Kwark als ontbijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Kwark als ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 23:01

De citroenkwark van Almhof is echt werkelijk smullen (voor mij dan, haha)!

Nu ben ik een enorm slechte eter, vaak eet ik pas rond een uur of 1 iets. Ik wil heel graag gezonder en vooral verantwoord gaan eten, daar er best wat kilo's af mogen (en vooral eet (nouja zeg gerust vreet) buien proberen te voorkomen). Nu krijg ik brood echt niet weg in de ochtend, dus dacht ik aan kwark.

Muesli of iets dergelijks moet ik ook echt niet hebben in de ochtend. Dus dat is ook geen optie.

Is de citroenkwark (of andere smaakjes kwark, bijvoorbeeld danio?) verantwoord om als ontbijt te eten? Zonder er dus verder iets bij/doorheen, behalve kopje thee. En aan hoeveel moet ik denken? 100 gram?

Bedankt alvast!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:05

Ik vind kwark ook heel erg lekker en kan ook zo een bak leeg eten................................ maar niet 's ochtends!
Net als jij krijg ik 's ochtends weinig weg. En dingen zoals de kwark van bijvoorbeeld Danio krijg ik 's ochtends echt niet weg! Terwijl ik daar 's avonds een bak van leeg eet.

Verder lijkt het me voor de ochtend ook niet heel gezond. Veel snelle suikers etc.

Ik ontbijt tegenwoordig met griesmeel afgewisseld met special flakes van de AH met magere yoghurt. Dat gaat beter.

Ontbijten is ook een kwestie van leren... Ik verplicht het mezelf tegenwoordig. En brood krijg ik écht niet weg, dus dan alternatieven zoeken. Griesmeel en de special flakes zijn beide goed en snel weg te krijgen voor mij. En nog redelijk te eten ook.

Danio kwarken wordt ik gewoon misselijk van 's ochtends. En Almhof kwarken zijn volgens mij ook redelijk vet!
Laatst bijgewerkt door itsmi op 05-09-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Ik eet heel vaak magere yoghurt met aarbeien er doorheen. Of honing. Ik weet niet of het verantwoord is, maar het is wel lekker fris en lekker weglepelen op de vroege ochtend.

secricible

Tja, alles is beter dan niks iig ;)
Ik ken de kwark niet, weet niet of die vol of mager is, maar een magere kwark kan zeker een volwaardig ontbijt zijn. Naar mijn idee moet een ontbijt bestaan uit een aantal elementen:

-fruit
-eiwitten
-vocht
-vezels

Met dit ontbijt pak je 2van de 4, dat is beter dan geen enkele :) wellicht kun je in de toekomst nog langzaam uitbouwen...
Zelf ben ik van mening dat je al die kunstmatige troep moet mijden, en nogmaals: ik ken de kwark niet dus weet niet of er snelle suikers e.d. Inzitten zoals hierboven genoemd, maar alles beter dan niks iig :)
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-09-14 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:06

Het ligt er eigenlijk een beetje aan wat je de rest van de dag eet denk ik.
Op zich is er niks mis met Danio/almhof kwark; alleen is de verhouding suiker/eiwitten best laag vergeleken met 'smaakloze magere kwark'.

Is het een idee om de smaakloze magere kwark te kopen en er zelf een smaakje aan toe te voegen? Denk aan kaneelpoeder, citroensap of wat frambozen/aardbeien uit de vriezer.
Op die manier eet je kwark waar een hoger gehalte eiwit in zit dan danio/almhof maar er vrijwel geen suiker aan toegevoegd is. De smaak kan je dan uit natuurlijke bronnen zelf toevoegen.

Quir

Re: Kwark als ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 23:26

Ik heb nog nooit "gewone" kwark gegeten, eens proberen dan. :)

Danio en Almhof krijg ik sowieso wel weg gewerkt in de ochtend.

Kan er ook nog een banaan door heen doen, dat gaat ook nog wel. Ga even zoeken met snelle suikers en zo. Mijn ervaring is wel dat ik als ik pas rond 1 uur wat eet, ik de ochtend ook absoluut geen honger heb. Terwijl als ik in de ochtend wel wat eet, ik wel honger heb/krijg. Echter, bij t laatste heb ik wel minder last van vreet buien (lekkere, makkelijke en vooral ongezonde dingen dus).

De rest van de dag wil ik ook wat strenger aanpakken, van te voren op gaan schrijven wat ik die dag ga/moet eten (sla heel makkelijk maaktijden over, maar pak dan wel makkelijk wat lekkers en ongezond).

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:34

Gewone kwark is wel een stuk zuurder, dus verwacht niet iets vergelijkbaars als de Danio en Almhof kwark. Als je er met die gedachte ingaat, vindt je het waarschijnlijk meteen niet te vreten :p

Voorheen was ik zelf ook van de 'smaakjeskwark', maar tegenwoordig geef ik toch de voorkeur aan simpele magere kwark van 70ct. Toen ik ermee begon deed ik er een banaan doorheen, soms met wat kaneel, en zo ben ik het gaan leren eten, om aan de smaak te wennen. Probeer te kijken wat voor jou werkt.

Danio/Almhof is in mijn ogen echt een tussendoortje/dessert. Iets wat je niet dagelijks eet iig, want zo gezond is dat allemaal niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:42

Als je kilo's kwijt wil raken zou ik niet met smaakjeskwark gaan ontbijten, dan kom je waarschijnlijk alleen maar aan, dan kun je beter je ontbijt over blijven slaan en dan gedurende de dag betere keuzes maken.
Niet ontbijten is geen ramp en kan zelfs helpen bij het afvallen, behalve als je daardoor later in de dag gaat vreten.

Maak desnoods zelf smaakjes kwark met fruit en bijvoorbeeld een beetje appelstroop of vloeibare stevia, even in blender of goed prakken en eten maar :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:38

@ Ts, het is logisch dat je eerder trek krijgt als je ontbijt. Dan komt je stofwisseling op gang.

Als je niet ontbijt heb je de ochtend ook geen honger, dat ken ik wel. Maar het blijft gezonder om wel te ontbijten.

Inderdaad zoals voorgangers omschrijven, gewone kwark gaan proberen met banaan oid erdoor. Dat is al een stuk gezonder als de almhof en danio kwark.

Succes!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:07

Oké, dank je voor de reacties!
Ga ik eens gewone (magere?) kwark proberen! Lijkt t een beetje yoghurt? Nouja, wie t niet probeert zal t ook niet weten. Op zich lust ik wel veel.

Is banaan met een lepeltje honing een gezonde optie? Want dan moet t me wel lukken. :oo

Als ik in de ochtend ontbijt heb ik inderdaad sneller honger (of Nouja mijn buik begint te rommelen, echt honger is t niet). Alleen pak ik dan veel makkelijker iets gezonds, zoals fruit of groente. Wanneer ik niet eet, krijg ik in de middag echt vreet buien en dan vooral denken aan zoete dingen, snoepjes/koekjes/chips... Soms lukt t om er niet aan toe te geven, maar meestal niet (en daarna dan chagrijnig zijn natuurlijk, haha).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:14

Ik vindt gewone kwark dus echt niet te eten.
En eet bijvoorbeeld wel danio of almhof kwark
Mijn ontbijt bestaat uit een beetje pap.
Of een crackertje kaas.
Ontbijten is wel erg belangrijk inderdaad.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:18

Ik eet ook wel eens smorgens kwark (als ik tijd heb anders ontbijtdrank) niks raars aan.
In Februari heb ik in het ziekenhuis gelegen en toen kon ik smorgens en savonds ook kiezen tussen brood, beschuit of kwark. (warm eten was daar tussen de middag)

Oja danio kwak bevat overigens minder calorien en minder koolhydraten dan yoghurt en is prima geschikt als je wat wilt afvallen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:24

dan moetje als het om de kilo's gaat wel magere kwark eten en idd die danio is een aanrader!

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:28

Wat je zou kunnen proberen is biogarde met honing...

En als je fruit weg krijgt s'ochtends: stukken fruit (meer zuur fruit dan zoet fruit. grapefruit, Kiwi=zuur, banaan, appels, druiven= zoet.) met handje noten (rauwe, dus ongezouten en ongebrand) en paar eetlepels biogarde...

Erg lekker en verantwoord!

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:33

Glossy227 schreef:
Oja danio kwak bevat overigens minder calorien en minder koolhydraten dan yoghurt en is prima geschikt als je wat wilt afvallen.

Ik weet niet welke etiketten jij leest... Danio citroen kwark zitten 3x zoveel kcal in als gewone yoghurt en 4x zoveel suiker (koolhydraten).

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:36

saroanda schreef:
Glossy227 schreef:

Ik weet niet welke etiketten jij leest... Danio citroen kwark zitten 3x zoveel kcal in als gewone yoghurt en 4x zoveel suiker (koolhydraten).

Ik zeg toch ook niet damio citroen, als ik het goed heb was het die met kiwi, mango en nog iets van de specials die ik van de week in mijn handen had

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:41

Glossy227 schreef:
Ik zeg toch ook niet damio citroen, als ik het goed heb was het die met kiwi, mango en nog iets van de specials die ik van de week in mijn handen had

Banaan, mango, kiwi is ook veel suiker aan toegevoegd, daardoor ook vrij hoog in kcal
http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=8985

TS beter neem je gewoon magere kwark en voeg je daar (gedroogd) fruit, misschien wat nootjes? eraan toe. Bij smaakjeskwark is er meestal veel suiker aan toegevoegd en smaakjeskwark is ook meer bewerkt.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:49

Ik eet een hele bak magere, naturel kwark als tussendoortje. :) Als je 500 ml eet met fruit/noten, dan zit je wel even vol. :) Ik vind 100 ml wel heel weinig...

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:53

"Smaakjes" zijn vaak puur suiker. Wat je kan proberen is total 0% vet griekse yoghurt met fruit naar keuze in de blender. Wat ook heerlijk is, is een groene smoothie bijvoorbeeld: Spinazie, banaan en water in de blender. :9

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:55

Vrijwel alle danio kwarken zitten 120kcal en 17 koolhydraten per 100 gram in. Dit in verhouding tot 40kcal en 4 koolhydraten in magere yoghurt.

Persoonlijk vind ik al die heerlijke kwarken meer geschikt al dessert na de maaltijd en niet als gezonde start van de dag.

Wat ik zelf heerlijk vind als je niet van brood of crackers houdt is Turkse yoghurt met all-bran en zoetstof of honing.

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:04

Magere kwark,havermout,fruit en evt wat honing
heerlijke start van de dag,combi van snelle en langzame koolhydraten maar zonder de suikerpieken en dalen.
door dat laatste kun je zo gaan door eten,om de suikerpiek in stand te houden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:06

Ik zou voor de gewone kwark gaan en deze aanvullen met fruit en/of noten :)
Wat ik soms ook doe is heel klein beetje honing en lijnzaad er door.

Geen idee of je dat 's morgen binnen krijgt maar smoothies zijn ook goed voor de dag te beginnen!
Ik zorg altijd dat ik om de 2 uur iets eet, beter dan ineens bobastische maaltijden te eten, 3x op een dag.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:34

Glossy227 schreef:
Ik eet ook wel eens smorgens kwark (als ik tijd heb anders ontbijtdrank) niks raars aan.
In Februari heb ik in het ziekenhuis gelegen en toen kon ik smorgens en savonds ook kiezen tussen brood, beschuit of kwark. (warm eten was daar tussen de middag)

? Danio bevat veel meer calorieën dan gewone magere yoghurt hoor.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:37

Sinds ik in een revalidatiecentrum ben opgenomen ontbijt ik met magere naturel kwark. Ik roer er wat zoetstof doorheen (ja, ik kan de spookverhalen over aspartaam maar zolang ik niet lig te schuimbekken gaat het goed ;) )
Ik moest er erg aan wennen maar het is best weg te krijgen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:44

Hier ook bezig met een beetje afvallen, ik ontbijt iedere ochtend met een bakje magere kwark, met muesli en een theelepel honing.