Ik wil meer variatie! Wie ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Ik wil meer variatie! Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 16:42

Hoi,

Kennen jullie dat ook? Dat je eigenlijk alles lust maar tóch vaak hetzelfde eet? :=
Ondanks dat ik van koken hou eindig ik vaak met pasta of een simpel groentegerecht. Ik kijk regelmatig naar recepten op internet maar de meeste gerechten vind ik dan weer te uitgebreid of de kooktijd is te lang voor een doordeweekse dag.

Zijn er mensen die recepten hebben die nét even anders zijn dan normaal? :D
Ik hou wel van vers, liever dus geen pakjes/zakjes/potgroenten, maar dat is soms niet te vermijden. Bereidingstijd liever niet langer dan 60 minuten. Liever nog 30-45 minuten omdat ik vaak al wat later thuis ben :)

Brand los!

ElineR

Re: Ik wil meer variatie! Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:46

Ja! Dat ken ik. En het is niet heel gezond :=.
Verder heb ik niet echt veel recepten. Gewoon veel variëren.

Prei koken, afgieten en een beetje kookvocht in laten. Dan doe je er wat kaassnippers in (niet veel want dan wordt het een bonk prei met kaas). Echt heerlijk :oo. En dat terwijl ik normaal geen prei lust _O-.

Ik eet eigenlijk vooral pasta, kaas en eieren :o. Oh en hartige sultana's. Heel ongezond eigenlijk aangezien ik ook geen vlees eet.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:51

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:51

Ik kijk vaak wat ik in huis heb en vul dan een ingrediënt in als zoekwoord op de Appie app.

Aan het begin van de week koop ik veel groenten. De ene dag verwerk ik het in een pasta, de andere dag in een ovenschotel en daarna maak ik soep van de restjes. In de zomer weer vaker (pasta/rijst)salades.

Ook heb ik altijd feta, geitenkaas, mozzarella en geraspte kaas in huis. Zo vind ik variëren makkelijker. De ene dag maak ik dan bijv. Pasta met champignon roomsaus en de andere dag vul ik champignons met feta, bak ik er aardappeltjes bij en maak ik een Griekse salade.
Laatst bijgewerkt door Mintgroen op 28-12-14 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:52

Spinazietaart uit de oven :)) ook wel spanakopita, een Grieks gerecht en vét lekker. Van bladerdeeg en spinazie.

Hutspot maar dan ook met zoete aardappel, ik vervang de helft van de gewone aardappel met zoete, maakt het veel lekkerder. Ik houd niet van Hollandse pot maar dat maak ik toch wel graag :j

Griekse Kofta, ondanks dat ik ook nooit met pakjes kook maak ik deze wel met behulp van Knorr :P

ik ga even verder nadenken, ik maak ook te vaak dezelfde dingen :P

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:59

Ik vind het nooit zo moeilijk om aardappels/pasta/rijst/etc af te wisselen, maar juist mijn groentes! Bijvoorbeeld worteltjes in mijn pastasaus, maar vervolgens ook in mijn nasi, en dan nog worteltjes in een stoofpotje... Ik zou daar wel wat creatiever in willen worden!

Tijdje terug heb ik een (vond ik dan :Y) ) hele lekkere 'roerbak' van broccoli en bloemkool gemaakt. (eerst heel even voorkoken) Met krieltjes, spekjes en kaas erdoor. En weinig voorbereidingstijd! :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:29

Recepten heb ik zo gauw niet bij de hand. Maar ik kan je aanraden om een keer per week een menu te maken met wat je die week wilt eten. Dan heb je meer tijd om leuke sites en kookboeken door te spitten en te bedenken wat je wilt proberen dan wanneer je in de supermarkt voor het pastaschap staat te peinzen.
Ik heb ook mijn favorieten, de snelle hap voor als we laat thuis zijn en vroeg weg moeten. Maar ook daarin kan je variëren, keer andere groente door de pastasaus, andere kruiden, etc. En verder in het weekend de keuken in duiken en nieuwe ding proberen. Dan weet je snel genoeg of iets ook geschikt is om na het werk nog te maken!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:36

Leuk :) Ik kook wel vaak vanaf de AH app recepten. Staan echt leuke verassende recepten in die meestal simpel te maken zijn :)
Ook ben ik helemaal weg van recepten van Jamie Oliver. We koken regelmatig uit het 15 minutes boek, maar ook op de site van het magazine staan heerlijke recepten.

Favoriet op het moment is de preimosterdsoep, heerlijk :) Maar ook verse lasagna, hmmmm! Jamie burgers, jamjam :D

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:47

Eelmo schreef:
Ik vind het nooit zo moeilijk om aardappels/pasta/rijst/etc af te wisselen, maar juist mijn groentes! Bijvoorbeeld worteltjes in mijn pastasaus, maar vervolgens ook in mijn nasi, en dan nog worteltjes in een stoofpotje... Ik zou daar wel wat creatiever in willen worden!

