Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 20:56

Hoi bokkers!

Ik ben al een tijdje aan het schipperen met eten. Ik wil anders eten, minder suikers en geraffineerde koolhydraten. Dit heb ik een tijd geprobeerd en dat beviel goed. Minder moe, minder schommelingen van mijn humeur, gladdere huid etc.

Ik doe bewuster boodschappen. Geen vlees meer uit de supermarkt, koop vlees bij een boer om de hoek. Dat is lokaal, minder belastend voor het milieu, en de dieren heb ik zelf in de wei zien staan. Ik kwam er ineens achter dat een varkenshaas normaal bruin van kleur is, niet glazig wit. Ik kan vanalles bij hem kopen, dus dat is geen probleem. Ik koop fruit en groentes bij de groentemeneer met zn kraampje voor de AH }> en koop veel van wat er uit NL komt en seizoensgroentes. Ik lijk nu een wereldverbeteraar, zo ben ik absoluut niet, maar ik word steeds ongeruster over mijn eigen gezondheid.

Even een kanttekening, mijn vriend let hier absoluut niet op, eet alles maar koopt braaf bij de boer en de groenteman. Eet verder alles en denkt er niet zo over na.

Ik zag net de documantaire Food Inc, ben daarna meteen overgeschakeld naar 'forks over knifes'. Deze docu's zijn redelijk gedateerd (2008 en 2011) maar ik ben hier echt van geschrokken. Een aantal dingen staan voor mij vast, ik eet bijvoorbeeld echt nooit meer bij de mac donalds of soortgelijke bedrijven. Ik ga minder vlees eten, minder zuivel etc.

Een paar feitjes uit de docu's:
- honderd jaar geleden aten we gem. 18 kilo vlees per jaar, nu is dat ongeveer 90
- dierlijke proteines verhogen je kansen op kanker enorm. In Nigeria en Japan bijv. gingen er amper mensen dood aan kanker, in Amerika was de kans op borstkanker 84 keer zo groot als in Negeria. Dierlijke proteinen zijn eieren, zuivel en vlees
- gematigd die proteine eten is trouwens WEL goed!
- eten legt gemiddeld 2400 km af voor het op je bord ligt. (bizar!)
- onze suikerinname is in 40 jaar verdubbeld
- 1 op de 3 (er werd zelfs gezegd 2) geboren na 2010 in Amerika krijgt suikerziekte
- er boeren/mensen worden kapotgemaakt doordat zij niet de genetisch gemanipuleerde gewassen verbouwen die de multinationals in Amerika willen?
- er gewoon patenten bestaan op gewassen?

Naja, ik kan zo wel even doorgaan. Ik ben iig erg geschrokken! Laatst zag ik op tv iets van de consumentenbond. In honing zit plastic. Minuscule deeltjes. Deze zaten ook in de honing van de bijtjes uit de bergen in Zwitserland.

Vragen die nu door mijn hoofd spoken zijn dan ook;
Is alles dan slecht voor je? Waar zijn we met zijn allen mee bezig? Kan ik nog wel gezond eten? Hoe!

Wie is er al bezig met het bewuster omgaan van deze problemen? Hoe doe je dat? Waarom doe je dat niet of wel?

Ik heb ontdekt, dat als je van alles gematigd eet, je zeker niet meer geld kwijt bent. Denk ook aan alle winst die je behaalt wat betreft gezondheid en energie.

Ik merk aan mijzelf dat ik dit soort dingen altijd maar een periode volhoud en dan weer terugval in het gemakkelijke. Ik wil zeker niet een voedings-freak worden en alleen maar gevallen appeltjes eten. Ik wil gewoon goed voor mijzelf kunnen zorgen en met zekerheid zeggen dat ik mijzelf niet onbewust vergiftig. Mijn lijf en mijn gezondheid zijn het enige dat echt van mij is, daar wil ik gewoon zuinig op zijn.

Ik laat dit allemaal even bezinken en bedenk morgen een plan :+ maar voor nu ben ik heel benieuwd hoe jullie hier over denken!

Groetjes!

