E-nummer 621 verstoort zenuwstelsel ernstig.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

E-nummer 621 verstoort zenuwstelsel ernstig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:39

Ik kwam via facebook op het volgende artikel.
Wat zou daar nou van waar zijn?
E621 word in verband gebracht met autisme, neurologische en ontwikkelingsstoornissen, migraine, hoge bloeddruk, slapeloosheid, hartkloppingen, eczeem, hyperactiviteit, buikpijn, slapeloosheid, gezwollenheid.
Daarbij is het ook nog neurotoxisch: dus giftig voor het zenuwstelsel en schadelijk is voor hersenen. Het kan zelfs tot woedeaanvallen, schizofrenie, apathie, persoonlijkheidsveranderingen en gedragsstoornissen leiden.

Dan zou het toch niet meer toegelaten moeten worden in het voedsel?

Dit is het artikel: http://goedgezond.info/2014/05/e-nummer ... it-het-in/

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:45

Er kan best een kern van waarheid in dit verhaal zitten. Maar zulke "bijwerkingen" ontstaan waarschijnlijk pas bij inname van extreem grote hoeveelheden.
De E staat voor gecontroleerd op veiligheid door de EU en het zal niet zomaar goedgekeurd worden.
http://mobiel.voedingscentrum.nl/encycl ... mmers.aspx

Elk soort voedsel is giftig in grote hoeveelheid. Een rauwe aubergine zit bijvoorbeeld vol met blauwzuur, wat giftig is en dodelijk kan zijn. Gelijk aan appelpitten, 100 gram is genoeg om iemand te doden. Enkel krijg je nooit zulke grote hoeveelheden binnen.

Ik zou me geen zorgen maken. :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:48

Helaas al langer bekend en zolang de belangen te groot zijn om dit in voedsel te stoppen zal het niet verboden worden net als veel andere toevoegingen in voedsel.

Om te voorkomen dat je ze eet lees etiketten en eet geen voorverpakt voedsel zeker geen kant en klaar maaltijden, sauzen enz.

Er wordt in de vorige post gezegd ik zou me geen zorgen maken? Nou dat doe ik dus wel en eet alleen nog verse producten ter voorkomen van, voor mij vooral te dik worden, lichamelijke en andere problemen.
En dat iets goedgekeurd is wil niet zeggen dat het onschadelijk is en tuurlijk in grote hoeveelheden meer, maar als je iedere dag voorverpakte etenswaren eet krijg je meer binnen dan je denkt.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 29-01-15 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:50

De hoeveelheden die toegelaten worden zijn een bepaald deel (10% ofzo?) van de hoeveelheid die voor een klein dier dodelijk is geloof ik..
Dit heb ik ooit eens ergens opgezocht.

Ik denk wel dat de ene persoon er gevoeliger voor is dan de andere, ken genoeg mensen die zich vreselijk rot voelen na het eten van zulk soort e nummers (een kleine hoeveelheid) en dus ook echt allergisch zijn.

Lielle

Re: E-nummer 621 verstoort zenuwstelsel ernstig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:51

van ve-tsin weet ik al dertig jaar dat mensen er (heel veel) last van kunnen hebben, tot serieuze allergieen toe. En dat is geen zeldzaamheid.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:52

Yunomi schreef:
De E staat voor gecontroleerd op veiligheid door de EU en het zal niet zomaar goedgekeurd worden.

Neemt niet weg dat het in heel veel landen buiten de EU wel verboden is ;)

Ik heb er dus wel last van en vermijd dit E-nummer zo veel mogelijk. Ik krijg er idd buikkrampen van, ga zweten, voel me gejaagd.
In mijn normale leven at ik dit E-nummer al weinig omdat ik probeer zo vers mogelijk te koken.
Maar ik had steeds dat als ik met het werk ofzo uiteten was geweest naar de wok dat ik me echt heel slecht voelde.

Na een etentje met de familie belde mijn moeder dat ze de hele nacht op was geweest met bovenstaande symptonen. Ze heeft voor de grap eens het wok restaurant gebeld om na te vragen of ze veel gebruik maken van producten met E621 en dit konden ze bevestigen. We waren niet de eersten die hier naar vroegen. Later hebben we het nog eens thuis uitgetest met producten waar dit e-nummer in te vinden was.

