lactose vrije recepten , wie kan me helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maatje987

lactose vrije recepten , wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:05

Hallo allemaal

Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat ik voor die weken een lactose vrij dieet moet volgen, waarom voor maar drie weken ? Omdat dit een probeersel is als we dit geprobeerd hebben en het helpt niet goed dan krijg ik een darm onderzoek want ik heb ook de symptomen van de ziekte van chrone maar dat proberen we hiermee uit te sluiten

Dus nu mijn vraag hebben jullie goede gezonde en lekkere lactose vrije recepten?

420BlazeIt

Re: lactose vrije recepten , wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:10

Genoeg recepten zonder koeienmelk zou ik zeggen toch?
Of zit lactose in nog meer goedjes.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:10

Jumbo heeft van minusL lactosevrije room, roomkaas. Lidl heeft latosevrije melk. De gewone producten vervangen door deze dingen en dan kom je al een heel eind, maar de meeste dingen zijn wel gewoon lactosevrij te eten hoor. Spaghetti bolognese, wraps met lekkere ingredienten, wokken, etc etc.

Pakjes en zakjes is misschien minder handig omdat daar vaak troep/rare toevoegingen in zit, maar dat geldt ook als je niet lactosevrij eet natuurlijk ;) Dat gebruikte ik al bijna niet, dus voor mij valt het lactosevrije deel prima te doen! (op de cappuccino's buiten de deur na dan ;( )

Zijn overigens ook honderden blogs op internet te vinden, ik zelf mag momenteel een hoop andere dingen ook niet dus ik volg weer wat andere blogs, maar als je even googelt kom je er vast een hoop tegen!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:13

Kwestie van geen pakjes gebruiken. Dan weet je zeker dat je geen lactose binnen krijgt als je dingen zefl maakt. In principe is boter te vervangen door olie en geen kaas of room gebruiken. Dan ben je eigenlijk al klaar. Dus lekker stukje vlees bakken met aardappeltje en wat groente en klaar ben je. Of je gaat wat meer naar de italiaanse of aziatische kant op. Ook in die keuken genoeg refcepten zonder lactose.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:16

xEmily: in heeeel veel voedingsmiddelen zit lactose.

imd: Merken die jij noemt zijn NIET lactosevrij. Er zit toch een heeeeel kleine hoeveelheid lactose in (staat ook bij ingrediënten).

Dribbel: genoeg lactosevrije boter op de markt (vloeibaar)

Ts: check de site http://www.lactosevrijgenieten.nl

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:20

Der zijn nog veel dingen die ik niet mag zal ze ff opzoekeb

Als dit op het etiket staat mag ik het niet

Melk , melkbestanden , wrongel , wei , weipoeder , melkpoeder , melkderivaat , caseinaat , caseine , melkeiwit , gehydrolyseed melkeiwit , margarine , roomboter , boterconcentraat , boterolie , boter(poeder) , melkvet , melkzout , lactose en melk suiker

Dit is alles zo,n beetje wat ik tot nu toe weet ik mag best veel niet meer

Brood , boter , margarine , halvarine , bak en braadvet , mayonaise , salades , sauzen sladressing , sommige vleeswaren , worst ,chocolade , koek , gebak , cake , snacks , snoep , zoutjes , chips , kroepoek , groente a la creme , kant en klae maaltijden , aardappelpuree uit zo,n zakje , pizza , panenkoeken , flensjes , poffertjes , soep (zelf gemaakt zonder zakjes mag wel) , kruidenmixen , mixen voor saus en jus

Dit is alles wat ik tot nu toe weet woensdag hoor ik sws meer maar ben erg benieuwd naar recepten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:24

Dat zijn bijna allemaal kant en klaar of pakjes producten die jij noemt maatje987, daarom moet je zelf verse dingen maken. Dus pastasaus zelf maken van tomaten. Is ook nog eens een stuk lekkerder dan al die kant en klare sauzen waarin veel troep verwerkt zit.

http://10xgezonder.nl/basis-tomatensaus/ Hierbij geen kant en klare blokjes boullion gebruiken, maar de rode wijn.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:27

Alle pakken omdraaien. Dat werkt het beste kan ik je vertellen. Ik heb nu ongeveer anderhalf tot 2 jaar een lactose-vrij dieet. Heb je ook nog andere dingen die je niet mag? Richt je anders een beetje op de soja kant! Ik mag het niet vanwege de hoge hoeveelheid nikkel, maar als je dat mag is het wel erg handig.
Kook met de meest natuurlijke producten. Maak alles zelf. Heel simpel. Veel snacks zullen ook afvallen. Lays chips bevat wel lactose, croky niet. Speculoos van Lotus bevat wel lacotse, die van de Jumbo niet. Het enige wat ik je dus kan meegeven is; draai alle verpakkingen om!!!