WowAmigo

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:04

Volgt!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:10

Ik probeer er ook langzaamaan wat bewuster mee om te gaan, maar het nog niet alle winkels gevonden die voldoen aan die 'eisen'. En wil me er ook wat verder in verdiepen, maar tja, tijd vrijmaken is altijd lastig :)

Overigens kijk ik liever programma's als de KvW dan groots opgezette Amerikaanse films. Dat staat toch net iets verder van onze eetgewoontes af.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:15

De ellende met de gemanipuleerde gewassen is dat zij juist potentieel levensreddend zijn. Zoals de beroemde gouden rijst. Maar doordat men er zo tegen opgestookt wordt sterven er nog jaarlijks duizenden kinderen door vitamine a gebrek die met die rijst gered hadden kunnen worden..

Ik wil hiermee zeggen dat goed en kwaad veel ingewikkelder liggen dan dat het lijkt. Je druk maken over zaken is ontzettend goed maar verdiep je er goed in want vaak liggen de zaken heel anders dan voorgespiegeld door belangengroepen. En daarin verschilt greenpeace helaas (triest genoeg) weinig van de bedrijven

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:15

Ik volg ook even!

Ik eet sowieso eigenlijk al geen vlees (lust ik niet), maar mijn ouders eten als ze vlees eten wel biologisch vlees en we hebben eigenlijk zoveel mogelijk biologische producten in huis. Dit probeer ik op mijn studentenkamer ook vol te houden en vind de biologische producten vaak ook lekkerder! Wel eet ik deels met huisgenoten mee en dan is het helaas moeilijk om in de gaten te houden :(
Had het er wel nog laatst met een van mijn huisgenootjes over hoeveel suiker ze overal wel niet in stoppen en dat vind ik ook echt een kwalijke zaak, want heel veel mensen weten dit niet denk ik.

Extra tips en ervaringen delen is altijd wel fijn, want schrik ook van de feiten over ons eten :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:17

Topic naar mijn hart!
Begin dit jaar heb ik "puur gezond! Slank in 8 stappen gekocht" omdat ik puurder en eerlijker wilde eten zonder teveel poespas. De website van puurgezond had ik al een paar keer bekeken en stond me aan en dit was haar enige boek. Van maart tot juli heb ik geprobeerd me hier in te gaan verdiepen en dit op te pakken. En dat ging best goed en ik voelde me een stuk lekkerder. Alleen de avondmaaltijd was lastig.

Toen we (na 3,5jaar) ons huis verkochten en iets nieuws kochten in gelderland besliste ik dat dat de stap naar beter avondeten moest worden. Een betere keuken met oven die koken tot een plezier moest maken en een leven in een klein dorp met veel boeren er omheen maakte dat ik de stap durfde te zetten. Anders dan in den haag, waar het me gewoon niet lukte.

Ik woon hier nu een kleine maand, vanaf week 1 ben ik groente, kip, noten en brood op de markt gaan kopen. Al het overige bij de jumbo. En nu probeer ik de rest ook steeds meer lokaal te zoeken. Afgelopen week een zorgboerderij met koeien gevonden die eigen vlees verkoopt, helaas uit de vriezer en niet heel veel keus(en niet alles even goed), maar bepaalde dingen smaken prima dus dat is de volgende stap. Ik streef er naar om uiteindelijk alleen houdbaar (muesli, olijfolie, kruidenmixen enz.) nog bij de supermarkt te kopen. Ik ben minder geld kwijt en het smaakt me allemaal beter en ik voel me ook beter.
Vanuit het puur gezond idee probeer ik 80% te vullen met pure gezonde voeding. Die laatste 20% zijn "guilty pleasures", smokkeldagen of andere redenen om wel minder gezond te eten.

Biologisch is geen eis, bij het vlees en eieren vind ik biologisch wel een pre. Maar vooral een kleinere voetafdruk achter laten op de wereld...
Ik heb minder afval, gebruik alle spullen effectiever en voel me er gewoon heel goed bij.
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-10-14 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:22, in het totaal 2 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:25

Om te weten wat je eet zouden we echt terug moeten in de tijd. Waar we nog zelf ons moestuintje hadden, eigen melk en vee.
We gaan automatisch mee in het huidige leefpatroon, en vinden het normaal dat een 14 dagen oude appel er nog net zo bij ligt als 14 dagen geleden...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:27

Ik interesseer me ook al erg lang in goede voeding en gezond zijn.. Ik probeer vooral te letten op e-nummers, en vlees e.d. haal ik meestal biologisch.

