Fornuisgeschikte cocotte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Fornuisgeschikte cocotte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 14:37

Vanochtend vol enthousiasme begonnen aan pappardelle stracotto, waarvoor mijn vlees uren in de oven mocht sudderen. Sinds ik verhuisd ben heb ik een betere oven dan mijn combi, dus kon ik mijn cocotte gaan gebruiken.
Volgens de verpakking moest het mogelijk zijn hem op het fornuis te zetten, dus dat gedaan, maar na 10 minuten hoorde ik krak en lag het ding in 3en -O- tot zover de tagliatelle stracotto voor vanavond.

Nu wil ik graag een grote cocotte die wel gewoon zowel op het fornuis als in de oven kan. Het hoeft geen hele grote te zijn, maar wel voor 4man suddervlees ofzo. Maatje wat ik nu had was prima, ovaal 30cm en niet te hoog.

Wie heeft er adviezen wat ik het beste kan gebruiken?

Sonja_vR

Re: Fornuisgeschikte cocotte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:27

een gietijzeren cocotte?
le creuset heeft die vast wel, dat blijft wel heel op het fornuis en in de oven
of staub, hackman etc etc (ik zou het liefst een hele serie van staub of le creuset in huis hebben, maar dat is budgettair niet tof. )

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:33

Is het niet net zo als met een tajine dat je het ding eerst een tijdje in water moet leggen?
Ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt, maar dan met een tajine.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:59

Wij hebben een gietijzeren van creuset. Schuift zo de oven in als je de hittebestendige rvs knop erop doet. Zijn idd alleen niet zo budget vriendelijk maar je doet er je hele leven mee dat weer wel.

Een aardenwerk schaal kan wel in de oven niet op het fornuis, net als die van glas ed? Mogelijk is het op gas mogelijk met een vlamverdeler, zo n ijzeren plaatje dat je op je gaspit zet en daardoor een soort verwarmingsplaatje ervan maakt ipv gas.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:22

Jou creuset wel op het vuur karuna? Ik denk ook aan een creuset idd... Even sparen :p

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:12

Ja die kan zowel op vuur, electrische kookplaat en oven. Is een zware gietijzeren pan met deksel in een bescheiden maatje. Alleen de knop daarvan moet je de hittebestendige versie hebben van rvs ipv de kunststoffen knop dat is alles. Die gaat hier op het gas, in de oven en op de houtkachel. Zonder problemen.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:14

wij hebben ook een grote gietijzeren braadpan cocotte ding van creuset...eerst op het vuur en daarna de oven in geen probleem... lang leve de kerst en een familie die dat soort dure kadoos koopt :)