Koken met een tajine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Koken met een tajine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:14

Dat lijkt me hartstikke lekker…echter, ik heb nog nooit iets gegeten wat in een tajine klaargemaakt is :D :+
Stond dit weekend nog te twijfelen bij Dille & Kamille, ik heb nl. nog een kadobon.
Wie gebruikt er wel eens een tajine? Is het een aanrader? Wat maak je dan zoal?? Vertel vertel!!!

medlam

Re: Koken met een tajine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:29

Hoi,

ik had een tajine, opzich super gezond maar het heeft ook veel nadelen. Eerst moet je hem in koud water laten staan een paar uur voor je hem gebruikt. Verder is het zeer onhandig opruimen. Eten is opzich wel lekker eruit maar na 5x had ik het wel gezien.
Wat ik altijd lekker vond is wittewijn erin en dan een lekker visje (ik deed vaak zalm) en groente erin, lekker laten staan en was om te smullen (en niet vet!)
Maar ik zou goed nadenken voor je hem koopt, ik heb hem niet heel veel gebruikt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:48

Lekker en makkelijk! Ik gebruik 'm heel vaak.

Klein beetje olie en dan vlees onderin (bijv. lam of runderlapjes) aardappelen en gewenste groentemix (bijv. sperziebonen, bloemkool, wortels, erwten, ui, paprika, aubergine) kruiden erover en dicht de pot en 1,5 tot 2 uur laten stoven! Ondertussen hoef je er niet naar om te kijken en kun je allerlei andere dingen doen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:52

Ik vind koken in de tajine echt heerlijk en maak er vanalles in. Meestal gebruik ik kip/kalkoen of vis en dan verschillende groenten erbij. Zelf vind ik het lekker om te kruiden met Ras-el-Hanout (Marokkaanse kruiden), maar eigenlijk kun je er gewoon alles in gooien. Ook lekker om te maken zijn gehaktballetjes met een tomatensausje. Daar hoort dan, volgens mij, eigenlijk nog een ei overheen, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.

Ik vind het zelf leuk om 'm te gebruiken als er bezoek komt eten. Als je de tajine op tafel zet en de deksel eraf pakt, dan komt er echt een lekkere geur vrij en de verrassing wat er onder zo'n deksel uit komt is ook leuk natuurlijk.

Lekker salade erbij en couscous en klaar...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:55

Ja, geweldig!!!

Mijn favoriete recepten staan in het boekje 'recepten uit de noord Afrikaanse keuken', lekker!
Kip met honing, gehaktballetjes met olijven, karbonades in bier, jammie.

Alleen de eerste keer is het wat 'werk', de tajine moet een nacht in water (heb hem in de badkuip gezet), daarna insmeren met olie (binnen en buiten), 2 uur in de oven op 150gr, in de oven af laten koelen, met de hand wassen en de binnenkant insmeren met olie. Dan is hij klaar voor gebruik.
Voor ieder gebruik smeer ik de binnenkant altijd in met olijfolie (zowel de schaal als het deksel).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:04

ik krijg honger van jullie antwoorden :D
Dat ie een tijd in water moet oid vind ik geen probleem. Ik maak bijvoorbeeld ook regelmatig runderstoofvlees en dat moet ook een uurtje of 2 1/2/3 pruttelen :9
Quellian, dat van dat insmeren en eerst bakken enzo dat wist ik niet. Is dat met iedere tajine?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:51

Voor zover ik weet wel. Mijn zus had hem alleen in water laten weken en zei 'krak' bij de 6e keer dat ze hem gebruikte. En geen versierde tajine gebruiken om in te koken, er kan lood in de verf zitten, dus die worden meestal enkel gebruikt voor het opdienen.
Maar echt een aanrader hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:54

Ik ben ook gek op mijn Tajine, heb hem uit een marrokkaanse winkel. Ook inderdaad een onversierde, dus geen kans op lood. In NL zie je bij veel kookwinkels toch de versierde staan, dom dom dom.

Je kan ook voor een gietijzeren gaan, maar dat is toch anders dan een echte :D

Ik heb de mijne voor de eerste keer gebruik 24 uur laten weken in koud water. Nu gaat hij elke keer een uurtje er in.

Let wel op dat je hem nooit rechtstreeks op je gasfornuis zet, door directe vlammen gaat de boel barsten. Gebruik daaronder altijd een sudderplaatje: http://www.blokker.nl/nl/blknl/handy-sudderplaatje

Op electrisch kan hij wel direct. Inductie weet ik niet :n

Ik smeer de mijne nooit in, ik doe alleen wat olie / boter wat toch al in het eten ging.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 15:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:31

Groter bestaat zeker :j wij hebben 24cm voor twee personen maar is al snel te klein als we gasten hebben!

Ik heb de mijne in antwerpen gehaald, bij een marokkaanse supermarkt, die hebben alle soorten en maten. En alle kruiden :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:35

Ik kan me toch niet voorstellen dat er in tajines die in Nederland verkocht worden loodverf zit eigenlijk.

Ik ken een aantal erg lekkere schotels - maar in een braadpan gaat dat ook prima :)
Inductie werkt niet: het is aardewerk. Er bestaan als het goed is wel inductiesudderplaatjes, maar die moet je dan wel hebben dus.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 15:38

nou…ik zou er niet zomaar op rekenen dat er geen lood in zou zitten. Er komt genoeg over de grens wat niet 'koosjer' is ;) :)
Gelukkig kook ik gewoon op gas, dus dat is geen probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 16:15

Toch wel: die zijn dan ook niet bedoeld om eten in te bereiden maar decoratief / als opdienschaal. Dat zijn de rijkversierde. Degenen om te koken zijn saai en simpel bruin. :) (en afgewerkt met een glazuur zonder lood)

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:09

ik heb er ook een en gebruik hem zeer regelmatig, vis vlees of groenten. helemaal super.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:18

En ik maar denken dat een Tajine in de oven moest... ik heb een deel inductie maar ook een deel keramische kookplaat. Kan zo'n Tajine daar dan gewoon op? Gewoon rechtstreeks op de kookplaat? Dat klinkt wel heel goed!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:43

Ik heb een keramische kookplaat en daar gaat het goed op.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:56

Gaaf, dan weet ik een leuk moederdagkado (A)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:10

Een vriendin van me heeft er eentje. Ik wil er ook nog steeds 1 hebben maar het is er nog niet van gekomen. Super makkelijk en lekker koken. Wij doen meestal met ras el hanout kruiden inderdaad, maar we zouden wel eens wat meer mogen varieren, dus als iemand tips/recepten heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:16

Ik heb ook Ras El Hanout kruiden :j wat je kan doen is naar een marrokkaanse supermarkt, daar heb je echt veel kruiden!