Frituren met pan op kookplaat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Frituren met pan op kookplaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 17:28

Hoi allemaal!

Ik frituur al jaren met gewoon een pan op een gasfornuis en wist precies hoe hoog of laag het vuur moest voor de juiste temperatuur.
Nu heb ik gisteren zelf verse kroketten gemaakt en ze gefrituurd op een kookplaat ipv gas. Ik wist niet welke stand ik moest hebben voor de juiste temperatuur, als gevolg dat de olie te heet was en ik na een paar seconden de kroketten eruit moest halen omdat ze anders zwart zouden zijn. Gelukkig was de vulling nog warm voor ik ze erin gooide, dus ik heb ze gelukkig gewoon kunnen eten.
Vandaag wil ik de overige kroketten gaan frituren, maar nu zijn ze koud en ik wil voorkomen dat de olie te heet is en de buitenkant verbrand en de binnenkant koud blijft.
Ik heb gisteren op de hoogste stand gefrituurd.
Wat is de beste stand om te frituren op een kookplaat? Onze kookplaat heeft 12 standen en 12 was dus duidelijk te veel. :+
Ik frituur in plantaardige olie zonder toevoegingen speciaal voor frituren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:31

Hmm en op welke stand hou je een pan water fatsoenlijk aan het koken? Dan heb je een idee rond welke stand die temperatuur is. En dan iets hoger voor te frituren uitproberen?

Kookplaat hier gaat maar tot 6. Op stand 4 heb ik kokend water. Dus frituren zou ik dan eerst proberen op stand 5. Ik vind stand 6 altijd zo belachelijk warm worden namelijk :+

verootjoo

Re: Frituren met pan op kookplaat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:35

ik zou een thermometer aanschaffen :P

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 18:33

Dat lukt voor vandaag niet meer Vero hihi.
Idinn, bij ons blijft op stand 3 of 4 al goed doorkoken. Denk dat ik vandaag op 6 begin en er eerst een stukje aardappel ingooi ofzo haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:37

Oh ja als dat al doorkookt dan is stand 12 wel wat enthousiast geweest :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:38

Laat er een drup water invallen als je denkt dat het heet genoeg is, als dat knettert/spettert zit je rond de 170/180 graden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 18:49

Maar volgens mij knettert het ook met 200 graden of meer :+

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 18:50

idinn schreef:
Oh ja als dat al doorkookt dan is stand 12 wel wat enthousiast geweest :+

Zou je denken? :Y) :P

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:59

Babeth schreef:
Maar volgens mij knettert het ook met 200 graden of meer :+

:))
Beetje lastig uitleggen wat ik bedoel.. :=

Maar hopelijk lukt het je om met behulp van een stukje aardappelen op de goede temperatuur uit te komen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:04

Froukje1993 schreef:
Laat er een drup water invallen als je denkt dat het heet genoeg is, als dat knettert/spettert zit je rond de 170/180 graden.

En dat kan dus levensgevaarlijk zijn!!
Nooit water aan olie toevoegen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:08

Onali schreef:
Froukje1993 schreef:

Inderdaad. NOOIT doen!!! Stukje brood of aardappel eerst proberen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:11

Ik gebruik altijd een broodkapje om de temperatuur te controleren, stuk veiliger dan water. Je olie moet ook niet gaan walmen dan is ie te heet.
Hoe heet je fornuis moet staan is natuurlijk een beetje lastig te zeggen die van ons moet op 7,5/8 van de 10 maar het is waarschijnlijk ook nog wel afhankelijk van het formaat van je pan ed. Het is toch een beetje proberen, of inderdaad gewoon een thermometer gebruiken.

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:13

Thermometer? Lijkt me het meest handig

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:18

NoName126 schreef:
Onali schreef:

Inderdaad. NOOIT doen!!! Stukje brood of aardappel eerst proberen.

Als je er een halve maatkan water in gooit kun je idd beter rennen, maar met 1 of 2 druppen water gebeurt er vrij weinig ;)

Je gooit toch ook bevroren friet in de pan? Daar hangt ook wel eens wat ijs aan vast.

Zelfde effect.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:30

Waarom zou je in hemelsnaam met een pan gaan frituren? Schaf dan een frituurpan aan of stap over op ovenspul. (ovenfriet, kroket etc) Stukken veiliger.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:37

Als je brandwonden wilt oplopen zou ik er inderdaad water in gooien. Nooit doen! Ook niet 1 of 2 druppels. Als de pan niet goed op temperatuur is gebeurt er waarschijnlijk inderdaad niet veel maar is deze te heet bijvoorbeeld.. Brr...moet er niet aan denken! Zou gewoon even proberen met een aardappeltje of 1 patatje of dat bakt, dan weet je voldoende toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:39

Winged schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam met een pan gaan frituren? Schaf dan een frituurpan aan of stap over op ovenspul. (ovenfriet, kroket etc) Stukken veiliger.

Nee hoor, het is gewoon precies hetzelfde als met een pan. Alleen hygiënischer en lekker. :j Even veel 'gevaar'.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:44

Ik heb al jaren geen frituurpan meer. Alles wat gefrituurd moet worden gebeurd bij mij ook in de pan (al is dat niet zo veeel :))
Hoe heet vind ik een moeilijke vraag, als het inderdaad gaat walmen ben je al te ver. Het testen met een stukje brood vind ik wel een geode, dat klinkt als de beste manier naast een thermometer.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 14:55

Winged schreef:

Oven heb ik niet en ik frituur hooguit 2x per jaar. Daarbij woon ik niet in nederland en snacks zoals in nl kennen ze niet in het buitenland. Beetje onnodig om er dan 1 te kopen. Ik leef uit mijn backpack en een frituurpan de wereld over sleuren is nou niet echt ideaal.

Het is gisteren overigens gelukt, ik heb de pan op een kleinere plaat gezet op stand 9/10 en dat was precies goed! :-)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 18:01

Winged schreef:

Wij frituren ook altijd gewoon in een pan omdat we maar een keer per jaar frituren (alleen oliebollen met nieuwjaar). Kan prima op een inductie plaat, een frituurpan neemt veel meer ruimte in en is veel lastiger schoon te maken helemaal niet de moeite waard als je 1 of 2x in het jaar frituurt.