DE tip om een biefstuk te bakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

DE tip om een biefstuk te bakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:37

Elke keer als ik biefstuk moet bakken komt het niet goed.
Of het is nog te rauw naar mijn zin en mals of te doorbakken maar dan word het taaier dan ik zou willen.

Heeft iemand de tip hoe je een malse biefstuk bakt die net iets verder is dan medium.

BigOne

Re: DE tip om een biefstuk te bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:39

Vet goed heet, biefstuk vlak voor het de pan in gaat kruiden met peper en zout. Twee minuten aan elke kant bakken, steeds in beweging houden. Dan in alu folie wikkelen en nog vijf minuten laten staan. En het allerbelangrijkste, een goed stuk vlees kopen.

troi

Belangrijkste tip is goed vlees kopen! Ga naar een goede slager. Een slechte biefstuk zal altijd taai worden helaas.

secricible

Ken je de truc met de muis van je hand? Die werkt voor mij erg goed :)

N_B_N

Even laten na garen in aluminiumfolie. En met een hamer bewerken. Jamjam krijg helemaal honger.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:40

Ik bak hem altijd aan beide kanten dicht, daarna nog eeeeventjes in de oven

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:41

belangrijkste is die pan met boter, goed heet laten worden. en dan vlees erin beide kanten dicht en dan per kant 3 a 5 minuten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:42

Ik doe altijd reepjes snijden, dat is makkelijker :o

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:43

Lootje1991 schreef:
Even laten na garen in aluminiumfolie. En met een hamer bewerken. Jamjam krijg helemaal honger.

Hamer bewerken? Mijn vader krijgt een hartverzakking als hij dit leest. Een goed stuk vlees hoef je niet te bewerken. Goed vlees, bakken volgens de truc van de muis van je hand(qua tijd) in super hete boter en altijd laten rusten. Volgens mijn vleesetende paps :j

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:43

Vlees is van goede kwaliteit, alleen ik kan het niet juist bereiden.

De tip van de muis van je hand ken ik maar dan nog gaat het mis.

Denk dat ik het te langzaam bak en op een te laag temperatuurtje. Dat laten rusten doe ik altijd.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:45

En ruim van tevoren uit de koelkast halen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:45

Niet met een hamer, wordt je stuk helemaal plat en haal je t vocht(bloed eruit)!

- koop góede biefstuk, dus niet van de supermarkt wat volgeladen zit met vocht en andere zooi, maar bij een goede slager.
- haal het minimaal driekwartier van te voren uit de koelkast om op kamer temperatuur te laten komen. Scheelt een heleboel!
- bakken met croma, niet met een of ander vaag huismerk botertje.
- na t bakken in de aluminiumfolie leggen, gaart hij zachtjes door en blijft hij lekker warm!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:47

En je pan met boter echt snoeiheet laten worden! Liever heel kort in heel hete boter dan wat langer op lagere temperatuur, daar wordt je vlees echt heel slecht van.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:49

Celiien schreef:
Niet met een hamer, wordt je stuk helemaal plat en haal je t vocht(bloed eruit)!

- koop góede biefstuk, dus niet van de supermarkt wat volgeladen zit met vocht en andere zooi, maar bij een goede slager.
- haal het minimaal driekwartier van te voren uit de koelkast om op kamer temperatuur te laten komen. Scheelt een heleboel!
- bakken met croma, niet met een of ander vaag huismerk botertje.
- na t bakken in de aluminiumfolie leggen, gaart hij zachtjes door en blijft hij lekker warm!

Vlees komt van een goede veehouder vandaan en niet van de supermarkt.
Ruim van te voren uit de koelkast, ook dat is hier aan de orde
Croma ook
Alu folie ook.

Denk dat ik het al weet en dat is de temperatuur. Die zal denk ik te laag zijn...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:50

Als ik biefstuk in boter bak kan ik de pan niet snoeiheet laten worden... Dan heb ik zwarte boter...
Ik bak dan ook in olijfolie en doe na het dichtschroeien een klontje boter er bij als ik het vuur iets terug heb gezet...

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:51

ALLER belangrijkste is om het vlees op tijd uit de koelkast te halen en zorgen dat het op kamertemperatuur is, voordat je gaat bakken. Goede kwaliteit vlees spreekt voor zich. Dan 2 minuten op iedere kant bakken met boter en olie in de pan en dan in zilverfolie inpakken (glimmende kant naar binnen). Ligt een beetje aan de dikte van je biefstuk maar 6 tot 8 minuutjes op 160 graden in de oven.

Verder: DRAAIEN. Blijf dat vlees draaien, zodat de sappen door het vlees blijven gaan. NIMMER in het vlees prikken.

Als het uit de oven komt, dus ook andersom op bord leggen en laat het even rusten. Bij serveren pas uitpakken en weer andersom leggen.

Goed rundvlees mag gewoon rood zijn van binnen als het maar doorgewarmd is.

Wij halen als übertraktatie heel soms biologisch Belgisch blauw rundvlees op de markt. Duur maar goddelijk! Als ik het klaarmaak zoals hierboven staat, hoef ik niet eens druk op het mes te zetten met snijden. *Jumjumjum*

Leesvoer
Laatst bijgewerkt door Kala op 20-11-14 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:53

Dus olijfolie en daarna een beetje boter. Thanks voor de tip ga ik proberen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:54

En idd laten rusten!!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:55

Laatst hadden ze het in de keuringsdienst van waarde over 'bakboter' Ze gingen ook biefstuk bakken en blind laten testen. Misschien interessant om te kijken.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:05

En als je dan echt lekkere biefstuk wilt hebben, en dat is dan ook de duurste; Haasbiefstuk. mmm.
Dichtschroeien, vuur zachter en tijd ligt ook aan de dikte van de biefstuk. Vraag advies i.v.m de tijd aan degene die je bij de slager helpt.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:10

Het vlees laten rusten na het bakken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:10

De meeste tips zijn al gegeven. Zorg voor goed vlees, laat het op kamertemperatuur komen. Laat de pan goed heet worden. Een grillpan heeft geen extra vet nodig, bij een andere pan de olie of boter goed op temperatuur laten komen op een hoog vuur.

Vlees in de pan doen en afhankelijk van de dikte 2 tot 4 minuten laten bakken, daarna omkeren met een knijptang oid. Niet prikken met een vork erin. Daarna dezelfde tijd aan de andere kant bakken. Uit de pan halen en eventueel laten rusten in alufolie even dan de vezels zich weer ontspannen.

Maar hameren van vlees :x brr dan probeer je een stooflap op biefstuk te laten worden.
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-11-14 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:11

bigone schreef:
Vet goed heet, biefstuk vlak voor het de pan in gaat kruiden met peper en zout. Twee minuten aan elke kant bakken, steeds in beweging houden. Dan in alu folie wikkelen en nog vijf minuten laten staan. En het allerbelangrijkste, een goed stuk vlees kopen.

Nooit bakken met zout! Dat onttrekt vocht.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:14

Misschien heb je hier wat aan, een filmpje (met praktisch alle tips die hier ook gegeven zijn).'

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:14

De tip van de muis van je hand kwam net al voorbij. Als je duim en wijsvinger op elkaar knijpt en je drukt met je vinger van je andere hand op de muis van je hand dan is de veerkracht van de muis gelijk aan rear. Doe je het met je middelvinger en je duim dan voelt de muis van je hand aan als medium. En met je ringvinger en je duim dan voelt je muis aan als done.