Ik heb nooit geen betere milkshake gehad.
Ook Chocomel is er niets bij! En het mooiste: het is ongetwijfeld veel gezonder. Ook geschikt voor veganisten.Heerlijk, dat je dit soort dingen ook gewoon kunt maken. Het voelt veel prettiger en lichter op de maag dan milkshakes gemaakt van volle koemelk, roomijs en een flinke dosis geraffineerde suiker. Ondanks dat is 'ie best vullend, hoor! Verzadigend kun je het wel noemen.
- 250 ml hazelnootmelk, evt. amandel-, rijst- of sojamelk
(ik heb hazelnootmelk van Alpro)
- 1 banaan, bevroren in plakjes, half ontdooid
(bijv. 's nachts invriezen, een minuut of 30 van tevoren uit de vriezer halen)
- 10 g (rauwe) cacaopoeder, of zo veel als genoeg is
(ik gebruik momenteel die van Joannusmolen (biologisch merk, maar niet rauw)... 10 g zal in de richting zijn van één uitpuilende eetlepel)
- ahornsiroop, honing, stevia of een ander zoetmiddel naar smaak
(je hebt echt niet veel nodig; weglaten kan ook (minder zoet) maar zelf neem ik toch een lepeltje ahorsiroop)
Maken is simpel en snel: gewoon bij elkaar mikken in een blender.
Het zoetmiddel voeg ik zelf pas op het eind toe in m'n eigen glas, is makkelijker te doseren. 
Dit recept is dus voor net iets meer dan één glas, maar je zult het nodig hebben!
Ik wil deze nog liever met rauwe (ongebrande) cacao maken om 'm echt helemaal zuiver te krijgen! Dat is mijn streven. Ik ben heel benieuwd of het dan erg anders gaat smaken! Helaas is het zulk duur spul.
Ook de hazelnootmelk wil ik liever zelf gaan maken. Alpro voegt ook suiker toe zag ik, als is het niet heel veel... Het is vooral zo lekker dik in vergelijking met amandel- of sojamelk. Ik hoop echt dat zelfgemaakte niet te waterig wordt. Hazelnootmelk past gewoon perfect bij de chocoladesmaak, dus voor mij niks anders.
Nog een idee is dadels toevoegen i.p.v. ahornsiroop of honing. Ik weet niet of dat perfect blendt of dat je dan wat stukjes overhoudt, maar het zou weleens heel goed kunnen uitvallen.

)