Makkelijk, lekker recept voor veel mensen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karlli

Makkelijk, lekker recept voor veel mensen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:06

Hoi Allemaal,

Allereest, ik heb proberen iets gezocht, maar niks gevonden dus sorry als er al een dergelijk topic is.

Ik zoek een recept, wat niet geheel standaard is. Er zitten helaas wel een aantal haken en ogen aan.

Ten eerste moet het recept ook in grote hoeveelheden gemaakt kunnen worden, dit omdat ik van te voren niet weet hoe veel mensen er komen eten (gaat om een studentenverening) dit kan dus 25/30 zijn als het rustig is maar ook 100 als het een van de drukste dagen is. (al ga ik er niet vanuit dat de dag waarop gekookt moet worden het ineens zo druk is dat er meer dan 100 man eten).

Ten tweede kunnen, vanwege budget, er natuurlijk geen (niet te veel) bijzondere of duurdere ingrediënten gebruikt worden.

Daarnaast moet er ook nog rekening gehouden kunnen worden met vegetariërs, dus een optie met bv. vegetarisch 'vlees'.
Ik ga er niet vanuit dat bij deze er ook nog opties moeten zijn voor mensen met een lactose intolerantie of dingen als glutenvrij eten.

Verder om een idee te krijgen van wat er vaker gegeten word: Wraps, boerenkool, pasta, lasanga in allerlei vormen of dingen als aardappelen met iets erbij van vlees en groente.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:11

Misschien heb je hier iets aan?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=1737876

Vooral de preistamppot (mijn eerste post) valt onder makkelijk, budget en door de tomaat en roomkaas toch anders dan anders. Door de kaas ook prima geschikt voor vega's als je het worstje apart serveert.

btw, de recepten die ik heb gepost in dat topic zijn allen glutenvrij (maar niet lactosevrij) omdat ik glutenvrij eet

Chili con carne is ook prima in grote hoeveelheden te maken en lekker makkelijk, en voor vega's moet je dan van dat vega gehakt gebruiken, gehakt of vega gehakt dus op het laatste moment toevoegen als je niet met 2 verschillende pannen wilt werken (weet natuurlijk niet hoeveel pitten je tot je beschikking hebt)
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 05-02-14 10:20, in het totaal 3 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:14

Pilaf met rijst?

Wel best wat snijwerk maar prima (zelfs nog lekkerder) een dag van te voren te maken, dan hoeft je de dag zelf alleen nog maar warm te maken en rijst te koken, evt. sla er bij.

Ik doe er in:
300 gr kip of varkensvlees (maar daar kan je dus ook een vleesvervanger in doen)
1 pot geneden champignons (pot met vocht en al)
1 1/2 blik perzikken uit blik (in stukjes ook vocht bewaren!)
1 theelepel sambal
2 eetlepels ketjap
3 uien gesneden
1 klein blikje tomatenpuree (die van 30 cent zeg maar)
peper/zout/paprikapoeder

Je braad het vlees (vervanger) bijna gaar, haal je uit de pan.
Fruit de uien in het vocht van het vlees.
Vlees er bij in, vocht van de perzikken er in met alle kruiden (peper/zout/paprikapoeder/sambal/ketjap) en de tomatenpuree, pot champignons er bij in.
Goed door laten warmen/trekken.
Op het laatst de perzikken er bij in, die hoeven alleen maar een paar minuten warm te worden.

Simpel en makkelijk in grote porties te maken, bovenstaande is voor ongeveer 3-4 personen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:16

Een flinke bonen/paprika/uien schotel met rijst erbij? Met vlees voor de vleeseters erbij.
Een stamppot? Hutspot met spekjes en rookworst lusten veel mensen.
Een pasta? Lekker simpel penne met tomaat en courgette (en kip).
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 05-02-14 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:17

ik volg! ga samen wonen.. is altijd handig voor als er mensen komen !:P

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:22

Annemiek80 schreef:
Misschien heb je hier iets aan?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=1737876

Vooral de preistamppot (mijn eerste post) valt onder makkelijk, budget en door de tomaat en roomkaas toch anders dan anders. Door de kaas ook prima geschikt voor vega's als je het worstje apart serveert.

btw, de recepten die ik heb gepost in dat topic zijn allen glutenvrij (maar niet lactosevrij) omdat ik glutenvrij eet

Chili con carne is ook prima in grote hoeveelheden te maken en lekker makkelijk, en voor vega's moet je dan van dat vega gehakt gebruiken, gehakt of vega gehakt dus op het laatste moment toevoegen als je niet met 2 verschillende pannen wilt werken (weet natuurlijk niet hoeveel pitten je tot je beschikking hebt)

Ahh super, preistamppot ziet er goed uit ;) Zal zo eens naar de rest kijken

MarliesV schreef:
Pilaf met rijst?

Wel best wat snijwerk maar prima (zelfs nog lekkerder) een dag van te voren te maken, dan hoeft je de dag zelf alleen nog maar warm te maken en rijst te koken, evt. sla er bij.

Ik doe er in:
300 gr kip of varkensvlees (maar daar kan je dus ook een vleesvervanger in doen)
1 pot geneden champignons (pot met vocht en al)
1 1/2 blik perzikken uit blik (in stukjes ook vocht bewaren!)
1 theelepel sambal
2 eetlepels ketjap
3 uien gesneden
1 klein blikje tomatenpuree (die van 30 cent zeg maar)
peper/zout/paprikapoeder

Je braad het vlees (vervanger) bijna gaar, haal je uit de pan.
Fruit de uien in het vocht van het vlees.
Vlees er bij in, vocht van de perzikken er in met alle kruiden (peper/zout/paprikapoeder/sambal/ketjap) en de tomatenpuree, pot champignons er bij in.
Goed door laten warmen/trekken.
Op het laatst de perzikken er bij in, die hoeven alleen maar een paar minuten warm te worden.

