Cheap clean eating (vegetarisch/veganistisch)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Cheap clean eating (vegetarisch/veganistisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 17:26

Hoi,

Op internet is er een leuke mevrouw, Cassey van Blogilates die filmpjes maakt die Cheap Clean Eats heten. klik Maar deze dame is Amerikaans, dus veel dingen die daar budget zijn kennen we of helemaal niet of zijn eigenlijk niet zo heel erg budget in Nederland en sommige van haar recepten zijn hier ook gewoon voor een kleiner budget.

Misschien zijn er hier meer Bokkers die een klein budget hebben, maar wel "clean" willen eten. En dan met name de Bokkers die ook (zo nu en dan) vegetarisch of veganistisch eten. Dus geen pakjes en rotzooi en gewoon pure ingredienten. Wellicht kunnen we elkaar inspireren met lekkere recepten of tippen waar bepaalde groentes/fruit in de aanbieding zijn of gewoon goedkoop te krijgen zijn.

Ook ben ik heel benieuwd hoeveel medebokkers uitgeven, die zo gezond mogelijk proberen te eten, aan boodschappen uitgeven.

Groetjes Marijke

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:48

Ik kook alleen maar vegetarisch, vaak ook veganistisch, met een krap budget. Het is goed te doen hoor :)
Ik ben nu toevallig bezig met een flinke pan lasagne.
Voor de bladeren gebruik ik biologisch spelt of kamut meel en die maak ik met water ipv ei om het goedkoop te houden. Voor 20 cent heb ik dan de lasagnebladeren.
Dan twee potjes gezeefde tomaten en een paar verse tomaten, liefst uit eigen tuin natuurlijk ;)
Twee uien.. Paar teentjes knoflook..
Dan bak ik wat vegetarisch gehakt, of champignons, samen met de uien, knoflook en tomatenpurree.. Op smaak brengen met kruiden en peper en zout. En dan evt een flinke hand geraspte kaas doorheen roeren.
Dan laagje saus in de schaal, laagje pasta, dan wat creme fraiche erover uitstrijken en weer een laagje pasta.. Laagje saus, en dat 2x herhalen.. Afsluiten met laagje creme fraiche, daar wat geraspte kaas over, en wat tomatenplakjes of bv mozzerella..
45 minuten in de oven.. :9 echt héérlijk, en niet duur.
Voor twee euro heb ik een volle schotel als ik er geen vegetarisch gehakt bij doe en alles in de aanbieding koop.

Grapjasjes12

Re: Cheap clean eating (vegetarisch/veganistisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:54

Ik kook om de dag vegetarisch of veganistisch en volledig biologisch op een klein budget.
Om de kosten laag te houden koop ik met de seizoenen mee en koop zoveel mogelijk met kortingsstickers. Zo help je meteen de afval berg kleiner te maken, want dat soort groenten worden anders weg gegooid.

Gisteren had ik penne met een geroosterde bieten saus. Voor ons dan nog een gepocheerd ei erbij, maar voor de smaak was dat niet nodig, het was echt heel erg lekker.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:57

phormicola schreef:
Ik kook om de dag vegetarisch of veganistisch en volledig biologisch op een klein budget.
Om de kosten laag te houden koop ik met de seizoenen mee en koop zoveel mogelijk met kortingsstickers. Zo help je meteen de afval berg kleiner te maken, want dat soort groenten worden anders weg gegooid.

Gisteren had ik penne met een geroosterde bieten saus. Voor ons dan nog een gepocheerd ei erbij, maar voor de smaak was dat niet nodig, het was echt heel erg lekker.

