Gietijzeren braadpan, welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Gietijzeren braadpan, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 08:00

Ik ben op zoek naar een ovale gietijzeren braadpan.. maar welke is fijn?
Het liefst een Creuset natuurlijk, maar die liggen vrij ver boven mijn budget.
Ik kreeg de tip om volgende week op vakantie bij een braderie in Frankrijk te gaan kijken, daar zouden ze vaak worden aangeboden..
Maar zo niet, wat is een goede tweede keus?
De pan van de Ikea? Maar die maten, 40 cm lang?! Is dat incl handvaten? Want dat lijkt echt enorm groot als ik het opmeet op mijn fornuis.
Of de vogue pannen? Zien er mooi uit, maar zijn ze ook goed?

itsmi

Re: Gietijzeren braadpan, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:35

mijn tante verkoopt le creuset (braad)pannen. Zij heeft ze ook nog wel eens in de aanbieding.

Het zijn inderdaad dure pannen, maar wel pannen waar je je leven lang mee vooruit kunt. Er zit sowieso jarenlange garantie op en je hoeft als het goedi s nooit meer een andere pan te kopen. Het is de investering dus dubbel en dwars waard.

Ik kan je haar website geven. Als je haar een mailtje stuurt zou zij misschien ook wel een goedkoper alternatief kunnen vinden voor je.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 08:46

Ik heb ze gisteren bij het outlet center gezien, een mooie middenmaat afgeprijsd van 190 voor 150 euro, en de kleinste voor 100 euro, maar 150 euro is me op het moment te veel. Als ik het ooit over heb dan komt er zeker zo eentje :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:53

Relance braadpannen of bij habo vandaan. Die zijn beiden goed.

Le crueset heeft altijd in her bajaar -30% op grote maten active.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:56

Die van de ikea is zeker een aanrader. Ik heb hem zelf ook. Echt een goeie pan. Van andere merken kan ik het niet zeggen want die liggen inderdaad ook boven mijn budget. De Makro heeft ook van die braadpannen. Dat zijn echt de pannen die oma vroeger had. Zijn zelfde prijsklasse als van de ikea. En soms ook in de aanbieding.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 08:59

Bedankt allebei!
Makro kan ik ook eens kijken inderdaad, daar kom ik ook af en toe.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:24

Ik heb ook een Creuset en ik vind 'm z'n geld dubbel en dwars waard!

Als je toch een goedkopere wil, let dan op dat de deksel goed zwaar is (liefst de hele pan), zodat bij het koken of braden de deksel op de pan blijft liggen en niet omhoog wipt en lucht laat ontsnappen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:49

Die van de action! Mijn beste draadjesvlees komt uit die pan. Cheap, zwaar en geweldig. Ik zweer bij dat ding.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:15

Ik ben toevallig vanmiddag even bij de Action geweest, maar daar hadden ze helaas geen gietijzeren pannen.
Ik hoop dat ik in Frankrijk zo'n tweedehands Creuset op de kop kan tikken, en anders ga ik de andere merken eens goed vergelijken.
Stendo, die pan van Ikea, is die 40 cm lang inclusief handvaten, of is dat de binnenmaat?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:20

Hackman schijnt ook erg goed te zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:58

Van hackman kan ik helaas geen ovale braadpannen vinden.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:25

8nnemiek schreef:
Ik ben toevallig vanmiddag even bij de Action geweest, maar daar hadden ze helaas geen gietijzeren pannen.
Ik hoop dat ik in Frankrijk zo'n tweedehands Creuset op de kop kan tikken, en anders ga ik de andere merken eens goed vergelijken.
Stendo, die pan van Ikea, is die 40 cm lang inclusief handvaten, of is dat de binnenmaat?

