Vegetarisch, ik mis iets...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Vegetarisch, ik mis iets...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 20:17

Ik kook weleensg vegetarisch. Niet bewust, maar het komt soms zo uit. Vandaag ook weer, champignon pasta met rucola.
Ingrediënten: ui, champignon, knoflook, spaghetti, rucola, crème fraiche, witte wijn...

Prima te eten, maar tóch mis ik wat en denk ik goh, iets van spekjes of gerookte ham oid had wel lekker geweest....

Ik ben overigens niet vegetarisch.
Wat doe ik verkeerd?

Noeps

Re: Vegetarisch, ik mis iets...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:11

Als ik vega pasta maak, vind ik een (half) bouillonblokje door de saus wel lekker voor wat extra smaak, ondanks dat ik er ook al veel verse kruiden door doe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:20

Ik hou van veel kaas <3 bij mij gaat bijna overal wat (liefst oudere) kaas over :j Dat maakt het iets zouter, wat spekjes bv ook doen.
Er zijn veel soorten kaas. Wat ik ook wel eens lekker vind is blauwschimmelkaas, dat geeft een gerecht lekker veel pit, maar je moet er van houden!
En verder doe ik er wel eens een eitje bij.. Vooral bij bami en nasi is dat lekker ipv vlees.
Als ik echt iets spekjes-achtigs erbij wil dan maak ik die vaak van tofu.. heel dun gesneden, drooggedept, knapperig gebakken met genoeg zout erop lijkt het behoorlijk op spek.

Maar we eten hier ook heel vaak gewoon heel saai aardappelen met groente en een stukje Valess of vivera vleesvervanger.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:21

Meer kruiden en bouillon inderdaad.
En anders zijn er ook vegetarische spekjes, lijkt behoorlijk op de echte spekjes.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:27

Ja ladymadonna, zag er goed uit dat gerecht :9 Ik kook nu ook 1 a 2 keer per week bewust vegetarisch maar ben tot de conclusie gekomen dat wij zonder vlees ook wat missen. Dus gebruik ik nu vleesvervangers. Nu heb ik mazzel want sinds twee weken verkoopt de ah in de buurt producten van de vegetarische slager! De pasta zou je zo op kunnen pimpen met vega spekjes, heb je nog een beetje extra structuur. Want juist die vleesstructuur miste ik een beetje in gewone prakkies. Soep vindt ik makkelijker om te maken al gebruik ik toch bij veel soepen een klein stukje vleesbouillion omdat ik kruidenbouillion bij sommige groentesoepen te weeig van smaak vindt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:04

Ik denk dat het ook heel erg van het recept/ de keuken af hangt.
In sommige Aziatische keukens wordt vlees niet vaak gebruikt dus hoeft ook niet 'vervangen', dat scheelt al veel. :)

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:59

Wat zongedroogde tomaatjes misschien? Heb ik in een recept wel eens gezien als tip om spekjes te vervangen. Of olijven. Hebben beide een wat sterkere smaak.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:05

Wij koken regelmatig met schimmelkaas, moet je wel van houden natuurlijk.
Vlees heb ik al tijden niet meer klaar gemaakt(vriend is al jaren vegetarisch, ik heb er gewoon geen behoefte meer aan).
Goede vervanger voor kip in bijvoorbeeld roti blijven de stukjes Dès van Quorn, ook een erg prettige smaak wat je van bijvoorbeeld tofu niet echt kan zeggen..

Ik lees hier even mee, als me nog iets in valt zal ik het zeker posten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:11

Bij pasta inderdaad zongedroogde tomaatjes, olijven, pittige kaas, of zelf knoflookcroutons maken (brood besprenkelen met olijfolie en knoflookpoeder of fijngesneden knoflook en even in de oven). Bij Aziatisch eten kan je gekookt of gebakken ei doen, of gebakken uitjes. En uiteraard vegavlees, ik vind zelf bijvoorbeeld de balletjes van Tivali erg lekker.