Onweerstaanbare (en verantwoorde) chocolade milkshake

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Onweerstaanbare (en verantwoorde) chocolade milkshake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 12:52

Misschien hadden sommige van jullie al eerder zo'n soort receptje gevonden... Bij mij is dit het resultaat van blender-experimenten, en ik ben vast niet de enige! Ik maak deze shake nu al een paar dagen elke ochtend, want ik kan er geen genoeg van krijgen. Zooo lekker dat ik de wereld om me heen vergeet, ik neem alleen nog maar chocolade waar... :') Ik heb nooit geen betere milkshake gehad. :)) Ook Chocomel is er niets bij! En het mooiste: het is ongetwijfeld veel gezonder. Ook geschikt voor veganisten.
Heerlijk, dat je dit soort dingen ook gewoon kunt maken. Het voelt veel prettiger en lichter op de maag dan milkshakes gemaakt van volle koemelk, roomijs en een flinke dosis geraffineerde suiker. Ondanks dat is 'ie best vullend, hoor! Verzadigend kun je het wel noemen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

- 250 ml hazelnootmelk, evt. amandel-, rijst- of sojamelk
(ik heb hazelnootmelk van Alpro)
- 1 banaan, bevroren in plakjes, half ontdooid
(bijv. 's nachts invriezen, een minuut of 30 van tevoren uit de vriezer halen)
- 10 g (rauwe) cacaopoeder, of zo veel als genoeg is
(ik gebruik momenteel die van Joannusmolen (biologisch merk, maar niet rauw)... 10 g zal in de richting zijn van één uitpuilende eetlepel)
- ahornsiroop, honing, stevia of een ander zoetmiddel naar smaak
(je hebt echt niet veel nodig; weglaten kan ook (minder zoet) maar zelf neem ik toch een lepeltje ahorsiroop)

Maken is simpel en snel: gewoon bij elkaar mikken in een blender. :) Het zoetmiddel voeg ik zelf pas op het eind toe in m'n eigen glas, is makkelijker te doseren. :j
Dit recept is dus voor net iets meer dan één glas, maar je zult het nodig hebben!

Ik wil deze nog liever met rauwe (ongebrande) cacao maken om 'm echt helemaal zuiver te krijgen! Dat is mijn streven. Ik ben heel benieuwd of het dan erg anders gaat smaken! Helaas is het zulk duur spul.

Ook de hazelnootmelk wil ik liever zelf gaan maken. Alpro voegt ook suiker toe zag ik, als is het niet heel veel... Het is vooral zo lekker dik in vergelijking met amandel- of sojamelk. Ik hoop echt dat zelfgemaakte niet te waterig wordt. Hazelnootmelk past gewoon perfect bij de chocoladesmaak, dus voor mij niks anders.

Nog een idee is dadels toevoegen i.p.v. ahornsiroop of honing. Ik weet niet of dat perfect blendt of dat je dan wat stukjes overhoudt, maar het zou weleens heel goed kunnen uitvallen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:33

Lekker hè, ik maak het ook regelmatig.
Ik doe de banaan samen met amandelmelk een tijdje in de vriezer en ga er dan doorheen met de staafmixer, beetje stevia erbij en smullen maar. Bij mij is het dan een lekker dikke milkshake of bijna een ijsje. Ook lekker met wat whey er doorheen. Ik neem het vaak na een stuk fietsen op de racefiets. :9
Ook lekker met ander fruit. :j

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 11:57

Yep, variatie is heel goed mogelijk! :j Zo heb ik het vandaag gemaakt met avocado (uit de vriezer) i.p.v. banaan, werd heel romig, maar ik vind banaan wel lekkerder! Avocado is een goede (en zeker gezonde) optie, maar banaan op de achtergrond geeft toch de ultieme smaak bij zo'n choco shake. Maar er zijn natuurlijk nog andere vruchten.
Ook heb ik inmiddels rauwe cacao aangeschaft en ik begin er al aan te wennen. :)

Salsa

Re: Onweerstaanbare (en verantwoorde) chocolade milkshake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:02

ohhh stipje! Ga toevallig naar de grote AH en was al van plan om cacao mee te nemen van de superfood stand

Kan een staafmixer ook ipv blender?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:57

Ja, ik gebruik ook een staafmixer :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:59

Oei klinkt goed.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:03

Lastig dat ik geen banaan lust

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:08

Die proef je niet echt terug.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:18

KarinvdM schreef:
Die proef je niet echt terug.

