"tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

"tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:30

Heyhoi,

Ik heb heel vaak het 'probleem' dat áls ik eindelijk eens echt zin heb in een bepaald soort broodbeleg/snoep, dat het dan net een dag of paar dagen over datum is... Nu denk ik soms "ach, zo erg zijn twee dagen nou ook weer niet" en eet ik het toch. Maar bij kaas bijvoorbeeld eet ik het niet meer na de datum.

Dus toen vroeg ik me af, wat doen jullie? Hoe strikt nemen jullie die datum?

Selena

Re: "tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:32

Ik eet eigenlijk nooit iets wat over de datum is.
Soms als ik er vergeet naar te kijken eet ik het wel perongeluk maar er is nog nooit iets gebeurd gelukkig :)

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:33

Kijken en ruiken .. is het niet anders dan normaal.. peuzel ik het nog lekker op :D

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:33

Dat ligt eraan of het een THT of een TGT datum is. Na tenminste houdbaar tot kan het nog prima goed zijn en ga ik op mijn gevoel af. Na een te gebruiken tot datum mag je het absoluut niet langer gebruiken omdat het hoogbederfelijke producten zijn als rauw vlees of bijvoorbeeld gebak.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:34

Zolang 't er nog goed uitziet en goed ruikt eet ik 't gewoon. Soms even klein hapje proeven, maar zolang dat nog goed smaakt eet ik 't gewoon. Nog nooit ziek van geworden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:35

Melk en andere zuivel gaat eigelijk altijd wel weg na de tht, maar de meeste producten kun je na de tht nog prima eten hoor! Alleen de kwaliteit/smaak kan wat achteruit gaan.
Net zoals kaas, kun je prima eten zolang er geen (sporen van) schimmel op staat.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:35

Hangt van het product af, melk en vlees gooi ik direct weg.
Andere producten...tja kijken en ruiken inderdaad, had laatst bijvoorbeeld een pot jam, een week over datum maar dat was nog 100% goed hoor.
Het is ook TENMINSTE houdbaar tot hè :P

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:36

Het hangt er nogal vanaf wat het is.
Ik wist overigens niet eens dat kaas een datum had :P Daar kijk ik altijd naar of er schimmel op zit, zolang dat niet is kan je het volgens mij nog prima eten.
Droog spul kun je meestal nog prima over de datum eten, het is tenslotte minimaal houdbaar tot. Dat betekent niet dat het meteen erna bedorven is. Alleen met vlees enzo doe ik het niet zo snel, dat is meestal een te gebruiken tot datum. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:36

MorganeR schreef:
Heyhoi,

Ik heb heel vaak het 'probleem' dat áls ik eindelijk eens echt zin heb in een bepaald soort broodbeleg/snoep, dat het dan net een dag of paar dagen over datum is... Nu denk ik soms "ach, zo erg zijn twee dagen nou ook weer niet" en eet ik het toch. Maar bij kaas bijvoorbeeld eet ik het niet meer na de datum.

Dus toen vroeg ik me af, wat doen jullie? Hoe strikt nemen jullie die datum?

Kaas is heel lang houdbaar, wat is de reden dat je het niet meer na de datum eet?
Datum neem ik niet zo strikt, wel bij de aankoop maar als het dan een aantal dagen eroverheen is als het bij mij in de koelkast of kast staat, en het ruikt nog goed en is niet verkleurd, beschimmeld of bedorven, dan eet ik het nog gewoon.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:38

Ligt aan het product..
En hoe het bewaard is geweest.
Vervolgens snuffel en kijk goed test.

Moet zeggen voedselvergiftigingen tot nu toe heb ik niet van over de datum dingen opgelopen, maar altijd op andere manieren.

Snoepgoed neem ik de datum niet zo nauw mee, dat is paar dagen later ook nog wel oke, of je moet het in je auto gehad hebben in de zomer, maar dan ziet het er ook maf uit.

Kaas is kwestie van schimmelcheck en die er af snijden.

