Brood vervangen door havermoutpap - eenzijdig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Brood vervangen door havermoutpap - eenzijdig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 16:02

Hoi.

Het liefst zou ik ipv twee broodmaaltijden, twee havermoutpapmaaltijden willen hebben.
Mijn moeder zegt weer dat dit slecht is, dat ik veels te eenzijdig hierdoor ga eten.
Maar wat betreft brood - dat is toch ook eenzijdig? Steeds vlees/kaas (of zoet, maar zoet heeft geen voedingswaarde).

Mijn havermoutpap is normaal;
50g havermout, 200ml magere melk/yoghurt, 1x el van iets vets (lijnzaad/cacaonibs/kokosvezels etc.), 1x el gedroogd fruit OF een portie normaal fruit.

Maar wordt het dan echt te eenzijdg als ik dit ga doen? In de zin van, gezondheidsproblemen, niet aan alle vitamientjes enzo komen.
Mij lijkt brood namelijk ook eenzijdig, en bovendien veel ongezonder.

Jodium zit trouwens in ons keukenzout, dus daar krijg ik wss sws geen tekorten op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:10

Ik eet ook veel havermout, zo nu en dan brood. Ik heb er bewust voor gekozen zodat ik in ieder geval melk/fruit/noten binnenkrijg, wat ik normaal niet eet als ik 's ochtends een alleen maar een broodje eet. Bovendien vind ik het ook veel lekkerder dan brood. Brood at ik vaak met een plak vleeswaren (zonder boter).
Havermout eet ik vaak met banaan, noten en honing. Of appel met kaneel en noten :j. Het is best goed te combineren met van alles.

Maar ik blijf het topic even volgen, want ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de rest van bokt er over denkt. Of het echt gezonder of ongezonder is weet ik eigenlijk niet. Het voelt in ieder geval gezonder vind ik haha.

Annick75

Re: Brood vervangen door havermoutpap - eenzijdig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:25

Ik moet glutenvrij eten en glutenvrij brood uit de winkel is duur en vind ik vaak niet lekker. Zelf brood bakken heb ik niet altijd zin in, dus wijk ik vaak uit naar pap. Ik wissel er wel in af, havermout, boekweitgrutten, gierstvlokken, rijstvlokken aangevuld mer lijnzaad, kokosrasp en/of iets van gedroogd fruit of vers fruit. Of een (glutenvrije) muesli met yoghurt. Vind de dietiste geen punt, als ik maar genoeg eet.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:14

Emily, ik zou proberen om het eetpatroon dat je nu hebt, eerst eens een tijdje aan te houden. Dan kun je daarna wel weer gaan variëren. Je gaat nu immers zo goed, dat ik dit eerst zou proberen door te zetten!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:02

Op die manier wel ja, hoe je nu eet is gelijk aan 1 boterham met beleg. In principe zou je op deze manier dus gelijk aan 2-3 boterhammen per dag eten, te weinig dus.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:03

Je kunt toch ook 1 broodmaaltijd en 1 havermoutmaaltijd per dag pakken? Dan heb je de gulden middenweg. En blijft het ook allebei lekker. Ik zou inderdaad wat phor zegt de havermoutportie wat ophogen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 21:50

Mijn diëtiste zei juist dat 20g havermout gelijk is aan een bth :=

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:58

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:50

Mijn diëtiste zegt ook 40g havermout (of boekweit of iets anders) staat gelijk aan 2 sneetjes brood. Denk dus dat ze wat dat betreft echt niet slecht zit. En met havermout is inderdaad goed te variëren. Als je in het weekend tijd over hebt, kun je ook baked oats maken, recepten genoeg te vinden via google en misschien ook wel in het door Ayla genoemde topic.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:25

Dat klopt ook wel. Maar volgens mij is de broodmaaltijd van Emily altijd drie X brood met beleg. Dus dan eet ze nu minder met haar portie havermout. Zeker als je pindakaas oid op brood doet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 16:10

Maar bij de havermout doe ik toch ook dingen toevoegen, waaronder vette dingen (Kokos, lijnzaad, cacaonibs etc. etc.) ... ?

2x 50g = 100g dan op een dag, dat staat dan gelijk aan 5 sneetjes?

Van het topic dat genoemd werd, die ken ik al ^.^
Zal m is helemaal gaan uitpluizen ;D

Ik stuur ff een mailje naar mijn diëtiste, daarna kijk ik verder denk ik. En tot die tijd maar twee broodmaaltijden ... *sigh*

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:56

60gr havermout vervangt 3x brood. Dan kunnen de melk en andere toevoegingen je beleg vervangen. Je kunt zelf toch heel eenvoudig checken hoeveel calorieën alles ongeveer is!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 08:28

Mijn broer is nogal into alles wat gezonder is qua eten en die zegt dat havermout véél gezonder en beter is.