Wijn tips gevraagd?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Wijn tips gevraagd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:09

Hoi Bokkers!

Ik heb straks een date.. we hebben er al wat gehad, maar hij liet laatst heel subtiel vallen dat ik de volgende keer een fles wijn moet meenemen. Nu weet ik dat hij rode wijn drinkt en als ik ergens een leek mee ben is 't wel met rode wijn. Ik drink alleen zoete witte of droge bij gebrek aan zoet. :')
En omdat ik niet met een slechte wijn aan wil komen wil ik graag tips! Welke wijn raden jullie mij aan? Ik heb 'm graag wat fruitiger.
Wel eentje die ik bij de AH of Gall en Gall kan kopen. Prijs mag best wat duurder zijn.

Bedankt vast! :D

Ps. Ik heb de zoekfunctie niet gebruikt, dat werkt niet zo top op mn telefoon.

Edit; oja, het is gewoon voor vanavond bij de film. :j

SweetVanille

Re: Wijn tips gevraagd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:17

Ik lees even mee! Ik wordt gek van al die Franse namen en weet niet elke nou een goede keuze is :o

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:20

De merlot van bijvoorbeeld castel vind ik wel lekker van de albert heijn. Die is 5 of 6 euro geloof ik.

Er is ook een wijnapp, vivino. Als je hiermee een etiket scant kan je ervaringen van anderen lezen.

Verder kunnen ze bij de Gall en gall ook wel iets adviseren denk ik!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:22

Bij de gall en gall hebben ze volgens mij niet eens slechte wijn ☺️ Vraag gewoon of ze je willen helpen, mijn ervaring is dat ze je goed kunnen informeren!

Wil je indruk maken, neem dan de Alamos, alleen lig je dan na 1 glas voor pampus, haha

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:23

De meest toegankelijke wijnen zijn vaak cabernet sauvignon. Als ik jou was zou ik even bij de gal en gal langsgaan en vragen om advies. Ik vind de meeste supermarkt wijnen echt niet te drinken dus daar zou ik niet voor kiezen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:25

Bedankt! Ik ga er even naar kijken!
Die app klinkt ook handig. :D

Alamos ga ik ook maar even checken. Maar ik kan niet goed tegen alcohol, dus ik denk niet dat dat heel slim is. _O-

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:27

Bij G & G wou ik inderdaad ook advies vragen, maar misschien dat jullie wel zeggen "DIE! Die moet je nemen!" :D

Ik ben zo'n leek.. al die namen zeggen mij niks. Maar ik schrijf ze op een briefje en dan kan ik er straks uit kiezen. :D

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:33

heel gek ik als wijn snob vind slurp van de appie goed te doen, is een cagernet sauvignon van Ilja Gort.
lekker makelijk wijntje zowel bij het eten als bij de borrel.
en anders weten ze wel iets voor je bij de gall&gall

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:35

Gewoon zonder eten vind ik Diablo del nogwattekes :+ altijd erg lekker, ze hebben twee versies, beiden zijn heerlijk. Gewoon bij de Appie te krijgen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:37

Mijn tip, als je indruk wil maken, ga niet voor de standaard slobberwijn uit Frankrijk maar kies iets spannenders...ook al zijn daarvan vele echt dikke prima, voor een date mag je wel even lekker eigenwijs iets cools uitzoeken 8-)
Chileense en Zuid-Afrikaanse wijnen zijn relatief goedkoop voor de betere wijnen. Voor €7-10 heb je echt iets heel lekkers!
Bij de Gall&Gall hebben ze een hele lekkere uit Chili voor 8-9 euro, kreeg daar laatst complimenten mee van de winkelier voor m'n keus. Weet alleen niet meer wat :')
Ipv de veilige cabernet-sauvignon kan je inderdaad kijken naar Merlot of een Pinot Noir.
Syrah is ook een veelvoorkomende maar die vind ik over het algemeen wat stroever/zwaarder qua smaak...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:40

Iemand die van rode wijn houdt zal ik wél inschatten als Syrah drinker juist, haha!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:43

phormicola schreef:
Iemand die van rode wijn houdt zal ik wél inschatten als Syrah drinker juist, haha!

