welke witte wijn voor verjaardag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_EL_ISSA

welke witte wijn voor verjaardag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 12:55

Hallo bakkers :wave:

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen smaak qua wijn.
Maar wat zijn nou de echt do's en don't voor een lekkere verjaardags wijn?

Brand los!
Laatst bijgewerkt door M_EL_ISSA op 07-11-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Re: welke wijn voor verjaardag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:58

Wit of rood?

Het ligt er even aan of er nog drinkers van zoete witte wijn zijn? Zou verboden moeten worden haha! Daar kan ik je dan ook echt niet mee helpen.

Die groep even overslaande zit je met wit altijd goed met een chardonnay of pinot grigio (mijn favoriet :o ). Qua rood is een Shiraz vrij laagdrempelig en niet te zwaar. Een bezoekje aan een slijter (geen gall&gall ofzo) kan ook nooit kwaad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:01

Een wijn om te geven of om te schenken?

Om te geven ziu ik me laten adviseren door een goede slijter.
Om te schenken zou ik kijken welk publiek je hebt. Als ze een wijntje waarderen zou ik wat mooiere, toegankelijke wijnen kiezen. Als het slurppubliek is gewoon een goedkopere slobberwijn.

Mars

Re: welke witte wijn voor verjaardag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:04

Tja met wijn kun je zoveel kanten op... Rood of wit, rosé, zoet of droog....
Als je het hebt over wijn om te schenken zorg ik meestal dat ik van alles wat heb. En als er niet veel mensen komen ga ik meestal voor halfzoet en idd Chardonnay wordt meestal goed gewaardeerd door de meeste mensen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:11

Wil je een fles wijn als kado even?

Of wil je witte wijn aan je gasten inschenken?

Voor dat laatste nemen wij altijd de Volle Zuid Afrikaanse huiswijn van de appie. De chardonnay. Dat is een fijne wijn, vol van smaak, niet al te duur, maar zeker wel waar voor je geld.
We zijn eens met die wijn maar onze slijterij geweest of hij een vergelijkbaar alternatief had.
Dus fles open en proeven...
Dat werd een moeilijke... hij had wel wat vergelijkbaars maar dat was zomaar 1 a 2 euro duurder.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:16

Sauvignon blanc vind ik meestal erg lekker.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:55

Ik ben fan van de sauvignon blanc en de pinot grigio. Dat zijn makkelijk drinkbare wijnen vind ik zelf. Chardonnay vind ik zelf minder lekker dus zet ik ook niet zo snel neer.

Huiswijn van de appie ben ik minder over te spreken. Dat blijkt niet eens echt wijn te zijn. Zijn samengevoegde delen, geloof dat t gedroogd wordt en dan weer aangemaakt oid?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:58

Zelf vind ik de wijn van de AH wel lekker maar krijg er echt verschrikkelijke hoofdpijn van. Een echte no-go op een verjaardag vind ik van die ondrinkbaar gore zoete rosé of witte wijn :r (Canei bijvoorbeeld :r :r).

1810naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:00

Ik vind sauvignon blanc, chenin blanc en rueda erg lekker. Ben zelf geen fan van chardonnay.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:01

Haha kiwipitje, eens!!

Officieel is sauvignon een stuk hoger in de zuren dan bv een chardonnay. Daarom is chardonnay vaak een stuk toegankelijker voor de gemiddelde wijndrinker als je goed wil zitten op een verjaardag :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:05

Oh grappig want ik vind een chardonnay zelf vaak een stuk zuurder :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:05

Sauvignon Blanc of Pinot Grigio voor wit, Merlot of Shiraz voor rood <3 Maar als er mensen tussen zitten die meer van zoete witte wijn houden (zou inderdaad verboden moeten worden, belachelijk :+ ), heb je kans dat die een Chardonnay ook nog wel kunnen waarderen.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:24

Jeej! Eindelijk een wijnvraag op bokt! Ik werk al 6 jaar als bijbaan in een grote onafhankelijke slijter (dus geen Gall&Gall) en heb in die tijd al heel wat geleerd. :) Ik kies zelf vaak voor een Chileense wijn, omdat dit vaak 'rijpe' wijnen zijn wat mensen (vooral jongere mensen) vaak meer waarderen. Wel moet je oppassen dat een rode wijn niet te zwaar wordt: ik zie hier Shiraz als druivensoort voorbij komen maar daar zou ik zelf niet snel voor kiezen, dit zijn vaak stevige en zware wijnen die om begeleidend eten vragen. Een Carmenere (typisch Chileens) of standaard Merlot zijn veiliger. Wil je steviger, maar geen eetwijn, kan een Malbec ook lekker zijn.

Wit is makkelijker, Chardonnay is veilig en heeft vaak wat minder zuren wat 'm makkelijker drinkbaar maakt. Als je een houtgelagerde variant neemt (vaak wel vaak duurder) krijgt de wijn een duidelijke botertoets wat veel mensen lekker vinden, maar wat 'm wel minder doordrinkbaar maakt. Sauvignon blanc uit 'de nieuwe wereld' (Chili, Argentinië, Amerika, zuid-Afrika) is vaak een stuk minder droog dan een klassieke Sauvignon uit de Loire en daarom ook geschikt, zeker als je geen zoet-drinkers hebt. Kijk anders ook eens naar Siciliaanse wijnen: Grillo voor wit en Nero d'Avola voor rood zijn wat minder bekende druivenrassen omdat ze inheems zijn, maar welke goed doordrinkbaar en bovendien 'eens iets anders' zijn.

Ben benieuwd naar verdere reacties hier, smaken verschillen en dat zie ik in mijn werk heel sterk terug. :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:34

Malbec <3

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:50

Ik kies sowieso vaak voor wijnen uit chili of Argentinië.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:26

Ik bedoelde inderdaad om te schenken haha!
Inmiddels feestje gehad, had eerder al canei gekocht (sorry :')... maar daarvan wist ik zeker dat die aaangebroken ging worden) en heb ik
Pinot grigio gekocht maar die is niet aangebroken geweest, dus daar ga ik zelf binnenkort een X rustig van genieten.

Dank jullie voor jullie reacties! Ik vind het altijd zo moeilijk een fles wijn kiezen.