Hulp gezocht bij leren eten van groenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Hulp gezocht bij leren eten van groenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 09:52

Ok, ik sta al jaren bekend als een extreem moeilijke eter. Ik lust heel weinig groenten. Nu zit ik op een punt in mijn leven dat ik er graag wat aan wil gaan doen maar ik weet niet hoe. Ik snap dat het in vele ogen een kwestie van doen is maar door de jaren heen is er ook wel wat angst bij komen kijken. Het is niet perse alleen de smaak maar vaak ook de structuur van het eten.. En de angst om te gaan spugen daardoor speelt ook wel wat mee. En een bittere smaak heb ik vooral heel veel moeite mee.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe kan ik mezelf het beste leren om "gewoon" te gaan proeven.

Dingen die ik wel eet zijn:
Bloemkool, boerenkool, rauwe wortels (gekookt vind ik ze al niet meer lekker al vind ik dat nog niet zo'n probleem) en erwtjes en aardappelen. Volgens mij heb ik het meeste aan groentes dan wel gehad :o

Wie weet raad en/of heeft recepten om me de goede weg op te helpen?

Amable

Re: Hulp gezocht bij leren eten van groenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:53

Helpt een sausje oid niet bij de smaak?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:54

Misschien zoals ze bij kleine kindjes doen: alles door de puree draaien :) Dan wordt de smaak echt verzacht, maar leer je er toch aan wennen. Succes TS!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:55

Ik volg even, want ik moet dringend meer groenten gaan eten. Ik ben altijd een beetje wantrouwig om nieuwe groenten uit te proberen :o En ik weet ook vooral niet wat te doen met sommige groenten.

Ik heb een recept voor groentenlasagne, met paprika, broccoli en wortels. Op die manier zitten ze eerst in tomatensaus, wat misschien makkelijker gaat? Zal ik het recept even voor je opzoeken?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:55

Rode kool met appel of peer (van hak uit pot) die is zoet maar niet te en lekker, vrijwel nooit harde stukken er in.
Spinazie (a la creme kan zo uit de diepvries) door de lasagna heen of gewoon los.
Broccoli heeft dezelfde structuur als bloemkool.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:56

Is een smoothie niets voor jou om te wennen aan groenten?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:57

Ik lees mee, ik kan ook maar weinig groentes eten zonder rare toeren. Wat bij mij goed gaat zijn sperzibonen (daar zit eigenlijk geen smaak aan), bloemkool en prei. Groentepakketen (voorgesneden) kan ik dan weer wel verwerken in een wokmix, maar aardappels vlees en groente zijn niet aan mij besteed. Ik moet ze niet proeven.

celano

Echt lekker klaarmaken helpt:

gegrillde courgette met olijfolie en zeezout
verwerken in echte bolognesesaus naar recept van bijvoorbeeld Jamie Oliver

KimL86

Ik ben ook niet zo'n groente mens, vooral gekookte groente echt vies.
Eigenlijk jarenlang alleen rauwkost gegeten, want dat lus ik wel.

Ik heb nu wel iets gevonden wat ik goed kan eten. Roerbakgroente.
Zelf vind ik het lekkerste chinese, of de fijne roerbakgroente van Nettorama.
Ook eet ik sinds kort courgette. Die doe ik ook roerbakken.
En witlof schotel met ham en kaas is ook lekker. Dan is de witlof niet meer zo bitter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:58

Kom een poosje bij m'n moeder eten. Die kookt zo lekker!!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:58

Ik eet niet heel veel meer verschilldende soorten groenten dan jij :') Bij mij staan ook nog sperzieboontjes, snijbonen en rode bieten op het menu. Wortels moet je beetgaar koken en niet helemaal zacht, dan na het afgieten een klein klontje boter erop en een schepje suiker. Wedden dat je ze dan een stuk beter vindt :)
Broccoli en bloemkool kan je makkelijk verwerken in een quiche. Met spinazie a la creme kan je pastasaus maken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 09:59

In het boek Veg! staan echt de meest heerlijke groentenrecepten TS. Misschien vind je het leuk om daar mee aan de slag te gaan? Het is steeds wat anders dan het traditionele aardappelen-vlees-groenten waarbij groenten vaak tot smakeloze, muffe moes worden gekookt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:01

Hou je wel van stampot? Dan valt de structuur van de groentes minder op maar kun je wel aan de smaken wennen. Denk aan stampot rauwe andijvie, hutspot, stampot met snijbonen etc. En eet je wel eens soep? Je kunt namelijk veel groente verwerken in een soepje en deze pureren. Dan valt de structuur niet zo op. Helemaal als je het flink kruid naar smaak!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:06

Om het te leren....niet met sausjes of smoothies...dan wen je namelijk niet aan de smaak en structuur. Bovendien maken sausje dik en zijn smoothies net zo slecht voor je als limonade...nou vooruit ietsjes beter.

