Afvallen en een eetprobleem s'morgens. Iemand een idee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Afvallen en een eetprobleem s'morgens. Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:00

Heb een probleem en was benieuwd of er bokkers zijn met goede ideeën en recepten.

Ik heb fibromyalgie en verdraag daardoor niet alles en heb lactoseintolerantie. Heb overgewicht en wil erg graag afvallen en zou eigenlijk netjes 3 x per dag moeten eten.

Ik eet nu hooguit 2 x daags en pas de eerste keer om 3 uur s'middags. Niet gezond en vaak eten we door te weinig tijd ook nog eens snel en makkelijk en dus niet gezond.

Nu komt het probleem. Ontbijten. Iets wat ik nooit gedaan heb ook als kind niet. En lust geen brood. Heb een tijd een eierdieet gedaan maar op een gegeven moment kon ik geen ei meer zien :+

Iemand een idee of een recept voor een gezond ontbijt? en het liefst geen brood. Want heb totaal geen inspiratie. en heb soms werkelijk geen idee wat ik zal eten. :o

ItsMe2

Re: Afvallen en een eetprobleem s'morgens. Iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:43

Ik lees tegenwoordig wel eens banaan-ei pannenkoekjes.
Nog een paar tips:

- Havermout met soja melk bijvoorbeeld.
- Crackers.
- Misschien beginnen met drinkontbijt van Hero bijvoorbeeld, dan kan je er een beetje aan wennen dat je 's ochtends wat eten moet.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:46

Lactose vrije yoghurt?

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:48

Heb je toevallig ook niet een tarwe allergie/intolerantie?? Vaak eet je al geen dingen waar je niet lekker van wordt. (tenminste dit was bij mij zo, ik kon smorgens ook nooit eten)
Maar ik eet speltbrood nu. Misschien iets voor je?? Of havermout, Of yoghurt met muesli. En ik heb nu ook de shakes van weight plan/care en die zijn eigenlijk ook prima te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:49

Jasmijn159 schreef:
Lactose vrije yoghurt?

Die dus, of havermout met lactosevrije melk, kwark enz.
Hoeft niet eens die speciale lactosevrije koemelk te zijn, je kan ook kiezen voor een plantaardige melk bijvoorbeeld...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:50

je hoeft niet veel te ontbijten
al neem je een banaan.is ook prima!
denk eerder dat je kijken moet naar je avondeten..
dieetiste word deels vergoed uit je basispakket dus slim om daar in elk geval 1x heen te gaan.

en wat noem jij te weinig tijd? een gezonde wok maaltijd is bijvoorbeeld in 10-15minuten klaar

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:53

Ik vind het heerlijk om met verschillende dingen te ontbijten .. mischien raar maar ik neem vaak
Een handje cherry tomaatjes, wat stukjes perzik uit blik, een appeltje, een bakje appelmoes, en dan vaak voor de energy een granen reepje ofzo. Ik had ook een hekel aan ontbijten maar vind dit heerlijk, soms neem ik ook gewoon een plakje kaas erbij of een plakje kipfilet etc

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:06

Ik ontbijt de laatste tijd met walnoten, fruit, stuk kaas en roggebrood. Vaak met kopje thee en een yoghurt-sinaasappelsap mixje. Dus wees creatief... er zijn veel meer dingen mogelijk dan alleen brood.

Ik gebruik ook de eetmeter van het voedingscentrum om beetje bij te houden hoeveel ik binnen krijg.

Kan me niet voorstellen dat je voldoende calorieën binnen krijgt als je pas om 15 uur wat gaat eten...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 22:25

Ik woon in Duitsland en diëtiste word niet vergoed.

Qua tijd, wij trainen veel met honden en zijn veel onderweg en komen vaak pas na 10 uur s'avonds toe aan het avondeten. Door de fibro heb ik dan dus weinig energie tot geen meer over en word het wat simpels dus ongezond. En dat wil ik ook veranderen maar vind het erg moeilijk. En met een pizza zit je bv. zo aan je calorieën of de frituurpan, enz.