Ik houd alleen zoooo ontzettend van chocola en wijn.. Dat zijn mijn valkuilen. Chips, frisdrank e.d. eet en drink ik daarintegen echt nooit.

Het is bizar wat er tegenwoordig in ons eten verdwijnt aan rotzooi..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 21:30

Klopt Threefingers. Bij mijn paard hebben we een flinke moestuin, maar daar haal je vooral veel uit in de zomer en vlak erna. Ik denk dat als je geraffineerde suikers schrapt, je al een heel eind komt. Ik kijk de docu nu af, ze blijven maar herhalen dat door teveel dierlijke proteinen, je de kans op kanker echt enorm verhoogt. Hier wil ik me de komende dagen verder in verdiepen. Granen en rijstgerelateerde producten zijn dan weer goed voor je.

Lastig allemaal, ik ga het bovengenoemde boek eens bekijken.

MalaQ schreef:
Ik interesseer me ook al erg lang in goede voeding en gezond zijn.. Ik probeer vooral te letten op e-nummers, en vlees e.d. haal ik meestal biologisch.

Ik houd alleen zoooo ontzettend van chocola en wijn.. Dat zijn mijn valkuilen. Chips, frisdrank e.d. eet en drink ik daarintegen echt nooit.

Het is bizar wat er tegenwoordig in ons eten verdwijnt aan rotzooi..

Mijn oom en tante hebben bij ons om de hoek een ecologische wijnwinkel. Ze hebben ook een website en verzenden, dus wijn kun je gewoon blijven drinken :D ! Nog een voordeel, deze wijn drink je katerloos, doordat er een bepaalde stof niet bij zit, krijg je geen hoofdpijn! Wijn is ook niet per se duurder bij ze, gemiddeld betaal je 7 euro per fles, en dat is dan echt heerlijke wijn!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:36

Het 'goede' kopen maar niet té veel uitgeven valt mij als student helemaal niet tegen hoor. Bepaalde dingen zijn soms ook helemaal niet nodig :P De te dure dingen laat ik gewoon liggen.

Ik zou graag meer noten eten maar wil die ook niet uit de supermarkt trekken. Maar de markt is vaak wanneer ik net niet kan.. Eind van de dag naar de markt schijnt trouwens heel voordelig de laatste groentes op te kunnen kopen.

Ik had een tijdje een app op mijn telefoon die aan gaf welke groentes en fruit er in het seizoen zijn. Altijd handig :)

Rare vraag maar letten jullie ook op welk wc papier je gebruikt? Wc papier met een print is namelijk een onnodige vervuiling..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 21:42

Daar let ik eigenlijk nooit op, ga ik vanaf nu doen!

Eten jullie sojaproducten? Sojayoghurt, bestaat dat bijvoorbeeld?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:45

Ik wou dat eerst ook allemaal (dus ik snap het wel enorm! daar niet van).
En toen sloop er een eetstoornis in.
Niet alleen door dat natuurlijk, maar dat was wel het laatste zetje.

En sindsdien vind ik het zo riskant eerlijk gezegd dat mensen er zo obsessief (zo lijkt het tenminste) ermee bezig zijn. Die grens tussen 'gezond verstand' en 'gestoord' is af en toe behoorlijk dun ... waarom niet gewoon eten wat je wil eten en waar je zin in hebt, maar dan wel voor kwaliteitsvoedsel gaan (bio kip dus ipv normale kip etc), zonder ingewikkelde dieetvoorschriften?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:48

Lijkt wel alsof dit een trend word. Iedereen doet het tegenwoordig ineens. Ik vind het in ieder geval dikke onzin. Ik eet al heel lang zoals nu en ben nog niet dood dus het zal wel goed zijn. Bovendien krijg je tegenwoordig overal kanker dus ik blijf lekker eten wat ik wil.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:50

fourseasons schreef:
Lijkt wel alsof dit een trend word. Iedereen doet het tegenwoordig ineens. Ik vind het in ieder geval dikke onzin. Ik eet al heel lang zoals nu en ben nog niet dood dus het zal wel goed zijn. Bovendien krijg je tegenwoordig overal kanker dus ik blijf lekker eten wat ik wil.