Ik denk dat heel veel mensen hier wel gewoon op reageren en nooit symptonen zullen krijgen. Ik denk dat je het in mijn (en mijn moeder) geval het meer moet zijn als iets waar we niet zo goed tegen kunnen, als in een soort allergie.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:53

Mijn man is heeft een e621 intolerantie... Hij word er doodziek van als hij ook maar een heel klein beetje binnen heeft. Denk aan diarree, hoofdpijn, misselijkheid, of zn darmen stoppen gewoon en dan is ie helemaal opgeblazen en krijgt hij hartkloppingen ed.
Vervelend, het zit in een hoop producten (ook onder andere namen!).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:54

Onzin. E621 zit in grote hoeveelheden in diverse voedingsmiddelen waarvan bewezen is dat ze juist erg gezond zijn.

Tomaten bijvoorbeeld. Erg gezond zijn die. En er zit in sommige tomatenrassen meer e621 dan in een boullionblokje.

De rede waarom het niet goed is dat het aan voedingsmiddelen wordt toegevoegd is dat het ongezond niet lekker eten lekkerder maakt. (te vet, te zout, te veel suiker.)

Maar als stof zelf is het niet giftig, niet gevaarlijk niet ongezond.

Je moet e621 niet(perse)mijden. Je moet de voedingsmiddelen mijden waar het aan toegevoegd is. Die zijn slecht voor je.

Jiskaa

Re: E-nummer 621 verstoort zenuwstelsel ernstig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:57

Interessant. Er zijn ook genoeg artikelen te vinden dat tomaten helemaal niet zo gezond zouden zijn. Zou dat dan komen door dit E nummer?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:58

Vivian__ schreef:
Mijn man is heeft een e621 intolerantie... Hij word er doodziek van als hij ook maar een heel klein beetje binnen heeft. Denk aan diarree, hoofdpijn, misselijkheid, of zn darmen stoppen gewoon en dan is ie helemaal opgeblazen en krijgt hij hartkloppingen ed.

Dus jouw man is vegetarier, eet geen kaas, geen tomaten en geen soya?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:59

Jiskaa schreef:
Interessant. Er zijn ook genoeg artikelen te vinden dat tomaten helemaal niet zo gezond zouden zijn. Zou dat dan komen door dit E nummer?

Nou ik ken alleen maar studies die aantonen dat tomaten een beschermende werking hebben tegen diverse vormen van kanker. Bijvoorbeeld prostaatkanker. (door het lycopeen erin,...niet vanwege e621)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-01-15 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:59

Maar het word een hele studie om te weten waar het wel en niet in zit...
Het zit in geautolyseerd gist, calcium caseinaat, gelatine, glutamaat, glutamic acid, hydrolyzed proteine, monopotassium glutamate, monosodium glutamate, Sodium Caseinate, Textured Protein (TVP, ‘sojabrokken’) gist extract, gist nutrient.
Smaakstoffen, smaakkruiden, natuurlijke smaakstoffen, pork flavoring, beef flavoring, chicken flavoring, sojasaus, sojaproteïne isolaat, soja, bouillon, broth (bouillonachtig aftreksel), malt extract, malt smaakstoffen, barley malt, alles wat enzym gemodificeerd is, carrageenan, maltodextrine, pectine, enzymen, protease, maïszetmeel, citroenzuur, poedermelk.

Dat is een hele lijst....
Edit: Dan kan je onderhand niks meer eten.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:01

NatasjavE schreef:
Jiskaa schreef:

Nou ik ken alleen maar studies die aantonen dat tomaten een beschermende werking hebben tegen diverse vormen van kanker. Bijvoorbeeld prostaatkanker. (door het lycopeen erin,...niet vanwege e621)

Ik zit nu op de ipad dus kan even geen grote stukken plaatsen maar had te maken met dat de tomaat familie is van de nachtschade bloem ofzo? En die schijnen dan weer niet zo goed te zijn voor je zenuwstelsel. Ik zal later even kijken of ik dat stuk nog terug kan vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:02

Arrabel schreef:
Maar het word een hele studie om te weten waar het wel en niet in zit...
Het zit in geautolyseerd gist, calcium caseinaat, gelatine, glutamaat, glutamic acid, hydrolyzed proteine, monopotassium glutamate, monosodium glutamate, Sodium Caseinate, Textured Protein (TVP, ‘sojabrokken’) gist extract, gist nutrient.
Smaakstoffen, smaakkruiden, natuurlijke smaakstoffen, pork flavoring, beef flavoring, chicken flavoring, sojasaus, sojaproteïne isolaat, soja, bouillon, broth (bouillonachtig aftreksel), malt extract, malt smaakstoffen, barley malt, alles wat enzym gemodificeerd is, carrageenan, maltodextrine, pectine, enzymen, protease, maïszetmeel, citroenzuur, poedermelk.

