Gezocht: Gezond, makkelijk & niet te duur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Gezocht: Gezond, makkelijk & niet te duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 14:38

Hey bokkers!

Ik woon nu sinds anderhalve maand 'op mezelf' (twee huisgenootjes), en ik vind het toch wel moeilijk om gevarieerd en gezond te koken. Ik werk lange dagen, dus heb vaak geen tijd/zin om uren in de keuken te staan, vandaar gemakkelijk. En om ervoor te zorgen dat ik ook een beetje kan sparen, zou het leuk zijn als niet al mijn geld opgaat aan dure boodschappen :+ En ik wil ook niet ongezond eten, het hoeft niet onwijs superfood mega healthy te zijn, maar liever niet 4x per week pasta :+

Ik eet nu denk ik 2 x per week een quinoa salade, maar dan hebben we nog 5 dagen over haha.
Dus wie weet er recepten, of websites die mij helpen met:

-Gezond
-Niet te duur
-Bereidingstijd max. 30-45 minuten
-Pescotarisch (geen vlees, wel vis)

Het makkelijkste is natuurlijk met z'n drieen koken, en dat kan denk ik zo'n 2x per week wel. Maar omdat ik geen vlees eet, wordt dat ook een beetje lastig en m'n roomies zijn niet dol op vis :+

Ohja, ik woon in australie, en heb helaas nog geen geweldige vleesvervangers gevonden buiten nepgehakt van Quorn :D

8nnemiek

Re: Gezocht: Gezond, makkelijk & niet te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:46

Als je soms een dag wat meer tijd hebt dan kun je alvast wat ovenschotels voorbereiden bijvoorbeeld. Die hoef je dan na je werk nog maar de oven in te schuiven en drie kwartier later kunnen jullie eten. Ideaal :) zo maak ik vaak vegetarische lasagne; een flinke pan zodat we er twee dagen van kunnen eten.. Of aardappel-broccoli ovenschotel :9
Gisteren heb ik nasi gemaakt, ook heel simpel en snel, en het vlees mis je echt niet. Gewoon een pan rijst opzetten en ondertussen bak je de uien, knoflook, prei en bijvoorbeeld een roerei erdoor.. Kruiden erbij, alles door elkaar roeren en klaar :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:58

Soep! Gezond, snel, simpel, weinig speciale ingredienten nodig en toch veel variatie en hartstikke goedkoop. Er zijn zó veel soepen te bedenken... :) Veel kun je ook invriezen, zodat je makkelijk kunt varieren en echt helemaal neit meer hoeft te koken na een lange dag.
Ben je de soep zat dan mik je er bv. pasta of rijst in, is het weer net een ander emaaltijd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:00

Wraps met kruidenkaas en gerookte zalm. Is binnen twee minuten klaar. Misschien niet echt een maaltijd, maar wel lekker voor bij een salade.
Wraps met groenten ofzo zijn ook altijd lekker en super snel klaar.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:05

Goed gevulde salades :j

Bijvoorbeeld:
Sla (welke dan ook)
Bietjes
Geitenkaas
Honing/olie/azijn of iets van citroensap
Walnoten
Komkommer

En dan aardappeltjes uit de over ofzo erbij

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:05

Mijn recept als ik snel moet zijn:

Witte vis, groenten, noodles, (eigengemaakte) woksaus.
Eerst vis in de wok met een klein beetje olie, daarna de groente.
Meestal maak ik zelf een simpel sausje, daarna de saus en noodles in de pan er bij.
Snel klaar, en lekker met veel groente!

Ovenschotels zijn ook ideaal, zeker als je ze de dag van te voren al voorbereid.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 13:42

Dank voor jullie tips! Ga ik zeker gebruiken :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:54

Spaghetti of tagliatelle met tomaat :)

Ui fruiten, knoflook, pesto erin, creme fraiche erin, tomaatjes kleinsnijden en erin, gelijk daarna pasta er bij gooien (of apart als je dat liever hebt) en daarna nog blokjes mozzarella even kort laten smelten.
Yum!

Of: risotto met tonijn :9

bouillon (groente) opwarmen. Ui fruiten in de zonnebloemolie uit het blikje tonijn. Daarna risotto erbij, roeren totdat de risotto al het vet heeft opgenomen. Daarna bouillon schepje per schepje erbij totdat het is opgenomen/verdampt, en steeds blijven roeren. (handigst in een wok/hapjespan)
In een andere wok/hapjes/koekenpan ook olie uit het blikje tonijn opwarmen, dan gesneden paprika en courgette erin. Tonijn erbij, en dan nog blokjes feta/witte kaas erbij. In de pan totdat de feta zacht is en dan opdienen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:19

Er is een site met alkalische recepten. Google eens op snel en gezond. Super lekker en alles op een goed kwartier klaar.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:22

