Lekkere nasi zonder pakje/zakje... HOE?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Lekkere nasi zonder pakje/zakje... HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:05

Help mij!

Ik kan, al zeg ik het zelf, best goed koken. Alleen nasi lukt me nooit om lekker op smaak te krijgen zonder gebruik te maken van zo'n zakje kruidenmix met voornamelijk zout.

Gisteravond was het ook weer een wat smakeloze hap.
Ik heb een Chinese kool gewokt met wat ketjap manis, rode peper, ui, knoflook en het assortiment Oosterse kruiden van Conimex (djinten, ketoembar, kurkuma, laos, djahe etc), op het laatst zilvervliesrijst erdoor en geserveerd met een gebakken eitje, plakje ham, zilveruitjes, augurk en kroepoek. Het miste gewoon iets. Er zat door de peper wel genoeg pit aan, maar buiten dat om weinig smaak.

Dus: wie heeft hét recept voor mij? Bij voorkeur vegetarisch en zonder pinda's.

Mellow

Re: Lekkere nasi zonder pakje/zakje... HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:07

Komijn en gember erbij toevoegen eens proberen. :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:15

Ik doe er altijd een flinke klots maggi doorheen :Y) anders vind ik het ook te flauw.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:20

Djinten is komijn, dus dat zat er al in. Gember zou je inderdaad nog wel kunnen toevoegen, dat is ook vrij smaakbepalend in nasi. Verder zou ik gewoon eens wat meer kruiden gebruiken. Ik verdubbel bijna altijd de hoeveelheid die in een recept staat (zeker Allerhanderecepten, die zijn vaak niet erg kruidig). Op een hele pan nasi zet een theelepel kruiden niet echt zoden aan de dijk :))

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:23

cayennepeper doet ook een boel...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:26

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:28

mss andere rijst? en deze eventueel al koken/garen met een beetje bouillon in het vocht?

ik wok altijd een grof geraspte wortel, ui en prei (soms fijngeknepen teentje knoflook, kruiden met peper,zout, paprika, chili, komijn, curcuma, koriander en curry-madras (is een mengeling van kruiden). uitzonderlijk ook sojascheuten en paprikablokjes, maar meestal zit dat apart bij m'n vlees.
Basmatirijst (uit een toko smaakt imo toch vaak anders)erdoor eventueel nog een beetje bouillon/fond poeder erbij en op het laatst een eitje erdoor.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:35

met een scheutje vissaus of andere dunne sojasaus eerst je vlees of tahoe marineren. Je moet niet aan de saus ruiken (ik vind het absoluut stinken) maar na bereiding geeft dit echt wat bite mee. Je proeft echt geen vis hoor

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:36

Ik gebruik altijd Basmati rijst van Tilda, lekkere korrel, en de zakjes boemboe van Indonesia bij de Toko, uien, prei, knoflook, sambal oelek en badjak en kipfilet. Rijststomer is wel erg fijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:36

Ik maak altijd een soort van boemboe: alle kruiden die je hebt opgenoemd, vooral laos is echt zo'n nasikruid. Olie toevoegen, kun je ook nog zo'n wokolie gebruiken als je wil, uitje en knoflook fijn snipperen en een beetje sojasaus of ketjap er doorheen. Laat het even staan en ruik er goed aan. Blijf kruiden toevoegen totdat het naar 'nasi' geurt. Het zijn namelijk bepaalde verhoudingen en die weet ik niet uit m'n hoofd, maar m'n neus wel :D

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:41

De lekkerste nasi: Pak spekjes bakken (niet tot ze kneiterhard zijn), twee preitjes in schijfjes erbij, een flinke eetlepel (of 2) kruidenbouillonpoeder, flinke theelepel (of 2) gemberpoeder, lekker doorroeren, 4 eieren erboven breken, dit even rullen zodat het ei gaar is en dus in stukjes er door heen zit (ik ben van de makkelijke je kan natuurlijk ook dunne ommelet bakken en dit in reepjes snijden en erdoor doen). Dan kieper ik er 1 tot 1 1/2 pak rijst door die ik gekookt heb en klaar! Het is even proeven en uitproberen voor de verhoudingen maar echt heerlijk!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:34

Kortom, meer kruiden dus :D
Gember kan ik ook wel eens kopen. Spekjes doen we er ook wel eens door en die geven het inderdaad wel meer bite.

Bedankt voor het meedenken en de reacties!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:42

Djahe = gemberpoeder. Overigens is verse gember erg lekker vind ik zelf, maar niet heel specifiek voor nasi. Sambal geeft iets meer smaak dan rode peper. (Rode peper vind ik vaak vooral scherp maar weinig toevoegen.) En volgens mij moet je de rijst op tijd meenemen om het de smaak op te laten nemen?

Dit is misschien wel een aardige: http://www.okokorecepten.nl/recept/rijs ... asisrecept

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:42

Gewoon wat lekkere pittige kruiden toevoegen, blijven proeven is het sleutelwoord.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:23

Ik gebruik altijd ketjap asin i.p.v. manis; is wat zouter en krachtiger van smaak. Ook kruimel ik altijd een kipbouillion blokje door de nasi. Verder inderdaad djinten, djahe, evt laos, knoflook, cilli/ cayenne peper of sambal. En een klein snufje van die geelmaakdraadjes (is geloof ik geen saffraan).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:28

Draadjes is saffraan, maar in de indische keuken komt het geel meestal van kurkuma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:30

Alles wokken in sojasaus, onmisbaar!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:33

Sesam olie, bouillon blokje en ketjap manis! Verder helemaal geen kruiden erin.
Zo maakt mijn moeder het, vaak ook voor 20 tot 50 man en nog nooit klachten gehad. Zelf vind ik het ook echt lekker zoals mijn moeder het maakt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:33

Iemand noemde het al, maar de oosterse wokolie geeft ook veel smaak

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 13:35

Die wokolie gebruik ik ook al en dat maakt inderdaad veel verschil in smaak, maar nog niet afdoende :))

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:12

Shadow0 schreef:
Draadjes is saffraan, maar in de indische keuken komt het geel meestal van kurkuma.

Het is iets anders dan saffraan (althans is mij verteld) heb het begin dit jaar in Medan, Sumatra gekocht. Zal vanavond eens kijken of ik het kan ontcijferen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:59

wij mikken meestal ook wel wat kerriepoeder door de nasi , geeft net even een extra laag in de smaak en wta extra pit.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 01:30

Mijn vriend zweert bij Trassie. Ruikt voor de bereiding ronduit smerig maar de nasi wat ik op mijn bordje krijg is echt heerlijk en heeft inderdaad net een wat specifiekere smaak die ik vaak mis bij andere recepten nasi. Helaas dus niet vegetarisch...

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 01:46

er is een heel recepten boek om zonder pakjes en zakjes te koken :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:00

Vrijwel ieder kookboek is een boek om zonder pakjes en zakjes te koken :) heb er hier maar weinig waarin ze voorkomen in ieder geval