Wie helpt mij om weer lekker te gaan ontbijten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Wie helpt mij om weer lekker te gaan ontbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 22:48

Beste allemaal,

Ik denk dat ik vast niet de enige ben, maar oh wat vind ik ontbijten een ramp. Echter weet ik dat ontbijten wel heel gezond is dus ik moet verplicht van mezelf iedere ochtend ontbijten maar het liefst sla ik ontbijten over.

Het is niet zo dat ik 's ochtend geen trek heb in ontbijt, het is vooral dat ik niks kan vinden wat ik nou lekker vind 's ochtends. Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd: brood met talloze soorten beleg, crackers, beschuit, ontbijtkoek, muesli met yoghurt en vers fruit, cornflakes met yoghurt (ik lust geen melk), alleen een stuk fruit etc.

Dus wie o wie heeft er voor mij de tip waardoor ik 's ochtends wel trek heb in m'n ontbijt :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:04

Ik ontbijt nooit. Pas na zo'n 3-4 uur. Dan heb ik al koffie en veel water op en een wandeling in de bergen van 6 km gemaakt. En dan heb ik trek en eet ik drie stuks fruit.
Ik heb één uitzondering gedurende een week per jaar en dat is als ik bij mijn ouders in Frankrijk ben: verse croissants.... :P Als ik dan om 9 uur mijn vader hoor terugkomen van de bakker ben ik in twee minuten mijn bed uit voor de koffie en een croissant.

Misschien wat voor jou?

Jannepauli

Re: Wie helpt mij om weer lekker te gaan ontbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:06

Smoothies ?

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:10

Wat denk je van zoon koffiebroodje met pudding en rozijnen erin die ik altijd supr lekker :)
of gewoon een sneetje brood met ontbijtkoek vind ik ook heel lekker en wat ik ook eet is een bruin broodje met bannanenschijfjes en choco hagelslag of chocopasta <3
of een broodje met een heel dun plakje chocolade dat vind ik verrukelijk _/-\o_
ik ben een echte zoet eter haha :D

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:10

Dit zelfde probleem heb ik ook heel lang gehad, tot ik laatst voor de zoveelste keer weer iets nieuws probeerde, en ik denk dat dit echt een blijvertje is, eet het nu al zo'n 2 maanden elke ochtend als ontbijt, en het verveelt nogsteeds niet :D
Kwark (ik verzoet het nog een beetje door het te mixen met slagroom, maar hoeft natuurlijk niet) met honing erdoor en pecan noten. heerlijk <3

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:14

En als je gewoon twee uurtjes wacht met ontbijten vanaf het moment dat je wakker bent? Ik zie altijd op tegen het ontbijt. Ik krijg niks naar binnen, als ik net wakker ben. Pas na een uurtje of twee komt mijn maag op gang.
Enige waar ik inderdaad spontaan trek van krijg, zijn versgebakken croissantjes van een bakker of bij een supermarkt op een camping bijvoorbeeld <3
En als ik ze zelf thuismaak met deeg ervoor en kaas ertussen, eet ik alles in 1 keer op.
Maargoed dat is nou geen aanrader voor elke dag..
Ik las een smoothie. Is dat inderdaad niet iets? Kun je altijd variëren qua fruit, is simpel te maken en gezond.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 00:26

Bedankt voor de tips!

Smoothies is een idee, ik zal eens googlen naar soorten smoothies. Kwark heb ik ook geprobeerd met banaan en een beetje suiker, was geen succes maar met slagroom, honing en pecannoten is natuurlijk weer iets anders :)

Koffiebroodjes, croissantjes, pain au chocolat super lekker allemaal, word er alleen tonnetje rond van en daarbij zijn ze in Nederland nooit zo lekker als in Frankrijk :')

@cinderella heb ik ook geprobeerd met als gevolg dat ik helemaal niets at tot rond de middag. Ik word 's ochtends wel wakker met trek namelijk en als ik dan later ga eten, raak ik over de honger heen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:02

Ik eet als ik honger heb en als dat om 8 uur is dan eet ik om 8 uur. Maar soms is dat pas om 11 uur of pas in de middag en dan eet ik dus pas laat.
Ik vind zelf dat mensen beter naar hun lichaam moeten luisteren. Vaak denken ze dat ze honger hebben maar dat is vaak geen lichamelijke honger.

Ik neem wel altijd een kop koffie als ik opsta. En verder eet ik verspreid over de dag als ik honger heb.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:08

Ik heb hier al langere periode last van. Zelfs afgebakken broodjes smaken me niet meer. Ik eet smorgens meestal een appel maar ik heb nooit honger smorgens. Maar met school moet ik wel eten anders val ik om :')

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:12

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:16

Ik krijg bij periodes 's morgens geen hap door mijn keel, maar aangezien ik heel snel afval is niet ontbijten eigenlijk geen optie. Ik merk dat het mij helpt om even de tijd te nemen om iets klaar te maken. Een ontbijtje met aandacht ofzo.