Helaas reageer ik op veel melkproducten heel raar waaronder lactose vrije melk, kokosmelk enz.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:29

Denk dat je je honden beter verzorgd dan jezelf... je honden hebben het ook nodig dat jij goed voor jezelf zorgt! Je honden krijgen vast niet de goedkope brokken ... maar je geeft jezelf dat dus wel.
Een pizza of frituur... is misschien wel veel calorieën... maar voor de rest mis je ongeveer alles! (Op die eetmeter zie je dat dus ook.)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 22:33

Ja klopt heb je helemaal gelijk in. En wil daar ook graag wat veranderen daar we steeds meer onderweg zijn en ik graag wat kilo's kwijt wil raken maar door het slechte eten raak ik niks kwijt en denk dat het onregelmatige eten daar ook mee speelt.

Ook leefde ik zo ongeveer op thee en cola light. En dat is nu inmiddels 2 maand thee en water en dat merk ik al enigzins. Dus op naar een volgende verandering. Maar dat vind ik dus zo moeilijk. Wat gaan we eten....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:41

Heerlijke koekjes elke ochtend?
Half uurtje werk. Kun je lekker rond een uur of 11 opknagen.

Je neemt wat gierstvlokken, zout, olie, blauwe bessen of frambozen (bijv uit de vriezer, ontdooit), ei en evt wat zoets als honing.
Goed mengen en prakken.
Hoopjes maken op een bakplaat, wat plat drukken en bakken op ongv 180 graden.

Je kunt ook een lekker papje maken van amaranth vlokken, zout, en iets "melk achtig" . Dat dik koken.
Dan een banaan prakken, door je pap, en dat lekker bakken in de koekenpan.
Combi zachte pap met gebakken banaan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:46

Ik ontbijt met havermout (kan je evt ook maken met water) met daarin banaan en appel, wat stukjes pure chocola en kaneel. Smaakt heerlijk! De havermout maak ik klaar voor meerdere dagen, dus je bent amper tijd eraan kwijt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:47

Ik denk meteen aan fruit!

Zeker als je moeite hebt om een ontbijt binnen te werken is het makkelijk om bijv. te beginnen met eens iets lichts zoals een mandarijntje en kijken hoe je dat verdraagt. Het geeft je echt geen energie voor de hele dag, maar het is een begin. Beter dan alleen maar thee in ieder geval.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:48

mag ik vragen hoe het kan dat je wel veel traint met honden.maar niet om 10 uur dan iets simpels en gezonds voor jezelf wilt maken?

juist als je fybromyalgie hebt weet je dat je juist heel gezond moet eten om je ziekte onder controle te houden.
denk dat je eerlijk gezegd jezelf een schop onder je kont moet geven..want als de pizza 14 minuten in de oven zit kun je net zo goed wat gezonders maken.

en je hebt het over "we" dus neem ik aan dat er wel iemand is die je helpen kan.

sorry als ik wat bot over kom,maar ik denk. dat je best heel goed weet dat je beter voor je zelf moet zorgen wil je nog minder last hebben van je fybro...

kijk anders eens bij recepten van
koolhydraatarm eten..veel kun je smorgens al klaar maken en kun je savonds zo eten..

succes...!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:51

Havermout kan ook met water, alhoewel het dan misschien iets minder lekker smaakt dan met koe/amandel/soja melk of kokosmelk/kokoswater. 2-3min in de magnetron en je hebt het warm of 's nachts in de koelkast laten weken.
Maar daar kan je ook veel mee afwisselen. Doe er eens appel en kaneel doorheen, of rode vruchten. Perzik en noten, of iets met kokosnoot bijvoorbeeld.. :)

Daarnaast geeft het ook nog veel energie en zijn het traag verteerbare suikers (?) waardoor je langer vol zit en geen suikerpiek krijgt :)
Als ik het goed zeg iig, maar correct me if I'm wrong.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:56

Havermout met water
Fruit er in (appels met kaneel)
Kun je warm en koud eten en is zo klaar.
Je kunt ook kijken voor Speltvlokken.
Je kunt er Chia zaadjes aan toevoegen. Pompoenpitten.. enz...

Maak dan gelijk voor onderweg een bak sla en eet dat als lunch.

