Koken door te stomen.... ervaringen? Apparaten? tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Koken door te stomen.... ervaringen? Apparaten? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:19

Hebben er hier mensen ervaring met het stomen van eten?

Ik heb net een kookboek gekocht voor salades waar hij het steeds heeft over het stomen van eten. Nu heb ik wel vaker gehoor ddat dat heel gezond is, dus nu zit ik erover te denken of ik dat niet wil gaan doen.

Nu zijn er verschillende methodes, maar ik ben vooral van het type, snel simpel en makkelijk.

Wie kookt er hier met stoom?
Hoe doe je dat dan? Met een stoomkoker? of hoe die dingen ook heten? Welke zijn dan goed?

Alle tips zijn welkom!

Minimus

Re: Koken door te stomen.... ervaringen? Apparaten? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:22

Ik pak gewoon een grote wokpan met water erin en mijn bamboemandjes :D Any other pan will do though.. Je hebt inderdaad van die apparaten maar daar ben ik niet zo in thuis.

Ik kook water in de waterkoker, giet dat in de pan, en pak dan mijn bamboemandjes en zet die erop. simpel as that!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:22

Het is erg gezond en de smaak van je groenten e.d. blijft ook erg goed bewaard.

Ik heb zelf een stoomoven staan, maar die zijn niet goedkoop. Een hele goedkope oplossing is een stoommandje van bamboe, zet je gewoon op een pannetje kokend water met je groenten erin. In China maken ze zo ook dim sum klaar enzo.

Afbeelding

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:27

Ja die dus Exitium, die heb ik ook. Kosten niet veel en zijn handig in gebruik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:29

Ik had in Londen een hele fancy stoomkoker, niks kan daar tegenop maar hier gebruik ik gewoon een stoommandje. Een soort beweeglijke vergiet die je in elke pan past.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:33

Even foto erbij gezocht, ik heb dit staan. Is tegelijk ook een magnetron enzo, en je kan er op zich ook taarten mee maken. Ik heb er wel een kleinere oven bovenop geparkeerd overigens.

Afbeelding

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:33

Wij hebben een metalen stoommandje wat vrijwel in elje pan past omdat het ding flexibel is. Een volledig metalen vergiet werkt overigens ook prima als je een pan hebt waar 'ie goed in past.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:34

Ik heb een stoomkoker van de Lidl, die hebben ze om de paar maanden in het extra assortiment en zijn niet zo belachelijk duur als bij een kookwinkel. Ik maak er bijna alles in klaar :D Naast mijn groenten ook aardappelen, rijst, gekookte eitjes en vis. Ook kip kun je stomen voor in een salade of worstjes. En dim sum natuurlijk :9

De mandjes werken ook prima, maar ik vind het een nadeel dat ik voor verschillende dingen dan alsnog meerdere pannen op het vuur moet hebben. Nu kan ik alles op elkaar stapelen en het apparaat zegt ping als het klaar is :) En na het eten gooi ik alles in de vaatwasser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:34

Wij hebben een stoommandje en een stoomoven erbij. (ja, wij hebben dus 2 ovens :+ )
Het is lekker, maar ik kan nou niet zeggen dat we het veel gebruiken...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:39

Bij de Ikea hadden ze een handig uitziend mandje voor in de pan om dingen te stomen. Ik heb hem niet meegenomen, maar misschien kan je het daar eerst mee proberen voor je iets duurs aangeschaft.

Edit: het heet een stoompaninzet en ze hebben er 2 verschillende van.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:47

Oh ja ik stoom heel veel! Ik heb een inbouwstoomoven dus ik ben een beetje verwend. :+

Wat ik vooral heeeeel erg lekker vind is vis (zalm!!!), krieltjes in de schil, sugar snaps, peultjes, broccoli, groene asperges, witte asperges, erwten etc.

Minder vind ik: tomaat, paprika, ui, prei, bladgroenten, grote aardappelen (tenzij in kleine stukken gesneden).

Verder kan mijn stoomoven ook hete lucht toevoegen dus ik kan ook heerlijke broodjes bakken. (Dus stoom + hete lucht tegelijk, zoals ze in de franse bakkerijen ook doen.)

