Tofu bereiden.. maar hoe?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Tofu bereiden.. maar hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 20:42

Hoihoi :D

Sinds kort besloten om geen vlees meer te gaan eten. maar nu gebruik ik wel graag van die maaltijdpakketten (van de Knorr bijvoorbeeld). Daar zit marinade bij, meestal poeder wat je moet olie moet mengen.

Kan je dit ook met tofu doen? en hoe dan?

Ik las op internet in ieder geval dat je het goed moet uitpersen om het water er uit te halen. maar moet je het daarna eerst marineren en dan bakken? en hoeveel heb je nodig? evenveel als dat je bijv. normaal kip zou doen?

Ik vind het maar lastig, en van google wordt ik niet veel wijzer, iedereen doet het verschillend -O-

het zou leuk zijn als ik deze gerechten nog wel zou kunnen eten. natuurlijk kan ik het er uit laten, maar t geeft ook wel weer veel smaak. t lijkt me ook lekker door bijv. nasi of noodles heen, als je het goed kruidt.

Many

Re: Tofu bereiden.. maar hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:10

Mijn ervaring met tofu is dat je het het beste eerst kunt bakken, en dan kruiden. Inderdaad eerst even het water eruit persen, dan op middelhoog vuur bakken tot het knapperig wordt, en dan nog wat olie erbij en de kruiden. Even doorwarmen en klaar. Maar nog beter is het om op zoek te gaan naar tempeh. Soms wat moeilijker te krijgen, maar veel lekkerder! Dat kun je trouwens wel goed van tevoren marineren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:10

Tofu moet je inderdaad zo droog mogelijk maken voordat je het gaat bereiden. Je kan het t beste invriezen, daardoor verandert de structuur, en als je het dan laat ontdooien dan komt er een hoop vocht uit.. Daarna in dunne plakjes snijden en tussen twee theedoeken nog wat meer vocht eruit duwen of een tijdje laten drogen, en daarna kun je het marineren. Na het marineren moet je vrij veel olie gebruiken en dan lekker knapperig bakken.
Zo maak ik bv ook spekreepjes van tofu :9

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:17

Ik vind zelf tempeh een stuk lekkerder. Ook het proberen waard en kan je prima marineren en bakken of frituren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:21

Super goed dat je vega bent geworden! Yeah!!
Ik doe het gewoon in blokjes in de pan en bak het ff lekker aan, dan door het gerecht.
Als je toch zo goed bezig bent, zou ik je aan willen raden ook de pakjes te laten staan! Gewoon lekker zonder pakjes gaan koken. Bij de toko kun je allemaal losse kruiden kopen en zelf lekker gaan mixen.

Veel minder zout en suiker, en dus veel gezonder, ook geen E nummers. Je zult merken dat je smaak enorm vooruit gaat! Suiker kun je vervangen door agave siroop als je een saus toch iets zoeter wilt maken, bijv. bij een rode saus voor spagetti.

Als je niet weet waar te beginnen kun je gewoon de kruiden overnemen uit de pakjes, dan weet je welke er bij welk gerecht worden gebruikt en ben je binnen een mum van tijd een self made kok!

Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:55

Je kunt het prima marineren zoals je dat bij kip ook zou doen. :j

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 11:56

het was nog best gelukt, bedankt voor de tips! Het was lekker!

ik moest alleen eerst de "kip" bakken, en er daarna water en rijst bij doen (risotto) dat was geen goed idee, weke tofu :+ volgende keer dus apart laten, maar was verder een goede poging!

en op zoek naar tempeh dus :)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:04

Tempeh kan je in grote blokken bij de toko kopen. Zoals ik het bereid: in reepjes of blokjes snijden, even marineren met wat ketjap, knoflookteentjes en soja (of wat je dan ook lekker vindt) en dan bakken in de pan, bosuitje erbij en smullen maar!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:25

Ik zou eerder tempeh aanraden! Ik koop altijd grote blokken bij de toko (maar heb het ook in de supermarkt) gezien en vries het in porties in.