Neem crackers/rijstewafels oid mee voor onderweg.

Er zijn tegenwoordig best heel goede en gezonde kant en klaar maaltijden te krijgen die je sávonds klaar kunt maken.
En een stukje kip bakken in de pan met een bak salade is ook snel gemaakt ;)

Ik denk dat je zelf heel erg goed weet waar het fout gaat in je voeding om af te moeten vallen.
De meeste redenen die je geeft zijn in mijn ogen eigenlijk gewoon smoesjes...

Je moet je levensstijl omgooien.
En dat kost gewoon even wat dicipline.
Maar je kunt het best!!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:10

ellepel schreef:
mag ik vragen hoe het kan dat je wel veel traint met honden.maar niet om 10 uur dan iets simpels en gezonds voor jezelf wilt maken?

juist als je fybromyalgie hebt weet je dat je juist heel gezond moet eten om je ziekte onder controle te houden.
denk dat je eerlijk gezegd jezelf een schop onder je kont moet geven..want als de pizza 14 minuten in de oven zit kun je net zo goed wat gezonders maken.

en je hebt het over "we" dus neem ik aan dat er wel iemand is die je helpen kan.

sorry als ik wat bot over kom,maar ik denk. dat je best heel goed weet dat je beter voor je zelf moet zorgen wil je nog minder last hebben van je fybro...

kijk anders eens bij recepten van
koolhydraatarm eten..veel kun je smorgens al klaar maken en kun je savonds zo eten..

succes...!

Daarom vraag ik ook om ideeën en tips/recepten daar ik dit al langer probeer en zeker wel weet maar het op de één of andere manier niet lukt. En ik graag wil beginnen met het ontbijt en ben inmiddels 34 en heb nooit leren ontbijten als kind al niet en dat is niet zo makkelijk. Ik weet zeer zeker wel dat er wat moet veranderen zeker ook voor de fibro. :j Het is ook niet dat ik niks wil maken maar niet weet wat. Omdat ik er haast niks door krijg. (s'morgens) En met geen puf meer hebben dat is dus s'avonds na 10 uur als we thuis komen.

Bedankt voor de verschillende tips en recepten gaan we mee aan de slag :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:03

Ik denk oprecht dat ik met wokken sneller klaar ben dan wachten op de frietpan of de oven. Voorgesneden kip/vis/tofu of achteraf nootjes erover voor de eiwitten. Even aanbakken, groeten en noedels er bij en binnen 15 minuten klaar. Kwestie van slim inkopen (voorgesneden) en even opbakken. Bleh, juist als ik een lange vermoeiende dag heb gehad heeft mn lijf behoefte aan gezond voedsel en vitamines. Moet er niet aan denken om dan nog vette hap te eten, voel me dan de dag er na ook echt minder fit dan wanneer ik goed eet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:07

wilawander.duidelijk uitgelegd zo.
ga dus eens kijken op google en typ in:geen tijd om te koken.
dan komen er zo veel sites en tips voorbij
en wokken is heerlijk en snel klaar!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:18

Om af te vallen kan je beginnen te letten op wat je binnen krijgt. Qua koolhydraten en vetten. Als je op etiketten gaat kijken valt het ook dat je al snel heel veel binnen krijgt. Met dan je verwacht.

En dat je geen tijd heb 's avonds Om een goede maaltijd te maken is al een verkeerde gedachte.

Zorgt bijvoorbeeld dat je s middags dan je aardappelen al geschild hebt en je groente al kort. Of koop het voor gesneden uit de winkel.

Als je 's avonds goed eet, zal je 's ochtends ook je eten beter verteren waardoor het ontbijten straks makkelijker word.

Qua ontbijt kan je alle kanten op. Maar je moet je zelf er wel even tot toe aanzetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:23

Ik zou smoothies gaan drinken 's ochtends :j
Ik ben daar zelf ook een tijdje geleden mee begonnen, en het is echt zo lekker en makkelijk en gezond!
Je doet gewoon een paar stukken fruit in de blender, eventueel met soja yoghurt (heel makkelijk en betaalbaar zelf te maken!), met wat groente, en bv met een handje havermout.. Even laten draaien terwijl jij je klaar maakt, en dan drink je hem zo weg :) Geeft een hoop energie, en de havermout zorgt voor een vol gevoel.