Ik gebruik de stoomoven ook om restjes op te warmen ipv de magnetron. Veel lekkerder! :)

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:24

Zo'n bamboe mand werkt prima hoor :)
Werkt heel makkelijk en alle vitamines blijven in je eten i.p.v. in het water waar je het in kookt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 22:30

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:34

Zo een heb ik, maar dan een goedkopere versie :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 22:36

Ooh dat is wat je bedoelde. Klinkt wel heel handig handig op zich. Heb ze in de krantjes van de lidl nog niet gezien.

Zou niet weten hoe ik zon bamboe mandje makkelijk schoon moet krijgen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:30

_Nelleke_ schreef:
Oh ja ik stoom heel veel! Ik heb een inbouwstoomoven dus ik ben een beetje verwend. :+

Wat ik vooral heeeeel erg lekker vind is vis (zalm!!!), krieltjes in de schil, sugar snaps, peultjes, broccoli, groene asperges, witte asperges, erwten etc.

Minder vind ik: tomaat, paprika, ui, prei, bladgroenten, grote aardappelen (tenzij in kleine stukken gesneden).

Verder kan mijn stoomoven ook hete lucht toevoegen dus ik kan ook heerlijke broodjes bakken. (Dus stoom + hete lucht tegelijk, zoals ze in de franse bakkerijen ook doen.)

Ik gebruik de stoomoven ook om restjes op te warmen ipv de magnetron. Veel lekkerder! :)

Exact zo een staat hier al 5 jaar werkeloos te zijn. ... Ik weet gewoon niet wat ik er allemaal mee kan een vooral niet hoe

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 07:18

Ik heb gewoon deze;Afbeelding
Laagje water onderin, en het werkt prima :)
Ik maak er bijna al mijn groentes in klaar. Vooral groente als broccoli wordt zo mooi felgroen :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:16

benangelique schreef:
_Nelleke_ schreef:

Exact zo een staat hier al 5 jaar werkeloos te zijn. ... Ik weet gewoon niet wat ik er allemaal mee kan een vooral niet hoe

Heb je een hoge druk stoomoven of een 'gewone'?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:28

Ik heb een fancy stomer van de oma van mijn man georven(met allemaal verdiepingen enzo), maar het ding nog nooit gebruikt... Voornemen voor de komende tijd!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:38

Ik doe het ook,heerlijk.
Hoef nooit meer anders.

Ik gebruik gewoon een pan met water en hang mijn ijzeren vergiet erin net boven het water,groente in de vergiet en als het klaar is kan de vergiet met groente zo de wasbak in om uit te lekken.
Ideaal!!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:43

Gewoon met de ijzeren vergiet die je in de pan hangt en deksel er op.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:55

Ik heb de Sharp stoomoven en ik vind het nogal tegenvallen. Het duurt erg lang voordat iets gaar is, en je moet 2x water bijvullen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:20

Er zijn

-stoomovens
-elektrische stoom pannen, enkel of meerdere verdiepingen
-stoom pannen (niet elektrisch), soms gecombineerd met bijv een pastainzet)
-stroominzets die echt voor je pan zijn met meerdere treden zodat je kan kiezen voor welke pan.
-stoominzets; bamboemandjes, RVS of plastiekenmandjes,siliconenmandjes

Van elektrische weet ik dat magimix goed is, zelfde als Solis. Vooral bij Solis is het fijn dat als je een multichef koopt dat je meerdere dingen kan maken zoals risotto, slowcooking etc. De magimix werkt meer als een stoomoven met diverse temperaturen. Hier kan je ook yoghurt in maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:32

In de betere kookwinkel verkopen ze deze matjes. Die zet je onderin de pan, water eronder.....stomen maar. Ik doe het al jaren zo. Geen ingewikkelde dure pannen of apparaten, geen extra grote dingen om af te wassen... Lekker makkelijk.

Afbeelding

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 10:05

Moet je met die pan inzet dingetjes dan eigenlijk wel of niet een deksel op de pan doen?