30 day juice challenge: een sapje per dag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

30 day juice challenge: een sapje per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:34

Hey!

Nu ik het burgerlijkheidsstadium ben ingetreden waarin ik een sapcentrifuge van mijn vriend heb gekregen, dacht ik dat ik hem maar net zo goed kon gebruiken ook. Dus ik ben gaan googelen en kwam op deze site terecht: http://juicerecipes.com/30-day-challenge/ . Een leuke site met veel receptjes en ook: de 30-day-juice challenge! Dus daar heb ik me gelijk maar even voor ingeschreven :)
Wat me aanspreekt is dat het allemaal geen drol kost, de ingrediënten, maar dat je het ook zo gek kunt maken als je wilt. Ze gebruikt nauwelijks gekke dingen als superfoods enzo. Om even een beeld te geven: mijn lijstje voor de eerste zeven dagen bestaat uit appels, wortels, selderij, citroen en gember. Daar kan ik 7 dagen sapjes van maken :D niet elke dag iets anders helaas, ik geloof vier verschillende. Leek me een goeie start :) Bovendien schrijft ze erg leuk.

Aangezien een sapcentrifuge echt zoiets is wat je koopt en nooit gebruikt dacht ik misschien dat er bokkers zijn die het leuk lijkt om ook de uitdaging aan te gaan :)

Ik begin in elk geval vrijdag! Alle recepten zijn in principe voor 2 glazen, dus je kunt het samen met iemand doen. In mijn geval mag vriendlief eraan geloven, hij krijgt een maand lang elke dag een super gezond sapje door zijn strot geduwd *\o/*
Vandaag mijn inkopen gedaan, het is nog best veel stiekem :o maar ik heb het op de markt gekocht dus was maar 10 euro kwijt. En de gember zal ik volgende week ook nog wel kunnen gebruiken.

Ik heb er in elk geval veel zin in en ik hoop dat er andere bokkers ook enthousiast over zullen zijn :D Misschien kunnen we in dit topic wat ervaringen delen en/of receptjes uitwisselen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:36

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:37

Sentido

Re: 30 day juice challenge: een sapje per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:39

Ik wil wel mee doen! Heb ook een sapcentrifuge bij mijn keukenmachine, maar nog nooit wat mee gedaan :oo
Vanavond maar even de site bekijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:42

Magrathea schreef:
Ninx schreef:

Maar dit is geen vasten :) gewoon een gezonde gewoonte aanleren. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Ik drink gewoon deze sappen naast mijn reguliere eten.
Je kunt echter dezelfde sappen ook inzetten als detox, en dan ga je idd vasten. Ik ben dat nog wel van plan te gaan doen, maar dan wel wanneer ik even een aantal dagen rustig aan kan doen.

Ik drink elke dag ongeveer een halve liter sap, en ik ben daar echt enorm van opgeknapt! Meer energie, betere huid, helderder in je hoofd..... echt fantastisch! Ik haal 1x pw een heel krat groente en fruit bij de Lidl, zij hebben veel biologische groenten.
Of ik haal wat op de markt of biologische tuinderij.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:58

Wij drinken sinds de aanschaf van de slowjuicer dagelijks een sapje bij het ontbijt, tenzij we niet thuis zijn. Ik vind het eigenlijk nog best prijzig soms, helaas is het voor ons niet mogelijk om altijd groente bij de lidl/markt te halen en hier is het wat duurder. Qua combinaties hebben we gewoon ontzettend veel geprobeerd, dan kom je er vanzelf achter wat wel en niet lekker is. We hebben standaard wel appel, ananas, gember, rode biet, winterwortels, bleekselderij, komkommer, paprika in huis en zo nu en dan eens wat anders zoals meloen/ sinaasappel/ druif/ bosbes/ verse spinazie/ koolrabi bijvoorbeeld.
Standaard gaat er bij ons in ieder sapje een stukje gember in en 1 stuks fruit ter grootte van een appel ongeveer (dus of 1 appel, of een kwart meloen of een stuk ananas etc.). Qua groente net waar we zin in hebben, ik vind ananas bijvoorbeeld lekker met o.a. rode biet en wortel of meloen met groene paprika, bleekselderij en komkommer.
Ik ben echt dol op de sapjes, maar ondanks dat ik nu sinds driekwart jaar ongeveer veel gezonder leef dan eerst (sapjes, veel groenten, geen suiker/melkproducten, minder slechte koolhydraten, vitaminepillen, vrijwel geen (rood) vlees, maar wel veel noten en vis) heb ik nu toch voor de tweede keer binnen een half jaar keelontsteking terwijl ik eerder nooit ziek was... Vreemd...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 09:00