Oh, laat de lactosevrije melkproducten aub staan! Zeker als het maar tijdelijk is. Daar zit een minimale hoeveelheid in. Ik ben intollerant dus verdraag hele kleine beetjes, ik weet dat ik dat ongeveer kan hebben. Maar als je echt is aangeraden om helemaal niks van lactose binnen te krijgen. Laten staan. Ga over op de kokos/almond/soja. Alle soorten melk, dus ook geitenmelk ed, bevatten lactose.

Kijk wel echt even naar de B-merken! Daar zit heel vaak minder/geen melk in. Daar heb ik me echt over verbaasd de eerste maanden. Scheelt overigens ook wat in de portemonnee <<). Kroepoek van conimex kan je inderdaad laten liggen, maar geloof dat sommige huismerken het dan weer niet bevatten.

Brood is overigens inderdaad de lastigste. Vraag het na bij je bakker, en als je bij de supermarkt bent gewoon even op de verpakkingen kijken. Soms zit het er wel in en soms niet. Maar net afhankelijk van de fabrikant.

Lactose-vrij dieet komt steeds meer op de markt. Op http://www.blijzondersuiker.nl zijn ook veel recepten beschreven zonder lactose. Op google is ook steeds meer te vinden!
Succes, mocht je vragen hebben je kan ze altijd stellen :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:27

Brood bestaat ook Lactosevrij (check site van t Stoepje)
Om te bakken en te braden is er ook gewoon lactosevrije boter
Chocolade van rijstmelk bij AH (lekker!)
Chips kunnen vaak wel hoor
Pannenkoeken zijn met sojamelk net zo lekker
Koekjes zijn er ook zat lactosevrij
Etc etc

Ga naar AH en ga verpakkingen bekijken. AH heeft veel lactosevrije producten in het assortiment èn geeft het goed aan op de verpakkingen. Je kan echt ontzettend veel van je lijstje wèl eten.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:29

Echte chips met alleen aardappel, olie en zout kan wel, maar die met smaakje hebben vaak kleine hoeveelheid lactose erin,.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:29

Als je zelf aan de slag wil, is het voornaamste dat je moet onthouden boter vervangen door plantaardige variant en melk door sojamelk of rijstmelk. Zo kan je de meeste recepten makkelijk omvormen denk ik dan.
kan-en-klaar producten zoals koekjes, beleg ed, zal wel iets moeilijker zijn om te vinden

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:30

Dribbel schreef:
Echte chips met alleen aardappel, olie en zout kan wel, maar die met smaakje hebben vaak kleine hoeveelheid lactose erin,.

Als ik op de verpakkingen mag varen :'), dan is croky melkvrij! Moet ook wel zeggen dat je dat ook wel proeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:32

Alternatief voor koe/geiten melk is in een aantal dingen kokosmelk of notenmelk. Soja niet, die eiwitten zitten te dicht bij koemelk (kan heel goed dat je dus ook de soja/ketjapsaus moet laten staan).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:33

Boter om te koken kun je vervangen door olie zoals olijfolie. Verder dingen zelf gaan maken van basisingredienten. Zelf groente snijden, tomatensaus van gezeefde tomaten maken. Vlees ook alleen de basisvariant gebruiken. Melk niet meer drinken of vervangen door oa rijstmelk of niet. Chips en koekjes even laten liggen if heel goed verpakkingen lezen. Let op in aroma zit vaak melk of lactose in verwerkt.

Kijk ook naar medicatie of tandpasta daar zit ook soms lactose in.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:33

@tamary, maar lactose ligt toch anders dan melkeiwit? Dat is wat ik begreep toch wat anders.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:36

Lactose is een melksuiker. Dat is anders dan een melkeiwit. wat tamary zegt gaat in dit geval niet op. dat geldt wel voor mensen die niet tegen het eiwit kunnen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:38

De lidl heeft eigenlijk altijd overal duidelijk op staan of er lactose of melkeiwit in zit.

Als je daar mee begint. Dan ga je vanzelf door krijgen welke producten je steeds weg legt omdat er wat in zit.

Daarna gaat het je ook opvallen in andere winkels. Maar dan staat het gewoon tussen de ingrediënten lijst.

