Kruiden en specerijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Kruiden en specerijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 22:21

Hoi!
Omdat ik me steeds bewuster wordt van mijn eten, zie ik ook hoeveel zout ik in gerechten gooi.
Zout en peper zijn de meest gebruikte smaakmakers. Voor vlees is het dan kip en paprikakruiden en soms ergens wat kerriepoeder.
Nu is dit natuurlijk niet goed en kan ik mijn eten denk ik veel makkelijker maken met de juiste kruiden. Omdat er genoeg keukenprinsessen op bokt zitten, dacht ik dat iemand me wel wat basics uit kon leggen? Bijvoorbeeld dingen die je sowieso in huis hebt en vaak gebruikt, en wat je waarvoor gebruikt.

Cookies

Re: Kruiden en specerijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:09

Ik gebruik voor het meeste eigenlijk kruidenzout. Zo'n potje die ik bij de natuurwinkel haal. Dit gebruik ik om vlees te kruiden, maar ook op m'n ei bijvoorbeeld. Verder heb ik nog peper extra in de kast staan.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:22

De kruiden die ik naast peper en zout sowieso in huis heb en het meest gebruik, zijn:

Paprikapoeder
Komijn
Koriander
Gember
Kurkuma
Oregano
Basilicum
Chilipoeder
Kaneel
Kerrie
Nootmuskaat
Tijm
Rozemarijn

Verder vind ik kruidenmengsels zoals ras el hanout en garam masala heel handig om in huis te hebben.

De beste manier om te leren koken met kruiden is door veel te oefenen. Zoek eens wat recepten op die je lekker lijken en ga aan de slag. Dan krijg je op een gegeven moment wel door welke kruiden bij welke smaken passen. Wees trouwens niet te zuinig met kruiden, om je gerecht smaak te geven mag je er wel flink wat in doen. Bij de meeste recepten van de AH kun je bijvoorbeeld de hoeveelheid kruiden gerust verdubbelen. Misschien nog een tip: ik koop kruiden vaak bij de toko, daar zijn ze veel goedkoper dan in de supermarkt!

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:32

Wat ik bij twijfel nog wel eens doe is gewoon in de winkel op een kant en klaar verpakking kijken wat erin zit, zo ben ik gek op Mexicaans eten, maar wist ik niet goed welke kruiden ik daarvoor nodig had.
Dus ik heb opgezocht welke kruiden er bij de zakjes en de mixjes worden gebruikt en daar mijn eigen draai aan gegeven. Tegenwoordig staat er daardoor cacao bij mijn kruiden.

Op die manier kun je heel goed langzaamaan je kruidenvoorraad uitbreiden.

Vaak kun je vooraf heel goed van internet halen wat lekker bij elkaar matcht bijvoorbeeld:
http://kruidenmix.plazilla.com/page/429 ... iden-maken

http://kruidenmix.plazilla.com/

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:34

Heb je even :Y)

Wat ik regelmatig gebruik, naast zout en peper:
- Italiaanse kruiden (door pasta's)
- kerrie (bij rijstgerechten)
- nootmuskaat (door aardappelpuree / stamppot)
- kruidnagel (door stoofpotjes, stoofperen)
- komijn (bij couscous / rijstgerechten en soms door kaassaus)
- ras el hanout (is een mengsel en zit ook redelijk wat komijn in, lekker door Marokkaanse gerechten)
- aardappelkruiden (is ook een mengsel, met rozemarijn, oregano, basilicum, bonenkruid en nog wat)
- chilipoeder (als vervanger van zwarte peper)
- paprikapoeder (idd lekker bij vlees of gebakken aardappeltjes)
- kaneel (door Marokkaanse of Mexicaanse gerechten, of bij cake/koek/taart)
- groentebouillon blokjes (voor soepen of sauzen)
- vissaus en ketjap (voor Aziatische gerechten)

Wat wel in de kast staat, maar minder vaak wordt gebruikt:
- dille (voor bij vis)
- kardemom (door zoete baksels)
- speculaaskruiden (idem dito)
- kaneelstokjes (in een stoofgerecht laten trekken)
- laurierblaadjes (in soep of stoof laten trekken)

En daarnaast heb ik de volgende smaakmakers (vers) vaak op voorraad: knoflook, uien, peterselie, rode peper, gember, basilicum, munt, citroensap.

Hopelijk geeft dit je wat inspiratie!