Wat daar dan uiteindelijk uitrold is verschillend maar nooit echt bijzonder hoor; broodje kaas met bieslook, havermoutpap, brinta, een pannenkoek. En ik zit in een tosti periode. Men kan me wakker maken voor tosti's! Maar het gaat echt om het even een stukje aandacht hebben voor mijn eten, ipv gedachteloos iets achterin mijn strot stoppen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:20

Suzanne F. schreef:
Ik eet als ik honger heb en als dat om 8 uur is dan eet ik om 8 uur. Maar soms is dat pas om 11 uur of pas in de middag en dan eet ik dus pas laat.
Ik vind zelf dat mensen beter naar hun lichaam moeten luisteren. Vaak denken ze dat ze honger hebben maar dat is vaak geen lichamelijke honger.

Ik neem wel altijd een kop koffie als ik opsta. En verder eet ik verspreid over de dag als ik honger heb.

Honger is een signaal van je lijf dat het voeding nodig heeft. Dit signaal kan lichamelijk zijn, maar ook aangeleerd gedrag. Feit blijft dat als je zo lang wacht, je enorme schommelingen in oa je suiker krijgt, met alle gevolgen van dien

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:21

Ik eet gewoon een liga of sultana. Ideaal want die kan gewoon met me mee!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:24

benangelique schreef:
Honger is een signaal van je lijf dat het voeding nodig heeft. Dit signaal kan lichamelijk zijn, maar ook aangeleerd gedrag. Feit blijft dat als je zo lang wacht, je enorme schommelingen in oa je suiker krijgt, met alle gevolgen van dien

Zoals? :)
Als ik honger heb dan eet ik. Ik ervaar geen problemen daarmee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:34

Oa schade aan de lever omdat deze adrenaline aanmaakt voor het op peil houden van je suikerspiegel. Ook schade aan de hersenen gezien deze volledig afhankelijk zijn van glucose

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:37

Je eetritme hangt voornamelijk af van persoonlijke voorkeur.

Ik zelf stel mijn ontbijt altijd uit (eet het ongeveer 1-1.5 uur na opstaan). Het gevaar van het ontbijt helemaal overslaan is dat je later op de dag meer honger hebt en dan gaat snacken (en dus vaak gewicht aankomen). Probeer een manier te vinden waarop jij fijn ontbijt of dat nou is door je ontbijt zelf te veranderen of door je eetritme te veranderen :)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:41

Bij mij helpt afleiding. Dus bijvoorbeeld eten terwijl je een krant of boek leest. Echt, dan gaat 't er bij mij 10x makkelijker in, dan wanneer ik alleen met die boterham bezig ben :) En de tijd voor nemen. Snel eten kan ik 's ochtends echt niet.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:41

Hier herken ik me echt in. Ik drink nu elke ochtend brinta wake up. Is echt een aanrader, dat heb je zo op. Daarbij eet ik dan vaak nog ontbijtkoek, boterhammetje en soms nog paar worteltjes, fruit, salade. Met een glas verse sinaasappelsap en melk erbij. Zo houd ik het nu al een tijdje vol en dat gaat nu redelijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:45

benangelique schreef:
Oa schade aan de lever omdat deze adrenaline aanmaakt voor het op peil houden van je suikerspiegel. Ook schade aan de hersenen gezien deze volledig afhankelijk zijn van glucose

De klok horen luiden? :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:50

Vanochtend weer een favoriet van mezelf gegeten: havermout met kaneel en een gesneden appeltje, amandelmelk erbij en in de magnetron. Net warme appeltaart <3
Het is alleen even oefenen op de verhouding havermout/melk, net wat je lekkerder vindt (zo vind ik het vreselijk als het te hard/dik wordt :'))

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:54

Oef, ik heb ook een jaar of 2 s'morgens niet meer geontbijt.
Nu ik op internaat zit eet ik veel regelmatiger en ontbijt ik dus ook.
Dan zie ik iedereen eten, schep ik zelf op en blijf zitten tot ik het op heb, ik laat nooit iets over omdat ik dat verspilling vind :P
Maar in de weekenden schiet het er wel eens bij in.
Zo erg dat ik soms bij het avondeten pas begin te eten, dan ben ik die dag zo druk bezig geweest dat ik dat gewoon niet heb gemerkt. Als ik op wedstrijd ga ofzo dan heb ik dat wel eens.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:12

Waar ik zelf mee afwissel qua ontbijt:

- Magere kwark (evt. met fruit en/of noten) Vind zelf kwark minder zuur dan yoghurt en het bevat veel eiwit. Ik doe er zelf ook nog een schep eiwitpoeder doorheen. Met dit ontbijt zit ik behoorlijk gevuld voor een lange tijd.
- Havermout (kan ook koud, als je het de avond ervoor klaarmaakt en in de koelkast zet) met kaneel, rozijntjes, fruit (variaties zijn eindeloos)
- Gekookt of gebakken ei
- Havermoutkoekjes (gemaakt van havermout + 1 banaan. Kan je de avond ervoor al maken)

Ik vind het best apart dat mensen hun ontbijt kunnen overslaan, ik word elke ochtend wakker met ontzettende honger en als ik niet ontbijt voel ik me tot ik wat eet slap, lusteloos en duizelig :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:47

Mws-> vt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:52

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:45

Fijn topic. Ik ben ook een hele slechte ontbijter.

Ja weet je wanneer ik het wel kan, op vakantie, als alles lekker voor je klaar staat :+