Aardappelen/rijst/pasta weglaten, niet vervangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Aardappelen/rijst/pasta weglaten, niet vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 16:08

Hoi,

al enige tijd merk ik dat als ik 's avonds aardappelen/rijst/pasta eet dat ik echt vervelend loop.
Mijn maag voelt dik, ik verteer het niet goed en mijn gewicht gaat desastreus omhoog als ik op regelmatige basis 1 van de 3 eet 's avonds.

Sinds 4 weken heb ik besloten het gewoon te laten voor wat het is.

Ik eet 's avonds dus enkel soep, of een slaatje, of groenten met vlees/vis, en ik voel me er een pak beter bij!
Gewicht gaat ook terug omlaag, ik hou minder water op, allemaal zeer fijn dus :)

Maar ik vraag me af, zit er iets in aardappelen/rijst/pasta dat ik 'nodig' heb en dus moet zien te vervangen?

Ik eet 's middags op het werk wel nog 3 sneetjes bruin brood om niet volledig zonder koolhydraten te vallen.

Vroeger snakte ik echt naar hopen pasta, aardappelen en boterhammen, van die drang ben ik nu gelukkig af en ik wil het graag zo houden.

Maar ik wil wél gezond blijven.

Iemand advies hierin?

Sirius_

Re: Aardappelen/rijst/pasta weglaten, niet vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:10

Ik kreeg ook klachten van die koolhydraten, je kan kijken naar bijv knolselderij of zoete aardappel, daar kon ik wel tegen maar de een is de ander niet. Ik eet vanaf 1 januari anders, ben nu bijna 10 kilo kwijt, en voel me stukken beter. Ik doe een combi van paleo en oervoeding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:12

Ja, gewoon zo houden :D Zelf doe ik niet anders meer sinds september 2012. Op een uitzondering na natuurlijk. Ik vind het heerlijk om wat lichter te eten en in groentes zitten stiekem ook veel koolhydraten.

Meerdere malen mijn bloed laten testen en geen tekorten :) Terwijl ik ook nog vegetariër ben.

Wat ik wel makkelijk te verteren vind zijn quinoa en bulgur. Daar heb ik minder last van. Wel eet ik hier maximaal 40 gr (ongekookt) van. Misschien iets om een keer uit te proberen?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:18

eet ik af en toe ook inderdaad :) Ben nog wat strenger volgens de paleo eetwijze maar ik merk dat ik heel soms kan afwijken of zelfs normaal kan eten (als het niet anders kan) en dat ik me goed blijf voelen én structureel 2 tot 2,5 kilo per maand afval :)

we waren laatst uit eten en daar heb ik een zalmfilet met quinoa besteld. Nog nooit tegengekomen in een restaurant, maar wel ideaal!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:20

ik ken het probleem ook wel! ik weet niet in welke mate je het hebt, en met welke producten het meeste, maar wat bij mij al een hele boel hielp was de porties van aardappelen en rijst drastisch minderen. Ook geen witte, maar bruine zilvervlies rijst eten. En het probleem met de boterhammen heb ik opgelost met speltbrood. Ik ga binnenkort ook eens speltpasta eten, mss verteer ik dat ook beter. En natuurlijk ook van deze laatste twee de portie niet te groot!
Stel je probeert dit en het werkt niet, dan ben ik er van overtuigd dat het gewoon weglaten van deze koolhydraatbommen absoluut niet erg is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:23

Ik eet het ook nauwelijks nog. Ik heb voldoende aan vlees of vis met verse groenten en ik voel me er veel fitter en beter bij.
Ook brood eet ik heel weinig. Ik mis het absoluut niet. Als ik weer koolhydraten eet krijg ik al heel snel buikpijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:41

zeker zolang je ook nog een boterhammetje eet voor ontbijt of lunch heb je echt geen nood aan de aardappels etc 's avonds

zelf laat ik regelmatig de zetmelen weg 's avonds

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 17:44

wow dus als ik het goed begrijp heb je helemaal geen aardappelen nodig als je overdag een paar boterhammen eet?
ik hou nl helemaal niet van aardappelen, eet het wel vaak in friet vorm..
dus gewoon vlees of vis met een beetje groente is genoeg om de dag door te komen
fijn om te weten. want mij is altijd verteld je moet aardappelen eten bah lol