Neem er de tijd voor. Voor de meeste dingen moet je het 10 keer eten voordat je aan de smaak gewend ben en nog iets langer om het echt heel lekker te gaan vinden.

Alleen om je 10 keer door een bord vol spruitjes te vechten als je die niet lekker vind werkt natuurlijk niet.

Neem dus 10 dagen lang achterelkaar( of 2 keer 5) 1 hap van een "nieuwe" groente. Niet meer. Je hersenen maken dan nieuwe verbindingen aan en na een tijdje ...vind je het meeste wel lekker.

Begin met een makkelijke groente. Bloemkool lust je wel...Broccoli lijkt er een beetje op. Of Tomaat.

Ik doe het bij mij kinderen ook zo. En die eten vrijwel alles.

Verder het kookboek Plenty van Yotam Ottolenghi. Heel veel echt lekkere groente recepten. :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 26-03-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:07

Wat goed dat je er wat aan wil doen, dat gaat het leven vast eenvoudiger maken!

Als je moeite hebt met bitter dan komen witlof, spruitjes en andijvie op de lijst voor ver gevorderden.

Bloemkool en broccoli wordt vooral bitter wanneer je het te lang kookt. Kort gekookt als het nog een beetje knapperig is, is er niet veel aan de hand.

Alle groenten zijn lekkerder wanneer je het kort kookt zodat het nog knapperig is!

Wat je denk ik best wel kan proberen zijn snijbonen, peultjes, sugar snaps, sperciebonen. Die blijven namelijk een beetje zoet als je ze, niet te lang, kookt.

Je lust wél aardappels. Misschien kun je heel langzaam opbouwen door een stamppotje te maken met nieuwe groenten en dan heel weinig van de nieuwe groente in de stamppot te doen. Als het lukt met opeten doe je het de volgende keer met wat meer groente.

Verstoppen in bladerdeeg is ook vaak heel lekker. Dan eet je een knapperige bladerdeegpastei en dan zit er toevallig wat groente in.

Als je wel rauwkost lust kun je daarin ook je assortiment uitbreiden.
Je lust al wortel. Probeer rauw ook eens een stukje paprika, tomaat, sla (ijsbergsla of de gewone groene sla zijn niet bitter, veldsla en rode slasoorten zijn wel bitter).
Zelf vind ik venkel heel erg lekker, dat smaakt rauw ook best zoet en smaakt best wel naar anijs.
Het mondgevoel van radijsjes is heerlijk. Alleen zijn ze voor mij vaak te scherp. Als je van pittig eten houdt moet je echt eens een radijsje proberen.
Taugé is neutraal van smaak en knapperig.
Bleekselderij is wel bitter maar knaagt erg lekker weg. Probeer dat eens in het voorjaar wanneer bleekselderij uit Israël of Spanje komt. De Hollandse vind ik niet lekker, echt bitter.

Een dezer dagen is het weer tijd voor raapstelen!!! Lekker!!! Heel lekker voor in een stamppot. Uiteindjes er af halen, klein snijden en rauw door de aardappels prakken. Ik verheug me er al weer op!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 10:11

JA soep eet ik wel :j Alleen een groenten soep weer niet, maar idd als ik het allemaal heel fijn snij zou het wel moeten lukken! :P

Ik vind het vooral lastig als we straks kindjes hebben en mama nog steeds niks lust... Dat nemen die kinderen geheid over en dat wil ik gewoon niet :n Dus ik moet er wat aan gaan doen..

Bloemkool eet ik altijd in een stampot vorm, met aardappelen, boter/melk/bloem sausje en wat nootmuskaat erover en dan prakken maar :)

Alvast bedankt voor de tips, ik ga alles eens op mijn gemak doorlezen en aantekeningen maken. Voel je vrij om recepten te plaatsen. Ik wil dit nu voor eens en altijd aanpakken, dat gezeik van mezelf altijd is behoorlijk vermoeiend....

