Acuut vraagje cakejes bakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Acuut vraagje cakejes bakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 12:10

Tja... ik heb al een tijd cakemix staan en van de week de ingredienten (boter lol) gekocht, en nu 'impulsief' besloten cakejes te maken.

Wegens gebrek aan groot cakeblik, maak ik kleine cakejes, heb nl wel van die papieren cupjes in huis.

Vraagje is of de cakejes even lang dan in de oven moeten als dat je een grote cake in de oven zou zetten?

Cake moet vlgs verpakking 50-60 min, maar ik kan me voorstellen dat kleine cakejes misschien eerder gaar zijn?

Oh en op de verpakking staat of margarine of roomboter, maar ik neem aan dat ik ook gewoon half half kan doen?
ik kan me van lang lang geleden (toen mijn moeder cake bakte thuis) herinneren dat ze dat deed nl

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:11

staat er niet op ze zijkant van de verpakking (koopmans dacht ik) hoe lang de kleine er in moeten?

Uit mijn hoofd dacht ik 25 minuten.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:12

Een grote cake heeft langer nodig om te garen, kleintjes maak ik wel eens met de meiden, tussen de 12-15 min geven de verpakkingen dan vaak aan. Houd ze gewoon even in de gaten, prik er met een houten sateprikkertje even in, komt deze schoon uit het cakeje, dan is deze gaar.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:12

Kleine cakejes zijn vaak 20 minuten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:14

Ze zijn idd sneller gaar als je ze in kleinere vormpjes doet. Je moet goed oppassen dat ze niet uitdrogen!
Ik heb hier thuis zo'n speciale steker, die kan je dan midden in je cake steken en als hij er schoon uitkomt, is de cake gaar. Maar je kan exact hetzelfde ook gewoon doen met een satéprikker. Dus ik zou na 15 min. prikken en dan checken hoe het gaat.

Wat de boter betreft, ik heb daar zelf geen ervaring mee (ik gebruik nooit margarine), zal vast wel goed gaan!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:16

Ik gebruik altijd margarine en gaat altijd goed ;)

Kleine cake-jes idd rond de 20 min.(goed in de gaten houden)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:16

Heb je wel een bakvorm waar de papieren vormpjes in kunnen staan? Ander heb je straks platte cakejes :').

Half/half is geen probleem, hangt alleen wel eens van de boter af, die olieachtige boter doet het soms minder goed en smaakt minder lekker.

Verder afhankelijk van je oven ongeveer 15 tot 20 minuten in de oven.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 12:20

Verpakking geeft helaas niets aan, maar het is ook geen koopmans maar glutenvrije cakemix.. en niet uit nederland (staat wel nederlandse vertaling van ingredienten en bereidingswijze op maar het product zelf is niet nederlands)

Hmm vorm heb ik inderdaad niet aangedacht, thx, heb wel muffinvorm staan (ooit eens bij de action gekoht in opwelling, komt nu mooi van pas), platte cakejes wel eens gemaakt (andere opwelling, heel ander soort cakemix lol), smaken ook prima. Ze hoeven er ook niet prachtig uit te zien lol, zijn voor mezelf :P

Boter is gewone roomboter en gewone margarine, basic ah

Satéprikker trucje weet ik inderdaad nog lol

hyppolyte

Re: Acuut vraagje cakejes bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:25

ohhh muffinvorm werkt ook prima, daar de papiertjes in zetten en klaar. Doe ze niet te vol, max 2/3e.

Als ze zo plat worden kunnen ze niet zo goed rijzen als normaal en krijg je in sommige gevallen zo'n mislukte omeletsmaak, of het worden van de betonblokjes omdat ze niet luchtig kunnen worden. Is zonde :).

Maar dan komt het verder wel goed hoor, als je gewoon regelmatig door het glas gluurt dan kun je ook wel zien of ze goed zijn :j. Bak ze!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 12:28

rijzen en glutenvrij zijn 2 dingen die sowieso slecht samengaan :P

Maar ben nu beslag aan het maken (zonder mixer.. is stuk, zoals ik al zei... impulsief zin in), maar kelere wat ruikt deze mix zoet. Is vanillemix andere mixen die ik in het verleden gebruikt heb waren blijkbaar geen vanille lol, en mams deed vroeger cake maken op de ouderwetse manier... zonder kant en klare mix dus, gewoon bloem :P

edit:
Cakejes zijn de oven in.
Nu eerst zelf maar even lunchen anders vrees ik dat er weinig cakejes overblijven als ze eenmaal afgekoeld genoeg zijn om te proeven, beslag smaakte al prima :P

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 13:54

Thx voor de tips!

Cakejes zijn goed gelukt, en heb er 1 als toetje/lunch op en smaakte prima, ook volgens mijn huisgenoot die haar neus volgde smaakte het zeer goed, waren niet van echte cake te onderscheiden vlgs haar (glutenvrij kan nog wel eens 'anders' smaken maar na 8+ jaar dieet kan het zijn dat ik de smaak van echte cake niet goed meer ken :P)

Volgende keer (heb nog een pak staan) maar eens aan de slag met andere smaakjes, appel/kaneel, cacao/mini blokjes chocola enz
al weet ik nog niet zo goed of dat goed combineert met vanille.

Oh en deze cakemix rijst dus wel :P, ze zijn net net niet uitgelopen, volgende keer maar ietsje minder er in doen.
Had nu 14 cakejes eruit, vermoed dat ik beter 16 cakejes eruit kan halen.

Nog een vraagje, hoe lang kan ik ze ongeveer bewaren? Wel netjes afgesloten natuurlijk (zodra ze zijn afgekoeld).
Moet ik denken aan een weekje, of enkel dagen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:19

Ja hoor, appel/kaneel/choco gaan allemaal goed samen met vanille! Dus alvast veel plezier met verder experimenteren! Hoe lang hebben ze nou uiteindelijk in de oven gestaan?

Over het bewaren: Ik vind mijn cake vaak na maximaal 3 dagen niet lekker meer. Maar als je ze invriest (jaja, dat kan!) kan je ze echt nog lang bewaren!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:31

Kaneel kan soms nog wel eens vervelend doen met je beslag, dat ze minder goed gaar worden, niet teveel van in doen dus. Ik zou ze ook niet echt langer dan 3 dagen bewaren, dan zijn ze taai ook, maar zo lang houden ze hier al nooit vol :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:36

15 - 20 minuten doe ik ze meestal