Simpele gerechten met veel/alleen maar groentes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Simpele gerechten met veel/alleen maar groentes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 07:08

Ik ben opzoek naar simpele gerechten met veel of alleen maar groentes.
Wokken doe ik regelmatig maar vind er geen lekker sausje bij, wat ik nu vaak doe is een verse tomatensaus maken en wat paprika, champignons, courgettes enze wokken, dit eet ik dan op, of met een lekker kaassausje, of saus gemaakt met boursin met wat kip of spekjes erdoor. Maar daar houden voor mij de ideeën ook op.

Iemand nog meer ideeën? Ik houd niet zo van zware maaltijden met aardappels enze.

Yunomi

Re: Simpele gerechten met veel/alleen maar groentes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:32

Groentelasagne? Kan gewoon met lasagnebladen maar je kunt die ook vervangen door plakken courgette.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:08

Je zou ook groente kunnen stoven? Voor een gerecht met een Noord-Afrikaans tintje zou je groenten als aubergine, paprika, pompoen, bleekselderij, uien en knoflook kunnen gebruiken. Lekker gekruid met komijn, kaneel, koriander en peper. Eventueel nog abrikozen of dadels erdoor als je daarvan houdt, en als je hem wat 'vullender' wilt maken zijn kikkererwten of linzen ook lekker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:28

Mws -> vt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:33

Uitje fruiten in wat sambal, kaneelstokje, knoflook. Eventueel (nep)gehakt.
Linzen erin, half bouillonblokje of zelf genoeg kruiden/zouten, alles onder water zetten, klein half uurtje laten pruttelen, kilo spinazie erbij, verse gember in kleine blokjes. Jammie!

Verder gooi ik er vooral van alles wat qua kruiden in, probeer wat uit zou ik zeggen :+

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 21:34

Klinkt niet zo lekker om eerlijk te zijn :P vanavond dit gemaakt, lekker wokken in 15 min klaar incl snijden en een beetje soja woksaus erdoor gedaan :D was echt heerlijk!! Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:41

Zelf eet ik geen vlees/vis en heb heel erg lang geen aardappelen etc gegeten. Ik gebruikte veel peulvruchten en noten om toch een gezonde vullende maaltijd te maken.

Waarom wil je trouwens een sausje? Omdat je het anders niet lust? Zelf gebruik ik als kaasvervanger edelgist. Dit geeft een gerecht een lekker hartige smaak maar is ontzettend gezond :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 21:46

Dat ken ik niet Selka, zijn deze dingen in een gewone supermarkt te koop? Weet je goede gerechten met peulvruchten? Zelf eet ik weinig vlees, maar probeer wel regelmatig vis te eten. Ik eet ook wel gewoon stamppotten enze omdat ik werk met mensen die een beperking hebben in de woonbegeleiding, dus dan moet ik ook vaak koken en eten met cliënten, ik eet dan gewoon minder omdat aardappels zo zwaar op de maag vallen. Ik ben wel voor de schijf van 5, daar zijn ook onze grootouders op oud geworden, maar ik probeer zoveel mogelijk onbewerkte producten te eten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 21:47

Oja en een sausje vind ik inderdaad lekker, anders zit er toch weinig smaak aan? Ik gebruik maar een theelepel op zo'n bord wat ik even mee wok.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:51

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:51

Aubergine en courgette in de lengte in dunne plakken snijden. Vier tomaten in plakken snijden. Ovenschaal invetten met olie, groenten er om en om en om rechtop inzetten. Bestrooien met peper en provencaalse kruiden, 35 minuten afgedekt op 180-200 graden in de oven. Paar eetlepels mascarpone loskloppen en na 35 minuten over de groenten doen. Nog,een kwartiertje onafgedekt in de oven. Eetsmakelijk :9 (kan bijv. met rijst of gebakken aardappels erbij)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:52

Het boek Plenty van Yotham Ottolenghi kopen.
Staan heerlijke groente gerechten in.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 21:54

Klinkt echt heerlijk Hillie!! Die ga ik zeker proberen( en lekker makkelijk ;)) ! Bedankt voor de goede tips

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:59

De groentes waar je zin in hebt even kruiden/sausen naar wens, ze aan een spies rijgen en ze vervolgens grillen. Dan blijft het wat knapperiger, ik vind het zelf altijd zo jammer als het zo zacht en soppig wordt.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 22:00

Dat heb ik in de zomer idd veel gedaan met de BBQ, maar dat is ook wel een goede ik heb een grillpan.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:02

Wat ik vaak eet voor werk is rundvleesreepjes en een groetepakketje van 250 gram uit de actifry. Deze maak ik op smaak door het gebruik van een beetje kikkoman saus (sojasaus) er achteraf overheen te doen. Wees wel voorzichtig, teveel is niet lekker, haha.

De actifry kan natuurlijk ook gewoon door een wokpan vervangen worden :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:17

Groente spaghetti.

Met een julienne-peeler kun je wortel, courgette, aardappel of wat je wilt in spaghetti slierten snijden en koken.

Voeg pastasaus, vleesvervangers en evt. meer groente toe.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 23:21

Dat klinkt heerlijk!! Ik ga even Googlen op zo'n peeler -gevonden online!- welke winkels verkopen ze?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:53

Ik weet niet waar je ze in NL kunt kopen, in elk geval op amazon.co.uk voor 3 pond ofzo. Als het amazon zelf is die het verkoopt zijn de verzend kosten naar NL gratis.

Anders misschien bij bol?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 03:51

Ik volg even ik probeer al een tijdje over te schakelen naar enkelt groente en fruit....

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:10

@CK In de zomer kun je het natuurlijk doen met komkommer en wortel zonder te koken.
Lekkere koude spaghetti salade.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:12

Verrassend anders:

Rode kool roerbakken (liever in beetje blue band vloeibaar dan in olie) en dan aan het einde appel er bij en als die zacht is nog een flinke hand studentenhaver en evt een beetje bruine suiker.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:19

Chinese roerbak groenten opbakken(of wat ik doe een goedkoop zakje diepvries soepgroenten ) met ketjap en chilisaus en wat rijst/noodles/tarly/quinoa/couscous :)

Of soepgroenten en een los ui, ketjap, sambal, komijn, gember en koriander opbakken en wat rijst er door heen scheppen (soort van nasi)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:51

Ik rooster regelmatig groente in de oven met zout, peper, tijm/rozemarijn en een beetje komijn- en paprikapoeder. Denk aan een mix van tomaatjes, rode ui, courgette, paprika en aubergine (en wat knof). Hier kruimel ik dan geitenkaas over, pijnboompitjes erbij, is heerlijk! Zelf eet ik het vaak met aardappels uit de oven of zilvervliesrijst en runderreepjes.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:54

Ik doe vaak groenten in een muffintray, daar een mix van ei , kruiden en beetje kaas overheen en in de oven.