Kaasfondue maken van jonge kaas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Kaasfondue maken van jonge kaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 16:35

In de supermarkt was de kaas in de aanbieding dus had ik 2 pakjes jonge kaas mee genomen met de bedoeling van 1 pak kaasfondue te maken wat overigens mijn eerste keer is, normaal neem ik een pakje.
Ik had de kaas met een beetje witte wijn in de fondue pan gedaan en op het vuur en ik ben blijven roeren.. Ik denk wel een kwartier, toen was de wijn verdampt. Weer wat wijn en op aanraden van mijn moeder wat maizena erbij, weer roeren maar het enige wat ik krijg is een grote uitgedroogde kaas kouwgombal... :r
Wat doe ik verkeerd?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:37

Op internet kun je genoeg recepten vinden, maar meestal moet er ook meer kaassoorten erin.
Succes

Maartje1990

Re: Kaasfondue maken van jonge kaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:39

Nou, wat doe je verkeerd... moeilijk doen terwijl het makkelijk kan, er bestaan gewoon kant en klare pakjes hea? :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:40

Maartje1990 schreef:
Nou, wat doe je verkeerd... moeilijk doen terwijl het makkelijk kan, er bestaan gewoon kant en klare pakjes hea? :D

Die zijn toch helemaal niet lekker!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 16:42

Die kant en klare pakjes zijn 5 euro en dit pakje kaas was 1,99, vandaar.
Ik dacht dat kaas gewoon te smelten was maar blijkbaar niet..

En inderdaad Vjestagirl, daar zit een hele sterke Kirsch smaak aan dat vind ik niet zo lekker.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:43

Volgende keer een eetlepel water en een eetlepel maïzena er aan toevoegen! Ook is het de kunst om de kaas zo langzaam mogelijk te smelten. Op die manier wordt het geen taaie bal :D. Mijn eigen voorkeur gaat overigens naar het gebruiken van 3 of 4 verschillende soorten kazen, dan krijg je veel meer smaak!

Exit; ik zie dat je wel maïzena had toegevoegd. Dan heb je denk ik te snel/te hard alles laten smelten/verdampen of het te lang op het vuur gelaten!
Laatst bijgewerkt door GrumpyCat op 15-02-14 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:45

je zou voor een volgende keer eerst een roux kunnen maken.

boter smelten, wat bloem er bij dan op een middel hoor vuur de bloem laten garen. dan wat melk er door tot je een soort van dun papje hebt.

dan de kaas langzaam toevoegen en al roerend laten smelten.
het lekkerste word het als je verschillende soorten kaas gebruikt en op het einde nog een klein scheutje wijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 16:46

Fairytales schreef:
Volgende keer een eetlepel water en een eetlepel maïzena er aan toevoegen! Ook is het de kunst om de kaas zo langzaam mogelijk te smelten. Op die manier wordt het geen taaie bal :D. Mijn eigen voorkeur gaat overigens naar het gebruiken van 3 of 4 verschillende soorten kazen, dan krijg je veel meer smaak!

Als ik 3 of 4 soorten kaas moet kopen ben ik (voor mij) een godsvermogen kwijt :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:47

Vjestagirl schreef:
Maartje1990 schreef:

Die zijn toch helemaal niet lekker!

Dat ligt misschien ook aan het merk? Ik vind die wel lekker :j Maar is per mens natuurlijk verschillend :j

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 16:47

Jilletje schreef:
je zou voor een volgende keer eerst een roux kunnen maken.

boter smelten, wat bloem er bij dan op een middel hoor vuur de bloem laten garen. dan wat melk er door tot je een soort van dun papje hebt.

dan de kaas langzaam toevoegen en al roerend laten smelten.
het lekkerste word het als je verschillende soorten kaas gebruikt en op het einde nog een klein scheutje wijn.

Dankjewel! Ik ga het morgen proberen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:47

met alleen jonge kaas kan je het natuurlijk altijd opleuken met verschillende kruides

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 16:49

Bij mijn supermarkt hebben ze alleen die van Emmi.
Kruides doe ik er inderdaad in, ook een mespuntje sambal.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:49

Eerst wijn er in, deze even door laten koken. Eventueel kun je daarvor nog knoflook bijvoorbeeld in de pan doen en daarna de wijn. Wijn dus even laten koken, dan een maizenapapje er bij gooien. Als dat een gebonden gelei is de (geraspte) kaas er in en deze rustig laten smelten, niet meer door laten koken. En voila :)
Persoonlijk lijkt het me niet lekker met alleen jonge kaas, maar goed.
First aid kitchen heeft er ook een aflevering aan gewijd, kun je ook eens naar zoeken op internet.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:50

ik vind verse bieslook er door ook altijd errruuug lekker :j

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:10

Dankjewel voor de tips! Nu moet het lukken! ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:49

De bereidingswijzen die hierboven staan zijn mij niet bekend ook al maak ik al van kleins af aan kaasfondue (was m'n favoriete eten! :D ). Het gaat prima met alleen jonge kaas, ik als student heb ook geen geld voor de duurdere kazen! ;)

Het kan allemaal veel makkelijker!

Ingrediënten:
- Roomboter of margarine (ongeveer 50/60 gram)
- Bloem
- Bouillon (bij voorkeur groentebouillon, ik pak gewoon wat ik in huis heb)
- Geraspte (of kleingesneden) kaas

1. Boter in de pan doen en laten smelten (niet bruin laten worden)
2. Op middelhoog vuur langzaam met een garde bloem erdoor roeren tot je een droge 'klont' krijgt en er geen restjes bloem meer zichtbaar zijn
3. Scheutje bouillon eraan toevoegen, blijven roeren tot de bouillon één geheel is met de rest
4. Herhaal dit tot je de gewenste dikte hebt bereikt
5. Voeg de kaas toe en blijf goed roeren tot de kaas gesmolten is en alleen een mooi geheel is
6. Voeg eventueel de wijn toe

Tip:
Voeg champignons, spekreepjes en peterselie toe. Is heerlijk :D

Succes!

secricible

Re: Kaasfondue maken van jonge kaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:01

Je zegt dat bovenstaande methodes je allemaal niet bekend voorkomen, maar je gebruikt, net als jilletje, een roux :o
Het gaat er iig om dat je een gebonden basis hebt waar de kaas zich aan kan hechten. Of je dat doet met een roux of met wijn icm maisena is om het even :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:04

secricible schreef:
Je zegt dat bovenstaande methodes je allemaal niet bekend voorkomen, maar je gebruikt, net als jilletje, een roux :o
Het gaat er iig om dat je een gebonden basis hebt waar de kaas zich aan kan hechten. Of je dat doet met een roux of met wijn icm maisena is om het even :)

Sorry, vergeten erbij te zetten, maar ik bedoelde inderdaad de varianten met de wijn en de maïzena :) Daarbij vind ik de variant van de roux met bouillon smakelijker dan met melk.
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 15-02-14 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:04

ik dacht al dat ik blond was :+

roux is echt een van de simpelste dingen op te maken en een basis voor zo veel soorten recepten :))