vega: recepten vleesvervangers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

vega: recepten vleesvervangers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 10:46

Ik kon hier eigenlijk weinig over vinden dus vandaar dit topic. Ik eet sinds enige tijd een dag per week vegetarisch. Dit wil ik gaan uitbouwen naar 2 keer per week. Omdat zowel mijn vriend als ik beide vleeseters zijn eten we meestal een vleesvervanger. Die zijn echter best duur en er zitten soms ook dingen in die ik liever niet eet. Daarbij lijkt het mij ook leuk om te knutselen aan mijn eigen vleesvervanger!

Heeft iemand recepten voor een vleesvervanger wat echt een beetje een 'vleesbite' heeft? Persoonlijk ben ik alergisch voor spinazie en eet ik weinig kaas i.v.m. de calorien maar ook recepten daarvan zijn natuurlijk welkom!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:48

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:15

Daar ben ik al een stiekeme meelezer :Y). Had ook al een recept zien staan met bruine bonen voor een gehaktbal, zal die van jou ook even bekijken! Maar daar staan de recepten zo verstopt. En in het vega recepten topic gaat het niet zozeer om vleesvervangers. En juist daar wil ik lekker in creabea'en :D

Kaka

Re: vega: recepten vleesvervangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:27

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:59

Ben ook op zoek naar lekkere vega recepten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:56

Ik ben wel benieuwd naar recepten voor een groentenburger! En dan het liefst zonder extra vega producten te moeten kopen zoals nepgehakt, daar wordt het weer zo prijzig van..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:58

Wij laten vlees eigenlijk altijd gewoon weg en voegen bijvoorbeeld wat champignon toe, ook omdat vleesvervangers duur zijn. Dus ik kijk ook even mee hier. :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:14

Had ik een heel verhaal getypt ist weg.

Ik heb voor school een vegetarische snack moeten ontwikkelen, sterker nog we zijn er nog mee bezig. We hebben gekozen om een bitterbal te ontwikkelen

Maar als ik een laptop bij de hand heb zal ik het recept voor je opzoeken, het is op basis van tofu.

Als je zoekt op tofu marineren komen er ook veel recepten uit ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:22

Ik werk de laatste tijd ook veel met tofu :) eerst goed drogen (vantevoren invriezen geeft ook een betere structuur) en dan dun snijden en goed marineren. Met veel zout krijg je een soort ontbijtspek. En met veel oosterse kruiden is het bijv heerlijk in de nasi of bami.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:41

Allereerst vind ik het altijd complimenten waard dat mensen bewust met het eten van vlees om willen gaan. Leuk dat je zo goed je best doet! :D

Na jarenlang vegetarisch te zijn geweest (lees: 15 jaar) en ik nu heel beperkt af en toe een stukje (verantwoord, van de biologische markt) vlees eet denk ik dat ik genoeg ervaring heb om het volgende te zeggen:

Vleesvervanger gaat nooit naar vlees smaken. -O-

Het mist de structuur, de bite, de smaak etc. En als het dan toch wel een beetje in de buurt komt zit het zo vol gekke ingrediënten, e-nummers en rotzooi, dat ik het liever niet meer aanraak.

Mijn advies daarom: op de dagen dat je vlees eet, geniet dan lekker van je stukje (ik hoop in elk geval scharrel??)vlees. Op de dagen dat je vega eet, maak dan een ovenschotel, een pasta-gerecht of iets anders waarbij je vlees niet mist of niet hoeft toe te voegen. Ik vind bijvoorbeeld kipstukjes in een hele hoop oosterse gerechten totaal niks toevoegen. Een gebakken spiegeleitje bij je nasi, wat extra groenten, gebakken uitjes etc en je maaltijd is compleet (zeker als je lekker het eigeel door je nasi of bami roert… hmm!!! )

Of maak eens lasagna met mascarpone, walnoten en gegrilde courgette ipv gehakt. Of een moussaka zonder gehakt en gril de aubergine vantevoren in de grilpan met wat olijfolie en knoflook voor wat extra smaak.

Maak een risotto zonder kip, maar met bospaddenstoelen. Snijd een portabello in dunne reepjes en bak ze zoals je rosbiefreepjes zou bakken (in wat roomboter/olijfolie met peper/zout/knoflook) en serveer die op je risotto. Gegarandeerd voldoende smaak om het vlees niet te missen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:58

Ik ben het met Nelleke eens! En mis je de bite in gerechten zoals risotto of roerbakgerechten, dan vind ik noten altijd heel fijn. Mocht je eens willen experimenteren met vegaburgers: met bonen kom je een heel eind. Zelf ben ik gek op kikkererwten, daar kun je hele lekkere falafelballetjes of -burgers van maken. Zou gewoon en beetje googlen, dan kom je wel wat recepten tegen. En mocht je eens willen experimenteren, dan vind ik deze bietenburgers echt een aanrader: http://www.greenkitchenstories.com/gril ... t-burgers/

Sowieso is het misschien een goede tip om eens rond te neuzen op vegetarische kookblogs, of een vegetarisch kookboek te kopen. Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall is een heel fijn, vegetarisch kookboek. De recepten zijn heel smaakvol, maar bevatten niet allemaal gekke ingrediënten die je speciaal moet gaan halen en vervolgens nooit meer gebruikt. Qua kookblogs ken ik vooral Amerikaanse sites, maar als je dat geen probleem vindt, zijn dit aanraders: www.greenkitchenstories.com en www.ohsheglows.com.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:06

Nelleke, de producten van de vegetarische slager zijn heel natuurlijk, daar zit niet veel rotzooi in hoor, en smaakt echt precies als vlees. Nadeel vind ik dat het veel te duur is. Ik koop het heel af en toe, vooral de kipstukjes, gehaktballen en spekjes vind ik heerlijk, en vriendlief (die graag vlees eet) vind het ook heerlijk :)
Maar verder vervang ik kip idd ook vaak door champignons bijvoorbeeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:23

Ik maak wel eens zelf een soort van vegaburger.

Ui fruiten, evt knoflook erbij en fiks veel kruiden: curcuma, koenjit, ketoembar, sambal etc.
Champignons en hazelnoten erbij.
Dan heel even geprakte kikkerewrten erbij plus groenten zoals tomaten en paprika.
Voor wie een oven heeft, even bakken. Finishing touch: wat citroensap.

(Ik doe het zonder oven en zonder bite, maar vind het wel heel lekker. )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:02

8nnemiek schreef:
Nelleke, de producten van de vegetarische slager zijn heel natuurlijk, daar zit niet veel rotzooi in hoor, en smaakt echt precies als vlees. Nadeel vind ik dat het veel te duur is. Ik koop het heel af en toe, vooral de kipstukjes, gehaktballen en spekjes vind ik heerlijk, en vriendlief (die graag vlees eet) vind het ook heerlijk :)
Maar verder vervang ik kip idd ook vaak door champignons bijvoorbeeld.

De producten van de vegetarische slager zijn inderdaad wel aardig, alleen ook erg prijzig. Als je al 5 dagen in de week vlees eet, dan zijn er genoeg recepten om je uit te leven zonder een vleesvervanger.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:54

Krijg net toevallig een nieuwsbrief van Smulweb met 'n groentenburger: http://www.smulweb.nl/recepten/1420339/Groente-burgers
Ik houd echter niet van champignons, maar zag al een aantal champignon-vrije burgers staan dus die ga ik binnenkort eens uitproberen :)

Many, die bietenburger klinkt ook echt goed zeg! Binnenkort maar 'ns proberen!