Simpel en makkelijk in grote porties te maken, bovenstaande is voor ongeveer 3-4 personen.

Een klein vraagje, is het 1,5 blik met perziken of 0,5?

DaisyDarling schreef:
Een flinke bonen/paprika/uien schotel met rijst erbij? Met vlees voor de vleeseters erbij.
Een stamppot? Hutspot met spekjes en rookworst lusten veel mensen.
Een pasta? Lekker simpel penne met tomaat en courgette (en kip).

Probleem is dus dat zulke dingen normaal al worden gegeten, en graag iets anders willen ivm. bijzondere activiteit die avond ;)
Maar ik kan natuurlijk wel nadenken hoe ik dit wat anders kan maken (door andere groenten oid.)
Laatst bijgewerkt door karlli op 05-02-14 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Bentley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:23

Hoi,

Indien je lasagne ook noemt, kun je eventueel meerdere ovenschalen vullen en in de oven bereiden?

Dan is Mexicaanse bonenschotel misschien een idee? De gehakt kan evt vervangen worden door vegetarisch gehakt, ik weet alleen dan niet hoe het smaakt....

Ingrediënten:

- wokolie
- 500 Gr gehakt
- pot of blik witte bonen in tomatensaus
- blikje maïs
- ui
- djintan (komijnenzaad)
- cayennepeper
- chilisaus
- ijsbergsla in stukjes gesneden, of kant en klaar uit zak
- tortillachips kaas
- geraspte kaas

Bereiding:

Oven voorverwarmen op 200 Gr.

Gehakt rul bakken in beetje wokolie in hapjes- of braadpan, ui in stukjes erbij, naar smaak djintan en cayennepeper toevoegen. Maïs erbij en twee of drie eetlepels chilisaus. Witte bonen erbij en goed doorwarmen.

Ovenschaal hoeft niet ingevet, eerst laagje tortillachips, dan de sla en vervolgens het gehaktmengsel erop.

Afdekken met geraspte kaas.

Even in de oven (3 min ongeveer) totdat kaas gesmolten is, niet te lang, dan wordt sla slap ;-)

Als je van pittig houdt, lekker veel chilipeper en chilisaus, of minder indien niet te pittig.

Serveren met gesneden komkommer, salade en bakjes tortillachips (zijn verschillende smaken van), eet smakelijk!

Doordat het gehakt mengsel eventueel van tevoren al gemaakt kan worden, is het later ook zo klaar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:26

Ik heb laatst champignonragout gemaakt :9 Érg lekker, vegetarisch.. Kun je in zo'n bladerdeeg-nestjes doen.. en als er minder mensen komen dan houd je de dozen gewoon dicht, die kun je vrij lang bewaren :)

Ingrediënten
150 gram champignons
40 gram bloem
1 ui
40 gram boter
4 deciliter melk
0,5 bouillon tablet
peper en zout

Bereidingswijze
Pel de ui en snipper deze. Borstel de paddestoelen schoon en snijd ze in stukjes. Verhit een beetje van de boter in een koekepan en bak de gesnipperde uien de paddestoelen op laag vuur in ongeveer 5 min. Smeld de rest van de boter in een steelpan en roer er de bloem door en laat het heel even zachtjes pruttelen. Schenk al roerend de melk er bij en verkruimel de bouillon tablet er boven. Blijf roeren tot de saus glad en gebonden is. Roer dan het paddestoelen mengsel door de saus en laat het op een laag vuur nog een paar in. Koken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-02-14 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:29

Klopt, in de keuken staat er een oven waarin meerderen (6 ongeveer) diepe schalen/bakken kunnen of eventueel zelfs meer die ondieper zijn, hierin wordt gebakken, gebraden maar er kan ook gestoomd worden ;)

Bonenschotel is inderdaad ook wel een goed idee, krijg spontaan honger van alle recepten die voorbij komen haha

Annemiek, is een hele goede inderdaad om ragout met pasteitjes te maken :D

Shadow0

Re: Makkelijk, lekker recept voor veel mensen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:30

Ik zou denken aan niet 1 recept maar aan bv rijsttafel. Dus rijst en nasi bv, een paar groentegerechten, een paar vleesgerechten, indonesische eitjes (of gebakken ei, past ook perfect bij nasi, of foe yong hai)... en iedereen kan zelf zo'n beetje wat kiezen. Wat kroepoek en emping erbij, lekkere satesaus en komkommer in azijn+suiker. Heerlijk!

Is iets meer werk dan 1 recept, maar tegelijkertijd als je het een beetje plant is het wel goed te doen. Je kunt de recepten zo lastig en zo makkelijk maken als je zelf wilt.

MarliesV

Re: Makkelijk, lekker recept voor veel mensen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:37

Het is 1.5 blik perzikken per 4 personen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:39

Chili con carne is wel een optie? Moest er wat over zijn kan je het gemakkelijk in vriezen en je kan het de dag ervoor maken.
Maaltijdsoep of een gewone soep met lekker brood erbij ( kruidenboter, lookbrood, gewone boter,..?)
Macaroni met kaassaus en hesp, die kan je de dag erna ook nog op eten als je hem goed afdekt
Hier wordt het stoomboot genoemd..
aardappelpurree op de bodem, gehakt erover, en dan groente erover ( bloemkool, brocolli, courgettes, worteltjes,... net wat je lekker vindt )met daarover een laagje kaas. Het klinkt heel vies maar het is lekker hoor! En dat kan je in super grote schalen maken en in de over steken.