Ja maar ik moet 'm ook drinken vanavond. _O-
Of naja.. wel zo leuk als ik ook mee drink. :')

Ik vind t idd wel leuk om er indruk mee te maken. :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:45

Als je indruk wil maken heb dan schijt aan wat buiten je kennis gaat.. en neem mee wat je zelf lekker vind. Zo sla je geen figuur en kan hij , als hij de tijd en moeite wil nemen jou wegwijs maken in het wijnwereldje.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:46

phormicola schreef:

Haha, dat zeker maar omdat TS zelf aangeeft van zoet en fruitig te houden... :Y)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:49

pipo schreef:
Als je indruk wil maken heb dan schijt aan wat buiten je kennis gaat.. en neem mee wat je zelf lekker vind. Zo sla je geen figuur en kan hij , als hij de tijd en moeite wil nemen jou wegwijs maken in het wijnwereldje.

Dat is ook zo, maar witte wijn drinkt hij liever niet, dus neem ik liever een rode wijn op de gok mee. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:50

Dan is die Diablo echt prima, jammer dat ik me de volledige naam niet kan herinneren!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 18:52

Ik heb even gegoogled. Casillero del Diablo toevallig?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:11

Haal bij de AH van het merk Barefoot of Lindemans een fles Carbernet Sauvignon voor hem en een fles rose (White Zinfandel) voor jezelf.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:16

_Ekenna schreef:
Ik heb even gegoogled. Casillero del Diablo toevallig?

Dat is 'm!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:34

Ik heb een tijdje geleden Fat Bastard wijn gehaald.. Ik vond de naam zo leuk :+ maar het is nog steeds de favoriete wijn van vriendlief :))

Grappig dat mensen vaak zeggen dat ze alleen witte wijn of alleen rode wijn lusten, want het enige verschil is de kleur en de temperatuur :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:38

Jij houd van witte wijn,...en niet te zwaar neem ik aan....neem een pinot noir en dan lekker in de koelkast.

Rood ik de koelkast? Jaha...doe nou maar.

Ben je ook nog eens modieus aan het wijn drinken.

Neem de Kris pinot noir uit 2012 maar. Die is super lekker.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 17-10-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:39

8nnemiek schreef:
Ik heb een tijdje geleden Fat Bastard wijn gehaald.. Ik vond de naam zo leuk :+ maar het is nog steeds de favoriete wijn van vriendlief :))

Grappig dat mensen vaak zeggen dat ze alleen witte wijn of alleen rode wijn lusten, want het enige verschil is de kleur en de temperatuur :+

Hum, niet echt als ik Wikipedia mag geloven:
Rode wijn: wordt gemaakt van blauwe druiven. Na kneuzing van de druiven vergist het druivensap samen met de schillen, steeltjes en pitten tot wijn.
Witte wijn: kan worden gemaakt van witte en/of blauwe druiven. Alleen het druivensap, waarin geen kleurstoffen zitten, wordt vergist.

En de smaak verschilt toch echt, dus zo apart is dat niet. Als zelfs tussen witte of rode wijnen onderling al zoveel verschilt..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:42

8nnemiek schreef:

Grapje zeker???

Het verschil is hemelsbreed.

En dan juist net niet de temperatuur want rood wordt tegenwoordig ook koud geserveerd.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:43

8nnemiek schreef:

Nou, daar ben ik het als wijnliefhebber (maar geen wijnkenner :') ) toch echt niet mee eens. Ik drink graag rode en graag witte wijnen. Eerder droog maar ook niet té. En ik vind dat rode en witte wijnen een heel ander smaakpallet hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:47

imd schreef:
8nnemiek schreef:

Hum, niet echt als ik Wikipedia mag geloven:
Rode wijn: wordt gemaakt van blauwe druiven. Na kneuzing van de druiven vergist het druivensap samen met de schillen, steeltjes en pitten tot wijn.
Witte wijn: kan worden gemaakt van witte en/of blauwe druiven. Alleen het druivensap, waarin geen kleurstoffen zitten, wordt vergist.

En de smaak verschilt toch echt, dus zo apart is dat niet. Als zelfs tussen witte of rode wijnen onderling al zoveel verschilt..

Ik maak zelf wijn, dus heb me er aardig in verdiept :j De kleur in rode wijn komt uit het pigment van de schil, maar deze heeft geen andere smaak. Witte wijn kun je uit diezelfde rode druiven maken.
Tuurlijk zijn er verschillende soorten druiven die elk een andere smaak hebben. Maar de smaak hangt niet samen met de kleur.
Laatst een test op discovery; ze lieten drie wijnkenners een rode wijn proeven.. Die werd beschreven als een volle rode wijn, maar het bleek gewoon een witte wijn met kleurstof te zijn :+ Je ogen 'proeven' ook mee :j
Zo is rose een rode wijn die een dag minder lang heeft staan pulpgisten.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-10-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt