Geen melkproducten meer, tips en alternatieven gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Geen melkproducten meer, tips en alternatieven gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:08

Hallo allemaal,

Na lang rond gelopen te hebben met allerlei klachten en na een bezoekje aan de mesoloog, heb ik besloten om te stoppen met het eten van melkproducten. De klachten waar ik al erg lang mee rondloop zijn onder andere vermoeidheid, last van mijn darmen, erg slechte huid en gewoon niet lekker in mijn vel zitten.

Nu wil ik dus graag tips. Ik had niet verwacht dat er in zo veel producten melkdeeltjes verwerkt zitten. Ik heb zelf al amandelmelk in huis als vervanger, maar soja melk ga ik ook halen.

Ik ben geen grote vleesliefhebber en behalve kip en kalkoenfilet vind ik ook niet veel lekker op brood. Ik zou dus ook graag tips weten voor melkvrije lunches?

Zijn er al bokkers die compleet melkvrij eten?

Alvast bedankt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:10

Voor op brood is het letterlijk een eitje! (Ook het eitje kan :Y) )
Zoet beleg zoals jam, pure hagelslag/vlokken, vruchtenhagel maar je kan ook verse producten erop doen zoals sla. Pannenkoeken kun je ook maken met water en ei. Let wel op brood; veel brood van de bakker bevat lactose, maar de Snijder volkoren van de appie bv niet.

Je hebt ook rijstmelk en amandelmelk. Sojamelk toetjes heb je ook.

Albert heyn heeft keurig etiketjes op eigen merk producten met melkvrij.

(Sorbetijs bv :D )

Even een tip; als je leest: 'melkzuur' mag jij dat wél hebben. Onze spieren kunnen dat bv ook aanmaken; dat is dus niet gemaakt van letterlijk melk.

Je zal het meest aanlopen tegen sauzen, luxere broodjes en koekjes/gebak natuurlijk. Pizza maken wij bv zelf; we kopen wel een bodem maar beleggen het zelf.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-05-14 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

daffieduck83

Re: Geen melkproducten meer, tips en alternatieven gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:18

Ik eet zelf ook weinig melkproducten en kook vaak voor gezelschappen met allerlei allergieën en intoleranties. Als de lunch neem ik op mijn werk 2x per week zoet beleg, 2x per week vleeswaren en 1x een salade. Thuis wisselt het heel erg, soms brood, soms salade soms, zoet. Bij veel gerechten waar je zelf melk aan toe moet voegen kan je ook water gebruiken en je hebt ook plantaardige kookroom.

Als je geheel melkvrij wilt eten moet je wel opletten, in veel kant en klare maaltijden, waarvan je verwacht dat ze melkvrij zijn, zit toch melkpoeder of melkeiwit. Dit staat wel op de verpakking aangegeven. Wel veel verpakkingen lezen en soms nieuwe recepturen in de gaten houden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:01

MW -> VT

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 17:17

Bedankt voor de reacties!

Ik eet voor 90% vers en nooit kant en klaar maaltijden, dus dat scheelt al gelukkig.

Zoet beleg zit veel (kunstmatige) suiker in, dus dat doe ik liever niet. Zo worden de mogelijkheden al minder :P

Vuurneon, bedankt voor de tip over dat melkzuur, had ik zelf niet eens aan gedacht!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:22

Soja zou ik echt mijden, blijft noten- en kokosmelk over.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:28

Soja is bende en lijkt qua allergeen erg op melk, die dus zeker overslaan.
Anders heb je in no time ook een soja intolerantie met een beetje pech.
Ik had in een maand dus ook een soja intolerantie te pakken!

Ik eet als ontbijt vooral smoothies en iets met eieren bijvoorbeeld.
Dan heb je al niet eens met melk te maken. :)
Brood heeft de bakker hier tegenwoordig ook melkvrij, maar wel met gluten dus dat is vast met meer soorten brood het geval.

Ik eet zelf melkvrij, glutenvrij, soja arm en geen varkensvlees.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:41

Voor op je brood (bij een biologische bakker bijv kun je veel brood zonder melkproducten vinden): avocado, komkommer, tomaat, ei, vleeswaren, tuinkers, notenpasta (cashewpasta of pindakaas bijv. Zonder toevoegingen oa bij de ekoplaza te koop of zelf maken met wat olie in de blender!), appelstroop, sommige sandwichspreads (nogmaals bij ekoplaza :p) en ipv boter zou je kokosvet kunnen smeren :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:42

Wajang boter is gewoon in de supermarkt te verkrijgen en plantaardig (kun je ook heel fijn kruidenboter mee maken!)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:14

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik binnenkort maar even de Ekoplaza binnen loop om wat extra inspiratie op te doen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:19

Naast avocado vind ik hummus echt een aanrader. Is kant en klaar te koop, maar ook super makkelijk zelf te maken. Mijn favo is zelfgemaakte wortelhummus. Heerlijk en echt simpel

Edit; ik eet ook vaak salade als lunch, daar doe ik soms ook hummus bij, lekker dippen.
In de salade eet ik graag zilvervliesrijst of bv boekweit. Een dressing maak ik vaak met tahin.

Ik eet veganistisch, dus ook melkvrij. Is echt niet lastig hoor, heel goed te doen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:28

Mocht je wat hartigs op brood willen, je kunt het vegetarisch broodbeleg proberen.
http://tivall.nl/

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:52

tamary schreef:
Soja zou ik echt mijden, blijft noten- en kokosmelk over.

