courgette+rode ui+wortel +bleekselderij
De tomaten gehakt saus kan je prima zelf maken