Lekker 'menu.'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Lekker 'menu.'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 22:05

Hoii,

ik wil graag vrijdag avond voor mijn vriend koken, omdat hij het verdient en hij de laatste tijd ook wel terecht klaagt dat ik altijd druk bezig ben en nooit tijd voor hem heb. Hij moet dan tot 10 werken en voor de verandering heb ik eens een keer tijd om te koken.

Ik weet alleen het menu niet echt, elke keer als ik iets maak ofzo blijkt de combinatie niet top te zijn. (Denk aan rode kool met zalm). En het moet ook wel een klein beetje budget zijn.

Ik zat te denken aan als voorgerecht broccoli soep met gerookte zalm.
Daar hou ik dan ook genoeg zalm voor over, maar om dat weer in het hoofd gerecht te verwerken? Ik zat te denken om misschien sushi er bij te maken maar dat is best prijzig, en waar hoort dat dan bij?
Als hoofdgerecht heb ik dus echt geen idee wat een beetje bij broccolisoep past. Misschien een keer pasta met een witte saus?
En nagerecht is ook lastig, mijn vriend houd namelijk niet zo van chocola. Wel veel van aardbei dus dat zou ik wel kunnen er in kunnen verwerken.

Ik zoek dus vooral idee'tjes maar recepten zijn zeker ook welkom!
En het zou fijn zijn als het niet al te moeilijk te maken is haha, maar ik wil er wel moeite voor doen.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:10

Pasta met zalm kan altijd na een broccolisoep (vooral als je de broccoli dan ook weer bij de pasta gooit ;)). En als nagerecht kun je denken aan Heisse Liebe (warem framboosjes met roomijs)?

Ik kook altijd op de gok, vind het leuk om te doen en om nieuwe dingen te proberen, dus ben ook gee chef haha!

Depende

Re: Lekker 'menu.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:15

Pasta kan inderdaad prima met broccolisoep. :j

Eton mess is lekker en eenvoudig als nagerecht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:26

Crumble is optie voor nagerecht. Die kan je ook in 1 persoonsschaaltjes maken. Met aardbei is de vraag of dat genoeg structuur behoudt om taart achtig te blijven, maar met appel of rabarber lukt ook erg goed. Je kan er een bolletje vanille of kaneelijs bij serveren.

Je gerookte zalm kan je ook de volgende dag samen met wat kruidenkaas op brood doen voor de lunch. Je hoeft wat je over hebt niet nl in de volgende gang te verwerken.

Gebakken aardappeltjes uit de oven is voor de 2e gang ook een optie, iets van vlees er bij (stukje of bv rollade) en die laatste kunnen ook in de oven als je er genoeg plek in hebt of het eerder maakt en koud serveert. Kies nog iets van sperciebonen, snijbonen en sausje wat over alles past en je bent klaar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:43

Heb je een staafmixer? Kan je lekkere soepjes mee maken, met courgette of paprika, of gewoon tomaat.
Verder misschien lasagne als hoofdgerecht, ook heel makkelijk. Is heerlijk met courgette en ricotta, zeker als je de ricotta mengt met een beetje citroensap, krijgt het een heerlijk zomerse smaak van. Verder gewoon tomatensaus maken met gezeefde tomaat/blikjes/verse tomaat en een berg kruiden.

Ik ben op m'n vereniging beroemd om m'n toetjes... :D Mijn favoriet is een heel zoet verwentoetje: men neme per persoon 1 of 2 chocolate chip cookies, verkruimel ze boven een schaaltje. Lepel er wat jam naar keuze op. Daarop een mengsel van half yoghurt-half slagroom (of alleen yoghurt als je niet van heel zoet houdt). Niet te lang van tevoren maken alleen, dan wordt het koekje heel zompig. Als je het yoghurtmengsel al van tevoren maakt is het in een minuut of twee klaar, dus dat hoeft ook niet.

Eet smakelijk :Y)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:44

Broccolisoep met zalm vooraf, dan het hoofdgerecht wat lichter denk ik. Misschien een wokgerecht, wat groentes en kipfilet bv met rijst. En als aardbeien toetje zou ik zoiets kiezen. Lekker! :9

edit: maar misschien is het nog leuker om gezellig te gaan (kaas)fonduen met z'n tweetjes? Als je voor kaasfondue kiest zou ik een helder soepje vooraf doen anders wordt het wel erg machtig. Als ik de tijd heb eet ik graag Chinese fondue, ook wel hotpot genoemd. Super gezellig tafelen. :)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:46

Soms is simpel lekkerder dan uitgebreid, vooral als je geen keukenprinsesje bent.
Waarom geen fusilile(schrijf ik vast fout?) pasta met gebakken kip, courgette, kastanje champignons, mais, ui en knoflook met een sausje van (gebakken) stukjes tomaat, zure room en pesto? En boven op rucola met een beetje olijfolie? Bij mij en vriendlief altijd een succes! Zelfs dochterlief van 1 is er gek op.

Als toetje vers gesneden fruit! Zoet, fris, lekker, gezond én makkelijk!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:53

Ik heb een lekker recept wat je met de rest van de gerookte zalm kunt doen :)

Wat je nodig hebt:
- 2 dl boullion (gewoon van boullionblokje)
- 2 dl droge witte wijn
- 1 sjalotje / rode ui
- een bakje mascerpone (ik geloof van 250 gr)
- gerookte zalm
- tagiatella

Pak een pannetje en doe daar de boullion, de wijn en de heel fijn gesnipperde sjalot in.
Laat de wijn inkoken zodat alle alcohol eruit is. (dat ruik je als het goed is wel)
Als het zover is doe je de mascarpone erbij, en de tagiatella kan gekookt worden op dit punt.
Roer de mascarpone goed door het wijn boullion mengsel heen zodat het oplost (dit kan even duren). Het mengseltje mag nu niet meer koken, dan gaat de mascarpone schiften.
Snijd de gerookte zalm in stukjes en doe deze in het mascarpone mengsel, hou het mengsel wel evengoed warm zodat de zalm ''hard'' wordt.

Laat de zalm even meeborrelen zodat de gerookte smaak in de saus komt en als de tagiatella klaar is is de saus ook klaar :)

Echt superlekker!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:56

Oei ik zie nu dat ik wel wat te laat ben, haha :') Sorry!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:01

tagliattele met spinazie, zelf room of kruidenkaas aan de spinazie en pasta toevoegen (geen a la bloep gebruiken jazus). zalm bakken op de huid en naar versnipperen over de pasta, of aan 1 stuk erbovenop/naast serveren, voor lekkere bite nog wat pijnboompitjes roosteren en erover heen sprenkelen.. eet smakelijk, mijn favoriet.