Tijdje terug heb ik een (vond ik dan :Y) ) hele lekkere 'roerbak' van broccoli en bloemkool gemaakt. (eerst heel even voorkoken) Met krieltjes, spekjes en kaas erdoor. En weinig voorbereidingstijd! :)

*Boontjes met spek uit de oven, sajoerboontjes, boontjes in soep of salade.
*Aubergines en courgettes kun je goed vullen, maar ook roosteren voor een pasta of salade of er lasagna van maken (i.p.v.) lasagnebladeren gebruiken.
*spinazie gaat natuurlijk goed met aardappelpuree (uit de oven met eitjes erop getikt en oude, geraspte kaas. Jummmm) maar ook in salade en pasta. Je kunt het ook goed roerbakken met een uitje en paprikaatje en dan bijv. met gebakken aardappeltjes!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:03

Jaaa hier ook. Ik ben aan het rondkijken voor de HelloFresh boxen maar ben op de box voor volgende week aan het wachten. Zitten erg lekkere recepten in en veel meer variatie dan dat ik normaal zou maken.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:07

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:08

De AH app in de gaten houden, daar staan altijd leuke en lekkere recepten op. Ook is de bereidingstijd nooit zo heel lang. Kookboek van Donna Hay is ook super!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 18:11

Soms zijn andere kruiden al iets wat het heel anders maakt - aardappelen en bloemkool (om maar eens iets te noemen) zijn in de Nederlandse keuken heel anders dan als je het in een Indiase curry verwerkt.
De Marokkaanse keuken heeft ook een aantal erg lekkere en toch weer hele andere stoofschotels (tajines) die vaak eenvoudig te maken zijn.

Ik heb de recepten echter in ouderwetse vorm, op papier, dus ik kan je geen linkje geven, maar een beetje rondkijken geeft best ideeen denk ik :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:43

Ik eet meestal redelijk gevarieerd. Misschien helpt het jou als je je groenten meer afwissel. Dus bewaar van de groente van de dag wat voor de dag erna, en als je dat steeds met één of twee doet kun je al creatiever koken. :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:52

Ik had hetzelfde, dus heb ik de Hello Fresh box eens geprobeerd. Dat beviel echt supergoed! De gerechten zijn met +- 20-40 min klaar en echt weer eens wat anders. Ik ben niet altijd een even gemakkelijke eter, maar deze recepten zijn heel toegankelijk, om te maken en te eten :j
Mocht je de box niet willen, kun je ook altijd op de website kijken voor de recepten.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:16

Mirjamsel schreef:
Eelmo schreef:

*Boontjes met spek uit de oven, sajoerboontjes, boontjes in soep of salade.
*Aubergines en courgettes kun je goed vullen, maar ook roosteren voor een pasta of salade of er lasagna van maken (i.p.v.) lasagnebladeren gebruiken.
*spinazie gaat natuurlijk goed met aardappelpuree (uit de oven met eitjes erop getikt en oude, geraspte kaas. Jummmm) maar ook in salade en pasta. Je kunt het ook goed roerbakken met een uitje en paprikaatje en dan bijv. met gebakken aardappeltjes!

Aubergine is dus zo'n groente die ik wel echt lekker vind, maar waarvan ik altijd vergeet dat ie bestaat :') melanzane bijvoorbeeld vind ik echt <3
Van de week maar weer eens maken :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:43

Ik maak ter afwisseling nog wel eens een goulash van gehakt met paprika en ui, evt aangevuld met champignons en mais. :9
Erg makkelijk, binnen een half uur klaar en kan aangevuld worden met aardappelen, rijst en/of stokbrood met kruidenboter dus ook nog redelijk afwisselend. :)
Receptje: http://www.smulweb.nl/recepten/1325176/ ... van-gehakt

Ook lekker is gebakken kool:
rijst koken
gehakt rullen
champignons en evt ui erdoor
spitskool in reepjes erdoor
nasikruiden toevoegen met een beetje water
evt nog wat kruiden naar smaak toevoegen

Of 'studenten'pasta:
pasta koken
spekreepjes uitbakken
spinazie opwarmen
spekjes en boursin aan de spinazie toevoegen
pasta na het afgieten aan het spinaziemengsel toevoegen
even roeren en klaar

Verder maak ik geregeld een schaal ovenpasta (de ham-kaas variant met champignon, paprika en ui :9), lasagne, stamppotten (vnl 's winters), salades (vnl 's zomers), macaroni/spaghetti, nasi/bami of soepen.
Ben niet zo van de standaard aardappels/groenten/vlees.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:08

Ik wilde ook meer variatie en ook meer blijvend. ;) Een keer een gerecht van internet, wordt zelden een blijvertje. Ik weet niet waarom. Ik heb nu 2 kook cursussen gevolgd en dat geeft echt veel inspiratie: je maakt met 2 personen een gerecht en aan het eind van de les eet je alle drie de gangen (bv soep, hoofdgerecht, nagerecht) en krijg je de recepten mee naar huis. Er was genoeg tijd om ook rond te kijken bij de 'maak'van de andere recepten. Je leert HOE en ook hoe het SMAAKT, dus of het wat is of niet. Zo heb ik heel veel nieuwe dingen geleerd, echt een aanrader.