Blikken eten zijn ook nog prima, potjes ook doorgaans.
Dingen zoals koekjes worden vaak gewoon slof en zijn daardoor niet meer lekker.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:39

Tja, wat Jannaa zegt. Sommige producten kunnen qua productietijd wel een maand of drie verschil in zitten, maar krijgen dezelfde stempel THT op de verpakking. (denk aan pepernoten van Bolletje) Op je eigen instinct afgaan, ziet het er nog eetbaar uit en ruikt het nog goed (en smaakt het goed) dan geen probleem, anders weggooien.

verse producten, als vlees en melk enz. kan je beter niet eten na de THT of TGT datum.

En over kaas, kaas rijpt gemiddeld zo'n 4 tot 12 maanden, dus een paar dagen langer maakt ook niet uit.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:40

Kim_Evendi schreef:
Hangt van het product af, melk en vlees gooi ik direct weg.
Andere producten...tja kijken en ruiken inderdaad, had laatst bijvoorbeeld een pot jam, een week over datum maar dat was nog 100% goed hoor.
Het is ook TENMINSTE houdbaar tot hè :P

In jam zit ook wel zoveel suiker dat je dat een half jaar na de tht ook nog wel kunt eten :+ Dat staat hier met grote regelmaat 'over de datum' in de kast, net als honing.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:41

Ja daarom ook, ik vroeg het me gewoon af. Ik eet sowieso geen vlees dus dat is al een probleem minder hahaha. Te gebruiken tot heb ik eigenlijk nog nooit ergens op zien staan als ik eerlijk ben, maar dat kan toeval zijn. Ik ben ook al eens erg geschrokken van een cakeje bij de albert heijn, ik schrok omdat de datum erop van twee dagen geleden was (het was ook 35% korting)... Toen kwam ik erachter dat het de verpakkingsdatum was... _O-

Waarom kaas niet... geen idee eigenlijk, heb gewoon het idee dat dat echt sneller gaat schimmelen enzo.

Ik heb wel eens melk gedronken die over de datum was... brrrr wat was dat vies, gelukkig niks aan over gehouden. Ook ijsthee gaat hier helemaal niet lang mee, gaat buiten de koelkast heel snel schimmelen.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:41

Thuis neem ik het niet zo nauw, als het nog goed ruikt eet ik het op. Behalve appelmoes :+ Op mijn werk (bejaardenhuis) krijgt alles een enkeltje prullenbak na de houdbaarheidsdatum, gelukkig komt het niet vaak voor dat er iets over de datum is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:42

Als iets er nog goed uitziet en ook nog goed ruikt dan eet ik het gewoon op, ik ben daar niet zo moeilijk mee.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:43

Erpel schreef:
Kijken en ruiken .. is het niet anders dan normaal.. peuzel ik het nog lekker op :D

Idd.. Alleen met melk ga ik vaak niet vaker dan een da over de uiterste datum.

Kaas is toch simpel? Zit er schimmel op gewoon er af snijden en opeten.. zonde anders! (Kopen alleen biologisch en dat is duur genoeg!).

quartel

Alles wat niet loopt kan je eten.
Loopt het wel dan moet het nog even bij de slager naar binnen :D .

Geintje hoor........maar zo heel nauw hoef je het allemaal niet te nemen.
Zuivel bijvoorbeeld is een aantal dagen langer houdbaar dan op de verpakking staat.
Daar hebben ze rekening mee gehouden om bedorven spullen te voorkomen.

Kaas......sja.....zelfs als er schimmel op staat kan je dat er gewoon af snijden en doorgaan met eten.
Vlees en kip daar ben ik altijd erg voorzichtig mee.
Maar zo lang er geen mos op groeit en het loopt niet zie ik verder niet zo heel snel ergens een probleem in.

