Recepten met linzen/kikkererwten/andere peulvruchten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Recepten met linzen/kikkererwten/andere peulvruchten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 11:30

Ik heb maar weer eens besloten om het brood de deur uit te zetten voor mijn lunch.
Ik heb de afgelopen weken een stoofpotje met kikkererwten gemaakt en vorige week een salade met linzen en gegrilde groentes. Prima te eten, maar nu natuurlijk op zoek naar meer...

Als ik Google of zelfs naar de appie website ga, zie ik door de bomen het bos niet meer dus dacht ik, wie weet hebben bokkers nog wel wat lekkere recepten!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:44

Marokkaanse salade: kikkererwten, gedroogde abrikoos, amandelsnippers, gesnipperde rode ui, olijfolie, korianderpoeder en komijnpoeder (en zout en peper uiteraard.) Garneren met verse munt en verse basilicum.
Daarnaast kun je de salade nog uitbreiden met komkommer, kip-reepjes gemarineerd in ras-el-hanout, couscous (of quinoa).

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:48

Ik gebruik eigenlijk altijd wat in de koelkast ligt of met ons biologisch groentenpakket geleverd wordt. O.a. tomaat, komkommer, paprika, venkel, bleekselderij, wortel en bepaalde koolsoorten kun je makkelijk in het weekend snijden en in bakjes verdelen voor de rest van de week. Pompoen, aubergines of courgettes kun je grillen en toevoegen. Daar doe ik wat peper, citroen, verse kruiden en granaatappelpitten of ongebrande noten bij en dan heb je een verrukkelijke salade :) Mocht het niet voldoende vullen, kun je er altijd voor kiezen om wat quinoa of andere jonge granen aan toe te voegen.

Many

Re: Recepten met linzen/kikkererwten/andere peulvruchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:19

Mijn go to-salade is een Mexicaanse salade met zwarte bonen. 1 blik zwarte bonen, paprika, cherrytomaatjes, lente-ui en maïs mengen en kruiden met komijn, koriander en peper en zout. Eventueel wat citroensap en/of olijfolie.

Ook erg lekker is de combinatie van geroosterde bloemkool en kikkererwten. Bloemkool in kleine roosjes snijden, olijfolie en peper en zout erover en ongeveer een kwartiertje in de oven, tot de roosjes beetgaar zijn. Vervolgens mengen met de kikkererwten, olijven (gehalveerd) en zongedroogde tomaten (fijngesneden) en pompoenpitten. Eventueel kun je nog wat feta toevoegen, als je dat lekker vindt.

Ik weet niet of je nu altijd peulvruchten uit blik gebruikt, maar als je ze regelmatig eet, dan is het goedkoper om ze gedroogd te kopen. Ik koop meestal een zak van 500 gram gedroogde bonen die ik in één keer week en kook. Vervolgens verdeel ik ze in porties van 200 gram (ik ga altijd uit van 100 gram gekookte bonen pp) en vries ik ze in. Zo hoef je niet steeds een blikje te kopen, maar ook niet elke keer apart bonen te weken en koken. Misschien een tip :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:42

Ik heb vorige week een salade van krombekbonen gemaakt, met tonijn, sinaasappelsap, rode ui, salieblad en fijn gesneden venkel, knoflook en zout en peper.
Krombekbonen zijn een variant van witte bonen, heb ze zelf geweekt en gekookt en na afkoelen dus een salade van gemaakt. Erg aan te raden!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:45

quinoa boerenkoolkoekjes zijn echt een aanrader! Daar zitten kikkererwten in.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:33

wortel/rode linzensoep!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:18

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:35

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:48

Mexicaanse tomaten soep! Lekker met linzen, kikkererwten, kapucijners, mais, kidneybonen zilvervlies rijst, gezeefde tomaat/tomatenblokjes, Italiaanse kruiden en eigenlijk alles wat je lekker vind. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:46