Bak Koninginnen, help mij!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Bak Koninginnen, help mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:07

Zucht. :+

Ik heb een probleem. Ik hou van bakken, koken etc, taarten, cakes, puddings, noem maar op. Al mijn baksels die koud gemaakt worden ( kwarktaart, arretjes cake ) etc, lukken perfect!

Maar dingen die in de oven moeten... :(:)

Alles krijgt een rare vorm, alles verbrandt altijd, de helft is niet gaar uiteindelijk, noem het maar op. Erg triest wordt het inmiddels. :(

Ik volg altijd braaf de aanwijzingen, maar het blijft mislukken. Wat doe ik fout en wie heeft de gouden tip?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:10

Heb je wel eens gecheckt of je oventemperatuur inderdaad gelijk is aan wat je oven aangeeft?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:10

Is je oven nog wel goed dan? Klinkt mij in de oren alsof deze niet meer goed is. En als je iets bakt op een lagere temperatuur en dan wat langer, verbrand het dan nog?

Amandavd

Re: Bak Koninginnen, help mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:11

Nee Gaucho, dat heb ik nog nooit gedaan. Hoe doe ik dat?

Dat is het hem nou net Spikkelfire, hij is nog geen jaar oud, maar het is wel een combi trouwens! Valt mij nu net te binnen :') combi met magnetron.

Ook dan verbrandt het nog. En wordt het niet gaar.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:12

worden dingen die alleen van je oven afhankelijk zijn(bv afbakstokbrood) wel goed?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:13

Weet je heel zeker dat je alleen de ovenstand gebruikt? Ik heb ook een combi en die heeft ook een standje oven en magnetron tegelijk. Dat gaat em niet worden als je iets een uur in de oven moet hebben :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:14

Broodjes moet ik wel echt omdraaien, dan gaan die wel goed. Ik maak ook wel eens zuurkoolschotel, die kan ik echt maar max 40 minuten op 200 er in zetten anders wordt die ook zwart. En met 40 minuten wordt hij al aardig donkerbruin.

Volgens mij gebruik ik alleen de oven stand Sakkia!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:14

Je hebt thermometers die ook je oventemperatuur meten in de oven. Ik heb er 1 die de temperatuur van je vlees meet en van de oven.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:15

En zet je het dan nog op een rooster of niet?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:16

Oke ga ik daar eens voor kijken, voor zo'n thermometers!

Broodjes wel, zuurkool en cakes/taarten niet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:17

Een combi heeft vaak andere gaartijden. Heb je er geen boekje bij gehad met van die schama's er in?
Een cake kan soms met zo'n ding al in 20 minuten klaar zijn. Ook de ovenstand alleen is vaak niet te vergelijken met een echte oven.
Ik zou er gewoon een vleesthermometer in leggen. Die kun je evt ook in je taart steken om te zien hoe de doorgaar temperatuur is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:19

Zou het boekje eens moeten doorbladeren maar volgens mij geen schema.

Ik heb net dus een cake gebakken op 160 grande, 60 minuten, maar op de bovenkant hartstikke zwart en met sate prikker er in blijven er nog dingen aanplakken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:20

Als de buitenkant verbrand en de binnenkant niet gaar wordt dan is de temperatuur gewoon te heet inderdaad. Probeer eens een keer 20 graden koeler.

Als jij een combi-magnetron hebt, dan heb je een magnetron met ovenfunctie. Dat wil zeggen dat de grill aangaat en de heteluchtpropellor achter de plaat de hele lucht verspreid waardoor je min of meer gelijkwaardige temperatuur zou moeten krijgen. Het is geen volwaardige oven, waardoor je nogal snel dit soort situaties krijgt. Je zult na moeten gaan wat voor jouw oven het beste werkt. Of heb je wel een combi-oven? Heel simpel na te gaan: zit er onder- en bovenwarmte op? Of heb je alleen een hetelucht functie?

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:20

Amandavd schreef:
Oke ga ik daar eens voor kijken, voor zo'n thermometers!

Broodjes wel, zuurkool en cakes/taarten niet!