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:19

ik zou niet weten wat er nou zo noodzakelijk is aan aardappels?
je haalt al snel voldoende koolhydraten uit groente en fruit als je gewoon een beetje gezond en gevarieerd eet , als je overdag dan ook nog brood etc eet, dan mis je niks aan die aardappels :n
ik eet vaak liever een paar scheppen groente meer dan dat ik aardappels er bij pak en ik heb zonder aardappels en dergelijke vaak veel langer een verzadigd gevoel dan met

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:07

Als je water vast gaat houden na een koolhydraten maal, dan eet je idd teveel ervan. Zo te horen krijg je voor jouw energie verbruik nog genoeg koolhydraten binnen en ik zou me niet teveel zorgen maken :)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:11

Hier ook geen aardappels (Oke, gebakken nog wel eens omdat ik dat wel lekker vind), wel pasta's en uiteraard veel groente/fruit! Ik vervang aardappels ook niet en kom na mijn idee ook niet te kort! :)

Overigens eet ik ook een stuk minder brood...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:17

Kijk eens naar oervoeding, paleo, voedselzandloper dieten :) Ik eet ook nauwelijks meer koolhydraten.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:34

Er staat nu hutspot op met bloemkool ipv aardappel :D
Meestal gebruik ik knolselderij maar de super hier houdt die wekenlang in folie, gaat condenseren en meestal is het als er condens ontstaat, binnen best groen..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:59

Ik vervang mn pasta door courgette (in reepjes snijden, heel kort koken en klaar :D), aardappelen door pompoen of zoete aardappelen en rijst door quinoa. Brood vervang ik door rijstwafels of rogge en bij het ontbijt maak ik een super lekker muffin met een geprakte banaan, 3 eetlepels brinta en een ei, roeren en na 2 min in de magnectron is het klaar :D

Vaak maak ik in het weekend zelf bananenpannekoekjes, muesli koekjes of bananenbrood. Dan gebruik ik kokosmeel of boekwijdmeel (hoe schrijf je dat?). Je kan ook meel van amandelen gebruiken, maar is niet handig als je wilt afvallen :)

Op die manier krijg ik wel iets aan koolhydraten binnen, maar heel weinig zetmelen (want daar reageer ik het meeste op!)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:03

Ik hoor de laatste tijd alleen maar positieve berichten over dit soort manieren van eten!!!
Zijn er toevallig ook een beetje naar aan het kijken (ben zelf alleen een giga zeikerd met eten :o dus onbeperkt vervangen door groentes lukt nog niet erg...)
I.p.v. brood crackers, veel shakes met o.a. wilde spinazie en allerlei soorten fruit. Ongebrande noten.
Misschien is het boek de zandloper iets voor je!?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:20

Ik eet ook weinig KH en geen zetmeel,mag dat 1 x per week.
Ik word er moe van en dik.Ook krijg ik er juist honger van.
Vervangen doe ik het niet,ik zorg voor voldoende groenten en fruit en eet ook noten en lijnzaad.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:05

Ik eet al een tijdje minder/geen aardappelen/rijst/pasta e.d. het bevalt mij echt super goed, voel me niet zo opgeblazen en voel me fitter! Ik eet vooral veel groente, en een stuk vleesvervarvanger.

Ik at namelijk echt veel aardappelen, omdat ik het zo lekker vind. Nu pak ik er geen of 1 tot 2 blokjes gekookte aardappel, rijst pak ik een klein bakje ipv heel bodem van me bord bedekken :')

Het enige wat ik wel weer doe, is 2 boterhammen in de ochtend eten! In het begin had ik die vervangen door yoghurt maar dat was ik al gauw beu. In de middag verschilt het van, griekse yoghurt, crackers ( zitten natuurlijk ook wel wat koolhydraten in) tot salade.

En wat trouwens ook nog een lekkere tip is:

Een gebakken ei maken met verse spinazie, heerlijk en vult goed!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:44

Heb gister zitten lezen over bloemkoolrijst. Je maakt een soort van rijst van bloemkool. Moet zeggen dat ik het er lekker uit vind zien en het tzt wel een keer ga proberen.
De laatste tijd wel aardappels in kleine mate gegeten, maar verder vermijd ik pasta en rijst thuis. Brood eet ik weinig en als ik het eet, eet ik speltbrood of een broodje gemaakt van desem.