Je zou het eens moeten proberen, je merkt echt verschil!

Wij zijn ook into de powerfoods. We aten een hoop, maar nu wat minder en gezonder. Gebruik nu palmsuiker ipv andere soorten. Kook met kokosolie e.d en zit nu al beter in m'n vel. Natuurlijk schiet ik wel eens uit, vn in de weekenden.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 21-10-14 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:52

Ik let de laatste jaren ook meer en meer op m'n eten....vind het soms alleen zó moeilijk !

Wil ik geen vlees eten ivm bioindustrie en koop ik vleesvervangers op basis van soja dan werk ik direct weer mee het verdwijnen van de oerwouden en uitbuiting van boeren. Vis staat tegenwoordig ook zodanig stijf van allerlei AB en chemische troep dat het zelfs in het donker nog licht geeft.... Eieren, koop ik ze Biologisch en Vrije uitloop dan lees ik weer dat ik besodemieterd word en ze uit diezelfde legbatterij komen. Groentes en fruit staan stijf van de bestrijdingsmiddelen, Kaas maken ze mbv stremsel (arme arme kalfjes) in brood zit Chinees haar... enzovoorts enzovoorts....

Ik probeer overal zo veel mogelijk rekening mee te houden maar ik word er soms zo moedeloos van !!!!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:54

denice schreef:
Daar let ik eigenlijk nooit op, ga ik vanaf nu doen!

Eten jullie sojaproducten? Sojayoghurt, bestaat dat bijvoorbeeld?

Ja, soja yoghurt bestaat, van Alpro. Ik eet dat omdat ik een melkallergie heb, maar voor het natuurlijke hoef je het niet te doen want het zit vol chemisch spul. Je moet voor de grap het etiket eens lezen! Maar 't is wel lekker :) Ik probeer vooral bewust bezig te zijn met gezondheid, dierwelzijn, hoeveelheid afval etc, maar ik blijf wel heeeel kritisch op de kritiek, zeg maar. Zo ben ik echt heel erg tegen de term 'natuurlijk'. De gruwelijkste giffen op aarde zijn natuurlijk! Dus dat zegt helemaal niks. Ook zijn bijvoorbeeld lang niet alle e-nummers slecht. Wist je dat vitamine C soms ook als e-nummer vermeld staat? Zou ik niet mee stoppen hoor, ga je hartstikke dood ;) Dus mijn mening: gebruik je gezonde verstand en wees kritisch op alles wat je hoort, dan kom jij (en de wereld) een heel eind verder.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:54

Ik merk ook verschil sinds ik sport en gewoon normaal eet. Daar hoef ik niet zo obsessief voor te doen. Ik ben op een prima gewicht, heb meer spieren dan vet en heb nog steeds geen kanker terwijl ik mijn hele leven al 'slechte' dingen eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:55

Super hoor!
Hier geen AH of C1000. Alles biologisch van boer en land, gedeeltelijk zelf verbouwen. Wij zijn nog een paar stappen verder gegaan... biologisch wassen, biologische make-up, alleen producten op je huid smeren die je ook kunt eten. Geen normale fluor tandpasta, niet vaccineren. Het gaat steeds verder en beter.

Hier geen sojaproducten. Wel rauwe melk en rauwe joghurt van de koe. Ik ben niet zo weg van soja, teveel oestrogeen.

Als je een tijd lang geen "normaal" eten meer eet proef je de chemische toevoegingen die erin zitten wanneer je het wel weer een keer neemt. Ook ga je de E nummers ruiken. De normale supermarkt ruikt niet meer zo lekker als vroeger vind ik.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:00

Groenten bij de super komt toch ook vaak van de lokale boer?
Een klasgenootje van mij kwam uit een boeren familie. Die oogsten altijd asperges met de hand. Mocht nog een keer meehelpen, en die werden daarna netjes naar de lokale plus vervoerd?

Of is dat slechts een klein deel van het grote assortiment?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:10

Iemand anders zei het al maar hou er wel rekening mee dat dit soort organisaties vaak ook maar vertellen wat ze willen dat je weet, het is in een wereld als deze heel lastig om zeker te weten wat wel en niet goed is, probeer daarin je eigen tussenweg te vinden.