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:12

Groentensoep kan je ook gewoon mixen TS :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:16

je zou van alles een stamppotje kunnen maken toch? en dat dan steeds minder prakken zodat je meer moet kauwen ofzo. ik lust geen rauwe groenten. heb ook echt geen idee hoe ik mezelf dat aan kan leren (bijv komkommer ga ik echt van over mijn nek....)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:18

OOOHHHH ik ben niet alleen op de wereld!
Ik heb precies het zelfde als jij!! kokhalzen als je alleen al de sructuur tussen je tanden voelt..... de gedachte brrrrr. %) al is het wel al beter dan vroeger, toen kon ik echt de "frutseltjes" van de sauszakjes voor spagettie er uit vissen.:wave:
Oplossing ik maak zelf saus ;)
Ik eet al mijn groente als stampot _-:( .Alles gaat door de mixer. ik eet dan geen erwten maar wel spinazi en ik moet van mezelf wortels eten en dat doe ik dan ook echt door de mixer en een flinke lepel jus en met elk hapje een stukje vlees (of ik 5 jaar ben) Mijn vriend doet er geraspte kaas door heen. Spinazi ala creme(wederom stampot) is met kip of gehaktballen en ei en dan alles door elkaar roeren. Bloemkool moet met saucijsjes en kaassaus (terwijl ik geen kaas eet)
Boerenkool is mijn lievelings eten en eet ik rustig ook met 30 graden in de zomer.

Is er iets wat je qua avond eten echt heel lekker vind? kijk eens of je dat kan combineren met iets wat je niet lekker vind. Mijn moeder zegt altijd dat je het vaker dan 1 keer moet proberen omdat je vaak ook aan een smaak moet wennen. Moet dat advies ook nog steeds opvolgen :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:32

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:38

Wokken! Doe je de voor jou bekende en 'lekkere' groenten erin met 1 'onbekende' soort zoals tauge, of broccoli, of paksoi (heel lekker). Lekker woksausje, stukjes gemarineerde kip en dat op noedels/rijst/mie en je hebt een lekker prakkie. Zo heb ik mijn vriend vis leren eten, ik verving de kip deels door stukjes zalm, kabeljauw of garnaal. Dus het vertrouwde eten voorzichtig en smaakvol mengen met het nieuwe.
Wel super dat je eraan probeerd te werken, succes!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:41

Ik ga ook voor elke keer 1 hapje nemen van een onbekende groente. Door smoothies en sappen ga je niet aan de structuur wennen.
Verder is de anticipatie altijd erger dan de actie, dus: het is veel minder erg dan je denkt als je eenmaal een hap neemt :) En neem ook niet meteen een vork vol maar gewoon een klein beetje.
Stel jezelf verder open, dus ga niet denken: "jeetje, dit gaat enorm ranzig zijn", maar zeg tegen jezelf dat je geen flauw idee hebt wat je er van gaat vinden. Eerlijk zijn dus. Probeer er voor jezelf een ontdekkingstocht van te maken. Klinkt misschien kinderachtig, maar in je hoofd ga je er dan al heel anders tegenover staan.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:41

Ik volg even! Niet zo zeer dat ik geen groentes lus want ik lus alle groentes maar ik zou graag meer soorten vis willen eten ondanks dat ik dat ook niet lus haha. Tegenwoordig veel trek in sushi maar het vreemde is dat ik geen sushi lus.. -O-

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:42

Combineer inderdaad smaken die je niet lekker vindt met dingen die je wel lust!
Ik maak vaak witlof uit de oven, met kaas en ham. Nu is witlof wel erg bitter, maar je kunt precies hetzelfde doen met broccoli, bloemkool of sperziebonen.
Boontjes kun je ook eerst kort koken (5-7 minuten) en daarna even bakken met spekjes en ui.

Voor bijvoorbeeld soepen: je kunt courgette/broccoli/asperge/ander soort groentesoep heel gemakkelijk maken door de groenten te koken in bouillon en er vervolgens de staafmixer in te zetten. Je hebt dan een hele lichte romige groentesmaak, dat is best goed te doen :)

Het is op zich niet erg als je niet zo heel veel groentesoorten lekker vindt denk ik, als je maar genoeg recepten kunt bedenken met die soorten :) Dan kun je er later altijd nog nieuwe dingen aan toevoegen om te proberen. :)

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:44

Ninx schreef:
Maak groentensappen:

http://www.rebootwithjoe.com/juicing/

Groenten zijn HET belangrijkste onderdeel van je voeding... ik zou er maar snel werk van maken.

Dit.. alleen dan wat subtieler ;)

Ik probeer elke keer wat nieuws uit, want ik was nog erger dan jij bent. Ik gooi gewoon 1 soort groente door m'n vaste prakje heen (bv. wokschotel met courgette, ui, paprika --> wortel er door heen. En dan gewoon streng zijn voor jezelf, dat is het belangrijkste!

En inmiddels lust ik bijna alle groente en ben er dol op :D