Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
secricible schreef:ik denk dat de toekomst moet zijn dat we met z'n allen minder vlees eten. Niet kunstmatig meer vlees gaan ontwikkelen. Ik snap de toegevoegde waarde hiervan niet zo eerlijk gezegd. We hebben geen gebrek aan vlees, we eten namelijk allemaal veel teveel vlees. Waarom moeten we dan nog meer ontwikkelen?
ilaan schreef:Hoezo eten we veel te veel vlees? Dat stukje iedere avond vind ik persoonlijk niet veel.
Daarbij eten mensen ook vlees om de smaak uiteraard. Denk niet dat wij minder vlees zouden gaan eten in de toekomst.
En ben benieuwd hoe dat op grote schaal zou gaan. Want als zoiets in de massaproductie gaat ken ik heel wat mensen die zonder werk komen te zitten.
Vind al die alternatieven voor voedsel helemaal geen goed idee. Diverse takken van industrie zouden daar flinke klappen van krijgen. Ook snap ik niet wat er mis is met gewoon eten, of in dit geval een gewoon stukje vlees.

palousa_boy schreef:En hoe zit dat dan met de smaak van het vlees?
Er zijn meerdere zaken die invloed hebben op de smaak van het vlees dan alleen maar het soort dier dat je eet.
De smaak van een rund dat z'n hele leven gelopen heeft zal anders zijn dan dat van een rund dat alleen maar in een hok heeft geleefd. De smaak is minder omdat de spieren minder hebben gedaan.
Als je nu een spier uit een reageerbuis trekt, zal deze helemaal nooit gewerkt hebben, tenzij je deze constant elektrische schokken geeft om beweging te simuleren.
In het eerste geval zal er dus weinig smaak aan het vlees zitten, in het 2e geval ben ik zeer benieuwd wat het effect zal zijn.
Ik kan er naast zitten, maar zo werkt dat toch?
Als ik m'n konijn kruiden voer voor ik hem slacht, krijgt hij ook de smaak van deze kruiden mee.
Rytir schreef:Ik meen inderdaad ergens gelezen te hebben dat er eventueel stroom gebruikt kan worden om het vlees te stimuleren...
Joscelyn schreef:Ik vind dit onderwerp reuze interessant en heb het ook vaak gebruikt als onderwerp voor presentaties. Het maken van het vlees gaat inderdaad met stroom. In principe geven jouw hersenen ook een stroompje aan jouw spieren elke keer als je beweegt, en hoe meer jij beweegt, hoe sterker jouw spieren. Dus jouw spieren groeien ook als het ware van 'stroom'.
Wat ik altijd heel erg merk is de tegenstand van mensen omdat het geen 'echt' vlees is, dat vinden ze een eng idee. Maar het is exact hetzelfde vlees als wat er van die koe z'n bil komt, het is alleen op een schaaltje gemaakt in plaats van op zijn kont! En dat schaaltje heeft zo veel voordelen; geen ziekteverwekkers, geen antibiotica meer nodig, geen dierenleed.
Bovendien zou deze industrie ook werkgelegenheid scheppen als het echt begint te draaien. Ilaan, wat jij zegt klopt, stel het zou echt gaan werken, dan raken veel boeren hun bestaan kwijt. Maar aan de andere kant, met het enorme gebruik van antibiotica en de dreiging van resistentie gaat de vleesindustrie toch al z'n ondergang tegemoet.
Zoals je merkt, ik ben echt pro-kweekvlees haha
Joscelyn schreef:Ik vind dit onderwerp reuze interessant en heb het ook vaak gebruikt als onderwerp voor presentaties. Het maken van het vlees gaat inderdaad met stroom. In principe geven jouw hersenen ook een stroompje aan jouw spieren elke keer als je beweegt, en hoe meer jij beweegt, hoe sterker jouw spieren. Dus jouw spieren groeien ook als het ware van 'stroom'.
Wat ik altijd heel erg merk is de tegenstand van mensen omdat het geen 'echt' vlees is, dat vinden ze een eng idee. Maar het is exact hetzelfde vlees als wat er van die koe z'n bil komt, het is alleen op een schaaltje gemaakt in plaats van op zijn kont! En dat schaaltje heeft zo veel voordelen; geen ziekteverwekkers, geen antibiotica meer nodig, geen dierenleed.
Bovendien zou deze industrie ook werkgelegenheid scheppen als het echt begint te draaien. Ilaan, wat jij zegt klopt, stel het zou echt gaan werken, dan raken veel boeren hun bestaan kwijt. Maar aan de andere kant, met het enorme gebruik van antibiotica en de dreiging van resistentie gaat de vleesindustrie toch al z'n ondergang tegemoet.
Zoals je merkt, ik ben echt pro-kweekvlees haha
palousa_boy schreef:Voor elk probleem is uiteraard weer een oplossing. Ik vind het zeker een interessante ontwikkeling, ook kwa medische kant. Een vriendin van me heeft veel brandwonden, zoiets zou ook mooi bijgewerkt kunnen worden