Oh wat raar Susanne! (Hallo naamgenoot :wave: ) kan het niet zijn dat je veel zure vruchten gebruikt, dat je keel dat niet leuk vindt? Ik weet 't niet...

Offtopic trouwens, maar "veel noten en vis" klinkt als veel vet :oo verder ben ik als vegetariër niet overtuigd van het gezonde nut van vis maar goed ;) je hebt vast je huiswerk gedaan.

Slowjuicer heb ik ook voor zitten kijken maar die krengen zijn duuuur! En het ziet er echt uit alsof je er nauwelijks harde dingen mee kan juicen. Maar daar heb ik vast geen gelijk mee haha.
Het klinkt wel leuk, al die dingen van jou! Drink je de sapjes met je vriend samen? Want die van mij vond sapje #1 geen succes -O- dat was appel, wortel en selderij. Het gekke vond ik dat hoe meer slokken ik had genomen, hoe zoeter het proefde. Zo erg dat ik de laatste slok eigenlijk al té zoet vond... Nu, da's vast een goed teken :)

Heeft iemand een tip voor een lekkere fruitcombo die mijn vriend wél lekker vindt? :) ik vond al appel en kiwi, ziet er lekker uit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:45

Ik heb ook een sapcentrifuge op het aanrecht staan, doe er nooit wat mee :=

Vind dat je toch wel een hoop vezels weggooit dus ik gebruik liever de blender. :) Maar, ik ga wel meelezen, weer inspiratie om dat ding toch eens aan het werk te zetten.

(Overigens vind ik het een crime om 'm schoon te maken. Iemand tips?)

Ik heb deze:
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 10:04

De sinaasappels eruit halen :)*

Ehm nou wat ik me vooral heb bedacht is om voor 2-3 dagen sapjes te brouwen. Dat scheelt :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:41

:')

Ik heb voorheen (toen 'ie nog niet werkloos was) heel veel sap geperst en ingevroren in ijsblokjesvormen. Vooral groenten. Vervolgens een fruitje in de blender met een paar van die groentesapblokjes en een beetje water (of kwark of yoghurt of iets dergelijks) en je hebt altijd een lekkere smoothie zonder dat je die centrifuge elke keer vies maakt.

Rode biet is overigens niet aan te raden. M'n hele vriesvak zat onder… :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 10:45

Oeh, dat klinkt ook als een goed idee :D buiten de rode biet dan haha

Ik heb 'm net schoongemaakt trouwens, bij mij werkte de ruwe kant van een gewoon schuursponsje top +:)+ toegegeven, het duurde iets langer dan het gemiddelde af te wassen item, maar als ik de volgende keer gelijk dat schuursponsje pak gaat 't vast sneller :j

Heb hier trouwens twee Afrikaanse reuzenslakken in een terrarium, die nu heerlijk zitten te smullen van de prut die eruit kwam aangelengd met warm water :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 15:07

Zit nu aan deze. Hij is echt heel lekker!
http://juicerecipes.com/recipes/apple-crisp-84
Ik heb er wel ietsje meer sinaasappel in zitten dan hoort, en er komt echt een liter uit :oo Maar is heel lekker!
Ik gooi trouwens de appels er met schil en al in, meer vitamientjes *\o/*

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:50

Magrathea schreef:
Oh wat raar Susanne! (Hallo naamgenoot :wave: ) kan het niet zijn dat je veel zure vruchten gebruikt, dat je keel dat niet leuk vindt? Ik weet 't niet...