Volgens mij is dat de maat zonder handvaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 07:22

Dank je!
Dat lijkt me zo groot! Ik heb een grote koekenpan van 30 cm doorsnee, en als die op het fornuis staat dan passen er geen pannen meer naast := vandaar dat ik een ovale pan zoek. Maar 40 cm lijkt me dan al helemaal niet passen!
Toch maar eens gaan kijken volgende week :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:28

ik heb hier een staub (kwa prijs vergelijkbaar met le creuset of wellicht nog iets duurder) maar tis een geweldig ding. Kan ik 20 jaar mee doen

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:57

Hier hebben we er 1 van de v&d.
Hele fijne zware pan.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:04

Ik zweer ook bij mijn staub kookgerief

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 06:34

[HTT]---[VT]

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 09:03

Ik zal al te twijfelen waar het thuishoorde :Y)

Gisteren was ik helaas net wat te laat in Frankrijk aangekomen voor de rommelmarkt, maar ik zie hier overal gietijzeren braadketels voorbij komen, dus ik hoop hier wel ergens te gaan slagen :) volgende week heel vroeg naar de markt, dan hoop ik een creuset te vinden!

Hebben ze bij V&D ook ovale pannen? Veel merken hebben alleen ronde pannen heb ik gemerkt.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:53

Wij hebben er een van Habonne, ook vrij prijzig maar goedkoper dan Le Creuset. Ding bevalt heel goed!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:10

om levenslang met een gietijzeren pan te doen daar heb je geen le creuset voor nodig, ik vind ze ook prachtig, maar ik heb nu een hackman (uit de bonus bij de appie) een appie eigen merk pan met emaillen binnenkant en een aldi pan met emaillen binnenkant , de hackman moet even een drupje olie aan de binnenzijde na het afwassen, de pannen met geëmailleerde binnenzijde niet , de hackman heb ik nu een x aantal jaar en ziet er nog super uit, mijn schoonmoeder heeft al tientallen jaren een aantal gietijzeren pannen van verschillende merken , 1 dure(merk even kwijt) een hackman en wta goedkopere pannen, ze gaan allemaal al minimaal 20 jaar mee en zijn allemaal in prima staat

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:14

ik geloof zeker dat alle gietijzeren pannen lang meegaan, want ja wat kan er nu kapot gaan aan een pan...

Maar als ik bv de staub vergelijk met een andere budget gietijzeren pan, dan krijg ik echt een beter bereid gerecht in de staub pan. (sluit ook beter af, vlees blijft malser etc).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:30

klopt, het sluit beter af,maar ik moet zeggen dat de Hackman daar ook erg netjes in is

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:21

studiemiep schreef:
ik geloof zeker dat alle gietijzeren pannen lang meegaan, want ja wat kan er nu kapot gaan aan een pan...

Maar als ik bv de staub vergelijk met een andere budget gietijzeren pan, dan krijg ik echt een beter bereid gerecht in de staub pan. (sluit ook beter af, vlees blijft malser etc).

Zelfs een Staub of Les Creuset kan je kapot krijgen, vaatwasser, scherpe voorwerpen, oververhitting, aankoek wat niet goed verwijderd wordt en weer ingebakken. Een prijs vd pan zegt wel wat over de Emaillelaag, des te dikker des te sneller schieten er deeltjes af. Dus top te horen dat jullie ook voorzichtig zijn met de goedkopere versies!

Over malsheid ga ik mee met studiemiep.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:39

@karlijn

ik doe mijn pan ook niet in de vaatwasser:P want dat is idd slecht voor dat soort pannen, scherpe voorwerpen gebruik ik ook niet. Dus bij mij zou een goedkope pan ook heel erg lang meegaan.

Maar echt dat malse...dan merk ik wel (en ik ben heus geen keukenprinses oid)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:54

studiemiep schreef:
@karlijn

ik doe mijn pan ook niet in de vaatwasser:P want dat is idd slecht voor dat soort pannen, scherpe voorwerpen gebruik ik ook niet. Dus bij mij zou een goedkope pan ook heel erg lang meegaan.

Maar echt dat malse...dan merk ik wel (en ik ben heus geen keukenprinses oid)

Je wilt niet weten hoeveel mishandelde creusets en staubs ik heb gezien :( oja en nooit koud afblussen, altijd lauw!