Voor meer info mag je altijd een pbtje sturen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:38

Ik zou ook lekker veel zelf gaan koken met verse ingredienten. Boter en margarine vervangen door olie als er echt vet nodig is.. Kaas weglaten.. En melk gewoon vervangen door sojamelk of een andere melkvervanger. En nee, in sojamelk zit geen lactose. Lactose is suiker, geen eiwit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:39

Jikkeee schreef:
@tamary, maar lactose ligt toch anders dan melkeiwit? Dat is wat ik begreep toch wat anders.

Ze mag helemaal geen producten waar iets van dierlijke melk in zit. Hoe het bewerkt is maakt niet uit, het mag er gewoon niet inzitten. En aangezien soja en koemelk overeenkomsten hebben voor hoe het lichaam deze voedingsstoffen ziet en er op reageerd is dat dus geen goed alternatief in een eliminatiedieet.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:46

Heel erg bedankt iedereen gelukkig is het maar voor drie weken voorlopig even

Maar bedankt voor alle tips

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:49

gabyfedde schreef:
xEmily: in heeeel veel voedingsmiddelen zit lactose.

imd: Merken die jij noemt zijn NIET lactosevrij. Er zit toch een heeeeel kleine hoeveelheid lactose in (staat ook bij ingrediënten).

Dribbel: genoeg lactosevrije boter op de markt (vloeibaar)

Ts: check de site http://www.lactosevrijgenieten.nl

Correct, maar om een lactose-intolerantie uit te sluiten mag je dit normaal gesproken gewoon gebruiken, mits met mate. :) dat is iig wel hoe de richtlijnen het adviseren.

En tamary, waar baseer jij je post op? Ts geeft aan geen lactose te mogen en heeft het niet over eiwitten.... Het zijn namelijk de eiwitten die overeen komen tussen soya en koemelk. Dus bij eliminatie van lactose mag je gewoon soyaproducten gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:54

secricible schreef:

En tamary, waar baseer jij je post op? Ts geeft aan geen lactose te mogen en heeft het niet over eiwitten....[/quote]
maatje987 schreef:

Melk , melkbestanden , wrongel , wei , weipoeder , melkpoeder , melkderivaat , caseinaat , caseine , melkeiwit , gehydrolyseed melkeiwit , margarine , roomboter , boterconcentraat , boterolie , boter(poeder) , melkvet , melkzout , lactose en melk suiker

Daarop dus. Zowel de suiker als het eiwit mag niet. Inderdaad echt niks wat uit melk gemaakt is.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:03

tamary schreef:
Jikkeee schreef:

Ze mag helemaal geen producten waar iets van dierlijke melk in zit. Hoe het bewerkt is maakt niet uit, het mag er gewoon niet inzitten. En aangezien soja en koemelk overeenkomsten hebben voor hoe het lichaam deze voedingsstoffen ziet en er op reageerd is dat dus geen goed alternatief in een eliminatiedieet.

Oh, heb inderdaad over je laatste quote van maatje987 heen gekeken!
Dan inderdaad toch geen soja inderdaad. Veel lekker zelf maken. Melk mis je op den duur niet echt hoor :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:18

Het ligt er idd aan hoe streng je moet zijn. Ikzelf kan prima uit de voeten met MinusL producten en eet ook gewoon roomboter. Dat maakt bij mij al alle verschil. Als je zo streng moet zijn als ts zal het een stukje lastiger zijn idd, veel zelf maken. Brood kun je ook prima zelf maken en is helemaal niet zoveel werk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:26

tamary schreef:
secricible schreef:

En tamary, waar baseer jij je post op? Ts geeft aan geen lactose te mogen en heeft het niet over eiwitten....

maatje987 schreef:

Daarop dus. Zowel de suiker als het eiwit mag niet. Inderdaad echt niks wat uit melk gemaakt is.[/quote]

Omdat als op de ingredientenlijst melkeiwit benoemd staat de kans zeer groot is dat er lactose in zit. In lijsten met "te mijden producten" staat dus ook altijd melkeiwit benoemd. Maar ts volgt volgens eigen zeggen een eliminatiedieet voor lactose en dus niet voor melkeiwit. Ze hoeft dus geen rekening te houden met de kruisreactie met soya in dat geval.
Wanneer het zou gaan om een allergie rondom melkeiwit (waarbij je kruisreactie kan geven dus) horen daar andere klachten bij, niet klachten lijkend op de ziekte van crohn, maar bijvoorbeeld uitslag e.d.