Verder eens proberen om de dag ervoor al een ovenschotel klaar te maken, of je groente al gesneden te hebben, zodat het meteen de oven in kan, of op t vuur, en je er verder weinig werk aan hebt.
Ook heel gezond; maak eens gewoon een koude maaltijd 's avonds.. Soep met salade bijvoorbeeld. Die kun je ook de dag vantevoren bereiden.

En probeer eens wat grotere porties te koken zodat je de dag erna ook nog ervan kan eten, of een portie kan invriezen.

Verder misschien een idee om tussendoor eens wat gezonde dingen te eten? Een appel of peer, of wat worteltjes/komkommer/paprika, rijstwafels, of gewoon een handje noten. Dan heb je 's avonds ook wat minder honger.
En niet te veel suiker en vet, maar dat spreekt voor zich. Koffie en thee is bv prima zonder suiker te drinken, je moet er alleen even aan wennen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:29

Zoals al een aantal keer genoemd, havermout met water!
Wat wij vaak deden is havermout met water in de blender, de havermout wordt dan heel klein en gemixt met het water (rauwe havermout dus!). Daarbij gooiden we dan banaan, en ander fruit. Heerlijke smoothie die goed vult en energie geeft voor een paar uur. En het is nog ontzettend lekker ook!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 11:59

anne_bento schreef:
Zoals al een aantal keer genoemd, havermout met water!
Wat wij vaak deden is havermout met water in de blender, de havermout wordt dan heel klein en gemixt met het water (rauwe havermout dus!). Daarbij gooiden we dan banaan, en ander fruit. Heerlijke smoothie die goed vult en energie geeft voor een paar uur. En het is nog ontzettend lekker ook!

Dat ga ik zeker proberen. :j

Een stuk fruit pak ik zeker al tussendoor maar meestal dus ook s'avonds. S. morgens eet ik vaak maar een kwart appel en beland de rest bij onze pony. En een reden om het al helemaal niet meer te pakken...

Kant en klare zakken groentes en dergelijke hebben we hier helaas niet in de winkels. Ga wel af en toe naar NL en daar neem ik dan inderdaad wel een paar mee of vries wat in. Het zelf snijden is vaak niet meer mogelijk s'avonds. Als ik thuis kom dan is het meestal strompel strompel en op de bank en mijn handen willen dan niet meer wat ik wil. Mijn man verzorgd dan de honden enz en ik zorg dan dat er wat te eten op tafel komt en dat moet dan dus echt simpel zijn. Hij wil het ook wel doen maar dan word het nog later en hij is dan ook erg gemakkelijk met doe maar iets makkelijks. En hij is een hele slechte groente en fruit eter wat het ook niet makkelijker maakt.

Maar we gaan er mee aan de slag :j

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:17

Er zijn ook veel dingen die je klaar kunt maken in grote hoeveelheden en dan invriezen in porties, heb je dan savonds geen zin meer om te koken haal je wat uit de vriezer en klaar :) denk aan zelfgemaakte soep, stamppot, pastasaus

Op de site van Albert Heijn en in hun app kun je recepten opzoeken, je kunt zoeken op oa bepaalde ingrediënten en bereidingstijd heel handig en dan hoef je niet steeds hetzelfde te fabriceren :P ik wist bijvoorbeeld op een gegeven moment echt niet meer wat te maken met spitskool of bloemkool. Bij de AH recepten een paar heel leuke ideen opgedaan en als het goed smaakt en makkelijk te maken is sla ik de recepten op in de app zodat ik ze nog eens kan maken :)

Qua ontbijt heb je al veel tips gehad, ik zou proberen te beginnen met iets van een drinkontbijt, dat geeft ook minder het gevoel dat je echt 'moet eten' en misschien kun je dan na een tijdje wat 'uitstapjes' maken naar bijv een beschuitje met kaas/worst/jam/hagelslag
Havermout is een goede tip maar ligt misschien wat zwaar op de maag om mee te gaan beginnen