Mijn geen banaan lusten zit zelfs tussen m'n oren :o
Als ik maar denk dat ergens een banaan langs gelegen heeft...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:08

met kokosmelk is t nog veel lekkerder :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:09

Of hazelnootmelk.
Kokosmelk vind ik niet zo lekker.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:01

Je kunt i.p.v. banaan eventueel ook 1/3 (of 1/2) avocado gebruiken voor deze shake! Ik heb dat ook geprobeerd en zelf vind ik banaan erin wel het lekkerst, maar ja, als je echt geen banaan lust snap ik het probleem 'tussen de oren', ook al proef je het eigenlijk niet meer. (Dat heb ik zelf met champignons... En dan champignonburgers bijvoorbeeld, maakt niet uit wat voor sterke smaken er doorheen zitten. :+)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:27

Grr, mij man is net terug van de supermarkt, vergeet ik hem te vragen spullen hiervoor mee te nemen, lol. Volgende week dan maar...

Volgens mij is het ook fodmapproof wat ik zo zie, dus dat zal mijn man leuk vinden als hij over 2 weken met zijn dieet gaat beginnen.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:49

Tip, de alpro 1 liter pakken zijn in de aanbieding bij de albert heijn. Heb gister de amandel en hazelnootmelk gehaald, tweede pak halve prijs

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:56

Rosa__ schreef:
Ik wil deze nog liever met rauwe (ongebrande) cacao maken om 'm echt helemaal zuiver te krijgen! Dat is mijn streven. Ik ben heel benieuwd of het dan erg anders gaat smaken! Helaas is het zulk duur spul.

Ook de hazelnootmelk wil ik liever zelf gaan maken. Alpro voegt ook suiker toe zag ik, als is het niet heel veel... Het is vooral zo lekker dik in vergelijking met amandel- of sojamelk. Ik hoop echt dat zelfgemaakte niet te waterig wordt. Hazelnootmelk past gewoon perfect bij de chocoladesmaak, dus voor mij niks anders.

Nog een idee is dadels toevoegen i.p.v. ahornsiroop of honing. Ik weet niet of dat perfect blendt of dat je dan wat stukjes overhoudt, maar het zou weleens heel goed kunnen uitvallen.

https://www.pit-pit.com/nl Heeft van alles aan kruiden, noten en cacao (rauw en bio)
Zelfgemaakte hazelnootmelk kan je ook met minder water maken om hem dikker te krijgen. Voor het zoeten kan je dan meteen daar 1-2 dadels bij in doen, dan heb je geen probleem met stukjes nadat het door de blender gegaan is.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 09:03

Dank je voor de link, tamary! Erg leuke webwinkel en thanks voor de handige inzichten. :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:48

Bedankt voor de tip, wij gaan hem vanavond maken als toetje na het eten :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:06

Ennn we hebben hem op en het was heerlijk!
Honing oid hebben we er niet in gedaan, wel een drupje vanille essence, dat geeft ook de illusie van een zoete smaak. We vonden het echt een succes, die gaat zeker vaker gemaakt worden :D

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 21:37

Superleuk om te horen. :D Ik moet zeggen dat ik sinds de laatste paar keren ineens ook geen zoetmiddel meer gebruik voor deze shake. Ik vond de smaak meteen perfect, gewoon al zoet genoeg. Misschien hing het wel af van het formaat banaan, of de rijpheid. :P De flink rijpe zijn echt wat zoeter...

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:20

Rauwe cacao is wat anders dan de simpele nesquick toch? We hebben hier in de buurt natuurlijk weer geen winkel met producten als rauwe cacao...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:43

Nesquick is een mengsel met o.a. suiker en cacao en is instant chocomelk. Pure cacao (niet de rauwe) kan je wel gewoon in de supermarkt kopen. Merk is meestal van houten (wit en bruin doosje).

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:07

Staat genoteerd, morgen testen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:16

Klinkt zalig! Ik moet 'm eens proberen :9

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:27

Klinkt echt heel lekker! Kan het ook met halfvolle melk?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:35

Klinkt lekker. Ik experimenteer zelf veel met haver of sojamelk en allerlei vruchten (al dan niet met banaan en/of honing), maar als chocoladefan denk ik dat ik hier ook wel pap van lust. haha.