Zo'n oventhermometer heb je voor een paar euro bij de blokker, kan je zo in je oven zetten.
Gewoon in je oven stoppen, en een beetje spelen met de temperatuur tot je weet waneer je echt op de goede temperaturen zit.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:21

Tja, kan aan meerdere dingen liggen:
- Altijd alles wat je maakt op een rooster zetten.
- Niet elke oven is gelijk, wat op papier staat qua baktijd en graden is vaak een gemiddelde of voor een bepaald soort oven. Houd dus altijd je baksel in de gaten tijdens het bakken en check het recept of er verschillende waarden voor soorten ovens zijn. (gasovens is bijv anders als combiovens)
- Gebruik de juiste ovenstand inderdaad
- Er kan natuurlijk ook echt iets mis zijn met je oven, afbakbroodjes omdraaien hoef ik ook nooit. Die bak je dan gewoon volgens aanwijzigingen op de verpakking?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:23

Amandavd schreef:
Nee Gaucho, dat heb ik nog nooit gedaan. Hoe doe ik dat?

Dat is het hem nou net Spikkelfire, hij is nog geen jaar oud, maar het is wel een combi trouwens! Valt mij nu net te binnen :') combi met magnetron.

Ook dan verbrandt het nog. En wordt het niet gaar.

Dat is je probleem denk ik.
Had ik ook altijd, sinds ik een echte gewone oven heb lukt alles veeeel beter!
Heel frustrerend..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 12:23

Het is een combi magnetron met boven en onder grill en convectie, Iris82

Bedankt voor de tip Wellie!

Fu die bak ik inderdaad volgens aanwijzing!

Ik hield ook meer van mijn oude oven Berdien..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:27

Ik heb een topic gehad op HTT waarin ik het verschil vroeg tussen een combi-oven en een combimagnetron. Toen hebben ze me gewaarschuwd voor dit soort 'geintjes' van de combimagnetron, dus ben inderdaad wel blij met mijn combi-oven.

Helaas dus geen pasklare oplossing voor je.
Zou wel de thermometer op diverse plekken in de oven proberen, want het grootste nadeel is dus dat de temperatuur zich niet goed verdeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:31

Er bestaan speciale kookboeken voor een combi magnetron.
Als je de combi gebruikt als echte combi (dus magnetron en ovenfunctie samen) gaat het eigenlijk heel goed en ook veel sneller. De overfunctie alleen is niet echt geschikt voor goed kokkerellen (kwam ik ook pas achter na enkele maanden eigenwijs zijn voordat ik de bijbehorende handleiding las).

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:33

Wij hebben ook een combi en als ik de ovenstand gebruik moet ik hem altijd 20 graden lager zetten of dat staat aangegeven, dus staat er op de verpakking dat je iets op de hete luchtstand op 180 graden moet bakken dan zet ik de oven op 160 en dan gaat het wel goed.

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:38

Klinkt alsof je te snel op een te hoge temperatuur bakt. Of je oven geeft een andere temperatuur dan jij instelt. Daarbij, open de oven nooit zo maar tijdens het bakken. Veel dingen van 'cakedeeg' oid, zoals cupcakes en marmercakes zakken dan in. Oh en dingen van cakemix in de oven laten afkoelen, anders zakt het na het bakken alsnog in elkaar.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:58

Heb je niet ook de grill functie aan staan tijdens de bakken? dat zou ook verklaren waarom je je broodjes moet draaien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:01

Heb je hem niet alleen op van boven bakken staan? ipv boven en beneden?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:04

Waardeloos die combi's.
Als je echt goed wil bakken dan een gewone oven.
Heb er een gehad nooit meer.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:08

Sowieso altijd alles op een rooster zetten. Ik had in mijn studentenhuis ook een combimagnetron en als ik het niet op een rooster zette, dan werd het inderdaad zwart van boven en nog lang niet gaar van binnen.. Er moet lucht onder kunnen komen en dat kan niet als je het op de bodem van de combi zet.

En verder denk ik experimenteren met de baktijden/instellingen. Dat verschilt toch wel per oven/combi-ding.

Maar geef mij maar een echte oven <3 Wij hebben nu sinds een paar maanden een oven (zat niet in de keuken van ons nieuwe huis) en oh my wat een verschil met de combi in mijn studentenhuis. (en die in het studentenhuis was ook net nieuw)