Brood compleet vervangen door havermout en?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Brood compleet vervangen door havermout en?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:05

Zoals de titel van dit topic al doet vermoeden, ben ik van plan om brood (en daarmee dus complexe koolhydraten een heel eind) uit mijn dieet te verbannen.
Sinds afgelopen zaterdag heb ik geen brood meer op en ben ik aan de havermout geslagen.
Ik zit alleen te speuren op internet hoeveel je per dag mag/moet hebben en ben ik aan het uitpluizen wat nu het lekkerst is.

Op dit moment bestaat mijn ontbijt uit:
40 gram havermout, geweld in een mengsel van amandel/soyamelk en soyayoghurt.
gemengd met 10 amandelen, 4 pruimen en wat kaneel of 75% cacaochocolade of cacaopoeder.
Een appeltje of een gedroogde vijg erbij.
Suiker gebruik ik nu helemaal niet.

Als lunch varieer ik nu met een maaltijdreep of eieren, maar vraag me af of ik 's middags ook zonder problemen aan de havermout kan gaan.
Hoeveel zou ik dan kunnen/moeten gebruiken om wel af te vallen, maar niet te verhongeren?

Bij het diner eet ik gezonde, huisgemaakte soep, groenten en (mager) vlees, geen aardappelen.
Toetje sla ik over.

Wat zou een goede en gezonde combinatie en hoeveelheid zijn?
Wat kan ik nog meer eten behalve havermout?

* Edit: koolhydraten gewijzigd naar complexe koolhydraten*
Laatst bijgewerkt door Imker op 29-01-14 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Brood compleet vervangen door havermout en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:07

In havermout zit meer koolhydraten dan in brood.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:11

Zelf heb ik sinds ongeveer 3,5 maand brood uit mijn dieet geschrapt, heerlijk! :D

Ik ontbijt met havermoutpap, gewoon simpel met af en toe cranberries of een banaan erdoor..niks spannends, vind het prima lekker en is het goedkoopst :')

Voor de lunch eet ik voornamelijk 'salades' in de hele ruim begrip van het woord.
Groente en bonen met afwisselend ei, noten, kaas, vlees, vis erdoor.
Kan je ook prima de avond ervoor maken of 's ochtends en meenemen.

Een paar toppertjes:
- sperziebonen met zwarte bonen, walnoten en geitenkaas
- witlof met (cherry) tomaten, kidney bonen, feta (evt extra nog gekookt eitje)
- geraspte rauwe bloemkool met gegrilde kip, peer en walnoten

De bonen en groenten vullen perfect en ik heb eigenlijk nooit meer behoefte aan tussendoortjes. Alleen af en toe gewoon zin in suiker :o

edit: ik heb trouwens brood geschrapt omdat ik 's avonds een opgeblazen gevoel had en vaak last van mijn darmen. Verder qua avondeten eet ik gewoon wat de pot schaft (studentenhuis) en doe nergens moeilijk over, vind pasta héérlijk :o
Merk wel giga verschil. Ben bijna 5kg afgevallen (leuke bijkomstigheid :D) maar heb vooral nooit meer last van mijn buik. Zodra ik 'zondig' is het direct raak... Bij mij gaat het niet om de koolydraten maar om de tarwe en gluten.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 29-01-14 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:12

Ik snap de logica ook niet helemaal... Hoeveel je nodig hebt om af te vallen hangt er vanaf hoeveel je verbrand, daar kan niemand op deze manier ook maar iets nuttigs over zeggen :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:13

In de OP staat ook niet dat ik gewicht wil verliezen?

In brood zitten complexe koolhydraten, in havermout niet.
Het gaat mij vooral om het vermijden van suikerpieken en een goede darmwerking.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:16

Pieteritus1 schreef:
Als lunch varieer ik nu met een maaltijdreep of eieren, maar vraag me af of ik 's middags ook zonder problemen aan de havermout kan gaan.
Hoeveel zou ik dan kunnen/moeten gebruiken om wel af te vallen, maar niet te verhongeren?

;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:17

Het is echt heel persoonlijk. Havermout kan ik bijv. echt niet meerdere keren per dag eten, dat zou echt niet bevorderlijk zijn voor maag/darm-werking. Andere mensen hebben daar dan weer absoluut geen last van. Ik kan juist heel slecht tegen al 't brood uit mijn dieet schrappen; andere mensen hebben er juist baat bij.

Het beste kun je gewoon proberen wat voor jou van toepassing is. Zou alleen uitkijken dat je wel voldoende varieert want 'teveel' van iets is nooit goed. Koolhydraten ga je nooit helemaal verbannen krijgen natuurlijk (dat zou ook een slecht idee zijn, overigens - niet goed voor spieropbouw en energiebalans) maar je kunt wel uitproberen of bepaalde voedingsmiddelen beter voor je werken. Wel eens aan rijstwafels gedacht? Of roggebrood ipv 'gewoon' brood?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:17

Pieteritus1 schreef:
In de OP staat ook niet dat ik gewicht wil verliezen?

