Lokale producten bij de boer halen, waar begin ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Lokale producten bij de boer halen, waar begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 23:55

Tja, nog even en wij verhuizen weg uit de stad naar een dorpje in west maas en waal, als alles goed gaat. En een wens van mij is om dan minder gebruik te gaan maken van de supermarkt en meer van de lokale leveranciers. Dus de spullen direct bij de boer te gaan halen.
En als we door die omgeving rijden zie ik heel veel bordjes staan "aardappels te koop" " eieren te koop"
Op google heb ik ondertussen ook gevonden dat ik in de omgeving biologisch kippenvlees kan halen bij een kippenboer. En nu verder. Koopeenkoe.nl heb ik ook ontdekt, maar komt uit de randstad dus heeft niet mijn directe voorkeur. Ook heb ik al ontdekt dat er in de omgeving een weekmarkt is, ik ga er vanuit dat daar ook lokale aanbieders staan.

Biologisch is geen eis voor mij, goed dierenwelzijn heeft wel mijn voorkeur. Fruit, groentes, zoveel mogelijk lokaal. Via internet vind ik boeren landwinkels boordevol streekproducten, maar dat lijken me meer toeristenwinkeltjes en dat zoek ik dus niet.
Wie kan mij op weg helpen?
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-08-14 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Lokale producten bij de boer halen, waar begin ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:57

Ik denk dat de mensen uit de buurt waar jij gaat wonen dat het beste kunnen, vraag het eens bij plaatselijke winkels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 23:57

Het probleem is dat er alleen een spar is in het dorp waar we gaan wonen :o wel wat restaurantjes, dus die had ik al bedacht eens te vragen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:03

Stap op je fiets en ga de weggetjes af. Zeker nu de moestuinen veel overschotten produceren staan er vaak standjes aan de weg met van alles en nog wat. Prijs er op en blikje voor het geld er naast. Dingen die bv koeling nodig hebben worden of via een bord aan de weg aangeboden of via lokale winkels. Winkelketens en restaurants moeten aan allerlei regels voldoen en kunnen niet zo makkelijk bij particulieren bv die extra courgettes kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:06

Hier in het oosten hebben we heeeel veel van die dingen, maar nu woon ik hier ook al heel lang en dan is het ook vanzelfsprekend want iedereen kent elkaar.

Aardappels zijn sowieso makkelijk te krijgen, en in die streek moet fruit ook wel te doen zijn. Wij halen als groenteboer onze parel (streekaardappel) ook bij een boer in de buurt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:03

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:10

secricible schreef:
Het probleem is dat er alleen een spar is in het dorp waar we gaan wonen :o wel wat restaurantjes, dus die had ik al bedacht eens te vragen...

Waar ga je wonen dan? Maasbommel? (Heb ik zelf gewoond, en weet toevallig dat daar alleen een spar is ;) )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:13

Gewoon een rondje door de boerenbuurt rijden, vaak hebben boeren vanuit huis hun producten te koop en daarvoor wel een bord in de tuin of aan de weg staan.

Het is dan nog wel even zoeken naar eentje die heeft wat je wil en wat je lekker vind.. Toevallig wilde ik weer eieren halen bij de boer en heb nu al bij twee verschillende boeren oude, niet zo lekkere eieren meegekregen. -O-

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:17

Ik denk inderdaad dat je t voornamelijk van de buurtbewoners moet gaan hebben! Bij ons in de buurt hebben de echte boeren verkopers geen website, dus op internet ga je daar in ieder geval niet veel over vinden.
Of eens aanbellen bij een boer die (bijv.) die aardappels verkoopt, meestal kennen die elkaar ook wel en kan jou dus ook vertellen waar je andere producten vandaan kan halen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:22

Landwinkels zijn geen winkels die zich puur op toeristen richten, maar vaak boeren die uun eigen producten verkopeb, aangevuld met producten van colkega-boeren via de landwinkel-organisatie
Dus als er Landwinkels bij je in de buurt zitten, zou ik die zéker eens bezoeken!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:25

Ja, en het handige is dat je niet 5 boerderijen af hoeft (daar heb ik iig geen tijd voor :D ) maar dat alles onder 1 dak te krijgen is. Ik begin met boodschappen doen in de landwinkel en de dingen die ze daar niet hebben haal ik vervolgens bij de supermarkt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:30

Ik kom zelf ook uit een dorpje van maas en waal.
Sinds een paar jaar woon ik in een dorp in noord brabant.
Ook ik haal veel bij de boer, vroeger ook.
Heerlijk al dat verser dan vers.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 11:12

Dan ga ik die landwinkel iig eens proberen, want die liggen er een aantal dichtbij, dus dat is een goede tip! Wellicht zullen zij me ook verder kunnen vinden, heb via internet ook een lokale verkoper van rundsvlees gevonden, dus dat is ook nog een stapje verder :) Verder dan toch maar gewoon eens rondjes rijden en in gesprek gaan.
Top, dankjulliewel!