Mbt Amerika, veel mensen eten daar nu eenmaal heel veel junkfood. In veel gevallen is het namelijk goedkoper (en minder tijdrovend) dan een gezonde maaltijd in elkaar te klussen. En dat soort dingen begint bij de ouders. Is imo meer een probleem met opvoeding en een gezonde levensstijl dan maar per se met alles wat er wel dan niet in eten zou zitten. Ik eet ook zo nu en dan wel eens McDonald's. Gezond/goed voor je? Nee. Een van de laatste keren dat ik het at voelde ik me eigenlijk aardig beroerd (mijn vriend net zo en heb meerdere mensen hierover gehoord) maar zolang alles met mate is is het imo niet direct de oorzaak van dit of dat.

En zonder genetisch gemanipuleerd voedsel zouden we nu ook niet de mais of bananen eten zoals we nu doen (wat overigens bij de bananen wel een probleem op zou kunnen leveren omdat er genetisch/DNA gezien er geen/nauwelijks verschil in zit en een ziekte alles uit zou kunnen roeien). IFLS had hier een (hele) tijd terug een aantal interessante stukken over.

Overigens merk ik wel dat als ik minder suiker en meer fruit eet ik me wel degelijk energieker voel en ook helemaal geen trek meer heb in iets zoets/fouts. Maar ik ben ook zo iemand die dan vaak na een periode weer terugvalt in een oude gewoonte :')

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:11

Ik volg, mijn huidige eetwijze (en gewicht) bevalt me niet. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, en ben dol op slechte snacks en geen fan van groente dus ik heb nog een lang proces te gaan.. Ben benieuwd naar je verdere bevindingen over kanker! Kan denk ik ook door veel andere dingen te verklaren zijn, maar ik heb daar niet echt verstand van.

Over aspartaam las ik op facebook de volgende tekst: Het gezondste dat je kan eten/drinken is aspartaam want nergens anders naar zijn al zoveel onderzoeken over gedaan. Dat vond ik ook wel een sterke opmerking. Ik ben overigens dus fan van een kritische blik, en eet niet klakkeloos superfood.

Bekijk dit filmpje maar eens:https://m.youtube.com/watch?v=4Qa6QXBxxWw
Veel biologische eters zeggen het verschil te proeven, maar de praktijk is toch anders..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:24

Ik denk dat er een verschil zit in obsessief bezig zijn met voedsel (zo was er ook eens een programma op tv over een moeder en kind die enkel raw-food aten, die zagen er zeer ongezond uit) en wat bewuster nadeken over wat je eet.

Ik vind de hype rond e-nummers ook niet zo interessant. Ik verdiep me liever in gewone gezonde gerechten uit bijvoorbeeld de Italiaanse keuken. Ik kook nooit meer uit een pakje, maar koop de producten zo veel mogelijk vers.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:26

Ik eet haast niks meer waar troep in zit. Het is alleen niet helemaal tegen te houden vind ik. En af en toe zondig ik nog wel eens. Sinds ik weet dat die troep bewust in ons eten word gegooid, is mijn vertrouwen in deze afschuwelijke maatschappij totaal weg. Soms denk ik, je kan maar beter niet weten wat er allemaal wel niet speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:33

Er zit wel verschil in bio voedsel hoor. Ik vind de bio producten van AH niet echt bio en vraag me af hoeveel er daarmee geschipperd wordt.
E621 proef ik meteen, in alles waar het in zit. Mijn man verbaast zich er soms over.
Als je bio eet maar bijvoorbeeld wel normale kaassaus oid uit zakjes erbij eet zul je nooit goed het verschil kunnen proeven.
Ik bak ons eigen brood, hier eten we niets dat voorgeproduceerd is. Soms zondigen we wel eens met pizza oid maar dat is toch nooit zo lekker als wanneer ik zelf een bio plaatpizza maak.
Mac= echt bah. Ik kreeg er altijd al darmproblemen van en een zwaar en moe gevoel in mijn lijf.
Ik kan je een bio burger laten proeven van het Ecolaer, daarna haal je die van de Mac er altijd uit als ze je ermee voor de gek zouden willen houden. Daar zit zo'n enorm verschil in.
De bio burger van de Lidl daarentegen is weer niet te eten. Er zit echt enorm verschil in kwaliteit en smaak.