Het gaat mij vooral om het vermijden van suikerpieken en een goede darmwerking.

Citaat:

Havermout valt ook onder de meervoudige koolhydraten,
Citaat:
Voorbeelden van voedingsmiddelen die veel complexe koolhydraten bevatten zijn: volkorenbrood, bruinbrood, meergranen brood, roggebrood, krentenbollen, mueslibollen, knäckebröd, havermout, muesli, cruesli. Het voordeel van complexe koolhydraten is dat ze een goede darmfunctie stimuleren, omdat ze ook vezelrijk zijn.

http://www.pt-nijmegen.nl/koolhydraten.htm

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:19

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik ga dichtslibben, Marieke.
Als ik er wat door zou afvallen is dat een mooie bijkomstigheid, maar het gaat me ook om de gezondheid van mijn lijf en leden.

Roggebrood lust ik niet. Althans, heb het al jaren niet meer op. Vroegah vond ik het een verschrikking.
Rijstwafels zouden idd ook een optie zijn, die kan ik ook nog overwegen.
Variëren doe ik (volgens mij) voldoende. Ik drink minstens 2 liter water/thee per dag, kom aan mijn groenten en fruit toe en ben nu ook van gewone melkproducten overgestapt naar soya en amandelproducten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:19

Je kan ook lunchen met allerlei salades, daar kan je veel mee variëren zoals Marieke al zegt. Ik neem er bijna dagelijks een kom zelfgemaakte soep bij.
Een smoothie is ook lekker.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:23

Ik vind rijstwafels zelf een prettig/licht alternatief :j Ik ben zelf niet actief bezig met het schrappen van koolhydraten, maar probeer wel om niet elke maaltijd erop te baseren - iets wat veel mensen als automatisme toch wel doen. De laatste tijd maak ik graag salades voor mijn lunch (gaan gewoon mee in een bakje), op basis van bijvoorbeeld linzen, met allerlei wortel/komkommer/tomaat/peterselie/uitje-achtige zaken erbij. Beetje dressing erover (olijfolie, azijn, munt en koriander) en klaar. Soms voeg ik nog wat noten of zonnebloem pitjes oid aan.. Vult erg fijn vind ik :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:30

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:37

De voedselzandloper heb ik van mijn zus gekregen, ik ben idd aan het proberen om zoveel mogelijk daarmee te gaan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:42

Pieteritus1 schreef:

Dat klopt echter niet.
Waarom zou havermout beter zijn?

Ik denk eigenlijk dat je het juist andersom bedoelt: je wilt de eenvoudige koolhydraten schrappen (suikers) en de complexe behouden (vezels).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:49

Tarwe en haver zijn beiden complexe koolhydraten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:54

waar ik de dag mee start is ook zonder brood (en zonder havermout) maar wel erg gericht op geen suikerpiek:

blender, met daarin: paar grote lepels yoghurt of biogarde stand, twee stuks fruit, goji bessen, noten, hennepzaad, lijnzaad, chia zaad, pompoenpitten. Een paar lepels eet ik thuis op, de rest gaat in een beker mee naar het werk.

Werkt als een tierelier, en is weer eens iets anders als havermout.

Ik doe hier overigens bewust geen havermout in, want dan wordt het te dik.

Als ik havermout eet, is dat als warme simpele havermout pap met een beetje ahornsiroop voor de zoet.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:02

Ik zou wel oppassen met de soya producten, daar zitten hormoon-achtige stofjes in. En ook wat allerhande toxinen en sotfjes die de opname van sommige mineralen beïnvloeden. Het is voornamelijk belangrijk dat soja op een juiste wijze gefermenteerd wordt, maar dan is het geen melk/yoghurt meer...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:03

Is brinta dan niet beter?
De voedselzandloper heb ik wel gelezen maar ik vond t prut..
Zelf heb ik proefondervindelijk uitgevonden dat ik last krijg van brood maar niet van havermout, dat zal dan wel het tarwe vs haver ding zijn?

