lactose en gluten vrij. Tips/recepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

lactose en gluten vrij. Tips/recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 15:14

Ik ben sinds kort gluten vrij en lactose aan het eten. Nu vind ik het heel erg moeilijk om te varieren met het eten. Ik grijp toch heel snel weer naar dezelfde dingen.

Dus ik vroeg mij af of er mensen zijn die recepten/tips hebben wat je kunt eten? Het gaat nu om vanalles, ontbijt (nu standaard havermout) lunch (vaak salade) en avondeten, maar ook tussendoortjes en gewoon eens lekker snoepen..

Ik heb gezocht maar kon niet zo snel een topic vinden hierover.

ladypaard

Re: lactose en gluten vrij. Tips/recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:19

Snoepen is niet zo'n heel groot probleem :+ behalve achterkantjes lezen.
Verder bij de Action hebben ze kokosbollentjes (koekjes) voor 0,89 c. Stuk goedkoper en glutenvrij.

haal vaak chocoladerijstewafels, nootjes, borrelnootjes bij de lidl, paprika pringle chips (lidl), rijstecrackers van ....... ( :+ weet effe niet meer, groen of paars doosjes bij de jumbo).

zo even een paar "lekkere" dingen, weet alleen niet of ze ook lactosevrij zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:24

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:24

Naturel chips is geen probleem van bv de AH

Ik heb toevallig ook lactose en glutenvrije koekjes, bij een natuurwinkel weg :)

Met amandel, Soya melk/yoghurt en rijstmelk kun je ook prima smoothies maken :) zelf even fruit en/of groente erdoor en tadaaa! Ook voor het ontbijt kun je daarmee spelen. Ik voeg zelf lijnzaad toe :)

Qua snacks; gewoon noten zijn ook gezond en pure chocolade natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-06-14 15:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:27

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:28

Kentaro, waarom maak je je brood dan niet gewoon zelf?
het brood van Yam is ook erg lekker

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:29

Hebben we een tijdje gedaan en beviel heel goed! (het brood tenminste, het maken en niet vergeten voor de volgende dag vond ik stukken minder.. :+ )
Maar i.v.m. diverse gezondheidsklachten is mij aangeraden te proberen het even totaal te skippen -O-

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:30

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:30

ik ken een blogger die nu ook lactose en glutenvrij moet eten, wegens allergiën, zij heeft op haar blog ook veel tips staan, ook in de comments staan veel tips, moet je even terugzoeken!

www.lisanneleeft.nl

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:16

Qua snoep: het meeste van haribo en ook veel spul van de Lidl is ok, pure chocola kan, naturelchips (de andere vrijwel allemaal niet :\ en de enige lekkere smaak die overbleef is nu weg), en bitterkoekjes. Ook niet te vergeten in deze tijden: sorbetijs is zonder zuivel (en waterijs uiteraard ook.)

Qua recepten: kijk ook eens naar producten als linzen, kikkererwten (ook lekker in salades), quinoa, kapucijners (al neigt dat wat meer naar winter-eten). De aziatische keuken heeft vrij veel dat goed te maken is zonder zuivel en gluten (maar de meeste pakjes zijn niet te gebruiken), dat biedt ook al aardig wat variatie. Voor de romige sauzen kun je dan kokosmelk gebruiken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:52

Ik eet noodgedwongen glutenvrij, niet lactosevrij, hoewel ik soms melk wel vervang door amandelmelk, sojamelk of iets van dien aard. Ik gebruik sinds een tijdje pinterest om lekkere recepten te zoeken. De Jumbo heeft betaalbare glutenvrije pastavan Sam Mill's. Dan kun je reguliere recepten met pasta wel gewoon maken.

Couscous haal ik ook de glutenvrije variant van bij de Jumbo, van Peak's in het dieetschap. Alleen iets minder ruim water gebruiken dan op de verpakking staat. Is ook een prima basis voor salades.

De groene meisje, even googleen ;), hebben veel vegan recepten, die vaak glutenvrij zijn en zeker lactose vrij. Je zou dan zelf ook altijd nog iets van vlees of vis erbij doen. En ik bouw ook gewoon recepten om, gebruik quinoq, rijst, gv couscous of gv pasta ipv bv bulgur, gewone couscous en pasta.