Bedoel je die kortingsstickers met bijv. 35% van de Appie? Ik vind het om een of andere reden altijd een beetje spannend om die producten te kopen, ben altijd bang dat ik er toevallig ziek van wordt(verminderde weerstand). Is dat nou echt gewoon domme irrelevante bangigheid? :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:04

Zolang je het goed koel bewaard of invriest en correct bereid is er niets aan de hand :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:05

Ik zoek bij de AH ook altijd naar 35% korting stickers :j vleesvervangers vries ik dan in, dat gaat prima :) en eieren, die gebruik ik nog lang na de datum die erop staat, en nog nooit een rotte tegengekomen. Melk drinken we niet, maar ook die haalde ik vroeger gewoon met 35% korting en gebruikte ik met gemak nog tot een week na de datum. Merk je wel als melk niet goed meer is, maar is me nooit overkomen.
Ik heb wel de koelkast op 3 graden staan, dat zal ook schelen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:14

receptje van een indische collega:

witte kool en ui fijn snijden (repen/ringe) en wokken met currykruiden (kurkuma, komijn, koriander, chilli, gember of gewoon een voorgemengde mix)
kan puree bij of in een wrap. Ik doe er ook altijd wat rozijntjes bij in en soms wat gehakt (afh van lmij bui of wie er mee eet)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:25

Ik eet eigenlijk alles uit de aanbiedingen. Mijn kasten zijn altijd 1 grote kortingstickersfestijn (vandaar dat het meeste maar in potten zit of doosjes)
Mijn cheapofavo is maissoep met knoflook,prei en uit. lekker bouilonnetje erbij maken je bent voor ruim onder de euro klaar voor 2 personen of meer. Daarbij serveer ik soms pitabroodjes met bonen en een lekkere yoghurtsaus met een beetje komkommer.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:33

minikatje schreef:
Ik eet eigenlijk alles uit de aanbiedingen. Mijn kasten zijn altijd 1 grote kortingstickersfestijn (vandaar dat het meeste maar in potten zit of doosjes)
Mijn cheapofavo is maissoep met knoflook,prei en uit. lekker bouilonnetje erbij maken je bent voor ruim onder de euro klaar voor 2 personen of meer. Daarbij serveer ik soms pitabroodjes met bonen en een lekkere yoghurtsaus met een beetje komkommer.

Recept :j ?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:36

Gewoon wat er staat. Daar kan je weinig meer aan uitleggen. Ui en prei bakken en dan blikje mais erbij, aanlengen en klaar.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:55

minikatje schreef:
Gewoon wat er staat. Daar kan je weinig meer aan uitleggen. Ui en prei bakken en dan blikje mais erbij, aanlengen en klaar.

oke ik dacht misschien pureer je de mais of zo :o had gekund toch? ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:25

Ik hou niet van pureren maar als jij dat wel lekker vind moet je het vooral niet laten :D
Je kan er ook andere dingen in doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 02:18

Soep is mijn ultieme goedkope gezonde maaltijd. Ook veel groenten gewokt/gestoomd of stoofschoteltjes met bonen. Altijd vegetarisch, zeer regelmatig veganistisch. :)
Let op waar je boodschappen doet, wat de aanbiedingen zijn en hoe je handig kunt combineren. Het scheelt enorm.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 07:58

Laatst bij Lidl; 5 kilo uien voor 1 euro :D
Ik heb een enorme pan uiensoep gemaakt en ingevroren en we hebben nog heel veel over :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:50

Lidl vind ik sowieso een hele fijne goedkope winkel, helaas zit er geen Lidl hier in het dorp.

Als ontbijt ben ik zelf gek op havermout, met appel en kaneel. Of 2 eieren geklopt met een gepureerde banaan, wat kaneel en havermout en dan opbakken in een pannetje als een pannenkoek :9 En voor het avondeten een bonenmix (bijv. kidneybonen, witte bonnen en lima bonen) met wat sperziebonen en paprika. Lekker kruiden en opbakken en dan met 2 wraps er quesadillas van maken. Eventueel met wat creme fraiche en kaas.

Mocht iemand trouwens nog een adres hebben waar je goedkoop avocado's kan scoren of waar ze in de aanbieding zijn hoor ik het graag.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:31

Die haal je vaak goedkoop bij de turkse supermarkt (en zo een soort winkeltjes) en op de gewone markt. Gewone supermarkt heeft die eigenlijk nooit écht goedkoop.