Offtopic trouwens, maar "veel noten en vis" klinkt als veel vet :oo verder ben ik als vegetariër niet overtuigd van het gezonde nut van vis maar goed ;) je hebt vast je huiswerk gedaan.

Slowjuicer heb ik ook voor zitten kijken maar die krengen zijn duuuur! En het ziet er echt uit alsof je er nauwelijks harde dingen mee kan juicen. Maar daar heb ik vast geen gelijk mee haha.
Het klinkt wel leuk, al die dingen van jou! Drink je de sapjes met je vriend samen? Want die van mij vond sapje #1 geen succes -O- dat was appel, wortel en selderij. Het gekke vond ik dat hoe meer slokken ik had genomen, hoe zoeter het proefde. Zo erg dat ik de laatste slok eigenlijk al té zoet vond... Nu, da's vast een goed teken :)

Heeft iemand een tip voor een lekkere fruitcombo die mijn vriend wél lekker vindt? :) ik vond al appel en kiwi, ziet er lekker uit.

Ik denk dat het met een stukje mentale moeheid te maken heeft dit keer, ben ik van de week achter gekomen... Noten en vis bevatten wel voedingsstoffen die noodzakelijk zijn voor mij, ook omdat ik dus vrij koolhydraatarm eet. Overigens eet ik de noten meestal als vervanging van snoepjes op kantoor :+

Wij hebben eerst een simpele slowjuicer gekocht en hij werkt perfect, juist ook met biet en wortel enzo. Reden slowjuicer is omdat er veel meer sap uit komt dan met een sapcentrifuge. Moet eerlijk bekennen dat vriendje hem zelfs aangeschaft heeft (is kok) en hij eerst fanatieker was dan ik :+
Ik vind trouwens sapjes met veel fruit ook vaak niet zo'n succes hoor...

Ik heb trouwens een heel leuk sapjesboek hier staan, gebaseerd op bepaalde kwalen en welke groente dan goed zijn etc... Dat is op zich wel grappig, maar zo staan er nog wel meer handige tips in en héél veel leuke combi's en recepten in het boek.
Wist je dat ananas (mits niet geschimmeld aan de buitenkant uiteraard) ook gewoon met schil en al in de slowjuicer kan? In de schil schijnen juist nog gezonde dingen te zitten... Zat alleen nog even te denken over bestrijdingsmiddelen, daar heb ik dan wel weer mijn vraagtekens over...

Vezels weggooien in inderdaad eigenlijk zonde, je kan er nog van alles mee. Zo hebben wij er laatst crackers van gemaakt (vraag me niet hoe precies, iig iets met mengen met knoflook, ui, honing en heel iets vocht en dan uitstrijken en heel lang op lage temperatuur in de oven) Ergens op Culy staat een filmpje met wat tips over wat je met de prut kan doen, zal eens kijken of ik die nog kan vinden...

Persoonlijk zou ik niet zo gauw sapjes voor een paar dagen maken, die vitaminen vliegen eruit als het een tijdje staat. Al vind ik het schoonmaken van onze slowjuicer ook niet zo heel veel werk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 16:11

Ik heb het opgezocht, mits direct in bijv. een goed afgesloten glazen pot kan een sapje prima 72 uur bewaard worden :j alleen verandert de smaak soms een beetje. Zeker bij sapjes met citroen kan dat goed aangezien dat werkt als een conserveermiddel. Ik heb er nu wel tijd voor, maar ik kan ook mijn sapjes over 2 dagen maken :j handig als je de volgende ochtend geen tijd hebt.

Heb je het al eens geprobeerd met de ananas? Het lijkt me toch dat het heel bitter wordt allemaal :oo
Het boek klinkt wel leuk! De site heeft ook zoiets, per sapje staat er hoeveel nut het heeft voor bepaalde kwaaltjes of welke voordelen voor je gezondheid het heeft. Bijv. dat astmapatienten baat hebben bij het eten van veel appels (of het drinken van vers appelsap natuurlijk), en dat aardbeien goed zijn voor je concentratie en geheugen.