Brood bak ik meestal zelf met de mixen van consenza, in grote verpakking te bestellen via internet. De jumbo heeft de grootverpakkingen niet meer. Het meeste gv brood dat zo verkrijgbaar is, vind ik niet lekker en uit onderzoek is gebleken dat veel merken te veel zout bevatten.

Verder kun je pannenkoeken maken met boekweitmeel evt met wat rijstmeel erdoor als je de smaak van boekweit te overheersend vindt. Er zijn ook een hoop recepten te vinden voor gv en lv mufins en ook hartige varianten.

Ontbijten doe ik met havermout, boekweitgrutten, yoghurt met fruit, geraspte kokos en lijnzaad, gv muesli van eat natural, jumbo, tuinen (niet alle varianten zijn gv), chia pudding net waar ik zin in heb en wat ik in huis heb. Smoothies ed zijn ook prima te maken met melkvervangers en evt een beetje kokosmelk voor een romig accentje.

Linzen, kikkererwten, zoete aardappel gebruik ik ook geregeld in soepen, salades en roerbaksels. Oergezond, voedzaam en lekker. Van kikkererwten schijn je ook knabbeltjes te kunnen maken door ze te roosteren inde over met kruiden of specerijen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:58

Mijn schoonzus heeft naast coeliakie ook een zuivelallergie, (verder is ze ook nog allergisch voor eieren, citrusvruchten, vlees, schaaldieren, tomaten, aubergines en nog veel meer) Heel moeilijk om voor haar iets lekkers te koken. Ik heb ontdekt dat veganistisch eten vaak voldoet.
Verder heb ik onlangs een boek vertaald (is mijn beroep) over gluten en zuivelvrij eten. Ik denk dat het binnen een paar maanden verschijnt. Ik vond het heel erg goed, heb verschillende recepten uitgeprobeerd, van de 5 waren er 4 uitstekend. Deel van de spullen inderdaad besteld bij de glutenfreewebshop, omdat sommige dingen echt nergens te vinden zijn. Maar je kunt met dit dieet wel degelijk erg lekker gebak, brood, pizza, toetjes etc eten.

Wij hoeven niet gluten- of zuivelvrij te eten, maar iedereen vond de recepten erg geslaagd!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:53

voor avond/warme maaltijden:
- voor pasta's zijn er glutenvrije varianten op de markt zou alleen niet kunnen zeggen of ze allemaal ook lactose vrij zijn.
- sauzen: boter/melk vervangen door sojaproducten, binden met maïsmeel of boekweitmeel

Voor een feestje heb ik een keer gemaakt:
* hamkaas-kroketjes. Maar die waren uiteraard alleen glutenvrij met boekweit meel, de melk zou je nog kunnen vervangen door sojamelk, maar kaas zou ik niet weten en in sommige gekookte ham zit ook melkpoeder
* lenterolletjes/mini loempia's: rijstvellen gevuld met lentegroentjes kip en sojascheuten, wat je makkelijk kan voorgaren in olie alvorens op te rollen en te bakken (in olie)
* boekweit pannekoeken (met sojamelk)

Heb maar 2x gekookt voor kennissen/familie met coeliakie en lactose allergie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:59

petitparis schreef:
- sauzen: boter/melk vervangen door sojaproducten, binden met maïsmeel of boekweitmeel

Aardappelzetmeel is simpeler, iets neutraler van smaak dan boekweitmeel en lekker goedkoop.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:29

Chinees eten, met rijst is vaak heel geschikt voor gluten-zuivel allergie. Wel rijst of mihoen gebruiken en geen mie. Verder is er glutenvrije sojasaus (en ook oestersaus, glutenvrij, zelf vegetarisch en glutenvrij) verkrijgbaar. Ik gebruik nooit mixen, kan er dus niets over zeggen of die gluten/lactosevrij zijn.

Let op met sojamelk, sojavla etc. Sommige soorten bevatten gluten.