Er is toch ook rijstmelk en havermoutmelk?Dat is ook makkelijk zelf te maken! (scheelt een hoop geld ;))

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:35

Pannekoeken van Amandelmelk zijn erg lekker

Er is ook bij de kaasboer KEES te krijgen dat is lactose vrije kaas. lekker op brood met wat komkommer bijv.

Ik vervang bijna alles waar ik melk in nodig hebt door amamdelmelk en maak bijv zelf mijn toetjes.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:39

Mijn vriend heeft een melkallergie en ik vind het best mee vallen wat hij niet mag..
toetjes is een lastig verhaal.. dat mag hij meestal niet.
maar broodbeleg e.d. is niet zo moeilijk.. vleeswaren zijn altijd goed.. even opletten bij filet american daar zit bij de slager meestal niks in maar bij de supermarkt weer wel.
in heel veel chips zit melkpoeder etc.. dus bij chips moet je ook goed kijken.
en sausje en dingen.. in de oosterse keuken gebruiken ze bv bijna nooit melk dus als je naar restaurants gaat is dat best makkelijk..
gewoon een tijdje de ingrediënten bekijken en je leert het snel!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:42

Ik eet veel vegatarische dingen bijvoorbeeld van de vegatarische slager (te koop bij de jumbo) ook vegatarisch broodbeleg

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:44

Voor op brood zou ik humus aanraden. Is vegetarisch en bevat kikkererwten, die erg gezond zijn. Zou beleg kan natuurlijk ook!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:44

isabellevv schreef:
Voor op brood zou ik humus aanraden. Is vegetarisch en bevat kikkererwten, die erg gezond zijn. Zou beleg kan natuurlijk ook!

Doe dan wel die pittige whaha :p

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:49

Wil je koemelk vrij, volledig melk vrij, lactose vrij? Wat wil je precies?

Ik ben enkele jaren geleden na jaren van problemen lactose intolerant bevonden. Dat was nogal een shock gezien mijn eetpatroon. Ik heb een week lang alles opgeschreven wat ik normaal at en ben met die lijst naar een diëtist gegaan. Zij heeft mij geholpen om overal vervangers voor te vinden.

Het is een zoektocht voor jezelf wat je lekker vind van de producten die het niet bevatten. Zo vind ik sojamelk echt niet te zuipen, maar als ik het gebruik om pannenkoeken mee te maken is het wel weer lekker. Enzovoort. Het is echt een gepuzzel en een diëtist kan je enorm helpen.

Brood maak ik zelf overigens. Ideaal want ik weet nu precies wat er in zit!

Verder is er bij lactose intolerantie gewoon een medicijn te verkrijgen dat het enzym dat je mist verschaft. Zo kan je toch af en toe verzakken als je eens een ijsje wil eten zoals ik :D

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 14:19

Bedankt voor de reacties weer!

Ik wil/moet koemelk vrij eten en verder wil ik persoonlijk zo veel mogelijk lactose vrij eten. Ik vervang alle melkproducten al door amandel of rijsmelk en eet geen kaas of roomproducten meer.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:23

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:31

Ik haalde bij de natuurwinkels altijd margarine voor als boter. En carobe chocolade, stukken minder dan echte maar aangezien ik toen zowel voor koemelk als voor cacao allergisch was dat echt een uitkomst voor me :Y)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:32

moonfish13 schreef:
Soja is bende en lijkt qua allergeen erg op melk, die dus zeker overslaan.
Anders heb je in no time ook een soja intolerantie met een beetje pech.
Ik had in een maand dus ook een soja intolerantie te pakken!

Ik eet als ontbijt vooral smoothies en iets met eieren bijvoorbeeld.
Dan heb je al niet eens met melk te maken. :)
Brood heeft de bakker hier tegenwoordig ook melkvrij, maar wel met gluten dus dat is vast met meer soorten brood het geval.

Ik eet zelf melkvrij, glutenvrij, soja arm en geen varkensvlees.

Oh da's een goede, ik eet me de laatste tijd te barsten aan de alpro "yoghurt". Eet inmiddels ook 6 jaar koeienzuivel vrij (wel schapenkaas, maar ook steeds minder). Nu dus nog de soja eruit. Geen idee of ik daar intolerant voor ben geworden. Hoe merkte jij dat?

Aan TS: let op, want bij veel producten is zuivel (of tarwe of wel antigeen dan ook) verstopt in een niets zeggende component. Hebben ze mooi alles opgenoemd, maar heb je nog niet in de gaten dat het erin zit...

Ik eet overigens zo ongeveer melkvrij, glutenvrij, kippenei-eiwit vrij, mais vrij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:28

Ts, wat wil je precies vermijden? Alleen lactose, of ook koemelkeiwit? Daar zit namelijk wel een heel groot verschil tussen.
Is er door de arts een diagnose gesteld?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:49

Ik word erg moe van soja! Zelfs met af en toe sporadisch een toetje.. Kan beter tegenwoordig lactosevrije joghurt verdragen als soja. Ik heb twee jaar melkvrij/glutenvrij gegeten en nu af en toe gluten en melkproduct met een lactase tablet. Durf er geen gewoonte van te maken maar dat gaat redelijk goed! Dus je kan er af komen met mazzel. :-)