Forks over Knives' Plant-based Diet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Forks over Knives' Plant-based Diet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:06

Sinds ik samen met vriendlief de documentaire Forks over Knives heb gezien zijn we ook steeds meer plantaardig gaan eten, en dat bevalt ons prima :)
Ik ben sindsdien veel meer aparte soorten groente en fruit gaan kopen, meer gezonde snacks, en meer aparte recepten gaan uitproberen.

Maar het is natuurlijk altijd leuk om nieuwe recepten te proberen, en lekkere eigen recepten te delen, dus ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die echt plantaardig eten, zonder e-nummers en suikers en vet..

Ik heb voor mijn verjaardag het FOK kookboek gekregen, maar er staan ook veel ingrediënten in die hier niet of nauwelijk te vinden zijn. Hebben jullie alternatieven, of schaffen jullie zoiets aan via internet? Die voedingsgist bijvoorbeeld, als kaasvervanger, is dat echt lekker? Ik kan me er niks bij voorstellen!

Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die regelmatig of zelfs altijd via het forks over knives plant-based diet koken :)
Wat is jullie favoriete recept?

Ik zal straks eens mijn lasagne recept plaatsen. Dat is zo lekker, kan ik haast elke dag eten :9

Many

Re: Forks over Knives' Plant-based Diet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:12

Ik eet niet zozeer volgens het FOK-dieet, maar wel hoofdzakelijk plantaardig. Ik moet zeggen dat ik niet zo van de vervangers ben, je zult mij bijvoorbeeld niet snel cashew'kaas' zien maken. Dan verzin ik wel een andere manier om een gerecht romig te maken. Edelgist heb ik wel in huis, voornamelijk om over de pasta te strooien. Geeft toch net een beetje een extra hartig smaakje. Welke ingrediënten vind jij lastig te krijgen hier in Nederland?

Een favoriet recept heb ik denk ik niet, ik vind teveel lekker haha. Wel vind ik www.ohsheglows.com een fijne website voor inspiratie, en op Pinterest vind ik ook veel plantaardige recepten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:30

Edelgist kun je gewoon bij de reform/natuurwinkel kopen.
Zolang je absoluut geen kaas verwacht zou het niet tegen hoeven vallen :+ begrijp me niet verkeerd, vind het een fijne/lekkere toevoeging. Maar als je echt een kaassmaak verwacht gaat jet tegenvallen.

Osheglows is idd een toffe site, heb haar kookboek ook liggen hier , staan leuke dingen in.

Ben trouwens wel benieuwd naar je lasagne, mijn favo recept is falafel from scratch... zou ik vaker moeten maken :9

(Zo... 3 edits later :p )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:43

Het hoeft inderdaad geen echte kaassmaak te zijn, als het de gerechten maar iets hartiger maakt. Op de pasta vind ik zoiets altijd wel lekker, maar ik krijg uitslag van koemelk dus het zou mooi zijn als ik die gist als vervanger kan gebruiken!
Is zoiets ook lekker op de pizza? Niet om de hele bodem mee vol te leggen, maar gewoon voor de smaak?

En wat ik verder lastig te krijgen vind.. Laatst toch eindelijk een potje tahini en pure molasse gevonden. Daar heb ik lang naar gezocht.. Bakingsoda heb ik lang naar gezocht, en nu een grote pot online besteld. En verder dus die edelgist, die zag ik ook online staan.. En ik moet nog op zoek naar maple syrup/ahornsiroop, tamari (dus de sojasaus zonder tarwe en met minder zout) en liquid smoke (rookaroma).
En dan komen er nog dingen voorbij als mirin, rijststroop, roggevlokken.. en af en toe komt er nog iets voorbij waarvan ik denk, hè wat?! :? :+ Dus dat vind ik nog best lastig, om genoeg in huis te hebben om zo'n recept te maken.

Bedankt voor de site! Daar ga ik ook eens rondneuzen :)

Ik ben wel benieuwd naar je falafel recept! Er zijn zo veel verschillende recepten te vinden.
Kikkererwten heb ik sowieso altijd in huis. Heerlijk! We maken er ook zelf onze hummus mee.

Mijn lasagne recept: ik gebruik meestal tomaten of tomatensaus uit eigen tuin. In blokjes snijden en lekker laten pruttelen met een uitje en twee teentjes knoflook.
Dan wat italiaanse kruiden erdoor; oregano, basilicum en wat tijm.
En als het een tijd geprutteld heeft dan doe ik er een klein handje oude kaas (of binnenkort dus edelgist) doorheen.
De pastavellen maak ik zelf van volkoren speltmeel en water. Zo'n 100 gram water op 250 gram meel. Die maak ik vantevoren, even door de pastamachine en dan op bakpapier laten drogen.
Vervolgens een potje sojayoghurt (ik maak ze altijd zelf van gewone sojamelk in de yoghurtmaker) en daar meng je citroensap doorheen totdat het vergelijkbaar zuur smaakt als creme fraiche. Je kan hier natuurlijk ook gewone creme fraiche voor gebruiken, aangelengd met wat melk(achtigs) zodat het iets vloeibaarder wordt.
En dan een laagje saus in de schotel, laagje pastavellen, laagje yoghurt/creme fraiche, laagje pasta, laagje saus, laagje pasta en dat herhalen totdat je er doorheen bent. Afsluiten met de yoghurt, en daar bovenop wat schijfjes tomaat en wat kaas/gist en bijvoorbeeld wat lepeltjes pesto of pepertjes of iets anders wat op moet ;)
Tussen de laagjes in kun je naar smaak nog peper en zout toevoegen.
En dan 45 minuten op 180 graden in de oven :9

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:12

Of edelgist lekker is op een pizza durf ik niet te zeggen, het zijn wel echt droge vlokken en ik weet ook niet wat er in de oven mee gebeurt. Je zou ze misschien wel na het bakken over je pizza kunnen strooien.

De meeste dingen die je noemt, zijn volgens mij wel te vinden in de gemiddelde natuurwinkel. De Jumbo verkoopt hier zelfs gewoon tahin. Baking soda ligt hier ook bij de natuurwinkel. En anders zou je eens een bezoekje moeten brengen aan een toko, daar vind je vaak ook veel 'bijzondere' producten!

Je lasagnerecept klinkt goed, ik ga 'm onthouden :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:06

Bakingsoda ook bij de tuinen, natuur/reformzaak, toko, schijnt ook bij de grotere jumbo te vinden zijn( wij hebben een heul kleine)
de andere producten die je noemt ook bij natuur/reform winkels of winkels als ekoplaza etc.

Falafelrecept ga ik even opzoeken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 14:09

We hebben helaas geen natuurwinkels in de buurt, dus meestal is het voor mij goedkoper om gewoon via internet te bestellen, alleen heb je dan meestal nét niet alle spullen bij een en dezelfde winkel :+
Als ik binnenkort weer eens in een grote stad kom dan ga ik eens op zoek naar de natuurwinkels :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:13

Hier ook zo hoor. Ik moet naar de stad voor dat soort dingen hoor :)
Of online idd.
Ik moet voor de weekboodschappen ook het dorp af, de lokale super heeft de helft van wat ik zoek niet :+
Ik combineer stads zaken ook meestal... dus toko, reform, groooote supermarkt en evt kleding etc allemaal in 1 grote shoppingtrip. En dan aanvullen met online shopping.
ik had ergens wel een lijstje met shops... maar de tuinen heeft ook een webwinkel, vanaf 20 of 30 euro geen verzendkosten .