1kg courgette, een paprika, wat tomaten, 3 beschuitjes, en (uit m'n hoofd gezegd) 3 eieren. De groentes in kleine stukjes snijden en de beschuitjes breken (niet al te grote of te kleine stukjes). Alles husselen, eventueel peper, zout, provencaalse kruiden en extra kaas erin, in een ovenschaal mikken en wat kaas er overheen. Vervolgens +/- 45 minuutjes in de oven. :9

Of als dat laaste te lang duurt: courgettes, paprika, tomaten klein snijden in een pan mikken, wat pasta koken en na het afgieten roeren met pesto. Prutje bij elkaar voegen en klaar :D

Wat ik ook nog wel eens doe is diepvries groente kopen (i looooove snijboontjes :9). Klein zakje (ongeschilde) aardappeltjes erbij en klaar :D Daar kun je zelf natuurlijk nog vis bij voegen.
Lekker gekookt eitje erbij, wat chilisaus en cashewnootjes en je hebt een heerlijk maaltje :D

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:45

Oh, en ik bedacht me nog wat anders makkelijks. Een courgette in de lengte doormidden snijden, binnenkant uithollen met een lepel, en de binnenkant in een schaaltje doen. Dat mengen met pesto, fetakaas en wat je verder wilt (stukjes tomaat, paprika, of gehakt, of of of), het hele zooitje weer in de courgette scheppen, kaas erover en dan 20 minuutjes in de oven. :9

Als je dat laatste niet wilt, dan kun je de courgette na het uithollen ook in stukjes snijden en verder alles in de pan mikken :D

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:50

Aubergine, tomaat en ui in stukjes snijden, even in de pan met wat olie, peper en zout en dan de oven in! Eventueel met een beetje kaas er over heen. Heerlijk!

Of boontjes klein snijden, uitjes en aardappeltjes klein snijden en bakken en dan door elkaar heen husselen. Ook een lekkere combinatie en niet heel duur.

Of Frittata, je kan daar vanalles in mengen wat je wilt. Vult heel eg en je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:03

Als je weinig tijd/fut hebt om te koken, maar je wil toch gewoon eten en geen fastfood/afhaal dat is het vooral goed om handigheidjes in te bouwen. (En een vriezer aanschaft).

Je kan inderdaad in meerdere porties koken: een extra grote ovenschotel, dubbele hoeveelheid pastasaus voor in de vriezer, extra rijst/aardappels/quinoa koken voor later die week.

Verder is een vriezer echt een uitkomst aks je spullen handig leert invriezen. Doe pastasaus niet in een bakje, maar in een zakje, die je na sluiting plat laat invriezen. (Dit geldt ook voor gehakt en kipblokjes, voor de vleeseters.) Zo kan je het super snel ontdooien als je het nodig hebt: even onder de warme kraan of in een bakje met warm water en zo de pan in!

Ik vind het ook leuk om te zoeken naar gezonde, kant en klaar producten. Bijvoorbeeld voorgekookte rijst: super handig als je niet veel tijd/zin hebt. Even groenten wokken, rijst even meebakken, klaar! Of een pastasaus met natuurlijke ingrediënten en verse ravioli. Even een courgette in fijne blokjes maken, bakken, en pastasaus toevoegen. Lekker over de verse ravioli die je in drie minuten kookt. Nog wat rucola en parmezaan erover...

Koop het kookboek 15 minutes van Jamie Oliver, dan heb je zeker weer een aantal recepten die je kan gebruiken. Al zul je af en toe creatief moeten zijn mbt vlees/vis.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:02

Dank, dank, dank _/-\o_ _/-\o_ voor alle tips! Ga ik zeker gebruiken :) En een vriezer hebben we :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:26

Pasta is niet ongezond hoor, zeker niet als je volkorenpasta neemt. Daarnaast zelf je saus maken, dan weet je precies wat erin zit. Als je een goedgevulde tomatensaus maakt, krijg je nog veel groenten binnen ook. En veel tijd hoeft een simpele, lekkere saus niet te kosten. Als ik snel wil zijn, heb ik er met een kwartiertje één klaar. Dan is je pasta nog niet eens gekookt dus. :P

Ik zou uitkomen bij gerechten als:

- Pasta
- Risotto
- Viscurry (met rijst)
- Wokgerecht (met rijst of noodles)

Voordeel van wokgerechten is dat vis en vlees vrij makkelijk uitgewisseld kunnen worden, en dat je er zelf je saus bij kan kiezen. Risotto kost je alles bij elkaar een half uurtje, de andere gerechten zijn goed binnen die tijd op tafel te zetten.

Wellicht anders een keer typisch Nederlands met gekookte aardappels, wortels en vis, of een lekkere stamppot als je de ingrediënten daar kan krijgen.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:42

Aubergine "stoofpotje"!
Hiervoor heb je in ieder geval een blik kikkererwten, een aubergine en een pakje tomatenpassata nodig. Ik vul het zelf altijd nog aan met restjes groenten die ik nog heb liggen. Even op smaak maken met wat kruiden en je hebt een maaltijd! Vooral handig, omdat je het met rijst, pasta m, brood of gewoon kaal kunt eten :)