Dat is een hele lijst....
Edit: Dan kan je onderhand niks meer eten.

soja zit het van nature al in. En nee je kan dan niks eten. Zoals ik al zei...het zit van nature al in heel veel middelen.
Het is vrijwel niet te vermijden.

Wat je wel kan vermijden is pakjesvoedsel. Te veel vet, te veel zout, te veel suiker, te veel calorieën.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:03

Klopt dat E621 van nature in voeding zit maar dat is van nature en niet extra toegevoegd om een smaak te versterken waardoor je nog meer van dat eten wil of gewoon meer wil eten.

Het zit oa van nature in:
Vlees
• Gevogelte
• Vis
• Melk
• Parmezaanse-, oude- en blauwschimmelkaas
• Groenten en tomaat
• Gefermenteerde sojaproducten
• Paddenstoelen

Maar veel mensen hebben een intolerantie voor tomaat, melk, kaas en sojaproducten.
Dus voorkom eten van producten waar het aan toegevoegd is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:03

Jiskaa schreef:
Ik zit nu op de ipad dus kan even geen grote stukken plaatsen maar had te maken met dat de tomaat familie is van de nachtschade bloem ofzo? En die schijnen dan weer niet zo goed te zijn voor je zenuwstelsel. Ik zal later even kijken of ik dat stuk nog terug kan vinden.

Nachtschade is giftig. Niet door e621(wat je lijf zelf ook maakt)

Je kan het loof van tomaten en aardappelen niet eten. Daar word je ziek van.(vanwege glycoalkaloïde)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-01-15 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:06

Lielle schreef:
van ve-tsin weet ik al dertig jaar dat mensen er (heel veel) last van kunnen hebben, tot serieuze allergieen toe. En dat is geen zeldzaamheid.

Yup, ik ben heel allergisch voor ve-tsin! Mijn moeder ook. Mijn moeder neemt een hap en moet dan onmiddellijk overgeven. Ik krijg ENORME buikkrampen en diarree! Geen saté voor mij dus ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:07

Alles is giftig als je er binnen bepaalde tijd teveel van inneemt, zelfs water. Bij de ene stof is dat een theelepeltje, bij de andere een emmer ;)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:09

Binnen de Europese Unie is mononatriumglutamaat toegestaan als voedingsadditief met het E-nummer 621. Vergelijkbare stoffen zijn E620-E627. De stof mag in Nederland (en andere EU-landen) als additief beperkt toegevoegd worden (10g/kg), hetgeen in Nederland vastgelegd is in de Warenwetregeling Gebruik van additieven met uitzondering van kleurstoffen en zoetstoffen in levensmiddelen. De Amerikaanse Food and Drug Administration beschouwt het eveneens als een veilige stof (GRAS, generally recognized as safe) en heeft geen maximum gesteld. In Vietnam is MNG sinds 2001 toegestaan als voedingsadditief.[4]

MNG is regelmatig in relatie gebracht met ziektesymptomen. In 1968 suggereerde Robert Ho Man Kwok in een brief in het prestigieuze medische tijdschrift New England Journal of Medicine dat MNG, dat toen gebruikt werd door Chinese koks als smaakversterker, mogelijk verantwoordelijk kon zijn voor het zogenoemde Chinese-Restaurant Syndrom (chineesrestaurantsyndroom) dat gekenmerkt werd door hoofdpijn, een opgeblazen gevoel en hartkloppingen na het eten in een Chinees restaurant, zoals sommige mensen rapporteerden.[5] Het blad ontving hierop veel reacties met ervaringen van duizeligheid, druk en kloppingen in het hoofd en tintelingen.[6] Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft deze suggestie weerlegd.[7][8]

De Amerikaanse neurochirurg Russell Blaylock is veelvuldig in de media gekomen met meldingen dat MNG verslavend en gevaarlijk zou zijn voor de hersenen.[9][10][11] Voor deze beweringen is geen wetenschappelijk bewijs gevonden, en de wetenschappelijke consensus is dat er geen effect is.