Tussen de middag eet ik ook een salade en savonds vlees en groenten. Overigens, mijn eetpatroon helpt nul voor afvallen helaas, maar m'n darmen doen t er aardig op :-)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:32

Maar goed, ik moet erbij zeggen dat ik wel voornamelijk tosti's lunchte met véél kaas en ketchup :') Dus de overgang van dat naar groente is al een fikse overgang :') Denk dat ik daar mijn kilo's op verloren heb al was dat niet eens de insteek van de overgang

Zo'n smoothie als ontbijt wil ik ook wel eens gaan proberen. Is het niet erg duur met al die hippe zaden enzo? Of valt dat mee?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:39

Je hoeft geen 'hippe' zaden in je smoothie te doen, daar zonder maak je ook prima smoothies.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:55

Nee maar dat klinkt nou juist zo lekker :o

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:39

Je hoeft ook niet alle hippe zaden in 1 keer erin te doen - koop eens een zakje van 1 soort, kies iets waarvan je bijv. denkt dat de voedingswaarde je wel bevalt, doe het erin en kijk eens of je het wat vindt :) Ik gebruik bijv. wel eens lijnzaad en dat is opzich zelf al een goede toevoeging. :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:01

Ik eet al jaren geen brood meer :)
Ik volg echter een glutenvrij dieet (coeliakie) en vind het glutenvrije brood niet echt lekker en daarnaast vrij duur (en waarom 'veel' betalen voor iets wat je eigenlijk niet lekker vind) en eet dus al een tijdje havermout

Daarvoor moest ik natuurlijk wel mijn voedingspatroon omgooien (moest sowieso ivm glutenvrij) van enorme broodeter naar 'geen brood'
's morgens ontbijt ik met havermout met banaan over het algemeen

's middags is het heel wisselend, kan pannekoekjes zijn (van banaan, ei en havermout, gewoon 's morgens extra maken, ei erdoor gooien, mixen en je hebt een prachtig beslag voor pannenkoeken), kan maaltijdsalade zijn (met aardappel/pasta erdoor anders krijg ik echt te weinig kcal binnen), kan omelet zijn met een hand groente (wat ik in huis heb, ui, champignons, paprika, prei, blokjes aardappel, tomaat etc), soep en/of maaltijd wat ik over heb gehouden van de dag ervoor maar dan wel vaak een wat kleinere portie als mijn avondmaaltijd.

Bij mij moet er echter gewicht bij en niet af (standaard 'gevecht' bij mij ivm darmziekte), maar dat is niet de reden dat ik havermout eet dus, het is gewoon een vervangend product

Cer schreef:
Zelf heb ik proefondervindelijk uitgevonden dat ik last krijg van brood maar niet van havermout, dat zal dan wel het tarwe vs haver ding zijn?

Het zou kunnen dat je gevoelig bent voor gluten (of intollerant maar dan heb je coeliakie en moet je helemaal gv gaan eten), tarwe bevat nl wel gluten maar haver in principe niet.
Echter nederlandse haver(mout) is wel enorm besmet met tarwe, ik wordt goed ziek als ik havermout eet vanuit de supermarkt. Haverproducten die in nederland geproduceerd zijn (havermeel/havermout/koekjes ed) zijn niet glutenvrij want er zijn geen aparte productielijnen voor de teelt en verwerking van haver. Er is dus wel glutenvrije havermout te vinden maar deze komt uit finland (provena)

Voor andere alternatieven als je geen tarwe wilt eten maar ook glutenvrij, er bestaat ook nog graansoort Teff, ik heb zo het vermoeden dat deze ook nog wel 'ontdekt' gaat worden door de huidige stroming van 'gezonder' eten, aangezien het veel meer vezels bevat dan bijv spelt of tarwe en meer langzaam verteerbare, complexere khd. (daardoor populair onder met name Afrikaanse topsporters)
In het glutenvrije assortiment is het echter al zeer lang bekend en erg smakelijk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:03

Ik heb dit ook gedaan, maar werd door m'n dieetiste stevig op de vingers getikt.
Ik had het vervangen met havermout, Brinta en cracottes en wasa (vezelrijk) crackers.
Mijn lichaam begon echter te schreeuwen om meer voedingsstoffen en ik heb er gigantische eetbuien van gekregen. Nu snap ik pas waarom. Mijn lichaam kreeg te weinig voedingstoffen binnen. Nu moet ik weer echt brood leren eten. De havermout en de Wasa crackers blijf ik wel gebruiken maar het is de bedoeling dat de cracottes er ook uit gaan. Bij uitzondering mag ik 's avonds nog een lepel brinta.

Edit: nou sport ik wel heel veel en volgens mijn dieetiste moet ik daarom echt brood blijven eten, omdat ik daar toch meer energie van krijg.
Maar 6 sneetjes (zoals zij wil) ga ik echt niet redden hoor := Ben ook veel te gek op mijn havermout!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-01-14 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:16

Ik ontbijt altijd met een smoothie van griekse yoghurt 0% vet, doosje diepvriesfruit, hand moerbei en amandel- of hazelnootmelk.

Heerlijk zoet *\o/*