Ladyson

Ik eet van alles na de tht, alleen bij zuivel en vlees let ik echt goed op. Ik heb nog nooit een voedselvergiftiging gehad, behalve na een etentje bij de Chinees.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:45

Als ik het door kan slikken is het nog goed genoeg om op te eten. :+ Als ik eerlijk ben kijk ik niet eens naar data behalve als we boodschappen doen.
Kaas/jam/brood o.i.d. haal ik de ergste schimmel af als dat te lang gelegen heeft, vlees eet ik niet maar daar zou ik wat voorzichtiger mee zijn, zeker met vers vlees.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:45

Als er geen pluis opzit en het ruikt nog normaal eet ik het gewoon op.

Zuivel is 2 dagen na de THT nog prima te nuttigen. Boter kun je tot zeker een maand na de THT ook nog eten. Ik heb weleens Sprite gedronken wat 2 weken over de datum was, en een Nuts die al 3 maanden over de datum was. Niks mis mee hoor,smaakte ook nog prima.
Nog nooit ziek van geworden.

In de supermarkt let ik natuurlijk wel altijd op de THT. Vlees eet ik nooit na de THT.
Laatst bijgewerkt door Lous op 10-08-14 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:46

Melk koop ik juist vaak bij de AH met 35% korting, en drinken wij gerust nog een week na de datum :Y) twee weken red ie ook nog wel, daarna wordt ie zuur, maar dat merk je wel ;)
Enige waar ik voorzichtig mee ben is vis (en vlees maar dat eet ik niet)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:49

Ik ben niet zo moeilijk hoor en bij kaas kijk ik niet eens naar de datum, je ziet toch zo wel of je die kunt eten of niet. Melk is nog makkelijker, die gebruik ik alleen in de thee en melk die niet goed meer is, gaat in thee gelijk schiften dus zolang dat niet gebeurt kan het pak nog prima mee. Heb net even gekeken en de melk die ik nu gebruik is van 6 augustus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:50

Daarom neem ik graag een watertje als ik bij iemand op visite ben, of thee/koffie. Ik ben zelf heel strikt met dat soort dingen maar net als dat ik hierboven lees dat mensen nog melk van 2 weken over de datum drinken... :=
Als er yoghurt of vla in de koelkast staat die ik niet heb opengemaakt mag mijn vader 't opmaken :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:50

droog spul (denk aan pasta's, poeders etc) kijk ik niet naar de datum, er is alleen geen smaakgarantie meer na die tijd.
Vers bekijk en ruik ik goed als de houdbaarheidsdatum overschreden is, kaas eet ik gewoon als er geen schimmel op zit en yoghurt/Optimel ruik ik eerst even goed en doe ik als test een beetje uitschenken voordat het in een bakje/glas gaat.
Staat het pak bol dan gaat het linea recta de container in.
Bij dingen in de vriezer let ik niet zo op wat de houdbaarheidsdatum is.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:52

Mij is ooit gezegd dat er een verschil zou zijn tussen THT en TGT.
THT zou dan zijn : tenminste houdbaar tot. Waarbij een datum aan het product gegeven wordt, maar daarom is het niet precies op die datum vervallen. Bij blikproducten kan het zelfs zijn dat ze heel lang erna nog in orde zijn.
De TGT : te gebruiken tot. Hebben ze me gezegd dat je die beter niet meer na die vermelde datum zou verbruiken. Meestal zou het dan gaan om meer "kwetsbare" producten die eventueel een soort van rottingsproces van binnenuit kunnen hebben, zodat je het van buitenaf niet onmiddellijk zou kunnen zien/ruiken.

Weet natuurlijk niet of dit juist is, ik herhaal maar even wat mij toen gezegd is.
Maar zelf denk ik wel altijd eraan als ik iets wil gebruiken dat over datum is.
Zelf gebruik ik de blikproducten nog héél lang na datum met een gerust hart. Zolang er niets aan het blik is, niet bol staat, niet raar ruikt, eet ik het.
Maar de melkproducten daar ben ik idd zeer voorzichtig mee, dan kijk ik wél naar de datum. Als het bv 1 dag over datum is, dan kijk ik daar niet naar, op voorwaarde dat het er goed uitziet en goed ruikt. Maar een week over datum gaat het toch richting mesthoop.