In 2008 publiceerden onderzoekers dat ze een positieve correlatie gevonden hadden tussen de inname van MNG en de Body Mass Index. Dit niet-experimentele onderzoek (dat is een onderzoek waarbij de onderzoeker geen variabele manipuleert) onder ruim 750 Chinese mannen en vrouwen kon geen causaal verband aantonen, en is tevens nog niet gerepliceerd.[12] Een latere studie onder 1282 Chinese volwassenen vond geen correlatie.[13]

Volgens France Bellisle, voormalig onderzoekshoofd bij het Institut National de la Recherche Agronomique, die veel onderzoek naar MNG heeft gedaan, kan de toevoeging van de stof mononatriumglutamaat aan bepaalde (maar niet alle) voedingsproducten de eetlust daarvan bevorderen.[14]

Het zal dus wel meevallen. Wel moet je ermee oppassen dat het een smaakversterker is waardoor je de neiging krijgt om meer te eten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:09

het ligt er misschien ook nog wel aan of het 'natuurlijk' in een tomaat zit, of dat het kunstmatig is nagemaakt en in een product is toegevoegd.

Ik ben altijd maar weer blij dat wij praktisch niet uit pakjes cq voorbereide producten eten. :) :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 16:10

verootjoo schreef:
Alles is giftig als je er binnen bepaalde tijd teveel van inneemt, zelfs water. Bij de ene stof is dat een theelepeltje, bij de andere een emmer ;)

Water is volgens mij niet giftig hoor...
Je kan er wel van in coma raken en sterven maar dat heeft een andere reden, niet dat het giftig is.

Maar stel dat alles waar je te veel van neemt giftig is, is dan alles waar je maar een klein beetje van neemt (zoals E621) niet giftig?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:10

Hmm, intressant. Wij hebben nl wel 'last' van een aantal dingen, waarvan ik vermoed dat het te maken heeft met ons eetpatroon. Twee kinderen met exzeem, wat nu wel minder wordt door ze geen douchegel ed te laten gebruiken, maar Allepo zeep. Maar ik vermoed echt dat het van binnenuit komt..

1 kind daarvan gediagnosticeerd autisme (asperger), maar vind het lastig te geloven dat dit aan voedsel te wijten is: dit is toch erfelijk? Maarja, de andere dingen, zoals hartkloppingen komen erg bekend voor: ben er vorige week eindelijk voor naar de huisarts geweest. Helaas afgedaan met: "het is normaal, voel je pols maar' dus daar ook niet mee verder gegaan.

Toch geloof ik niet dat dit door 1 E nummer komt. Idd eerder dat je van bepaalde producten teveel gaat eten, want je zonder deze toevoeging niet zou doen. Dat het daarom slecht is?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:11

NatasjavE schreef:
Vivian__ schreef:

Dus jouw man is vegetarier, eet geen kaas, geen tomaten en geen soya?

Hoezo vegatariër?

Ik eet idd geen tomaten en geen soya. Kaas eet ik wel maar met mate, dat vind ik namelijk te lekker om te laten liggen en heb ik ook niet tot nauwelijks last van.

Het gaat bij mij trouwens echt om als ik grote hoeveelheden binnen krijg, bijvoorbeeld als ik ga wokken dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:16

SAKKIA schreef:
Hoezo vegatariër?

Ik eet idd geen tomaten en geen soya. Kaas eet ik wel maar met mate, dat vind ik namelijk te lekker om te laten liggen en heb ik ook niet tot nauwelijks last van.

In rundvlees zit het ook. :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-01-15 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:16

Zo zijn er nog wel meer e-nummers.wij koken en eten thuis e-nummer vrij.doe boodschappen met het boekje geloof dat het wat zit er in mijn eten heet staan alleen e-nummers in met wat ze doen,en met een kleur groen niet schadelijk oranje nog niet bewezen dat het schadelijk is en rood slecht. Als je e-nummer vrij wilt eten moet je alles zelf maken geen voorverpakte rommel in ieder geval.en zoeken wat je wel kunt kopen wat niet etc